03-11-2018

Linkbuilding campagne mislukt: wat nu?

Het is elke online marketeer wel eens overkomen: de resultaten van de linkbuilding campagne vallen tegen. En dat terwijl je je maanden- of zelfs jarenlang hebt ingelezen in het creëren van een succesvolle linkbuilding campagne…

Je hebt ijzersterke content geschreven en hiervoor zoveel mogelijk exposure gegenereerd via mails, tweets en via andere kanalen. En na het nodige overleg en zorgvuldig beraad heb je dan eindelijk de perfecte campagne ontwikkeld waarvoor je de nodige complimenten van collega’s en kennissen ontvangt. En dan… vallen de resultaten van de campagne vies tegen.

Hoe kan dit? Is de content wellicht slecht geschreven? Of zat de linkbuilding campagne dan toch niet zo goed in elkaar als je zelf dacht?

Beide mogelijkheden hoeven niet het geval te zijn. Helaas kan nu eenmaal niet elke campagne een schot in de roos zijn. Het succes van marketinginspanningen is nooit gegarandeerd en zeker in het online domein zijn er vele factoren die een rol spelen.

De sleutel tot succes is om niet bij de pakken neer te gaan zitten en een frisse start te maken met je volgende linkbuilding campagne. Want het laatste wat je wilt, is dat ook de volgende campagne mislukt en al je tijd en energie voor niets geweest blijken te zijn.

In dit artikel geven wij een aantal tips over wat je te doen staat wanneer je linkbuilding campagne mislukt.

Beoordeel je oude linkbuilding campagne opnieuw

Aan elke artikel moet een doordachte strategie ten grondslag liggen. Vóór publicatie, maar ook erna, moeten diverse stappen worden ondernomen om content zo effectief mogelijk te promoten. De meeste strategieën op het gebied van content promotie en linkbuilding behelzen niet veel meer dan het vinden en op de hoogte stellen van mensen met interesse in de content.

Het feit dat iemand geïnteresseerd is in bepaalde content, betekent echter niet dat je diegene ongelimiteerd spammy mails en tweets kan sturen met daarin aanbevelingen om jouw artikel te lezen of website te bezoeken.

Uit de afbeelding hieronder blijkt hoe dwingend het overkomt wanneer je je van dergelijke reclametactieken bedient:campagne

Zeker wanneer je de doelgroep van je content nog niet van binnen en buiten kent, is het extra belangrijk om potentiële belangstellenden al vroeg in kaart te brengen en met hen in contact te treden voordat je jouw content publiceert.

Op deze manier ben je als auteur bij publicatie geen onbekende die lukraak de doelgroep aan het spammen is, maar iemand die reeds bekend is en wellicht zelfs gewaardeerd wordt. Ruim van tevoren contact leggen met de doelgroep is daarom onderdeel van elke succesvolle content promotie strategie.

Het is niet alleen belangrijk om in een zo vroeg mogelijk stadium contact te leggen met mensen, maar dit ook op de juiste manier te doen.

Kies het juiste kanaal

Elk individu maakt online gebruik van andere kanalen om in contact te treden met de buitenwereld. Sommige mensen doen alles via LinkedIn, terwijl anderen de voorkeur geven aan Twitter of Google+.

Zorg dus dat je mensen bereikt via het kanaal waarop ze het vaakst te vinden zijn en het meest actief deelnemen aan discussies. Hiermee vergroot je de kans dat ze je berichten lezen, jou als autoriteit binnen het vakgebied leren kennen en in een later stadium op je content reageren.

Kies het juiste tijdstip

Iedereen heeft het tegenwoordig druk. Wil je dat andere mensen jouw content promoten, dan moet je rekening houden met hun overvolle agenda’s en verplichtingen.

Wanneer je je content strategie tegen het licht houdt, analyseer dan ook het moment waarop je contact probeerde te leggen. Stuurde je iemand een e-mail op een maandagochtend? Was diegene überhaupt wel aanwezig of juist op vakantie?

klok

Voordat je contact probeert te leggen via e-mail of andere kanalen, is het belangrijk dat je eerst onderzoekt wanneer de doelgroep bereikbaar is. Je kunt dit nagaan door de data en tijdstippen van eerder verstuurde reacties en status updates op social media platforms te analyseren. Zo weet je wanneer mensen het meest actief zijn en de kans dus het grootst is dat je antwoord krijgt op je toenaderingspoging.

