28-01-2015

Magento webshop bouwen

28 januari 2015

Verbeter je Magento webwinkel!

magentoVeel Nederlandse webshops maken gebruik van het bekende e-commercepakket Magento. Een gedeelte van deze webwinkels is zeer succesvol, terwijl anderen kampen met tegenvallende bezoekersaantallen en verkoopcijfers. Magento is in potentie een krachtig systeem met veel mogelijkheden, maar dan moet het wel op de juiste wijze gebruikt worden. In dit artikel geven wij je alle tips die je nodig hebt om van jouw Magento webshop een succes te maken.

Er zijn talloze factoren die bijdragen aan een succesvolle e-commerce website. Voor Magento webwinkels in het bijzonder geldt echter dat een aantal specifieke maatregelen extra doeltreffend is. Deze verdelen we onder in de categorieën content, laadsnelheid, conversie, SEO en internetmarketing.

Content

We blijven erop hameren bij Webton: content is een van de meest belangrijke onderdelen als je succes wilt hebben op internet. Of je nu een nieuwswebsite, een blog of een webwinkel hebt: content is nog altijd king! In dit artikel spitsen we ons logischerwijs toe op contenttips voor e-commerce sites.

De Magento-interface leent zich niet goed voor bulkbewerkingen van content. Gebruik daarom de volgende alternatieven:

Bulk import en bulk export

Importeren kan een traag en tijdrovend klusje zijn. De beste tool om het proces draaglijk te maken, is Magento Mass Importer (Magmi). Op deze manier verloopt de import razendsnel, maar let op: Magmi brengt de wijzigingen rechtstreeks aan in de database. Een foutief productbestand kan hierdoor verstrekkende gevolgen hebben. Het maken van een back-up is daarom een verstandige voorzorgsmaatregel. Na het importeren moet uiteraard een handmatige herindexatie worden uitgevoerd via de backoffice.

Exporteren gaat over het algemeen een stuk gemakkelijker. Het beste kun je voor de export-soort van dataflow-profielen kiezen; deze is nauwkeurig en bovendien gebruiksvriendelijk. Net als bij het importeren geldt dat het maken van een back-up aan te raden is. Exporteer daarom vóór een bulkbewerking alle producten en velden. Selecteer hierna de benodigde velden met op zijn minst storeview en SKU. Vervolgens kun je verschillende categorieën in bulk bewerken.

Zoekwoord analyse

Wil je weten op welke zoekwoorden je moet ranken om meer bezoekers te krijgen? Voer dan een zoekwoord analyse uit met behulp van Google Webmasters en de Google Keyword Tool. Onderzoek eerst welke zoekopdrachten het meest zijn ingevoerd in het zoekveld van je webwinkel. Voer deze zoektermen in bij de Keyword Tool en je krijgt een overzicht van de zoektermen waar je hoger mee kunt ranken. Sorteer deze zoekwoorden op de factoren volume en concurrentie. Hoe hoger het volume, hoe vaker er op het zoekwoord gezocht zal worden. En hoe lager de concurrentie, hoe groter de kans dat jouw website hoog zal ranken op dit zoekwoord! Verwerk de verzamelde zoekwoorden op zoveel mogelijk verschillende pagina’s en op een natuurgetrouwe manier in je website.

Laadsnelheid

De gemiddelde webwinkel bevat meerdere productcategorieën en een groot aantal producten. Hoe meer productpagina’s, hoe langzamer een website vaak inlaadt. Een gebrekkige snelheid zorgt er voor dat veel bezoekers voortijdig afhaken en kan serieuze consequenties hebben voor je conversieratio. Een overstap naar het snellere Magento Enterprise is niet noodzakelijk, want door tijdig maatregelen te treffen kun je ook Magento Community een stuk sneller maken en voorkom je veel ellende.

Betaal extra voor snelle en betrouwbare webhosting

Veel startende webwinkels kiezen voor goedkope hosting om zo kosten op de investering te besparen. Pas wanneer de webshop flink winst begint te draaien, wordt er overgestapt naar snellere hosting. Niet handig, want trage hosting kan de groei van je e-commerce site belemmeren waardoor je op lange termijn juist duurder uit bent.

