13-01-2016

Lokale zoekresultaten: tips voor 2016

Lokale zoekresultaten: trends en tips voor 2016

Verbeter je lokale marketing op basis van de laatste inzichten

We zeiden het al in ons artikel over responsive webdesign: in 2016 zullen steeds meer zoekopdrachten afkomstig zijn van mobiele apparaten. Maar dit is niet het enige dat er dit jaar gaat veranderen. Niet alleen het aantal mobiele zoekopdrachten, maar ook het aantal lokale zoekopdrachten neemt in 2016 zienderogen toe. En dus wordt het steeds belangrijker om hoog te scoren in de lokale zoekresultaten.
lokale marketing

De toename van zowel mobiele als lokale zoekopdrachten vereist een nieuwe benadering van internetmarketeers. Google toont steeds meer informatie in de lokale zoekresultaten. Denk hierbij onder meer aan openingstijden, afbeeldingen, locaties en prijzen. Het is dus zaak om deze mogelijkheden te benutten om een bedrijf nog meer op te laten vallen.

In een vorig artikel hebben we al uitgelegd hoe je lokaal zo hoog mogelijk kunt scoren in onder andere Google Mijn Bedrijf en Google Maps (zie tip 7 en 8). Maar in 2016 is er meer voor nodig om de topposities te bezetten in de lokale zoekresultaten. Naast een goed begrip van lokale zoekopdrachten moet je ook op de hoogte zijn van de allernieuwste trends.

We beginnen in dit artikel bij de basis. We leggen je uit wat lokale zoekopdrachten precies zijn en waarom Google deze steeds vaker boven de gewone zoekresultaten plaatst. Wanneer je de belangrijkste informatie eenmaal onder de knie hebt, benoemen we de belangrijkste trends voor lokale zoekresultaten in 2016. Om vervolgens af te sluiten met concrete tips over hoe je lokaal hoger kunt scoren in Google.

Wat zijn lokale zoekresultaten precies?

Google wil gebruikers van de meest relevante informatie voorzien. Gebruik jij een mobiel apparaat tijdens het invullen van je zoekopdracht? Dan hebben responsive websites een streepje voor in de zoekresultaten.

Heb je last van lekkage en ben je op zoek naar een loodgieter? Dan vindt Google lokale zoekresultaten met loodgieters in jouw omgeving het meest relevant. De zoekmachine snapt immers heel goed dat je weinig hebt aan een loodgieter aan de andere kant van het land.

Daarmee onderscheiden lokale zoekopdrachten zich van normale zoekopdrachten. Daar waar normale gebruikers vaak op zoek zijn naar informatie, zijn lokale gebruikers bereid om snel te handelen. Zij willen bijvoorbeeld direct een afspraak maken met een loodgieter of bij een kapper in de buurt.

Google heeft zelfs speciaal onderzoek verricht naar mobiele gebruikers die op hun telefoon lokale zoekopdrachten invullen. Hieruit bleek dat ongeveer 50% van deze doelgroep diezelfde dag nog de winkel bezocht die ze in de lokale zoekresultaten hadden gevonden. Daarnaast converteren lokale zoekers (18%) meer dan 2,5 keer zo vaak naar klanten als gewone zoekers (7%).

Helemaal niet zo vreemd, want de meeste lokale zoekopdrachten zijn actiegericht. Een lokale gebruiker is bijvoorbeeld op zoek naar openingstijden of routes om een bepaalde winkel in de nabije omgeving te bezoeken. De kans dat zo’n gebruiker converteert naar een klant van die winkel, is dan ook relatief groot.

Bedrijven is er hierdoor veel aan gelegen om zo hoog mogelijk te scoren in de lokale zoekresultaten. Dit is er tegenwoordig helaas niet eenvoudiger op geworden. In het verleden toonde Google nog 7 lokale zoekresultaten, maar inmiddels laat de zoekmachine er nog maar 3 zien. De concurrentie voor deze 3 podiumplekken is dus hevig.

Daarom is het zaak om Google te geven waar het naar zoekt: relevantie. Deze wordt in sterke mate beïnvloed door de locatie van de gebruiker. Anno 2016 zijn mensen vrijwel de hele dag online op hun telefoon. Het verschil tussen normale zoekopdrachten en lokale zoekopdrachten wordt hierdoor steeds kleiner.

