25-02-2013

25/02/13 – M-Commerce : mobiel shoppen

mobielshoppenCrisis of geen crisis, Nederlanders blijven hun geld uitgeven. Uit onderzoek van het online advertentienetwerk Zanox, is gebleken dat in Nederland het mobiel shoppen met maar liefst 400% is toe genomen. Mobiel shoppen noemen we ook wel M-commerce en is bezig met een heuse opmars. M-Commerce is echter niet alleen maar online shoppen, nee het is veel meer dan dat. Het draait vooral om de begeleiding en het proces voorafgaand aan de daadwerkelijke aankoop.

Helaas laten veel bedrijven een hoop liggen als het op m-commerce aankomt. Bedrijven gaan er nog teveel van uit dat klanten geen aankopen doen via een smartphone of tablet. Juist deze activiteit is bezig met een enorme groei. Daarnaast is de klantbeleving voor een aankoop even zo belangrijk. Het kan een brug slaan tussen de fysieke en digitale wereld. Potentiële klanten doen vaak mobiel vooronderzoek naar het product waar ze naar opzoek zijn. Het enige knelpunt wat nog van belang kan zijn, zijn de betalingsmogelijkheden. PayPal heeft echter al aangegeven dat zij volop bezig zijn met deze ontwikkeling. Ook in Nederland zijn ze hier druk mee bezig, in de zomer start er in Leiden een test waarbij er in een aantal winkels en horeca gelegenheden mobiel betaald kan worden. De rest van Nederland zal snel volgen, mits het mobiel betalen een succes wordt.

In Frankrijk zijn ongeveer 3 miljoen mensen in het bezit van de McDonald’s app. Deze app biedt de mogelijkheid om onderweg al je bestelling te plaatsen en zo nodig ook te betalen via PayPal. Bij aankomst ligt je bestelling al voor je klaar, erg handig en vooral makkelijk dus!

Terwijl het besturingssysteem van Android vandaag de dag dominant is op de smartphone en tablet markt, verkoopt Apple’s iOS online beter. Zij vertegenwoordigen 66% van de online aankopen. Dit is deels te verklaren door het succes van de iPad. Smartphones worden het meest gebruikt in de oriëntatie fase van m-commerce maar de meeste daadwerkelijke aankopen worden gedaan op tablets omdat websites simpelweg meer toegankelijk zijn. Opmerkelijk hierbij is dat de online aankopen middels een iPad zich vooral voordoen op de zondagen, door online winkeliers veelal ‘iPad-Sundays’ genoemd.

De meeste online aankopen worden gedaan op het gebied van retail & shopping. Financiële diensten volgen niet kort daarna. Eén ding is in ieder geval duidelijk, er is nog een hoop werk aan de winkel op het gebied van m-commerce. Het belangrijkste is misschien wel dat bedrijven inzien hoe belangrijk mobiel verkoop gaat zijn in de toekomst.

Bron: hyped.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!