07-09-2018

Nog nooit zoveel mobiele zoekopdrachten

Dat mobiele zoekopdrachten een steeds groter aandeel hebben in alle zoekopdrachten wereldwijd, wisten we al langer. De mobiele revolutie blijkt echter nog sneller te verlopen dan veel SEO-experts aanvankelijk dachten.

Inmiddels alweer twee jaar geleden constateerde Google namelijk dat ongeveer 40% van de mensen alleen nog een smartphone gebruikt om in de zoekmachine te zoeken. En dat percentage ligt tegenwoordig alleen maar hoger.

mobiele zoekopdrachten

Meeste zoekopdrachten via mobiele telefoon

De bovenstaande cijfers illustreren nog maar eens dat het gebruik van responsive webdesign belangrijker is dan ooit tevoren. Want wanneer potentiële klanten via Google op jouw website belanden, kun je erop rekenen dat 40% dit doet via een smartphone.

Een goede weergave van je site op een mobiel scherm is dan ook een vereiste als je niet bijna de helft van je bezoekers vroegtijdig wilt verliezen.

Maar er komen nog meer interessante statistieken naar voren in het onderzoek van het techbedrijf.

Zo blijkt onder meer dat 80% van de mensen inmiddels een smartphone heeft en deze ook regelmatig gebruikt. Daar waar de helft van de populatie alleen nog deze telefoon gebruikt om zoekopdrachten in Google uit te voeren, gebruikt de resterende 40% het apparaat hier af en toe voor.

Mobielvriendelijke website anno 2016 noodzakelijk

In de praktijk komt het er dan ook op neer dat meer dan de helft van de bezoekers van een website inmiddels afkomstig is van een smartphone. En dan hebben we nog niet eens andere mobiele apparaten meegerekend, want 16% van de mensen gebruikt een tablet en 57% gebruikt meer dan één apparaat, zo stelt Google.

Ook voor een goede weergave op andere mobiele devices dan een smartphone is responsive webdesign onontbeerlijk. Google waarschuwt marketeers letterlijk dat bedrijven die geen goede mobiele gebruikerservaring bieden een groot deel van hun online doelgroep mislopen.

Hoog in Google ranken heeft daarom alleen nog zin als je website mobielvriendelijk is.

Mensen zoeken anders dan in het verleden

Volgens Google is ook de wijze waarop mensen zoeken de laatste jaren sterk veranderd. Gebruikers verwachten altijd en overal direct antwoord op hun vragen en gebruiken hiervoor simpelweg het dichtstbijzijnde apparaat.

In verreweg de meeste gevallen is dit een smartphone, want gedurende 15 van de 24 uur in een dag vinden er meer zoekopdrachten via smartphones plaats dan via computers of tablets.

Voor de oude vertrouwde desktop computer is desondanks nog altijd een rol weggelegd, want met name rond 8 uur ’s ochtends gaat de voorkeur van mensen in veel gevallen naar dit apparaat uit om een zoekopdracht uit te voeren.

Waarschijnlijk is het geen toeval dat veel mensen rond deze tijd op kantoor arriveren en hun werkdag starten. In de middag neemt de smartphone het stokje echter al snel weer over.

Mensen kopen ook anders dan in het verleden

Een andere interessante statistiek is dat mensen hun smartphone tegenwoordig steeds vaker gebruiken om online aankopen te doen. Circa de helft van de aankopen wordt nu al gedaan via mobiel.

Bijzonder is ook dat mobiele gebruikers aankoopbereider lijken dan mensen op een desktop computer. Een websitebezoek leidt via mobiel namelijk vaker tot een aankoop dan via een gewone computer.

Deze kennis is niet alleen van onschatbare waarde voor webwinkeliers, maar voor elk bedrijf dat zijn diensten of producten online aan de man wil brengen. Dat gaat namelijk het best via mobiele apparaten.

