02-08-2017

Linken naar “bad neighborhood”

Linkbuilden blijft een hot item als het aankomt op het verkrijgen van een betere ranking op Google. In die zin kan er een mooie parallel worden getrokken tussen een online omgeving en de real life omgeving (neighborhood): in het werkelijke leven omgeef je je met bepaalde personen en woon je in een bepaalde buurt, online doe je dat met links. Neighborhood links zijn hyperlinks die naar andere websites verwijzen. Deze websites liggen in een netwerk van domeinen.

Linken naar bad neighborhood

Bad neighborhood

Zoals ook in het werkelijke leven achterbuurten bestaan waar je je beter niet kunt ophouden, zo bestaan deze ook online. In het geval van een bad neighborhood link betreft het een link die naar een website verwijst die volgens zoekmachines hun richtlijnen heeft overtreden. Daarbij moet je denken aan websites met bijvoorbeeld weinig relevante content, sites met spamachtige content, websites die door een zoekmachine uit de zoekresultaten is geweerd of anderszins tegen een penalty zijn aangelopen.

Klassieke voorbeelden van bad neighbors zijn sites met daarin de zoekwoorden “gambling”, “casino”, “porno” en “viagra”. Net zoals je in het dagelijkse leven waarschijnlijk niet naast een bordeel of casino wilt wonen geldt dat voor je online omgeving idem: via een directe link zijn jullie buren.

Als je website gelinkt is naar een bad neighborhood website kan dit negatief uitpakken voor je eigen ranking. Google ziet dat je gelinkt bent aan zo’n site en kan al snel tot de conclusie komen dat ook jouw website tot diezelfde bad neighborhood behoort. Zoekmachines gebruiken hiervoor algoritmes die patronen proberen te ontdekken. Ook al heb je met je site de beste intenties, als de zoekmachine je eenmaal in het vizier heeft is het kwaad al geschied.

Bewust zijn van je omgeving

Binnen een zoekopdracht of social media campagne wil je als ondernemer exposure genereren voor je bedrijf of merk. Denk daarbij aan je bedrijf als een huis dat je te koop hebt staan. Op zichzelf is het een prachtig huis dat zo verkocht kan worden voor het dubbele van de actuele waarde. Maar zo simpel ligt het niet. Je bent afhankelijk van omgevingsfactoren. Als je huis in een gifwijk staat of in een buurt die als crimineel te boek staat daalt de verkoopwaarde van je huis. Zo werkt het ook in je online omgeving.

De online waarde van je merk en vindbaarheid van je site worden beïnvloed door omgevingsfactoren. Kwalitatief goede backlinks, van gerenommeerde bedrijven met relevante content, zullen de waarde van je merk verhogen, en daarmee de ranking. Omgekeerd zullen links vanuit een bad neighborhood je ranking schaden.

Uiteraard kan het voorkomen dat je per ongeluk een link geplaatst hebt naar een bad neighborhood. Het is daarom van belang dat je uitgaande links periodiek gecontroleerd worden om er zeker van te zijn dat websites waarnaar je ooit een link geplaatst hebt, nog steeds kwalitatief in orde zijn.

Webton heeft deze kennis in huis en kan je deze zorgen uit handen nemen. Onze specialisten kennen het online domein door en door en zullen voorkomen dat je, zonder het te weten, aan een bad neighborhood bent gelinkt. Er zijn namelijk ook open source webapplicaties die door gebruik van javascript nietsvermoedend links plaatsen naar bad neighborhoods. Deze zijn niet makkelijk te ontdekken en dat is waar ons specialisme om de hoek komt kijken. Daarom. Webton.

Zelf slechte links opsporen? Hier moet je op letten:

Het inschakelen van een linkbuilding bureau zoals Webton bespaart jou veel tijd en (op langere termijn) geld. Maar is je budget niet hoog genoeg of wil je zelf meer leren over het optimaliseren van je linkprofiel? Dan is het opsporen van bad neighborhood links een ideaal startpunt om meer te leren over linkbuilden.

Dit is waar je op moet letten als je zelf slechte links wilt opsporen en verwijderen van je website:

  • Controleer op minder bekende namen. Een uitgaande link op je website naar de site van het NRC Handelsblad hoef je niet te controleren. Je weet immers dat deze kwaliteitskrant niet valt onder het bad neighborhood-criterium en alleen content van hoogwaardige kwaliteit aanbiedt. Hierdoor heeft het bijbehorende domein ook een zeer hoge autoriteit in de ogen van Google. Met deze externe link is dan ook niets mis, maar bij links naar minder bekende domeinen is het risico groter
  • Controleer op buitenlandse websites. Heb je een Nederlandstalige website? Dan zullen de meeste van je externe links verwijzen naar domeinen met een .NL-domeinextensie. Minder logisch is een verwijzing naar een .COM-domein en helemaal vreemd zijn uitgaande links naar Chinese of Russische websites. De meerwaarde hiervan voor de lezer is zeer twijfelachtig en dat ziet Google natuurlijk ook. Controleer daarom eerst links naar buitenlandse websites om het kaf van het koren te scheiden
  • Controleer op links in reacties. Heeft jouw website een blog met de mogelijkheid voor lezers om reacties achter te laten onder artikelen? Dan is het modereren van deze commentaren een belangrijke taak. Zeker naarmate de bezoekers en daarmee reacties op je website toenemen, is het echter een lastig karwei om elke reactie te controleren. Zo kan het gebeuren dat spambots – bots die automatisch de reactieformulieren in je blogartikelen vullen – standaardteksten met uitgaande links plaatsen naar bedenkelijke websites. Loop de commentaren op je website daarom goed na en verwijder links die niet relevant zijn voor het door jou geschreven blogartikel
Vind je dit een interessant bericht? Deel het!