Wat is een juiste linkbuildingstrategie?

linkbuilding strategie Wat is een juiste linkbuildingstrategie?

Je hebt er ongetwijfeld wel eens van gehoord: linkbuilding. Het is een manier om met behulp van externe links te zorgen voor een hogere positie binnen de zoekresultaten van Google. Het is al langer bekend dat Google aan de hand van drie pijlers grotendeels bepaalt hoe hoog jouw website in de zoekresultaten weergegeven wordt. Google kijkt naar de content, de backlinks (externe links) en naar Rankbrain. Rankbrain is hun eigen AI die helpt bepalen de juiste zoekresultaten weer te geven. In dit artikel vertellen we je wat over backlinks, een goede linkbuildingstrategie en de Google Penguin update.

Grofweg kennen we drie soorten backlinks die je kunt inzetten in je linkbuildingstrategie. Allereerst heb je natuurlijke links. Dit zijn links die je op een natuurlijke manier ingezet worden. Iemand anders verwijst, op eigen initiatief, naar een pagina op jouw website. Vaak wordt naar de inhoudelijke content op je website verwezen. In sommige gevallen zijn het minder kwalitatieve links, dus we raden aan om dat in de gaten te houden.

Vervolgens heb je zelf geïnitieerde links. Deze links worden geplaatst naar aanleiding van je linkbuildingstrategie. Je kunt bijvoorbeeld een blogger of klant vragen een link naar jouw website te plaatsen op hun eigen site.

Tot slot kun je die links ook zelf realiseren. Je kunt een link naar jouw website dan plaatsen op een verzamelsite, forum of in een comment.

Hoe zorg je voor een goede linkbuildingstrategie?

Nu weet je waarom het belangrijk is om linkbuilding in te zetten en welke verschillende vormen backlinks we kennen. Dit is een goed moment om je strategie te gaan bepalen. De oude methodes van linkbuilding zijn niet meer relevant, dankzij de Google Penguin update waar we straks meer over vertellen.

Na het lezen van bovenstaande is je één ding duidelijk. Kwaliteit is op het gebied van backlinks belangrijker dan ooit tevoren. Maar hoe definieert Google kwaliteit eigenlijk? De zoekmachine hanteert hiervoor verschillende criteria. Hieronder zetten wij de belangrijkste daarvan voor je op een rijtje. Dan heb je concrete handvatten om mee aan de slag te gaan. Dit zijn de aspecten die bijdragen aan een volledige linkbuildingstrategie:

  • Diversiteit in het linkprofiel
  • De grootte van het linkprofiel
  • Ankerteksten van de links
  • Actualiteit van de links
  • Spamscore

Diversiteit in het linkprofiel

Anno 2019 gebruikt Google geavanceerde algoritmische meetmethodes om de kwaliteit van je linkprofiel te beoordelen. Meer dan naar alleen het aantal backlinks, kijkt de zoekmachine naar de herkomst van die backlinks. Is een groot gedeelte van jouw links van dezelfde bron afkomstig? Dan doet dit afbreuk aan jouw betrouwbaarheid in de ogen van Google.

Eigenlijk is dat heel logisch. Ga maar na: op bepaalde sites is het vrij eenvoudig om gratis een vrijwel ongelimiteerde hoeveelheid backlinks naar je eigen website aan te leggen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan directorysites zoals Startpagina en Yelp, maar ook aan populaire social media kanalen zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Op deze manier zou elke website (ook eentje van slechte kwaliteit) een zeer uitgebreid linkprofiel kunnen opbouwen en zo hoog kunnen scoren in de zoekresultaten. Dit gebeurde in het verleden nog wel eens, maar hier steekt Google in 2019 een stokje voor.

De algoritmes van de zoekmachine detecteren de herkomst van jouw backlinks namelijk beter dan ooit tevoren. Wat Google vooral wil zien, is een mooie spreiding over verschillende bronnen van backlinks. Een organisch linkprofiel is evenwichtig verdeeld over links afkomstig van forums, blogs, bedrijvenpagina’s én de eerder genoemde directories en social media kanalen. Leg daarom de focus op een gezonde diversiteit in je linkprofiel om je website een goede uitgangspositie te geven in de zoekresultaten.