Natuurlijk is niet elke goedkoper webhoster traag of instabiel, maar de betrouwbare partijen zijn over het algemeen wel wat duurder. Daar krijg je dan ook een snellere webshop voor terug die minder downtime heeft. Dit resulteert weer in een langer verblijf van bezoekers op je website, waardoor de kans op aankopen wordt vergroot. Sommige webhosters zijn zelfs gespecialiseerd in Magento-hosting.

Extra tip: sommige webhosters proberen de serverload te verlagen door limieten op te nemen in het robots.txt bestand. Hierdoor kan de snelheid van een website weliswaar kunstmatig opgekrikt worden, maar tegelijkertijd worden je site en productpagina’s er minder goed vindbaar door in Google. Spoor eventuele tijdslimieten op en laat deze dan verwijderen. Op internet zijn voldoende voorbeelden te vinden van hoe een ideale robots.txt voor een Magento webwinkel eruit moet zien.

Kies voor de optimale instellingen

Het sleutelen aan bepaalde settings aan de achterkant kan een enorm verschil maken in de performance aan de voorkant van je e-commerce website. Een snelle en gemakkelijke oplossing is het activeren van de PHP Compiler. Hierdoor kan een website tot maar liefst 30% sneller inladen! Ook het aanzetten van de Flat Catalog optie is een kleine moeite en kan de nodige winst opleveren. Tot slot bevelen we aan Full Page Cache te installeren en te gebruiken in combinatie met Redis. Hiervoor zijn diverse oplossingen beschikbaar, zoals Lesti FPC of Varnish met Turpentine.

Verklein bestanden en afbeeldingen

Zoals we al eerder schreven in voorgaande artikelen, kan het verkleinen of comprimeren van bestanden en afbeeldingen een flink verschil maken voor de laadtijd van je website. Converteer het bronbestand van een afbeelding naar een bestandsformaat dat minder ruimte in beslag neemt. Online wordt vaak gekozen voor bestandsformaten zoals JPG of JPEG, GIF en PNG.

Wil je andere bestanden verkleinen, denk dan eens aan merge of minify. Hierbij worden javascript-, CSS- en HTML-bestanden samengevoegd zodat het inladen van al deze code aanzienlijk minder tijd vergt.

Hoe meet ik de resultaten?

Door simpelweg bovenstaande tips op te volgen, kun je veel snelheidswinst behalen. Wanneer je alle verbeteringen eenmaal hebt doorgevoerd, kan het leuk zijn om in Google Analytics te kijken welke gevolgen de snelheidsverbeteringen zoal hebben gehad. Is de bounce rate bijvoorbeeld lager en de conversie hoger? Gefeliciteerd, je inspanningen zijn niet voor niets geweest! Nog niet tevreden? Google Pagespeed Insights is een handige tool waarmee je kunt analyseren welke factoren op jouw website nog sneller kunnen worden gemaakt.

Conversie

Conversie is waar het voor webwinkels uiteindelijk allemaal om draait. Webton schreef al eerder artikelen over het verbeteren van je conversieratio, maar toch willen we nog enkele tips noemen die specifiek van belang zijn voor webshops.

Verbeter de gebruiksvriendelijkheid van je webwinkel

Bezoekers die interesse hebben in een bepaald product, willen zo snel mogelijk de benodigde productinformatie vinden en indien gewenst in slechts enkele stappen een aankoop kunnen doen. Elke extra stap die jouw website daaraan toevoegt, verkleint de kans dat de bezoeker ook daadwerkelijk tot aankoop overgaat. De concurrentie is hoog en met enkele muisklikken koopt de gebruiker het product op een concurrerende website die sneller makkelijker in het gebruik is.

Drie belangrijke elementen die de gebruiksvriendelijkheid van een webshop beïnvloeden, zijn de navigatie, de zoekfunctie en de check-out. Zeker bij een website met veel producten is een soepele navigatie van groot belang. Amasty Layered Navigation is een handige plugin voor Magento die je gelaagde navigatie optimaliseert voor Google en er tegelijkertijd voor zorgt dat bezoekers sneller de gewenste producten vinden.