In de nabije toekomst zal Google de zoekresultaten voor gebruikers alleen maar relevanter proberen te maken. Dit gaat hand in hand met het stimuleren van de gebruiksvriendelijkheid. Hoe sneller gebruikers relevante informatie zien en hoe minder vaak zij hoeven te klikken, hoe beter de gebruikerservaring is.

Dit is de reden dat er tegenwoordig ook zaken als openingstijden, prijzen en een belknop worden weergegeven in de lokale zoekresultaten. In de toekomst worden hier nog eens agenda-functionaliteiten aan toegevoegd.

Gebruikers worden met al deze ontwikkelingen op hun wenken bediend. Voor bedrijven is het op hun beurt belangrijk om ook Google op zijn wenken te bedienen. Hoe meer van de bovenstaande informatievelden een bedrijf invult in Google Mijn Bedrijf en Google Maps, hoe relevanter de bedrijfsinformatie is in de ogen van Google. En dus zal het bedrijf hoger scoren in de lokale zoekresultaten.

Trends voor lokale marketing in 2016

Lokale marketing, ook wel bekend als locatiemarketing of location based marketing, ontwikkelt zich de laatste jaren in een hoog tempo. Nu meer dan de helft van de websitebezoekers tegenwoordig afkomstig is van mobiele apparaten, wordt lokale marketing in toenemende mate belangrijk.

mobiele zoekopdrachten

De marketingtechnische meerwaarde van locatiegebaseerde gegevens en de groei van mobiel bezoekersverkeer zorgen er samen voor dat lokale marketing het fundament wordt onder alle online marketing inspanningen van bedrijven.

Ook in 2016 beloven er weer verschillende nieuwe trends hun intrede te doen op het gebied van lokale marketing:

1.     Google investeert meer in lokale zoekresultaten

Uit diverse ontwikkelingen blijkt dat Google de veelbelovende toekomst van lokale zoekresultaten onderkent. Het bedrijf voegde lokale zoekopdrachten onlangs toe aan de Search Quality Ratings Guidelines en lanceerde een speciale Google My Business API. Ook moet het voor gebruikers makkelijker worden om hun Google Knowledge Panel aan te passen.

Dit alles wijst erop dat lokale zoekopdrachten momenteel veel aandacht krijgen in het beleid van de zoekmachine. Nieuwe aankondigingen van Google op het gebied van lokale zoekresultaten zullen dan ook nauwelijks als een verrassing komen.

2.     Locatiegegevens spil in lokale marketing

In het verleden schonken bedrijven nog weinig aandacht aan locatiegegevens zoals bedrijfsinformatie, adresgegevens en telefoonnummers. Zij plaatsten deze informatie alleen op de corporate website, zodat deze beter gevonden werd en de gegevens altijd klopten.

Inmiddels begint het management binnen bedrijven te beseffen dat het grote potentieel van locatiegegevens hiermee niet ten volle wordt benut. Platforms zoals Localeze en Foursquare zijn bijvoorbeeld bij uitstek geschikt om locatiegegevens over het wereldwijde web te verspreiden, zodat de doelgroep er sneller mee in aanraking komt.

Uit onderzoek van SIM Partners bleek dat bedrijven die de nauwkeurigheid en het bereik van hun locatiegegevens met 20% wisten te verbeteren, het bezoekersverkeer richting hun locatiepagina’s tot wel 450% zagen stijgen. Daarnaast nam het aantal conversies op de betreffende pagina’s met liefst 216% toe.

3.     Mobiel betalen populairder dan ooit

2016 moet het jaar worden waarin mobiel betalen zijn definitieve doorbraak gaat beleven. Mobiel betalen werkt via de zogenaamde Mobile Wallet, een geïntegreerde digitale portemonnee op de smartphone van gebruikers. De technologie profiteert met name van de toename in lokale zoekopdrachten.

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de helft van de consumenten inmiddels openstaat voor het wekelijks ontvangen van aanbiedingen en acties die mobiel betaald kunnen worden. Maar liefst 70% van de consumenten bewaart een interessante aanbieding indien mogelijk zelfs in de eigen Mobile Wallet.

Ook betaalservices zoals Apple Pay zijn duidelijk aan een opmars bezig. Slimme marketeers spelen hierop in en ontwikkelen speciale online aanbiedingen rondom mobiel betalen die het aantal bezoekers en verkopen doen stijgen.

