02-08-2017

Linken naar “bad neighborhood”

Linkbuilden blijft een hot item als het aankomt op het verkrijgen van een betere ranking op Google. In die zin kan er een mooie parallel worden getrokken tussen een online omgeving en de real life omgeving (neighborhood): in het werkelijke leven omgeef je je met bepaalde personen en woon je in een bepaalde buurt, online doe je dat met links. Neighborhood links zijn hyperlinks die naar andere websites verwijzen. Deze websites liggen in een netwerk van domeinen.

Linken naar bad neighborhood

Bad neighborhood

Zoals ook in het werkelijke leven achterbuurten bestaan waar je je beter niet kunt ophouden, zo bestaan deze ook online. In het geval van een bad neighborhood link betreft het een link die naar een website verwijst die zich volgens zoekmachines hun richtlijnen heeft overtreden. Daarbij moet je denken aan websites met bijvoorbeeld weinig relevante content, sites met spamachtige content, websites die door een zoekmachine uit de zoekresultaten is geweerd of anderszins tegen een penalty zijn aangelopen.

Klassieke voorbeelden van bad neighbors zijn sites met daarin de zoekwoorden “gambling”, “casino”, “porno” en “viagra”. Net zoals je in het dagelijkse leven waarschijnlijk niet naast een bordeel of casino wilt wonen geldt dat voor je online omgeving idem: via een directe link zijn jullie buren.

Als je website gelinkt is naar een bad neighborhood website kan dit negatief uitpakken voor je eigen ranking. Google ziet dat je gelinkt bent aan zo’n site en kan al snel tot de conclusie komen dat ook jouw website tot diezelfde bad neighborhood behoort. Zoekmachines gebruiken hiervoor algoritmes die patronen proberen te ontdekken. Ook al heb je met je site de beste intenties, als de zoekmachine je eenmaal in het vizier heeft is het kwaad al geschied.

Bewust zijn van je omgeving

Binnen een zoekopdracht of social media campagne wil je als ondernemer exposure genereren voor je bedrijf of merk. Denk daarbij aan je bedrijf als een huis dat je te koop hebt staan. Op zichzelf is het een prachtig huis dat zo verkocht kan worden voor het dubbele van de actuele waarde. Maar zo simpel ligt het niet. Je bent afhankelijk van omgevingsfactoren. Als je huis in een gifwijk staat of in een buurt die als crimineel te boek staat daalt de verkoopwaarde van je huis. Zo werkt het ook in je online omgeving.

De online waarde van je merk en vindbaarheid van je site wordt beïnvloed door omgevingsfactoren. Kwalitatief goede backlinks, van gerenommeerde bedrijven met relevante content, zullen de waarde van je merk verhogen, en daarmee de ranking. Omgekeerd zullen links vanuit een bad neighborhood je ranking schaden.

Uiteraard kan het voorkomen dat je per ongeluk een link geplaatst hebt naar een bad neighborhood. Het is daarom van belang dat je uitgaande links periodiek gecontroleerd worden om er zeker van te zijn dat websites waarnaar je ooit een link geplaatst hebt, nog steeds kwalitatief in orde zijn.

Webton heeft deze kennis in huis en kan je deze zorgen uit handen nemen. Onze specialisten kennen het online domein door en door en zullen voorkomen dat je, zonder het te weten, aan een bad neighborhood bent gelinkt. Er zijn namelijk ook open source webapplicaties die door gebruik van javascript nietsvermoedend links plaatsen naar bad neighborhoods. Deze zijn niet makkelijk te ontdekken en dat is waar ons specialisme om de hoek komt kijken. Daarom. Webton.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!