Breng je boodschap met overtuiging

Kijk eens kritisch naar de boodschap die je tijdens de vorige campagne stuurde naar mensen. Vertelde je in je boodschap alleen dat je nieuwe content gepubliceerd had, of benoemde je ook een of meer redenen waarom de ontvanger geïnteresseerd zou moeten zijn in deze content? Als het eerste het geval is, is het niet zo vreemd dat je campagne faalde.

Wanneer je een boodschap verstuurt om nieuwe content aan te prijzen, is het van doorslaggevend belang dat je boodschap goed is afgestemd op de ontvanger en zijn of naar nieuwsgierigheid prikkelt. De boodschap moet niet zozeer gaan over jou en jouw content, maar moet de ontvanger op een of andere manier helpen. Op deze manier is de kans veel groter dat mensen jouw content lezen en delen met hun netwerk.

Verkrijg inzicht in leesmomenten

Er zijn online diverse gratis tools beschikbaar waarmee je kunt controleren wanneer en hoe vaak een verstuurde email geopend is. Goede voorbeelden van dergelijke tools zijn HubSpot Sales, Rapportive en Yesware.

Hiermee kun je tevens controleren of je e-mails überhaupt geopend zijn. Wellicht zijn ze in de spamfolder beland, of zijn ze vluchtig geopend door de ontvanger en daarna weer vergeten. Is dat laatste het geval? Overpeins dan wat je volgende keer anders kunt doen om de aandacht van de lezer vast te houden en de nieuwsgierigheid te prikkelen.

Wanneer je ziet dat jouw e-mail in een kort tijdsbestek meerdere keren geopend wordt, is dit een signaal dat de ontvanger belangstelling heeft voor de inhoud. Het kan dan verstandig zijn om contact op te nemen en te vragen of diegene interesse heeft om de content te delen. Wellicht is er een samenwerking mogelijk waar beide partijen baat bij hebben.

Weiger je op te geven?

Wanneer je je oude content en de campagne daaromheen evalueert, kan het zijn dat je tot de conclusie komt dat de content zelf niet de oorzaak was voor de tegenvallende resultaten. In dat geval is het zonde om niets meer te doen met deze ijzersterke content en verder te gaan met je volgende project.

Een alternatieve strategie is om de content dan nog een laatste kans te geven via betaalde promotiemethoden.

Je kent Google Ads, Facebook Ads en Twitter Ads vast al wel. Maar heb je ook aan andere betaalde promotiemethoden gedacht, zoals influencer marketing?

Wat zijn influencers?

Influencers zijn kort gezegd mensen die online consumenten beïnvloeden. Doorgaans heeft een influencer veel volgers op social media en/of veel bezoekers op hun blog. Elk influencer heeft zijn of haar eigen specialisme. Zo plaatst de een veel berichten over sporten, de ander over gerechten koken en weer een ander over mode en/of make-up. Een influencer zet dingen op zijn of haar persoonlijke titel online. Hierdoor kunnen de volgers zich goed identificeren met de influencer en bouwt de influencer een krachtig vertrouwensband met zijn of haar volgers op. Door deze vertrouwensband, komt de influencer puurder en betrouwbaarder over dan bijvoorbeeld een model dat in een commercial een product aanprijst.

Wat is het voordeel van influencers?

Influencer marketing heeft een aantal voordelen. Wanneer je de influencers uitzoekt die goed bij jouw merk passen, weet je vrijwel zeker dat je via hen de juiste doelgroep zult aanspreken. Wanneer een influencer 10.000 volgers heeft, bereik je dus direct via hem of haar 10.000 personen die binnen jouw doelgroep vallen.

Wat voor soorten influencers zijn er?

Naast dat elke influencer zich op een bepaald gebied specialiseert, zijn ze aan de hand van het aantal volgers in een aantal categorieën in te delen.

  • Nano-influencers: hebben maximaal 5.000 volgers.
  • Micro-influencers: hebben tussen de 5.000 en 50.000 volgers.
  • Meso-influencers: hebben tussen de 50.000 en 100.000 volgers.
  • Marco-influencers: hebben tussen de 100.000 en 1 miljoen volgers.
  • Mega-influencers: hebben meer dan 1 miljoen volgers.