Aangezien 80% van alle locatiegebaseerde zoekopdrachten afkomstig is van mobiele apparaten, investeren bedrijven steeds meer in de creatie van content die mobiele bezoekers converteert naar direct betalende klanten.

mobiel betalen

4.     Twijfelachtige toekomst voor beacons

Een beacon is een klein apparaat in een winkel dat de locatie van bezoekers met een smartphone nauwkeurig kan bepalen. Dit stelt retailers onder meer in staat om potentiële klanten persoonlijke aanbiedingen te sturen op basis van hun locatie in het winkelpand.

Ook kunnen beacons zorgen voor een betere gebruikerservaring door te helpen bij zaken zoals in-store navigatie, het geven van aanvullende productinformatie en het faciliteren van mobiel betalen.

Nog maar een jaar geleden werd beacons een grote toekomst voorspeld. In 2015 voorspelde Business Insider dat beacons verantwoordelijk zouden zijn voor maar liefst 4 biljoen dollar aan in-store aankopen in Amerikaanse winkels. Voor 2016 zouden deze cijfers zelfs moeten vertienvoudigen.

Inmiddels zijn de tijden veranderd en hebben bedrijven de nodige nadelen van beacons ervaren. De devices hebben namelijk een beperkt bereik en brengen de nodige onderhoudskosten met zich mee. Dit laatste is met name voor grote ketens met talloze vestigingen een groot probleem.

In 2016 staan veel organisaties daarom wat terughoudender tegenover de inzet van beacons. Er zijn diverse locatiegebaseerde alternatieven die de moeite van het verkennen waard zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan GPS of een opkomende techniek zoals het IndoorAtlas indoor positioning system (IPS).

Met IPS kunnen winkelbezoekers eenvoudig producten en andere mensen lokaliseren in grote gebouwen zoals uitgestrekte winkelcentra. Er zijn dan ook meer dan voldoende mogelijkheden om in-store winkelverkeer en het aantal verkopen positief te beïnvloeden met locatiegebaseerde diensten. De toekomst van beacons is hierdoor vooralsnog twijfelachtig.

5.     Lokale marketing belangrijk voor apps

Online marketing verloopt allang niet meer via louter traditionele kanalen. Ook apps worden in toenemende mate betrokken in de online marketing strategie van bedrijven, omdat hiermee heel gericht specifieke doelgroepen getarget kunnen worden.

In Amerika gebruikte Dunkin’ Donuts onlangs de bij jongeren zeer populaire app Snapchat om reclame te maken rondom National Coffee Day. Ook Taco Bell benutte een app voor marketingdoeleinden en koos voor Periscope om een locatiegebaseerde giveaway te promoten.

Grote bedrijven en organisaties zijn in staat om de resultaten van dergelijke campagnes nauwkeurig te meten en analyseren. Zo kunnen toekomstige marketinginspanningen via dezelfde app worden gericht op een nóg specifiekere doelgroep.

Dit is waar lokale marketing om de hoek komt kijken. Voor optimale targeting van een doelgroep moeten zaken als locatiegebaseerde verschillen in bevolkingssamenstelling, lokale evenementen en seizoenen ten volle worden benut. Alleen op die manier wordt het maximale resultaat uit een marketingcampagne via een app gehaald.

6.     Google krijgt concurrentie voor lokale zoekopdrachten

Google is de onbetwiste marktleider op het gebied van zoekopdrachten, maar heeft desondanks concurrentie te verduren van verschillende gerenommeerde partijen. Bekende tegenstrevers zijn onder meer Facebook en Apple, die in toenemende mate een graantje proberen mee te pikken van de populariteit van lokale zoekopdrachten.

In iOS9 heeft Apple de zoekfunctie bijvoorbeeld verfijnder en intelligenter gemaakt door lokale gegevensbronnen te raadplegen, waaronder de content van native apps. De gebruiker krijgt hierdoor suggesties te zien voor interessante producten en evenementen in de omgeving, nog voordat hij hier zelf naar hoeft te zoeken. Hiermee probeert Apple het potentieel van lokale marketing maximaal te benutten.

Ook Facebook besteedt steeds meer aandacht aan lokale zoekresultaten. In de toekomst is het niet ondenkbaar dat gebruikers van het sociale platform naast hun conversaties met vrienden suggesties van lokale bedrijven te zien krijgen. De relevantie van de bedrijfsinformatie voor de gebruiker is hierbij gebaseerd op eerdere zoekopdrachten en bezochte Facebook-pagina’s uit het verleden.

