01-05-2015

Longtail zoekwoorden

Ontdek en benut unieke longtail kansen

Als SEO-bureau met een uitgebreid klantenbestand hebben we bij Webton inzicht in veel zoekgerelateerde gegevens. We kunnen bijvoorbeeld zien hoe de websites van klanten scoren in zoekmachines en door welke factoren deze scores beïnvloed worden. Het afgelopen jaar is ons een duidelijke ontwikkeling opgevallen: longtail zoekwoorden zijn verantwoordelijk voor steeds meer webverkeer.

Daar waar voorheen shorttail zoekwoorden zwaar wogen voor Google, zien we nu dat longtail zoekwoorden in toenemende mate verantwoordelijk zijn voor hoge rankings van websites in de zoekresultaten. Dit komt vaak tot uiting in een grotere diversiteit aan goed scorende webpagina’s.

In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van een bedrijf dat als gevolg van bovengenoemde ontwikkeling een stabiele online groei ervaart. Terwijl de website in de loop van de tijd op een aantal shorttail zoekwoorden steeds minder hoog rankte, is het totale webverkeer uit de organische zoekresultaten van Google in dezelfde periode stabiel toegenomen. Verantwoordelijk hiervoor waren de toenemende
bezoekersaantallen uit longtail zoekverkeer
.

longtail

Om deze ontwikkeling in de juiste context te plaatsen, moet je weten welke veranderingen er de afgelopen jaren in het zoekmachine algoritme van Google zijn aangebracht.

Van shorttail naar longtail

De oorsprong van het algoritme ligt in het herkennen van shorttail zoektermen op webpagina’s. Daar waar dit vroeger nog prima werkte, schiet deze methode tegenwoordig steeds vaker tekort in een online wereld die alsmaar complexer wordt. Google focust zich daarom in toenemende mate op de gebruikersintentie achter een zoekopdracht, zodat de zoekresultaten daadwerkelijk datgene weergeven waar de gebruiker naar zoekt.

Om dit doel te bereiken, probeert Google zoekresultaten steeds meer te personaliseren. Wanneer je enkele jaren geleden zou zoeken op de zoekterm ‘bakker’, zouden de zoekresultaten waarschijnlijk een opsomming zijn van de 10 bekendste bakkerijketens in Nederland. Dit is een goed voorbeeld van de wijze waarop het algoritme tekort schiet.

Een gebruiker die op de zoekterm ‘bakker’ zoekt, is zeer waarschijnlijk niet op zoek naar de 10 bekendste bakkers van Nederland, maar naar een bakker zo dicht mogelijk bij hem in de buurt. Dit is precies de reden dat Google tegenwoordig probeert de intentie achter een zoekopdracht te achterhalen, ook wel bekend als de impliciete zoekopdracht. De zoekmachine bedient zich van verschillende methoden om dit te realiseren.

Google stimuleert gebruikers om in te loggen en dit heeft een goede reden. Over een ingelogde gebruiker zijn meer gegevens bekend dan over een anonieme gebruiker. Hoe meer gebruikersinformatie er bekend is, hoe beter Google een zoekopdracht in de juiste context kan plaatsen. Aspecten als de locatie en persoonlijke voorkeuren van een gebruiker spelen hierbij een belangrijke rol.

In het eerdere voorbeeld waarin iemand op de zoekterm ‘bakker’ zoekt, leidt het meenemen van locatie en persoonlijke voorkeuren tot compleet andere zoekresultaten. In plaats van de bekendste bakkers van Nederland, krijgt de gebruiker een overzicht van bakkers die zich bevinden in zijn omgeving en die voldoen aan zijn persoonlijke voorkeuren.

Wanneer we bovenstaand voorbeeld extrapoleren naar de biljoenen andere mogelijke zoekopdrachten die wereldwijd worden uitgevoerd, wordt al snel duidelijk waarom longtail zoekwoorden verantwoordelijk zijn voor een steeds groter gedeelte van het organisch verkeer.

Google is steeds beter in staat de gebruikersintentie achter een zoekopdracht te ontdekken, waardoor de zoekresultaten steeds specifieker worden. Dit is precies wat Google nastreeft. Shorttail zoekwoorden zijn allesbehalve specifiek en Google heeft hierbij aanvullende gegevens nodig om toch relevante zoekresultaten weer te kunnen geven. Longtail zoekwoorden zijn veel specifieker en helpen Google daarom bij het achterhalen van de precieze intentie van de gebruiker.

Door al deze ontwikkelingen verandert de conventionele ‘longtail curve’ waar veel SEO-experts in de loop der jaren zo vertrouwd mee zijn geraakt:

termen longtail

Doelgroepgerichte benadering essentieel

De curve uit de afbeelding hierboven geeft duidelijk weer dat longtail zoekwoorden een steeds groter gedeelte van het organische webverkeer vertegenwoordigen. Dit merken we ook duidelijk bij de websites van onze klanten. Bij één klant steeg het aantal webpagina’s dat bezoekers vanuit de organische zoekresultaten ontving met 128%, wat een verhoging van maar liefst 94% in totale bezoekersaantallen vanuit de zoekmachines opleverde!

