10-09-2018

Links maken nog altijd het verschil

Dat backlinks enorm belangrijk zijn voor zoekmachine optimalisatie, is algemeen bekend. Al eerder heeft Google laten weten dat links, samen met content, het belangrijkste ranking signaal zijn. Maar met de opkomst van andere ranking factoren zoals social media signalen en Google Rankbrain lijkt de voorheen zo ongenaakbare positie van links volgens sommigen enigszins te worden bedreigd.

Is dit ook daadwerkelijk het geval? Hier kunnen we kort over zijn: nee. Uit onderzoek van Stone Temple Consulting blijkt namelijk dat links anno nu nog altijd het verschil maken.

De onderzoekers analyseerden de top 50 zoekresultaten voor 6000 informationele en commerciële zoekopdrachten. Al snel bleek een goede linkbuilding strategie ten grondslag te liggen aan het succes van veel websites in de zoekresultaten. Websites met een hoge ranking in de zoekmachine, beschikten vrijwel zonder uitzondering over een linkprofiel van hoge kwaliteit.

links

Geheel is meer dan de som der delen

Naar aanleiding van hun bevindingen kwamen de onderzoekers tot enkele interessante conclusies. Gedurende het onderzoek werd namelijk duidelijk dat de best scorende websites niet alleen hoge ogen gooiden op het gebied van backlinks, maar ook duidelijk geïnvesteerd hadden in de optimalisatie voor andere ranking signalen.

Met name content marketing en social media marketing bleken de toegevoegde waarde van linkbuilding aanzienlijk te versterken, en vice versa was dit ook het geval. Dit is eens te meer het bewijs dat in zoekmachine optimalisatie het geheel vaak meer is dan de som der delen. Het is daarom zonde om in een groeistrategie de focus te leggen op slechts een enkel aspect van SEO.

Naast bovengenoemd inzicht, waren de volgende belangrijke tips voor SEO-specialisten uit het onderzoek te destilleren:

  • Kwalitatief hoogwaardige content met een hoge relevantie voor de doelgroep genereert automatisch backlinks
  • Volledig vertrouwen op organisch bezoekersverkeer is niet verstandig – investeer in online marketing via verschillende kanalen
  • Vermijd linkbuilding risico’s die kunnen resulteren in een straf van Google

Synergetisch effect voor maximaal resultaat

Links zijn nog altijd een van de meest belangrijke ranking factoren en linkbuilding is dan ook een voorwaarde om topposities in de zoekmachine te bereiken. Maar wie niet investeert in andere vormen van zoekmachine optimalisatie, mist het synergetische effect dat meerdere ranking signalen op elkaar uitoefenen.

Wanneer je content niet relevant is of inhoudelijk van lagere kwaliteit dan de concurrentie, zal zelfs het beste linkprofiel niet helpen om de content naar de top van de zoekresultaten te tillen. Maar is je content marketing strategie wél in orde? Dan kunnen links net het verschil maken om die felbegeerde nummer 1-positie te bereiken!

Ga jij voor de toppositie in Google? Dan zul je veel werk in je backlinks moeten steken. Deze vijf tips helpen je op weg bij een succesvolle linkbuildingstrategie.

Google bekijkt niet alleen hoe vaak er naar je website wordt verwezen, maar ook vooral door wie. Zo is een linkje op de website van een groot nieuwsplatform veel meer waard dan een verwijzing op een willekeurige verzamelpagina.

Hoe de zoekmachine precies ‘autoriteit’ aan sites toekent, blijft geheim. Maar bij benadering geven de Page Authority en Domain Authority van SEO-grootmacht MOZ wel een goede indicatie. Houd als vuistregel aan dat je in ieder geval voor backlinks gaat vanuit pagina’s met een page authority van 30 of hoger.

Autoriteit is belangrijk, maar zegt niet alles. Met bijvoorbeeld een website over hondenvoer is het niet heel logisch dat je links krijgt vanuit een blog over helikopters. Zorg er daarom ook altijd voor dat de backlinks op relevante pagina’s komen.

Wat precies relevante en verwante pagina’s zijn voel je meestal zelf wel aan. Stel altijd de vraag: voegt de link naar mijn site hier echt iets toe?

Toch kan het geen kwaad om dit te checken en ook nieuwe interessante sites te ontdekken. De Topical Trust Flow van Majestic is hier een handige metric voor.

Houd als vuistregel aan dat je in ieder geval een Trust Flow van 20 wilt.

#3 Leg de nadruk op sites met een vergelijkbare doelgroep

Dat een site over een vergelijkbaar of verwant onderwerp schrijft, wil nog niet zeggen dat deze ook dezelfde doelgroep bedient. Misschien richten ze zich wel op mensen  met een ander opleidingsniveau, op een andere geografische locatie, met een andere politieke overtuiging of in een andere leeftijdscategorie.

Wil je nog een stapje verder gaan in je linkbuilding? Kijk dan naast de autoriteit en inhoudelijke relevantie ook naar de (beoogde) doelgroep van een site. Hoe meer deze met je eigen site overeenkomt, hoe beter. Nog los van de invloed van een link op jouw positie in Google, wil je immers dat mensen erop klikken. Dat doen ze alleen als ze tot jouw doelgroep behoren en jouw merk en informatie interessant vinden.

Niet iedereen staat te springen om links naar je website toe te voegen. Ze verlenen jou hiermee immers een dienst en niet omgekeerd.

Dat verandert wanneer je de zogenaamde ‘broken links’-methode toepast: je gaat actief op zoek naar links op andere websites die niet meer werken.

