10-12-2015

Linkbuilding blunders

De 9 meest gemaakte linkbuilding blunders

Talloze keren hebben we beschreven hoe een effectieve linkbuilding strategie in elkaar zit. Nog vaker hebben we uitgelegd wat de meest succesvolle linkbuilding technieken zijn. Maar dat wil niet zeggen dat we zelf nooit fouten maken.

Ook wij hebben in het verleden wel eens een linkbuilding blunder begaan. Dat geldt ook voor onze collega’s van andere linkbuilding bedrijven. En dus waarschijnlijk ook voor jou.

Sommige vergissingen komen echter vaker voor dan andere. In dit artikel bespreken we daarom de 9 meest voorkomende linkbuilding blunders. Linkbuilders over de hele wereld maken zich hier dagelijks schuldig aan. Lees het artikel goed, zodat jij deze fouten in de toekomst kunt voorkomen.

LINKBUILDING

1.    Je bent niet volhardend genoeg

Als goede linkbuilder ga je natuurlijk dagelijks op jacht naar nieuwe externe backlinks. Het wereldwijde web is jouw jachtterrein en nieuwe websites zijn jouw doel. Maar wat als je eenmaal een geschikte website gevonden hebt? Dan is het tijd om contact op te nemen met de webmaster.

Veel webmasters reageren echter niet direct. Zeker niet als het om een grote en succesvolle site gaat. Dergelijke websites worden immers bestookt met linkbuildingverzoeken en andere voorstellen voor een samenwerking. Dus hoe kun je nu de aandacht trekken van zo’n webmaster?

Simpel. Wees volhardend. In dit digitale tijdperk van een overvloed aan prikkels reageren mensen steeds minder sterk op individuele prikkels. Je moet dus opvallen, wil je een reactie ontlokken. Je moet je onderscheiden.

Een effectieve methode om op te vallen, is door volhardend te zijn. Je hebt wellicht nog niet de grootste site, de beste PageRank of de hoogste positie in Google. Wat je echter wel hebt, is doorzettingsvermogen. Geloof ons: de 3e of 4e keer dat er een mailtje van jou in zijn inbox verschijnt, heb je de aandacht van de webmaster getrokken.

Natuurlijk is het niet de bedoeling om webmasters lastig te vallen met een spervuur aan mailtjes. Maar je mag het best enkele keren proberen. Er zijn mensen die pas na het 3e of 4e mailtje besluiten te reageren. Simpelweg omdat ze het te druk hebben om álle mailtjes te beantwoorden.

Moraal van het verhaal: geef niet na de eerste poging op. Webmasters hebben het druk, maar dat wil niet zeggen dat ze een link naar jouw pagina geen waardevolle toevoeging aan hun website vinden. Ze moeten de pagina echter wél eerst onder ogen krijgen. En dat is waar jij voor zorgt door volhardend te zijn.

2.    Je vooronderzoek is niet uitvoerig genoeg

Stel: je hebt bovenstaande tactiek opgevolgd. Na meerdere mailtjes van jouw kant ontvang je eindelijk een reactie van die ene felbegeerde website. Een positieve reactie nog wel. De webmaster gaat een link naar jouw pagina plaatsen. Je dag kan niet meer stuk.

Totdat je de website nog eens goed bekijkt. Wacht even?! De SEO-statistieken van de website waren goed, maar de inhoud blijkt een stuk minder te zijn. De content is slecht geschreven. Elk artikel lijkt wel een advertorial. De vraag is niet óf, maar wanneer de site een Google-penalty krijgt. Hoe kun je dit vorige keer over het hoofd hebben gezien?

vooronderzoek

Ineens lijkt een link op die website geen goed idee meer. Maar je hebt al een afspraak met de webmaster. Wat nu?

  • Optie 1: Je doet niets en krijgt een link die slecht is voor je SEO. Niet slim.
  • Optie 2: Je komt terug op je eerdere afspraak en meldt dat je bij nader inzien toch geen link op zijn site wilt. Webmaster boos. Niet handig.

Zoals je hierboven leest zijn beide opties niet echt aanlokkelijk. Daarom refereren wij in dit geval aan het aloude credo: voorkomen is beter dan genezen.

Scan een website zorgvuldig voordat je de webmaster benadert voor een link. Kwaliteit, relevantie en snelheid zijn voor Google belangrijke factoren. Voor jou dus ook. Enkele links op goede websites brengen je website verder dan talloze links op dubieuze sites.

Heeft een website goede metrics maar valt de content tegen? Dan zijn deze goede SEO-cijfers waarschijnlijk geen lang leven beschoren. Verwijder deze website van je wensenlijst. Next!

3.    Je leest geen advertentie informatie

Eerder adviseerden we je om volhardend te zijn bij het benaderen van webmasters. Maar er zijn natuurlijk grenzen. Geeft een website openlijk aan bepaalde links niet te plaatsen? Respecteer dit dan.

Veel websites hebben een pagina met advertentie informatie. Hier lees je de zaken waar de webmaster wel of niet in geïnteresseerd is. Sommige websites plaatsen bijvoorbeeld alleen sitewide links en geen links naar specifieke artikelen. Dus ook niet naar jouw unieke long content.