Voor bedrijven betekent dit dat er meer mogelijkheden zijn voor lokale marketing dan Google alleen. Consumentengedrag moet leidend zijn in de keuze voor een bepaald marketingkanaal. Gerichte targeting is van groot belang en platforms zoals apps en andere kanalen mogen niet worden buitengesloten. Alleen flexibele bedrijven die inspelen op de nieuwe realiteit zullen in 2016 de maximale resultaten halen uit hun lokale marketing.

Tips voor locatiemarketing in 2016

Wanneer je bedrijf afhankelijk is van lokale klanten, moet lokale SEO een belangrijke rol spelen in je marketingstrategie. Zowel B2C- als BNB-consumenten vertrouwen op online informatie bij het maken van aankoopbeslissingen.

Google is hierdoor niet meer alleen een zoekmachine, maar ook een belangrijk onderdeel van de digitale economie geworden. Aan een groot gedeelte van de aankoopbeslissingen van mensen gaat anno 2016 oriënterend vooronderzoek in Google vooraf.

Het is daarom belangrijk om de volgende tips ter harte te nemen bij het ontwikkelen van je lokale marketingstrategie:

1.     Responsive webdesign is een absolute must

Eerder in dit artikel hebben we al uitgelegd hoe mobiel consumentengedrag en lokale zoekopdrachten nauw met elkaar verweven zijn. In 2016 worden er wereldwijd al meer mobiele zoekopdrachten uitgevoerd dan zoekopdrachten via laptops en desktop computers.

Responsive webdesign is hierdoor niet langer een keuze, maar een absolute must. Een goede mobiele gebruikerservaring op je website betekent hogere conversies en meer winst. Zo simpel kan het zijn.

Ook voor webwinkels liggen er grote kansen om mobiele bezoekers sneller te laten converteren. Voorbeelden hiervan zijn onder meer aanbiedingen die alleen gelden voor mobiele gebruikers en andere speciale acties. Zo stimuleer je mensen om nog eens terug te komen.

mobielvriendelijk

2.     Speel in op mobiele micro-moments

Het verbeteren van de mobiele gebruikerservaring van bezoekers is niet alleen noodzakelijk om bezoekers te converteren naar klanten, maar ook om ze in de eerste plaats op je website te laten belanden. Mobielvriendelijkheid is inmiddels een belangrijke ranking factor in Google geworden.

Voor de uitvinding van de mobiele telefoon waren er weinig opties om een vraag of idee snel te onderzoeken. Je kon wachten tot je achter een computer zat om online naar informatie te zoeken, of je vergat het idee simpelweg.

Nu gebruikers met een smartphone in enkele seconden een overvloed aan informatie tot hun beschikking hebben, is het mogelijk om iets op elk willekeurig moment even snel te onderzoeken. Deze vluchtige momenten kunnen zomaar weer vervliegen en worden daarom ook wel micro-moments of micro-momenten genoemd.

In een lokale marketingstrategie is het belangrijk om deze mobiele micro-momenten waar mogelijk te benutten. Consumenten zijn steeds minder vaak loyaal aan merken en nemen aankoopbeslissingen vooral vanuit een pragmatisch oogpunt. Ze zoeken online naar informatie over de producten of diensten ze op dat specifieke moment nodig hebben.

Hoe beter jij de behoefte van je doelgroep aan jouw product of dienst begrijpt, hoe groter de kans dat je bezoekers gedurende micro-moments kunt converteren naar klanten. Als je direct relevant bent in de split second dat gebruikers zoeken naar lokale producten of diensten, kun je je onderscheiden van de concurrentie.

In 2016 is het belangrijk om de behoefte van potentiële klanten direct te bevredigen. Zorg dus voor een goede vindbaarheid op relevante zoektermen en bied gebruikers vervolgens de best mogelijke mobiele gebruikerservaring.

Zorg voor actiegerichte webpagina’s waar bezoekers met de minst mogelijke moeite op hun mobiele telefoon jouw producten of diensten kunnen afnemen. Hoe langer je wacht, hoe kleiner de kans dat je bovenaan in de lokale zoekresultaten verschijnt. De verwachting luidt dat de strijd om de micro-moments van de gebruiker in 2016 volop zal losbarsten.