Websites en webshops optimaliseren hun mobiele gebruikerservaring continu en daarom wordt het doen van een mobiele aankoop steeds makkelijker. Laat je dus niet aftroeven door je concurrentie en zorg ervoor dat jij je klanten dezelfde mogelijkheid biedt.

Stel een responsive website niet langer uit

Heb jij nog een responsive website? Dat is zonde, want hierdoor loop je dagelijks talloze potentiële klanten mis.

Bij Webton zijn we gespecialiseerd in responsive webdesign en helpen we je graag om ook mobiel optimaal door klanten gevonden te worden.

Google geeft voorkeur aan mobiele variant webpagina

Sinds Google erkent dat de mobiele zoekopdrachten toe zijn genomen en ook nog meer zullen toenemen, heeft Google het mobile first indexing gelanceerd. Er blijft één index, maar de wijze waarop Google de zoekresultaten indexeert, is veranderd. Waar Google eerder nog de desktopvariant van een webpagina een hogere prioriteit gaf dan de mobiele variant, doet Google dat nu juist andersom. Door het nemen van deze maatregel, wil Google ervoor zorgen dat mobiele gebruikers sneller vinden wat ze zoeken.

Door de komst van het mobile first indexing, is het hebben van een responsive website niet het enige middel waarmee je mobiele gebruikers naar jouw website kunt trekken. Het is nu namelijk ook belangrijk geworden dat je bij het maken van content elke keer weer vanuit het uitgangspunt van mobiele gebruikers denkt en handelt.

Organische zoekresultaten glippen verder weg

Op de mobiele variant van Google zet de zoekmachine Google AdWords en Google MijnBedrijf in de eerste posities van de zoekresultaten. Dat doet Google om de specifieke vragen die gebruikers kunnen hebben, zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden. Het gevolg hiervan is dat organische zoekresultaten pas op de derde positie in de zoekresultaten komen te staan.

SEO is nog steeds belangrijk

Ondanks bovengenoemde, blijft het belang van SEO nog steeds groot. Google Adwords en Google Mijnbedrijf beantwoorden namelijk nog niet elke zoekopdracht die gebruikers invoeren. Hier ligt voor jou de kans om door middel van SEO goed gevonden te worden in de zoekresultaten.
Om hier SEO technisch goed op in te kunnen spelen, is het belangrijk dat jouw content antwoord geeft op de specifieke vragen van gebruikers. Om dit voor elkaar te krijgen, kun je in jouw teksten het beste gebruikmaken van long tail zoektermen.

Wat zijn long tail zoektermen?

Er zijn short tail zoektermen en long tail zoektermen. Short tail zoekwoorden bestaan uit een woord. Het nadeel hiervan is dat de concurrentie op een enkele zoekwoord hoog is. Om toch hoog te kunnen scoren in Google, raden wij je aan om long tail zoektermen te gebruiken. Dit zijn zoektermen die uit meerdere woorden bestaan.
Voorbeeld:
Short tail zoekwoord: paard
Long tail zoekwoord: zwart springend paard

De zoekwoorden in een long tail zoekterm kunnen samen een hoog zoekvolume hebben. Bovendien gaat een gebruiker die zoekt op een long tail zoekterm, vaker tot actie over. Dat komt doordat de gebruiker gericht zoekt en de kans daardoor groter is dat hij op jouw website vindt wat hij zoekt.

Hoe vind je de juiste long tail zoektermen?

Waarschijnlijk weet je al van een aantal zoekwoorden dat je ze wilt gebruiken. Als je wilt kijken welke long tail zoekterm je daar het beste van kunt maken, kun je eens een kijkje nemen op Google. Als je daar namelijk een short tail zoekwoord intypt, laat Google automatisch een aantal long tail zoektermen zien. Het voordeel hiervan is dat gebruikers ook deze suggesties te zien krijgen. Ze raken daardoor gestimuleerd om deze zoektermen te gebruiken. Door deze zoektermen in jouw content te gebruiken, wordt de kans dan ook groter dat gebruikers op jouw website terechtkomen.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!