25-07-2016

Links maken nog altijd het verschil

Dat links enorm belangrijk zijn voor zoekmachine optimalisatie, is algemeen bekend. Al eerder heeft Google laten weten dat links, samen met content, het belangrijkste ranking signaal zijn. Maar met de opkomst van andere ranking factoren zoals social media signalen en Google Rankbrain lijkt de voorheen zo ongenaakbare positie van links volgens sommigen enigszins te worden bedreigd.

Is dit ook daadwerkelijk het geval? Hier kunnen we kort over zijn: nee. Uit een nieuw onderzoek van Stone Temple Consulting blijkt namelijk dat links anno 2016 nog altijd het verschil maken.

Goede backlinks voorwaarde voor succes

De onderzoekers analyseerden de top 50 zoekresultaten voor 6000 informationele en commerciële zoekopdrachten. Al snel bleek een goede linkbuilding strategie ten grondslag te liggen aan het succes van veel websites in de zoekresultaten. Websites met een hoge ranking in de zoekmachine, beschikten vrijwel zonder uitzondering over een linkprofiel van hoge kwaliteit.

links

Geheel is meer dan de som der delen

Naar aanleiding van hun bevindingen kwamen de onderzoekers tot enkele interessante conclusies. Gedurende het onderzoek werd namelijk duidelijk dat de best scorende websites niet alleen hoge ogen gooiden op het gebied van backlinks, maar ook duidelijk geïnvesteerd hadden in de optimalisatie voor andere ranking signalen.

Met name content marketing en social media marketing bleken de toegevoegde waarde van linkbuilding aanzienlijk te versterken, en vice versa was dit ook het geval. Dit is eens te meer het bewijs dat in zoekmachine optimalisatie het geheel vaak meer is dan de som der delen. Het is daarom zonde om in een groeistrategie de focus te leggen op slechts een enkel aspect van SEO.

Goede content levert automatisch links op

Naast bovengenoemd inzicht, waren de volgende belangrijke tips voor SEO-specialisten uit het onderzoek te destilleren:

  • Kwalitatief hoogwaardige content met een hoge relevantie voor de doelgroep genereert automatisch backlinks
  • Volledig vertrouwen op organisch bezoekersverkeer is niet verstandig – investeer in online marketing via verschillende kanalen
  • Vermijd linkbuilding risico’s die kunnen resulteren in een straf van Google

Synergetisch effect voor maximaal resultaat

Links zijn nog altijd een van de meest belangrijke ranking factoren en linkbuilding is dan ook een voorwaarde om topposities in de zoekmachine te bereiken. Maar wie niet investeert in andere vormen van zoekmachine optimalisatie, mist het synergetische effect dat meerdere ranking signalen op elkaar uitoefenen.

Wanneer je content niet relevant is of inhoudelijk van lagere kwaliteit dan de concurrentie, zal zelfs het beste linkprofiel niet helpen om de content naar de top van de zoekresultaten te tillen. Maar is je content marketing strategie wél in orde? Dan kunnen links net het verschil maken om die felbegeerde nummer 1-positie te bereiken!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!