3.     Optimaliseer je website voor gesproken zoekopdrachten

Gelijktijdig met de opkomst van mobiele zoekopdrachten komt de opkomst van gesproken zoekopdrachten, ook wel spraakgestuurde zoekopdrachten of Voice Search genoemd. Steeds meer mensen gebruiken deze functionaliteit op hun telefoon om relevante bedrijven, diensten en producten te vinden.

Sommige gebruikers kiezen voor gesproken zoekopdrachten zodat ze ondertussen andere werkzaamheden kunnen verrichten, terwijl anderen het simpelweg prettiger vinden werken dan het typen van zoekopdrachten. Een ding is zeker: ook lokale zoekopdrachten zullen in toenemende mate gesproken worden.

Het toenemende aantal spraakgestuurde zoekopdrachten betekent dat bedrijven hun website moeten optimaliseren voor deze klanten. Dit kan vanuit SEO-oogpunt nogal wat gevolgen hebben voor de content op je webpagina’s.

Van oudsher belangrijke zoekwoorden moeten waar nodig worden vervangen of aangevuld door zoektermen die makkelijk uitspreekbaar zijn. Dit klinkt wellicht als een flink karwei, maar kan je website op termijn grote aantallen mobiele bezoekers opleveren vanuit gesproken lokale zoekopdrachten.

gesproken zoekopdracht

4.     Voorzie gebruikers van gedetailleerde informatie

Zoals we hierboven al noemden, is de moderne consument minder loyaal aan merken dan voorheen. Mensen zoeken online naar producten en diensten die het beste inspelen op hun behoeften. Dit kan problematisch zijn voor traditionele lokale bedrijven, die in het verleden altijd teerden op hun goede naam in de regio en trouwe klantenbestand.

Juist voor deze bedrijven is het daarom zaak om online te investeren in lokale marketing. Voorzie de gebruiker van zoveel mogelijk informatie en vermeld waar mogelijk ook gegevens die de concurrentie niet benoemt.

Een restaurant kan bijvoorbeeld vermelden of het parkeerservice aanbiedt, of er kledingvoorschriften gelden en of reserveren vooraf verplicht is. Ook zijn gebruikers vaak benieuwd naar informatie over de locatie, prijzen, menukaart, mogelijkheid tot afhalen, het telefoonnummer en andere details over het restaurant.

Deze informatie onderscheidt het bedrijf van de concurrentie en kan net het verschil maken waardoor de consument voor dit restaurant kiest. Hoe meer informatie het bedrijf vermeldt, hoe betrouwbaarder het overkomt op de online gebruiker.

Een hoge online activiteit versterkt dit vertrouwen nog eens. Besteed daarom veel aandacht aan je Google Mijn Bedrijf-pagina en Google+ bedrijfspagina en verzamel zoveel mogelijk positieve reviews. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig te reageren op de reviews, nieuwe afbeeldingen toe te voegen en bedrijfsinformatie continu te actualiseren.

Lokale zoekopdrachten: de conclusie

In 2016 zijn lokale SEO en mobiele marketing meer dan ooit met elkaar verbonden. De helft van de mobiele gebruikers die een lokale zoekopdracht invult, gaat nog diezelfde dag naar de winkel die online gevonden werd. Er is dan ook een overvloed aan redenen voor bedrijven om te investeren in een mobielvriendelijke website en lokale marketing.

2016 is tevens het jaar waarin online marketeers hun doelgroep beter moeten leren kennen. Het individualiseren van geschreven content is noodzakelijk om de moderne consument op zijn wenken te bedienen.

Lokale marketing gaat inmiddels verder dan het behalen van zo hoog mogelijke rankings. Lokale bedrijven moeten de focus leggen het creëren van lokale content en het aanbieden van gedetailleerde bedrijfsinformatie. Want alleen zo kunnen zij de strijd om de cruciale micro-moments van de lokale gebruiker nog winnen.

Hoger in de lokale zoekresultaten?

Wil jij met je bedrijf hoger in de lokale zoekresultaten van Google komen? Dan neemt Webton jou je online marketing inspanningen graag uit handen. Al voor vele klanten hebben wij mooie posities in zoekmachines gerealiseerd. Meer weten? Bel dan vrijblijvend naar 074 – 3030400 of stuur een mailtje naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!