06-05-2016

Meer dan 4 miljoen Google-penalties in 2015

Als meest populaire zoekmachine verschaft Google mensen toegang tot een schier eindeloze schat aan informatie. De effectiviteit van de zoekfunctie staat of valt echter met de kwaliteit van de zoekresultaten. Google maakt daarom gebruik van speciale algoritmes en een gespecialiseerd team van medewerkers om deze kwaliteit zorgvuldig te bewaken.

penalties google

Steeds vaker straffen voor manipulatieve SEO-strategieën

Tegenwoordig zijn er veel websites die proberen met manipulatieve strategieën hoog in Google te belanden. Het gevolg is dat zoekmachine gebruikers niet de meest relevante informatie gepresenteerd krijgen. Google is daarom continu op jacht naar dergelijke websites en bestraft deze met een verlaging in of verwijdering uit de zoekresultaten.

In een eerder artikel schreven wij al hoe je als webmaster het beste een straf van Google kunt vermijden. Deze informatie blijkt actueler dan ooit tevoren, want in 2015 heeft de zoekgigant talloze straffen uitgedeeld aan websites die zich niet hielden aan de opgestelde richtlijnen. Dit maakte Google onlangs bekend in een bericht op de Webmaster Central Blog.

Zowel automatische als handmatige kwaliteitscontrole

Google’s geavanceerde algoritmes zijn verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van de opgespoorde web spam en manipulatieve websites. In 2015 rolde de zoekmachine nog een algoritme update uit die specifiek gericht was op het detecteren van dergelijke spam. Dit leidde tot een verbeterde gebruikerservaring voor gebruikers van de zoekmachine.

Overtredingen die niet aangepakt konden worden door de algoritmes, werden handmatig opgelost: vorig jaar deelde Google’s kwaliteitsteam maar liefst 4,3 miljoen handmatige penalties uit aan websites die de regels overtraden. Dit resulteerde tegelijkertijd in een toename van 33% in het aantal sites dat succesvol een verzoek tot heroverweging indiende.

Algoritme beter in detecteren van content kwaliteit

In het bericht op de Webmaster Central Blog ontvouwde Google nog diverse andere interessante statistieken. In 2015 werden er bijvoorbeeld 180% meer websites gehackt dan in dezelfde tijdsperiode in het jaar ervoor. Hacks kunnen leiden tot wijzigingen aan een website waarvoor de site gestraft wordt door Google. Een goede beveiliging is dan ook essentieel.

Daarnaast blijkt uit de statistieken dat de hoeveelheid sites met thin content van lage kwaliteit afgelopen jaar zienderogen is gestegen. Het algoritme van Google is steeds beter in staat om dergelijke content van inferieure kwaliteit te herkennen. Het overgrote deel van deze websites scoort hierdoor bijzonder laag in de zoekresultaten.

Dit illustreert eens te meer het belang van lange content, evergreen content en een goede overkoepelende content marketing strategie om anno 2016 een voorsprong te nemen op de concurrentie. Schrijven voor Google is schrijven voor de bezoeker en kwaliteit is hierbij het leidende criterium.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!