01-05-2017

Lokale zoekresultaten: dé ranking factoren in 2017

Als ondernemer in het MKB wil je zo logischerwijs hoog mogelijk in Google ranken. Maar misschien nog wel belangrijker dan de posities van je belangrijkste zoekwoorden, is de ranking van lokaal georiënteerde zoektermen. Die leveren immers bezoekers op die converteren en drijven deze klanten naar je fysieke winkelvestiging.

lokale zoekresultaten 2017

Het belang van een goede zichtbaarheid in de lokale zoekresultaten mag dan ook niet worden onderschat. Het is de kans om de regionale concurrentie af te troeven en actiegerichte doelgroepen aan te boren die je anders zou mislopen. In 2016 gaven wij al eens tips voor betere posities, maar in 2017 is er inmiddels weer een hoop veranderd. Hieronder volgt daarom een overzicht van de laatste inzichten.

Hoger ranken in Google’s Local Pack

Een belangrijk onderdeel van de lokale zoekresultaten is de zogenaamde Local Pack in Google. Dit is een kader met daarin een overzicht van lokale bedrijven die relevant zijn voor de ingevoerde zoekopdracht. Zie het onderstaande voorbeeld voor de term ‘webdesign hengelo’:

Voorbeeld local pack

Om hoog te ranken in dit kader, gelden andere eisen dan bij de organische resultaten. Het wereldwijd vermaarde SEO-bureau Moz zocht uit wat de 10 belangrijkste Local Pack ranking factoren zijn:

  1. Afstand van zoekmachinegebruiker tot bedrijfslocatie
  2. Fysieke adres van het bedrijf (dichterbij het centrum is beter)
  3. Volledig ingevulde Google Mijn Bedrijf-pagina
  4. Autoriteit van inkomende links naar het domein
  5. Consistentie van bedrijfsgegevens in verschillende online bronnen
  6. Domeinautoriteit van de bedrijfswebsite
  7. Product- of dienstgerelateerd zoekwoord in titel Google Mijn Bedrijf-pagina (bijv. ‘webdesign’ in bovenstaande voorbeeld)
  8. Autoriteit van bronnen die bedrijfsgegevens vermelden
  9. Consistentie van bedrijfsgegevens in hoogst aangeschreven online bronnen
  10. Doorklikratio vanuit de zoekresultaten

Hoger ranken in Google’s organische zoekresultaten

Het onderzoek van Moz richt zich echter niet alleen op de Local Pack. De onderzoekers bekeken ook welke ranking signalen het meeste invloed hebben op de lokale organische resultaten die onder de Local Pack verschijnen. Dit blijken de volgende 10 factoren te zijn:

  1. Autoriteit van inkomende links naar het domein
  2. Domeinautoriteit van de bedrijfswebsite
  3. Diversiteit van inkomende links naar het domein
  4. Topical zoekwoordrelevantie van content op de bedrijfswebsite
  5. Hoeveelheid inkomende links naar het domein
  6. Hoeveelheid inkomende links naar het domein vanaf lokaal relevante domeinen
  7. Doorklikratio vanuit de zoekresultaten
  8. Geografische zoekwoordrelevantie van content op de bedrijfswebsite
  9. Product- of dienstgerelateerde zoekwoorden in anchor text van inkomende links
  10. Mobielvriendelijke of responsive website

Lokale vindbaarheid aparte tak van sport

Uit de onderzoeksresultaten komt duidelijk naar voren dat hoog ranken in de lokale zoekresultaten een aparte tak van sport is. Hoewel voor de organische zoekresultaten algemene SEO-factoren nog altijd het zwaarst wegen, is een goede zichtbaarheid in de Local Pack alleen mogelijk door gerichte optimalisatie voor lokale zichtbaarheid.

Wil jij ook dat jouw bedrijf beter lokaal vindbaar wordt in Google? Vraag de experts van Webton om vrijblijvend advies via info@webton.nl of bel ons op 074-3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!