Het verbeteren van de zoekfunctie zal de gebruiksvriendelijkheid van je webwinkel merkbaar verhogen. Veel bezoekers gebruiken de zoekfunctie om snel producten te vinden, maar de standaard ingebouwde zoekfunctie van Magento levert niet altijd het gewenste resultaat op. Sphinx Search is een betaalde module die de zoekfunctie verbetert, waardoor gebruikers relevantere resultaten te zien krijgen. De module beschikt over diverse geavanceerde functies, zoals het instellen van landingspagina’s voor specifieke zoektermen. Bij Catalogus en Zoektermen kun je zien wat de meest gezochte zoektermen zijn op jouw website.

De belangrijkste stap bij een Magento webshop is de check-out. Helaas is de standaard check-out in Magento erg omslachtig, waardoor aankoopbereide bezoekers alsnog op het laatste moment kunnen besluiten ergens anders te bestellen. Voorkom dit door tools als One Page Checkout of OneStepCheckout te gebruiken, die het bestelproces aanzienlijk versimpelen.

Hoe meet ik de resultaten?

Om het gehele conversieproces te meten, heb je een tool nodig zoals Fooman Google Analytics Plus. Op deze manier kun je precies zien bij welke stap in het aankoopproces mensen besluiten de website te verlaten. Zo weet je welke aspecten van jouw webwinkel gebruiksvriendelijker moeten worden gemaakt om de conversieratio te verbeteren en de omzet te verhogen.

SEO

Search Engine Optimization ofwel SEO is een onderwerp dat bij Webton reeds uitvoerig is besproken. Toch zijn er voor Magento webwinkels in het bijzonder specifieke SEO-tips die je webshop hoger in Google laten ranken.

SEO instellingen

Een bekend website CMS zoals WordPress bevat talloze gratis plugins waarmee de belangrijkste SEO instellingen snel worden geoptimaliseerd. Magento beschikt helaas niet over dergelijke quickfix plugins, waardoor diverse instellingen handmatig afgesteld moeten worden.

De belangrijkste instellingen op het gebied van SEO zijn vrij eenvoudig aan te passen. Schakel om te beginnen ‘INDEX’ en ‘FOLLOW’ aan bij livegang en upload een favicon die makkelijk herkenbaar is. Daarnaast geldt: hoe korter en leesbaarder een URL, hoe beter. Het adres van webpagina’s korter maken, kan eenvoudig door de .html suffix uit te zetten. Stuur tot slot op regelmatige basis je sitemap naar Google Webmasters en stel Google API in.

Achterliggende techniek

Je kunt nog zoveel SEO instellingen optimaliseren, als de achterliggende techniek van je webwinkel niet in orde is, zal de website in Google niet zo hoog ranken als je wilt. Met de achterliggende techniek doelen we vooral op de code waaruit de website is opgebouwd. Wanneer je de website niet vanaf het nulpunt laat opbouwen door een programmeur maar voor het gemak een bestaande template gebruikt, is het dus raadzaam voor een template te kiezen die voor SEO doeleinden is geoptimaliseerd.

De meerwaarde van een blog

Een blog kan een enorme toegevoegde waarde hebben voor een website, of het nu een corporate website of een webshop betreft. Door regelmatig content op de blog te plaatsen, genereer je meer inkomend verkeer en bouw je een band op met je klanten. Bovendien zullen potentiële klanten via je blog in aanraking komen met je webshop.

Internetmarketing

Internetmarketing is een zeer belangrijk onderdeel van elke webshop en kan een grote bijdrage leveren aan het online succes van jouw winkel. Met behulp van technieken als affiliatemarketing, social media marketing en e-mailmarketing kun je de bezoekersstroom richting jouw website fors verhogen.

Koongo module

Koongo is de bekendste module voor Magento om productfeeds te creëren en is helemaal naar wens in te stellen. Dankzij het uitgebreide functiepakket is Koongo immens populair onder webwinkels. Daar komt nog eens bij dat de module kant-en-klare profielen bevat voor veelgebruikte websites als Vergelijk.nl, Beslist.nl, Google Shopping, Daisycon en TradeTracker.