Het begint ermee dat je een aantal websites uitkiest waar je graag op gelinkt zou willen worden. Je kunt deze eenvoudig vinden door naar voor jouw relevante zoektermen te googelen. Let erop dat dit sites met genoeg autoriteit, relevantie en eventueel overlap van doelgroep zijn. Dit kun je meten met onder andere page authority en trust flow.

Vervolgens kun je met een Google Chrome plug-in controleren of er links zijn op de site die niet meer werken. Ook kun je met de Link Explorer (registratie nodig) nagaan of er nog meer relevante sites naar deze niet meer bestaande URL verwijzen.

Nu is het tijd om de juiste persoon bij deze sites (benader liever gericht een persoon dan een info@mailadres!) te benaderen. Wijs ze beleefd op de link die niet meer werkt. Je bewijst ze hiermee een dienst. Vervolgens kun je opmerken dat een artikel op je eigen site wellicht een interessant alternatief is voor de link die niet meer werkt.

#5 Maak de beste blogpost die ooit over een onderwerp is geschreven

Dit is een methode die je veel werk kost, maar uiteindelijk ook verschrikkelijk veel kan opleveren: schrijf het beste artikel over een (niche)onderwerp ooit.

Ga eerst op zoek naar bestaande succesvolle artikelen. Deze kun je bijvoorbeeld vinden door met een tool zoals BuzzSumo veel gedeelde content op een voor jou relevante zoekterm te identificeren. Of gebruik Ahrefs ‘top pages’ om erachter te komen met welke artikelen een autoriteit in je branche het beste scoort.

Zit hier een stuk bij dat je zelf nog beter zou kunnen schrijven (of iemand voor zou kunnen inhuren)? Dan heb je beet!

Hoe schrijf je een veel beter een artikel?

Het schrijven van een goed artikel is niet iets wat je zomaar even doet. Het schrijven van een veel betere artikel dan de concurrent al helemaal niet. Het helpt natuurlijk als je van nature gevoel hebt met taal en goed bent in teksten schrijven. Of je nou wel of geen schrijftalent hebt: er zijn een aantal zaken waarmee je rekening kunt houden, bij het schrijven van een goed artikel. We benoemen ze hieronder.

Los de problemen en vraagstukken van de lezers op

Je weet al over welk onderwerp de succesvolle artikelen van jouw concurrentie over gaan. Nu je zelf een veel beter artikel over datzelfde onderwerp gaat schrijven, is het belangrijk om na te gaan wat je de lezers er nog meer over kunt vertellen dan dat jouw concurrent al doet. Zijn er problemen waar lezers tegen aanlopen, die in het artikel van de concurrent niet wordt benoemd? Zijn er vragen die lezers kunnen hebben, die in het artikel van de concurrent niet of niet volledig genoeg worden beantwoord? Dan is dit de ultieme kans om een veel beter artikel dan de concurrent te schrijven.

Je kunt op deze antwoorden komen door zelf actief op zoek te gaan naar informatie. Ga bijvoorbeeld na wat er de laatste tijd al over het onderwerp is geschreven. Zijn er nieuwe ontwikkelingen, die niet in het artikel van de concurrent staan? Zijn er betrouwbare bronnen waar je informatie vandaan kunt halen, om een volledigere artikel dan de concurrent te schrijven? Wanneer dat niet het geval is, zou je zelfs op zoek kunnen gaan naar experts op het gebied van het onderwerp waar jij over wilt schrijven. Wellicht dat zij jou graag van informatie voorzien die je in het artikel kunt gebruiken.

Bepaal voor wie je schrijft

Voordat je begint met het schrijven van een artikel, is het belangrijk dat je goed weet voor wie je het artikel schrijft. Wie is de doelgroep, wat is het taalgebruik van die doelgroep en hoe kun je ze dan het beste aanspreken? Zijn bijvoorbeeld zaken waar je rekening mee moet houden, zodat je jouw doelgroep met de juiste tone of voice aanspreekt. Door na te gaan voor wie je het artikel schrijft, kun je ook nagaan hoeveel de doelgroep waarschijnlijk al over het onderwerp weten. Aan de hand hiervan kun je bepalen of je moeilijke jargon kunt gebruiken, of dat je juist moeilijke begrippen moet uitleggen.

Begin met schrijven!

Nu je weet waarover je gaat schrijven, wat je erover gaat vertellen en voor wie je het artikel gaat schrijven, kun je het artikel maken. Houd bij het schrijven van het artikel rekening met het feit dat gebruikers teksten op een website scannend lezen. In dit artikel lees je hoe je een scanbaar artikel kunt schrijven. Kort samengevat betekent het dat je ervoor moet zorgen dat lezers het doel van het artikel in een oogopslag kunnen zien.

Maak het artikel aantrekkelijk op

Mensen bekijken tegenwoordig veel liever video’s en afbeeldingen, dan dat ze een lange lap tekst lezen. Maak daarom korte alinea’s van niet meer dan 150 woorden en wissel tekst gerust af met afbeeldingen of video’s. Afbeeldingen en video’s vormen namelijk een fijne onderbreking tussen de teksten door en kunnen ervoor zorgen dat de lezer het artikel blijft lezen.

#6 Pluk de vruchten van jouw goede content af

Tot slot is het tijd om de vruchten te plukken. Met het al eerder genoemde Link Explorer vind je sites die naar het andere stuk verwijzen. Wederom ga je de verantwoordelijken voor de content benaderen per mail of social media. Leg kort uit waarom je denkt dat jouw artikel nog waardevoller is dan de link die er al staat.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!