Breng diversiteit aan in het linkprofiel van je website

De grootte van het linkprofiel

Met de toenemende focus op de kwaliteit van backlinks besteden webmasters steeds minder aandacht aan het continu uitbouwen van het linkprofiel. Maar vergeet niet: hoe minder links, hoe kleiner de kans dat jij de strijd om de topposities wint van je directe concurrenten. En: hoe minder links, hoe minder divers je linkprofiel automatisch vaak is.

De essentie van een goede linkbuildingstrategie is nog altijd het tonen aan Google dat jouw website relevant is voor de doelgroep. Hoe meer backlinks je hebt, hoe sterker het signaal aan de zoekmachine dat jouw site over een grote fanschare beschikt. Dat wekt vertrouwen en laat zien dat je site relevant is voor een breed publiek.

Ankerteksten voor je linkbuildingstrategie

De tekst die wordt gebruikt in de link naar jouw website, noemen we ankerteksten. Deze teksten wegen mee in de beoordeling van jouw website. Ze laten aan de lezer (en Google) zien waar een pagina over gaat. Zo geven veel links naar een bepaalde site met de ankertekst ‘schoenen’ aan dat het een website is die relevant is bij een zoekopdracht naar ‘schoenen’. Goede ankerteksten dragen bij aan de relevantie van je website.

Kijk wel uit dat je niet altijd dezelfde term (bijvoorbeeld ‘schoenen’) gebruikt. Google ziet hier graag variatie in, dus wissel af met bijvoorbeeld ‘rode schoenen’, ‘schoenen dames’ of ‘schoenen zomer’.

We hadden het eerder al over de diversiteit in links, maar het updaten van deze backlinks is een belangrijk onderdeel van je linkbuildingstrategie. Als jij in 2015 links naar jouw website hebt gerealiseerd, zijn die volgens Google nu niet meer relevant. Als je daar echter sinds die tijd regelmatig nieuwe backlinks aan toe hebt weten te voegen, geef je Google een signaal dat jouw content nu nog steeds relevant is.

Een groei in links wordt door Google beloond, maar dit moet wel natuurlijk gaan. Als je in 2015 een batch backlinks hebt gerealiseerd, en daar voeg je in 2019 nog een handvol links aan toe, is dat in Google’s ogen niet natuurlijk. Kies er daarom voor om regelmatig nieuwe backlinks te realiseren.

Spamscore

We hadden het net al over ongewenste natuurlijke links die websites plaatsen. Vaak zijn natuurlijke links waardevol, maar dat is niet altijd het geval. Daarom is het verstandig met regelmaat de spamscore van een backlink te checken. Er zijn verschillende tools die voor jou kunnen controleren welke websites naar jouw site verwijzen en wat de spamscore van die links is. Hoe hoger de spamscore, hoe slechter de link voor jouw website is.

Het kan ook zo zijn dat een site die eerst geen spamscore had, dat nu wel heeft. Als je sites tegenkomt die een spamscore hebben en naar jouw site verwijzen, doe je er verstandig aan om de site in kwestie te verzoeken de link naar jouw website te verwijderen.

Hierbij geldt ook dat dit proces natuurlijk moet verlopen, dus kijk uit met het verwijderen van grote hoeveelheden backlinks. Voorkom deze blunders.

Alles over de Google Penguin update

Google heeft een sterke afkeer tegen oude methodes. Denk hierbij aan links die meer met het oog op SEO dan op de menselijke bezoeker ontworpen zijn, of links zonder enige vorm van context of anchor tekst op sites die nauwelijks relevant zijn. Sites die gebruik maken van dergelijke verouderde linkbuilding technieken worden door Google’s nieuwe algoritme gestraft voor de slechte links die ze leveren. Dit nieuwe algoritme, dat in feite niets anders is dan een veredelde webspam sheriff, werd geïntroduceerd in de vorm van een update: Google Penguin(4.0).