Of ze plaatsen helemaal geen tekstlinks. Zelfs niet naar jouw tijdloze evergreen content. Het benaderen van dergelijke websites is tijdverspilling. Respecteer de wensen van webmasters en richt je op websites die een hogere ROI (Return On Investment) opleveren.

4.    Je verplaatst je niet in de andere partij

Inmiddels weet je dat grondig vooronderzoek tot de standaardtaken van elke linkbuilder behoort. Maar dit maakt je als linkbuilder niet alwetend. Je kan je nog zo goed verdiept hebben in een website, de webmaster kent zijn doelgroep zelf nog altijd beter dan jij.

De webmaster heeft namelijk jarenlang geïnvesteerd in een relatie met zijn publiek. Hij weet wat zijn lezers goede content, maar ook wat zij saaie content vinden. En daarom weet hij dat een link naar jouw webwinkel met fietsen niet in de smaak zal vallen op zijn website over sportwagens.

Nee, ook niet als je sportieve fietsen verkoopt.

Ook Google zal vraagtekens zetten bij de relevantie van zo’n backlink. En relevantie is een voorwaarde voor linkbuilding succes.

Is de door jou gewenste link wél relevant? Zelfs dan kan een webmaster je voorstel afwijzen.

Misschien vindt de webmaster je content goed, maar linkt zijn website al naar vergelijkbare bronnen. In dat geval kun je vragen of andere informatie op je website in aanmerking komt voor een backlink. Wat het antwoord ook mag zijn: accepteer het. Een webmaster kan prima inschatten of een link meerwaarde heeft voor zijn website, ongeacht het door jou verrichte vooronderzoek.

5.    Je bent verblind door statistieken

Je hebt een nieuwe potentiële linkpartner gevonden: een website met een Page Authority van 49 en een Domain Authority van 39. Geweldig, wat wil je nog meer?!

STATISTIEKEN

Wacht even. Juich niet te vroeg. De website in kwestie gaat over ‘biologisch eten’, terwijl jij in je webwinkel nog altijd sportfietsen verkoopt. De topical relevance tussen beide websites ligt dus laag. Hoe veelbelovend de statistieken van deze website ook zijn: het is niet jouw ideale linkpartner.

Een website met mindere metrics maar een hogere relevantie is dan een betere optie. Een pas gelanceerde website over fietsonderdelen voor sportfietsen bijvoorbeeld. Zelfs als deze website nog geen enkele autoriteit heeft opgebouwd.

Begrijp je waar we heen willen? Cijfers zijn handig en waardevol, maar vertellen nooit het hele verhaal. Terwijl juist dát nodig is om een goede beslissing te nemen.

6.    Je hanteert een onpersoonlijke benadering

Okay, je hebt nu eindelijk een website gevonden die goede metrics heeft én relevant is. Hoe benader je de webmaster voor een backlink? In dit stadium gaat het vaak al fout. Verrassend veel webmasters ontvangen verzoeken die niet rechtstreeks aan hen gericht zijn.

Natuurlijk is het soms lastig de persoonlijke gegevens van een webmaster te vinden. Een onpersoonlijke mail verkleint de kans op een positief antwoord echter aanzienlijk. Het is daarom de moeite waard om in ieder geval wat vooronderzoek te doen.

Een beetje speurwerk via Google levert vaak al snel de naam en contactgegevens van de webmaster op. In principe heb je alleen zijn naam nodig; de e-mail kun je desnoods sturen naar het algemene e-mailadres.

Je bericht wordt een stuk persoonlijker als je het rechtstreeks richt aan de webmaster. Dit vergroot de kans dat je een antwoord krijgt.

Een webmaster met een grote website ontvangt dagelijks talloze e-mails die strijden om zijn aandacht. Veel van deze mails zijn reclame-uitingen. En allemaal beginnen ze met een algemene aanhef.

Jouw e-mail valt niet op in deze stortvloed aan inkomende verzoeken. De urgentie om te reageren ontbreekt.

Hoe zou jij zelf reageren als je de zoveelste email ontvangt die begint met een algemene aanhef als: “Beste meneer/mevrouw, …”? De kans is groot dat je niet (direct) reageert. Waarom zou iemand anders dit dan wel doen?

De beste manier om op te vallen is om je bericht te personaliseren. Spreek de webmaster bij naam aan en vermijd de schijn dat je e-mail een sjabloontekst is.

Heb je hem eenmaal zover dat hij je hele bericht heeft gelezen? Wie weet gaat hij overstag!

7.    Je overtreedt Google’s richtlijnen

Elke webmaster zou ze moeten kennen: de kwaliteitsrichtlijnen van Google. Deze regels beschrijven wat wel en niet geoorloofd is bij het optimaliseren van je site voor zoekmachines. Dit vormt het afgebakende kader waarbinnen SEO-experts werken.