Let bij het kiezen van de juiste influencers voor jouw bedrijf of merk trouwens niet alleen op het aantal volgers. Een micro-influencer heeft dan wel beduidend minder volgers dan een mega-influencer, maar bij een micro-influencer is de betrokkenheid van de volgers wel echt hoog. Als dat niet zo was, vonden de volgers het namelijk niet interessant genoeg om zo’n ‘kleinschalig’ account te volgen. Bovendien is de kans groter dat een micro-influencer minder geld vraagt voor het promoten van jouw content dan een grotere influencer.

Wil je er zeker van zijn dat je niet alleen veel mensen met jouw content bereikt, maar ook nog eens mensen die er geïnteresseerd in zullen zijn? Dan kun je het beste een micro-influencer en een grotere influencer, zoals eentje met 100.000 volgers inzetten.

Hoe kun je influencers inzetten?

Je kunt influencers inzetten om, tegen betaling, jouw content te verspreiden. Dit wordt een samenwerking genoemd. Ze kunnen bijvoorbeeld in een bericht op social media een linkje zetten naar een artikel dat op jouw website staat. Ze kunnen in datzelfde bericht hun volgers enthousiasmeren om het artikel te lezen.

Een influencer heeft vaak al ervaring met het delen van content van anderen en heeft wellicht zelf een idee of specifieke aanpak om content op zijn of haar social mediakanalen te delen. Vraag het eens na bij de influencer die jij wilt inzetten en misschien komt hij of zij met ideeën waar je zelf nog niet aan hebt gedacht.

Hoe vind je de juiste influencers?

Wanneer je zelf niet zo thuis bent in de wereld van influencers, is het knap lastig om influencers te vinden die goed bij jouw merk of bedrijf passen. Gelukkig zijn er tegenwoordig tal van mediabureaus waar influencers bij zijn aangesloten. Deze bureaus weten precies welke influencers bij jouw merk passen en kunnen jou helpen bij het opstarten van een samenwerking.

viraal

Geef oude content een nieuw leven

Heb je fantastische content geschreven? Laat de inhoud dan niet onopgemerkt blijven. Wanneer je veel tijd en energie in je content hebt gestoken, doe er dan alles aan om een zo groot mogelijk bereik te creëren voor je boodschap.

Als de eerste verspreidingsronde geen succes was, zijn er namelijk nog voldoende andere mogelijkheden. Misschien was de vorm of lengte van je content niet laagdrempelig genoeg en is de slagingskans groter wanneer je de content op een andere manier brengt. Interessante opties zijn dan om er een infographic, een video, een slideshow of een whitepaper van te maken.

Daarnaast moet je je afvragen of je content wel zo ijzersterk is als jij zelf denkt. Was je content promotie strategie goed uitgedacht en uitgevoerd? Dan kan het daar bijna niet aan hebben gelegen. Wellicht was dan toch de content zelf de oorzaak van het probleem. Dat brengt ons bij de volgende stap:

Probeer het opnieuw

Niet elke linkbuilding campagne kan een doorslaand succes zijn. Zelfs content die eigenlijk verdient om viraal te gaan, heeft soms te lijden onder een gebrek aan exposure en backlinks. Het wordt tegenwoordig steeds moeilijker om links te krijgen. Zelfs wanneer mensen citaten uit je content delen via social media of blogs, plaatsen ze er niet altijd een link bij.

Beoordeel het succes van je linkbuilding campagne dus niet louter en alleen op de hoeveelheid links die je content heeft gekregen. Als je geen honderden backlinks hebt gekregen, wil dat niet zeggen dat de linkbuilding campagne is mislukt. Soms is het vanuit marketingoogpunt net zo effectief om simpelweg genoemd te worden door een belangrijke influencer.

Belangrijk is dat je na elke linkbuilding campagne de tijd neemt om je content en de bijbehorende promotie strategie onder de loep te nemen en eventuele verbeterpunten in kaart te brengen. Het is nooit te laat om te leren van je fouten, de content op bepaalde punten aan te passen en het opnieuw te proberen met een aangescherpte promotie strategie.

Richt je je liever op het creëren van nieuwe content? Ook dan kun je de volgende campagne je voordeel doen met de inzichten die je tijdens voorgaande campagnes hebt verkregen. Wees niet bang om te experimenteren en nieuwe promotiestrategieën uit te proberen. Zo kom je steeds dichter bij de ultieme content promotie strategie voor jouw merk!

Hulp nodig bij het verbeteren van je content en de bijbehorende content strategie? Bel voor advies vrijblijvend naar Webton via 074 – 3030400 of mail naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!