22-12-2011

22/12/11 – Weinig waarde aan recensies

Nederlanders hechten weinig waarde aan online recensies

De gemiddelde Nederlander vertrouwt niet echt op online recensies. Slechts 20 procent geeft aan gevoelig te zijn voor de aanbevelingen. Ook blijkt dat Nederlanders in vergelijking met de rest van Europa niet onder de indruk zijn van merken op sociale netwerken. Het EuroPNstyles onderzoek heeft dit uitgewezen.

Bijna 80 procent leest wel online reviews voordat ze een aankoop doen van meer dan 50 euro. Toch blijkt dat slechts 1 op de 5 lezers ook wat met de informatie doet. Opmerkelijk is dat maar 1 op de 10 lezers onder de indruk is van de advertenties van bedrijven of ontwikkelaars zelf.

Uit het onderzoek is verder gebleken dat de rest van Europa veel vaker een recensie plaatst op internet. In Nederland gebeurt dat niet zo vaak en als het gebeurt is het vaker een negatieve recensie dan een positieve.

De meest kritische online kopers zijn de Duitsers. Drie op de vier Duitsers schrijft een online recensie als ze te spreken zijn over een aankoop. Zeventig procent van de Duitsers doet dit ook als ze een aankoop slecht vinden.

Spanjaarden scoren het hoogst als het gaat om goedgelovigheid. Ze vertrouwen het snelst op een online recensie. Opvallend is dat ze naast de recensies ook veel waarde hechten aan de ‘likes’ op Facebook van bepaalde merken. Meer dan de helft van de Spanjaarden geeft aan iets te willen kopen dat door een vriend geliked is. Ter vergelijking: nog geen kwart van de Nederlanders staat daar positief tegenover.

Bron: Volkskrant.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!