10-10-2016

Nog nooit zoveel mobiele zoekopdrachten

Dat mobiele zoekopdrachten een steeds groter aandeel hebben in alle zoekopdrachten wereldwijd, wisten we al langer. De mobiele revolutie blijkt echter nog sneller te verlopen dan veel SEO-experts aanvankelijk dachten. Uit nieuw onderzoek van Google blijkt namelijk dat ongeveer 40% van de mensen alleen nog een smartphone gebruikt om in de zoekmachine te zoeken.

mobiele zoekopdrachten

Meeste zoekopdrachten via mobiele telefoon

De bovenstaande cijfers illustreren nog maar eens dat het gebruik van responsive webdesign belangrijker is dan ooit tevoren. Want wanneer potentiële klanten via Google op jouw website belanden, kun je erop rekenen dat 40% dit doet via een smartphone. Een goede weergave van je site op een mobiel scherm is dan ook een vereiste als je niet bijna de helft van je bezoekers vroegtijdig wilt verliezen.

Maar er komen nog meer interessante statistieken naar voren in het onderzoek van het techbedrijf. Zo blijkt onder meer dat 80% van de mensen inmiddels een smartphone heeft en deze ook regelmatig gebruikt. Daar waar de helft van de populatie alleen nog deze telefoon gebruikt om zoekopdrachten in Google uit te voeren, gebruikt de resterende 40% het apparaat hier af en toe voor.

Mobielvriendelijke website anno 2016 noodzakelijk

In de praktijk komt het er dan ook op neer dat meer dan de helft van de bezoekers van een website inmiddels afkomstig is van een smartphone. En dan hebben we nog niet eens andere mobiele apparaten meegerekend, want 16% van de mensen gebruikt een tablet en 57% gebruikt meer dan één apparaat, zo stelt Google in het onderzoek.

Ook voor een goede weergave op andere mobiele devices dan een smartphone is responsive webdesign onontbeerlijk. Google waarschuwt marketeers letterlijk dat bedrijven die geen goede mobiele gebruikerservaring bieden, een groot deel van hun online doelgroep mislopen. Hoog in Google ranken heeft daarom alleen nog zin als je website mobielvriendelijk is.

Mensen zoeken anders dan in het verleden

Volgens Google is ook de wijze waarop mensen zoeken de laatste jaren sterk veranderd. Gebruikers verwachten altijd en overal direct antwoord op hun vragen en gebruiken hiervoor simpelweg het dichtstbijzijnde apparaat. In verreweg de meeste gevallen is dit een smartphone, want gedurende 15 van de 24 uur in een dag vinden er meer zoekopdrachten via smartphones plaats dan via computers of tablets.

Voor de oude vertrouwde desktop computer is desondanks nog altijd een rol weggelegd, want met name rond 8 uur ’s ochtends gaat de voorkeur van mensen in veel gevallen naar dit apparaat uit om een zoekopdracht uit te voeren. Waarschijnlijk is het geen toeval dat veel mensen rond deze tijd op kantoor arriveren en hun werkdag starten. In de middag neemt de smartphone het stokje echter al snel weer over.

Stel een responsive website niet langer uit

Heb jij nog een responsive website? Dat is zonde, want hierdoor loop je dagelijks talloze potentiële klanten mis. Bij Webton zijn we gespecialiseerd in responsive webdesign en helpen we je graag om ook mobiel optimaal door klanten gevonden te worden. Stuur voor meer informatie een mailtje naar info@webton.nl of neem direct contact op via 074 – 3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!