Maakt jouw website zich schuldig aan black hat SEO-technieken die in strijd zijn met de regels? Dan wacht je vroeg of laat een keldering in de zoekresultaten. Is het een linkpartner die de overtreding begaat? Dan kan de slechte reputatie van deze website ook nadelige gevolgen hebben voor jouw site.

Zelfs als jij het braafste jongetje van de klas bent, kan je door slechte linkbuilding in Google’s verdachtenbankje belanden. Vermijd de schijn van manipulatie. Of, zoals Google zelf zegt:

“Links die zijn bedoeld om de PageRank of de positie van een site in de zoekresultaten van Google te manipuleren, kunnen worden beschouwd als onderdeel van een linkuitwisselingsprogramma en als in strijd met de Richtlijnen voor webmasters van Google. Dit geldt ook voor gedrag waarbij links naar uw site of links van uw site worden gemanipuleerd.”

8.    Je e-mails worden niet gelezen

Heb je een eigen bedrijf of organisatie? Dan is de kans groot dat je dagelijks bestookt wordt met een overvloed aan e-mails. De meeste berichten zijn afkomstig van mensen die je niet kent. Volgverzoeken op social media, reclame voor softwareprogramma’s of ‘onweerstaanbare’ aanbiedingen op het gebied van linkbuilding: je zit er lang niet altijd op te wachten.

SPAM

Veel van deze mails klik je daarom weg zonder ze te lezen. Dit is de reden dat we je eerder adviseerden om in ieder geval de aanhef van jouw eigen mailberichten te personaliseren. Op deze manier trek je de aandacht van de lezer. Maar het optimaliseren van de aanhef is niet genoeg.

Er is méér voor nodig om de aandacht van de lezer vast te houden. Maak al in de eerste zinnen van je mail duidelijk waar je heen wilt. Niemand heeft tijd om ellenlange mails van 12 alinea’s te lezen. Verplaats je in de andere persoon. Waarom zou hij jouw link willen plaatsen?

Leg duidelijk uit waarom een backlink naar jouw pagina relevant is voor zijn website. Benoem concreet de voordelen voor jullie beiden. En last but not least: wees niet al te opdringerig. Want zou jij iets aannemen van een verkoper die wanhopig overkomt?

9.    Je backlinks zijn niet relevant

In de zoektocht naar nieuwe links ligt de verwatering van criteria op de loer. Ambitie maakt optimistisch. Grenzen vervagen en twee verschillende websites die eigenlijk geen overeenkomsten vertonen, lijken ineens relevant voor elkaar.

Maar wat is relevantie? Een website met ontbijtproducten lijkt niet relevant voor een website met advies over het lopen van een marathon. Aan de andere kant: zonder stevig ontbijt loop je geen marathon.

Het begrip ‘relevantie’ is dus aan interpretatie onderhevig. Jij bepaalt de grens. De ene linkbuilder stelt minder strenge eisen dan de ander. Maar wat jou in een optimistische bui relevant lijkt, vindt Google wellicht helemaal niet relevant. En dat is waar het uiteindelijk om draait.

Een gebrek aan relevantie kan leiden tot een straf vanuit Google. Je website keldert in de zoekresultaten en het kost maanden om dit weer enigszins te herstellen. Bepaald geen aantrekkelijk scenario.

We kunnen het op deze website daarom niet vaak genoeg benadrukken: relevantie is een van de belangrijkste sleutels tot duurzaam SEO-succes. Het is de eerste voorwaarde waaraan een goede backlink moet voldoen. En zo niet, dan is de link ook niet duurzaam.

Boek jij momenteel succes met een aantal links op statistisch sterke websites met een lage relevantie voor jouw niche? Tel dan je zegeningen, want je triomf zal niet voor eeuwig zijn.

RELEVANT

Conclusie

In dit artikel hebben we de 9 meest gemaakte linkbuilding blunders besproken. Elke linkbuilder heeft zich wel eens schuldig gemaakt aan een of meerdere van deze flaters.

Ben jij kort van geheugen of ben je rechtstreeks naar de conclusie gescrold? Dan zetten we de blunders speciaal voor jou nog eens op een rijtje:

  • Je bent niet volhardend genoeg
  • Je vooronderzoek is niet uitvoerig genoeg
  • Je leest geen advertentie informatie
  • Je verplaatst je niet in de andere partij
  • Je bent verblind door statistieken
  • Je hanteert een onpersoonlijke benadering
  • Je overtreedt Google’s richtlijnen
  • Je e-mails worden niet gelezen
  • Je backlinks zijn niet relevant

Het voorkomen van deze linkbuilding flaters begint met bewustwording. Nu je weet waar je op moet letten, zul je deze fouten in de toekomst niet meer maken. En daarmee ben je weer een stapje dichterbij de ideale linkbuilding strategie gekomen.

Heb jij geen tijd om je te verdiepen in effectieve linkbuilding technieken en kun jij hierbij wel een beetje hulp gebruiken? De gespecialiseerde linkbuilders van Webton helpen je graag je website naar topposities in Google te brengen. Neem voor meer informatie contact op via info@webton.nl of bel vrijblijvend naar 074 – 3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!