Social media

Je zult het de laatste tijd vast wel eens gezien hebben: de nieuwe ‘shop’-button bij advertenties op Facebook. Dit is voor webshops natuurlijk een ideale manier om hun producten te adverteren. Omdat dit soort advertenties nog relatief nieuw zijn, worden ze nog door weinig webwinkels gebruikt. Een mooie gelegenheid om je te onderscheiden van de concurrentie!

Ook een platform zoals AdRoll kan handig zijn voor retargeting op websites en sociale netwerken zoals Facebook. Voeg binnen de check-out pagina dan wel de conversie-pixel van zowel Facebook als AdRoll in, om te meten in hoeverre bovenstaande zaken bijdragen aan je conversieratio.

E-mail

E-mail is nog altijd een uitstekende methode om klanten te binden en websitebezoekers nog eens terug te laten keren. Waar webshops voorheen e-mails verstuurden op basis van vaste tijdsintervallen (bijvoorbeeld 1 keer per week), proberen zij zich tegenwoordig aan te passen aan het gedrag van de gebruiker.

Zo kan een tijdlang geen bezoek aan de website, een klantonderzoek of een halfvol achtergelaten winkelmandje tijdens de check-out een goede reden zijn om bezoekers een herinneringsmail te sturen. De praktijk wijst uit dat gebruikers een e-mail als minder irritant ervaren, wanneer er een duidelijke reden is voor het contact. Ook mailtjes over speciale kortingsacties tijdens feestdagen of verjaardagen kunnen op de waardering van de klant rekenen.

Het automatiseren van e-mailacties gaat het makkelijkst met behulp van tools als Copernica, MailGun en de meest bekende: MailChimp. Een uitgebreide module voor Magento die met MailChimp integreert, is MageMonkey. Hierdoor kun je alle e-mailcommunicatie overzichtelijk vanaf dezelfde plek regelen.

Hoewel de meeste webwinkels tegenwoordig dus niet meer op basis van vaste tijdsintervallen mails versturen, zijn nieuwsbrieven nog altijd een uitstekende manier om klanten te bereiken. Het verschil is dat nieuwsbrieven nu minder vaak op wekelijkse basis gestuurd worden, maar in plaats daarvan op grond van zaken als up-selling, cross-selling en eerder gekochte artikelen. Mensen waarderen dit soort persoonlijke ogende initiatieven en zijn eerder geneigd deze te lezen dan ouderwetse dertien-in-een-dozijn-nieuwsbrieven.

Gebruikerservaringen

Vaak sturen webshops de klant enige tijd na een aankoop (bijvoorbeeld 10-14 dagen) een e-mail met daarin het verzoek zijn bestelling te beoordelen. Deze vorm van e-mailmarketing heeft diverse voordelen. De meeste klanten waarderen de getoonde belangstelling. Daarnaast is het voor de webwinkel voordelig wanneer de koper de website nog eens bezoekt. Tot slot wordt de kwaliteit van de website hoger doordat nieuwe bezoekers meer gebruikersbeoordelingen over producten vinden om hun keuze op te baseren.

Gebruikersbeoordelingen staan vaak op de productpagina’s van webwinkels, wat goed is voor zowel de conversie als SEO. Toch hebben klanten vaak behoefte aan onafhankelijke platforms zoals Kiyoh, eKomi en Trustpilot. Op deze bekende reviewwebsites zijn gebruikerservaringen over allerlei webshops terug te vinden. Webwinkels is er dan ook veel aan gelegen om goed te scoren op deze beoordelingssites.

Meer informatie?

In dit artikel lees je de belangrijkste tips die je nodig hebt om van jouw Magento webwinkel een succes te maken. Heb je aanvullende informatie nodig of ben je op zoek naar een ervaren partij die al deze aspecten voor je kan invullen? Stuur vrijblijvend een mailtje naar info@webton.nl of bel ons op 074-3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!