Consequenties van Google Penguin

De laatste update van de zoekmachinegigant heeft nogal wat mogelijke consequenties voor webmasters. Google’s nieuwe algoritme dwingt websites namelijk tot het leveren van kwaliteit, zowel op het gebied van content als links. Hierdoor wordt het gat (de zogenaamde Google gap) tussen de manipulatie van het algoritme van Google en het oprecht investeren in een solide online reputatie steeds kleiner.

Als je wilt weten of jouw website nadelen ondervindt van de Penguin update, is het verstandig om de statistieken van je website te analyseren. Dit kan bijvoorbeeld heel eenvoudig in Google Analytics. Indien je binnenkomende traffic vanaf verwijzende websites duidelijk is afgenomen, is de kans aanwezig dat dit het gevolg is van de Penguin update. Ook is het handig om na te kijken of er bepaalde links in je lijst ontbreken. Een handige website om dit te controleren is OpenSite Explorer van de bekende SEO-specialist SEOmoz.

Schade door de Penguin update?

Wanneer je website door de Penguin update flink gedaald is in de ranking, is dit natuurlijk een flinke tegenslag. Er zal enige tijd overheen gaan voordat je website weer op de vertrouwde positie in de zoekresultaten terug te vinden zal zijn. Gelukkig is er een aantal tips om de schade zoveel mogelijk te beperken en met je website zo snel mogelijk weer op het oude niveau terug te komen.

Enkele van deze tips zijn afkomstig van de bekende blackhat specialist Paul Madden, die op de SES conferentie onthulde dat hij zijn complete linkstrategie heeft aangepast aan de Penguin update. Volgens hem is het met name belangrijk om ‘bad links’ te identificeren door je data te bestuderen en flink schoon te maken. Bij elke link die ooit geplaatst is, zit er namelijk risico verbonden aan de anchor tekst. Daarom is het nodig bij al deze links de link risk te controleren en links die geen meerwaarde hebben of die zelfs schadelijk zijn simpelweg te verwijderen.

Sla echter niet door en gooi niet plotsklaps alles over een andere boeg. Google is namelijk nog altijd gebouwd op links, waardoor de ranking van je website nog altijd bepaald wordt door het aantal links dat je hebt. Linkbuilding is dus nog net zo belangrijk als voorheen. Misschien is het zelfs wel belangrijker geworden! Sinds de Penguin update wordt er door Google veel meer waarde gehecht aan de zogeheten people behind the brand. De rel=”author” tag speelt dan ook een steeds belangrijker rol in de linkbuilding strategie. Door de Google Penguin update worden webmasters gedwongen beter na te denken over zowel hun imago als de kwaliteit van hun content en links.

Blijf je linkbuilding strategie continu verbeteren

En nu verder?

Een goede linkstrategie is opgebouwd uit vijf pijlers, die we in dit artikel uitgebreid besproken hebben. Als jij, bij het aanpakken van je SEO, deze vijf punten in je achterhoofd houdt, gaat het helemaal goedkomen met je website.

  1. Zorg dat je een divers linkprofiel creëert, met links vanaf verschillende soorten websites
  2. Bouw op een natuurlijk tempo je linkprofiel steeds verder uit
  3. Varieer in verschillende relevante ankerteksten voor je links
  4. Blijf nieuwe backlinks creëren om je linkprofiel actueel te houden
  5. Houd de spamscore van sites die linken naar jouw site in de gaten

Ben je benieuwd naar meer linkbuildingstrategieën of gaat het je simpelweg duizelen bij het horen van veel van bovengenoemde termen? Dan kun je jouw linkbuildingstrategie ook uitbesteden aan Webton – dé linkbuilding expert van Nederland. Neem vrijblijvend contact met ons op via info@webton.nl of bel naar 074-3030400 voor advies op maat.

 

 

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!