De toepassing van longtail zoekwoorden op een website is dus zeer veelbelovend. Hiervoor is echter wel de juiste content marketing strategie vereist. Zoals we in een vorig artikel over linkbuilding reeds schreven, wordt een doelgroepgerichte benadering steeds belangrijker voor online marketeers. Hoe meer kennis je over je doelgroep verzamelt, hoe beter je in staat bent de content te schrijven waar de doelgroep in zoekmachines op zal zoeken.

Kennis verzamelen over je doelgroep kan op verschillende manieren. Enerzijds kan het via kwantitatief doelgroeponderzoek, anderzijds via kwalitatief doelgroeponderzoek. Kwantitatief onderzoek focust zich op statistieken, terwijl kwalitatief onderzoek zich richt op menselijk gedrag. Het draait hierbij om de persoonlijke wensen en voorkeuren van individuen en de wijze waarop ze deze uiten.

Met name social media vormen een steeds belangrijker onderdeel van het kwantitatieve doelgroeponderzoek dat ondernemingen uitvoeren. Een medium zoals Facebook bezit een schat aan gegevens over individuele gebruikers, waarmee bedrijven een heel duidelijk en gedetailleerd beeld krijgen van de personen waaruit de doelgroep bestaat. Dit helpt vervolgens weer om content te schrijven die de doelgroep aanspreekt, iets wat online van doorslaggevend belang is.

Het maken van een profielschets

Uitgebreide statistieken over de doelgroep hebben alleen waarde wanneer ze vertaald kunnen worden naar een tastbaar profiel dat de uiteenlopende individuen binnen een doelgroep symboliseert. In dit artikel hebben we reeds uitgelegd hoe je met behulp van 8 simpele stappen de ideale profielschets maakt.

Elk individu binnen een doelgroep heeft zijn eigen wensen en behoeften, zoals duidelijk wordt uit onderstaande afbeelding:

longtail3

Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat de verschillende segmenten binnen een doelgroep uiteenlopende verwachtingen hebben van een merk waar ze geïnteresseerd in zijn. Vaak betekent dit dat deze mensen niet alleen behoefte hebben aan verschillende soorten content, maar ook dat ze op een totaal verschillende manieren converteren naar klanten.

Vroeger deden mensen vaak nog uitgebreid vooronderzoek voorafgaand aan een aankoop. Met de opkomst van online media stijgt de hoeveelheid impulsaankopen onder de jongere generatie gestaag. Producten of diensten die veel op social media worden gedeeld nemen toe in populariteit en vinden gretig aftrek bij jongere doelgroepen.

Dit zijn allemaal zaken waar online marketeers rekening mee moeten houden bij het schrijven van content en het verspreiden hiervan. Hoe uitgebreider en gedetailleerder de gemaakte profielschets, hoe beter je jouw doelgroep begrijpt en content af kan stemmen op individuele wensen van gebruikers.

Doelgroepgericht zoekwoordonderzoek

Wanneer je de doelgroep eenmaal begrijpt en je kunt verplaatsen in individuele gebruikers, weet je op welke vragen ze graag antwoord willen. Deze informatie kun je toepassen tijdens het uitvoeren van zoekwoordonderzoek.

In dit geval nemen we de zojuist besproken afbeelding als voorbeeld en kiezen we het doelgroepsegment ‘Maturing spender’ als testcase. In de profielschets valt te lezen dat het hier een ‘borrower’ betreft, iemand die ervoor openstaat om geld te lenen. Deze kennis komt van pas, want op basis hiervan kunnen we uitgebreid zoekwoordonderzoek doen rondom de term ‘geld lenen’. Hiervoor hebben we de volgende hulpmiddelen tot onze beschikking: Soovle, SEMRush en forumonderzoek.

We trappen ons zoekwoordonderzoek af met Soovle, een uitstekende tool om vaak ingevoerde zoekopdrachten van bekende websites zoals Google, YouTube, Wikipedia, Amazon en Bing in kaart te brengen. Dit stelt ons in staat om nieuwe longtail zoekwoord mogelijkheden te ontdekken waar we anders nooit op gekomen zouden zijn. Voor de zoekopdracht ‘geld lenen’ ziet het resultaat eruit zoals hieronder:

keywords

Bij SEMRush voeren we dezelfde zoekterm in:

semrush

Als resultaat krijgen we, net zoals bij Soovle, een aantal zoektermen te zien die aan de zoekopdracht ‘geld lenen’ gerelateerd zijn:

volume

Bovenstaande afbeeldingen geven ons enorm veel nieuwe ideeën om content vanuit verschillende invalshoeken te schrijven over ‘geld lenen’. Al deze longtail zoektermen kunnen nog eens verder uitgediept worden door ze aan te klikken, zoals wij bijvoorbeeld bij de term ‘geld lenen voor auto’ deden:

match

Leer je doelgroep kennen op forums

De online plekken waar veel mensen antwoord zoeken op hun vragen zijn forums. Dit zijn dan ook de ideale platforms om zoekwoordonderzoek uit te voeren. In het zoekveld van Google typen we daarom de volgende zoekopdracht: “zoekwoord” + “forum”

In het geval van ons voorbeeld ‘geld lenen’ ziet dat er als volgt uit:

longtail 8

Deze zoekopdracht levert bijna 100.000 zoekresultaten op, met verschillende ‘threads’ op grote forums zoals die van Independer, Radar en Fok! Ook hier zien we dezelfde longtail kansen terugkeren als bij Soovle en SEMRush, waaronder:

  • ‘geld lenen DUO’
  • ‘geld lenen met negatieve BKR’
  • ‘geld lenen voor auto’
  • ‘particulier geld lenen’

Zoals je zult begrijpen levert dit eindeloze mogelijkheden op om nieuwe content te creëren die exact is afgestemd op de wensen van jouw doelgroep.

Competitieve contentanalyse

In een van onze laatste artikelen beschreven wij hoe je middels een competitieve linkanalyse inspiratie kan opdoen voor linkbuilding door de best scorende links van je concurrenten te analyseren. Hetzelfde idee is ook toepasbaar op content, door enerzijds de populairste content van de concurrentie en anderzijds de meest unieke content van de concurrentie te ontdekken.

Populairste content van de concurrentie

BuzzSumo is een van onze favoriete tools om voor een bepaald onderwerp de populairste content te vinden. De tool laat zien welke content het meest gedeeld wordt op bekende sociale platforms zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. We voeren in het zoekveld van BuzzSumo wederom onze voorbeeldzoekterm ‘geld lenen’ in:

content

De resultaten zijn interessant:

results

Zoals je kunt zien in de afbeelding zijn de resultaten totaal anders dan bij ons voorafgaande zoekwoordonderzoek. Dit biedt nieuwe kansen, want op deze wijze kunnen we nieuwe zoektermen ontdekken die we vervolgens weer kunnen betrekken in ons zoekwoordonderzoek. Een zoekterm als ‘geld lenen voor je bedrijf’ kunnen we bijvoorbeeld in SEMRush invoeren om nieuwe longtail kansen op het gebied van dit onderwerp te ontdekken.

Unieke content van de concurrentie

Net zoals jij zit ook de concurrentie niet stil. Ook jouw online rivalen houden zich bezig met zoekwoordonderzoek en het schrijven van doelgroepgerichte content om longtail kansen te benutten. Het kan zijn dat zij hierdoor ranken op longtail zoekwoorden waar jouw eigen website nog niet op rankt. De hoogste tijd om hier verandering in aan te brengen!

We gaan terug naar SEMRush en klikken in het menu op Tools > Domain vs. Domain. Hiermee kunnen we analyseren hoeveel overlap twee verschillende domeinnamen vertonen op het gebied van de zoekwoorden waar ze op ranken. In onderstaand voorbeeld vergelijken we twee willekeurige kredietverstrekkers: freo.nl en geldshop.nl.

domain vs domain

Klik vervolgens op de ‘Enable Charts’ knop en je ziet een visueel overzicht waarin elke cirkel de zoekwoorden waarop de website in Google rankt vertegenwoordigt. Hoe groter de cirkel, hoe groter de hoeveelheid zoekwoorden waar de website op rankt. Zoals we in onderstaande afbeelding zien, ranken freo.nl en geldshop.nl gedeeltelijk op dezelfde zoekwoorden maar ranken beide sites ook op zoekwoorden waar de andere site niet op rankt.

ranking domains
Met name voor geldshop.nl is het grote blauwe gedeelte uit de afbeelding erg interessant. Het is heel simpel om met SEMRush een lijst te maken van de zoekwoorden waarop beide sites in Google ranken en deze vervolgens te sorteren op de termen waar geldshop.nl niet op rankt:

seo rankings

De zoektermen waar geldshop.nl niet op rankt zijn in dit geval de termen waar voor deze website longtail kansen liggen op het gebied van nieuwe content creatie.

Benut zoveel mogelijk longtail kansen

Wanneer je alle bovenstaande stappen hebt toegepast op jouw website en de belangrijkste zoekwoorden waarop je wilt ranken, heb je als het goed is talloze nieuwe ideeën voor artikelen en bijbehorende titels. Het is echter niet verstandig lukraak artikelen te gaan schrijven en publiceren. Publicatie zou moeten verlopen volgens een zorgvuldig overdachte content strategie. In dit artikel bespreken we welke stappen je absoluut moet nemen vóór publicatie van je content.

Wij hebben met de methode beschreven in dit artikel fantastische resultaten geboekt. Probeer deze stappen nu zelf en ontdek de positieve gevolgen voor je organische webverkeer. Heb je toch hulp nodig bij het ontdekken van longtail kansen of de creatie van nieuwe content? Overweeg dan onze diensten op het gebied van content marketing of neem vrijblijvend contact op via info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!