07-05-2015

Leer van de concurrentie!

Competitieve linkanalyse essentieel voor SEO-strategie

Wil jij jouw concurrenten verslaan, dan zul je eerst de methoden moeten begrijpen die zij gebruiken om succesvol te zijn. Elke online marketeer wil weten waarom zijn rivalen beter presteren. In dit artikel leggen wij uit hoe je kunt leren van de SEO-strategieën van de concurrentie en zo je eigen website kunt laten floreren.

Het kopiëren van de concurrentie is niet de manier om je website te laten groeien. Maar het achterhalen van de Hoe, Wat en Waarom achter de marketing strategie van de concurrentie helpt je om jouw branche en doelgroep beter te begrijpen. Dit kan je veel tijd en geld besparen. Een analyse gericht op links, ook wel bekend als een competitieve linkanalyse, is vaak de beste manier om een compleet beeld te krijgen van de concurrentie en de SEO-strategieën waarvan deze zich bedient.

Verzamel zoveel mogelijk linkinformatie

Waar je vroeger nog eenvoudig via zoekmachines kon zien welke links verwijzen naar concurrerende websites, heb je hier tegenwoordig speciale hulpmiddelen voor nodig. Bekende linktools die wij eerder hebben besproken zijn onder meer Ahrefs, Majestic, SEMRush en Open Site Explorer van Moz. Welke tool je ook gebruikt, het gaat erom dat je zoveel mogelijk gegevens verzamelt over de backlinks van elke concurrent zodat er een helder beeld ontstaat.

Wanneer je de data eenmaal verzameld hebt, kun je deze op verschillende manieren sorteren en indelen. In veel gevallen is het handig om te sorteren op linking URL (het adres van de webpagina met daarop de link naar de website van de concurrent) en Domein Autoriteit (ook wel bekend als Domain Authority en een indicatie van de betrouwbaarheid van je website volgens Google).

concurrentie

Wanneer je alle gegevens eenmaal hebt gesorteerd op basis van je persoonlijke voorkeur, kun je beginnen met de concurrentieanalyse.

Het onderscheiden van verschillende soorten links

Er kan onderscheid gemaakt worden tussen verschillende soorten backlinks. In deze context doelen we hiermee vooral op het type website dat de backlink richting de website van de concurrent bevat. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Blogs
  • Forums
  • Nieuwssites
  • (Social) media kanalen
  • Organisaties of stichtingen
  • Evenementensites
  • Enzovoort

Wanneer je deze gegevens bestudeert, ontstaat er na verloop van tijd een duidelijk beeld over hoe het concurrerende merk op de buitenwereld overkomt.

Het analyseren van al deze verschillende soorten backlinks kan daarnaast verhelderen waarom een concurrent met een relatief klein linkprofiel beter presteert dan een concurrent met een enorm groot linkprofiel. Logischerwijs heeft dit in vrijwel alle gevallen te maken met de kwaliteit van het linkprofiel.

linkprofiel

Tot slot verschaft een linkanalyse inzicht in de mogelijke terreinen waarop jouw website steken laat vallen ten opzichte van de concurrentie. Wanneer je een linkprofiel bekijkt, stel jezelf per type backlink dan vragen als:

  • Waarom praten bloggers over deze concurrent? Wat zeggen ze? Zijn ze positief of negatief in hun oordeel en waarom?
  • Wat wordt er gezegd op forums over deze concurrent? Hoe komt het merk over op de gemiddelde bezoeker van dit forum en waarom?
  • Hoe vaak wordt de concurrent genoemd op nieuwssites? Pikken bepaalde websites veel persberichten van deze concurrent op? Waarom? Kun jij hetzelfde voor elkaar krijgen, of heb je hiervoor een PR-bedrijf nodig?
  • Wordt de concurrent vaak genoemd op websites van stichtingen of evenementen? Waarom? Sponsort de concurrent veel organisaties of evenementen? Om welke stichtingen of evenementen gaat het en waarom? Zou jouw onderneming dit ook moeten doen?

Wees creatief in het genereren van exposure

Exposure voor je website kun je op verschillende manieren genereren. Conventionele linkbuilding methoden zijn niet altijd de beste keuze. Soms kan het uitvoeren van een competitieve linkanalyse nieuwe mogelijkheden onder je aandacht brengen. Een goed voorbeeld hiervan zijn redactionele publicaties op andere websites.

Wanneer je het linkprofiel van een concurrent analyseert, kan het zijn dat je websites zoals blogs tegenkomt die zich specialiseren in de niche waarin jij en je concurrentie actief zijn. In sommige gevallen blijkt dat de concurrent een gastartikel heeft geschreven voor die blogs en op deze manier veel webverkeer naar zijn site genereert.

Uitstekend, de concurrentie heeft het vuile werk in dit geval al voor je opgeknapt! Verzamel alle websites die je tegenkomt in het linkprofiel die ook voor jou interessant kunnen zijn en benader vervolgens de webmasters met het aanbod een gastartikel te schrijven. Met een beetje geluk mondt dit uiteindelijk uit in een vast samenwerkingsverband, waarbij je op regelmatige basis gastartikelen plaatst en deze website een duurzame bron van bezoekers wordt richting je website. Wanneer je geen competitieve linkanalyse had uitgevoerd, had je deze kans wellicht nooit ontdekt!

Houd je content marketing strategie tegen het licht

Content marketing is een van de belangrijkste onderdelen van je SEO-strategie. Het uitvoeren van een competitieve linkanalyse stelt je niet alleen in staat verschillende soorten links te onderscheiden en mogelijke samenwerkingsverbanden te ontdekken, maar laat ook zien naar welke content de links verwijzen.

Het analyseren van de meest gelinkte content van de concurrentie kan je inzicht geven in het type content dat je doelgroep graag wil zien en helpt je bij het ontplooien van je eigen content strategie. Net zoals bij het onderscheiden van verschillende soorten links, willen we in dit geval trends in content onderscheiden:

study

In het voorbeeld hierboven is de meest gelinkte content van een website over SEO en internetmarketing verdeeld in verschillende categorieën. Op deze manier kan achterhaald worden naar welk gedeelte van de website het vaakst gelinkt wordt (bijvoorbeeld de blog, corporate website of klantcases), welke typen content het best presteren bij de doelgroep (opsommingen, onderzoeken of nieuws), welke onderwerpen de meeste links opleveren (bijvoorbeeld social media, SEO of PPC) en welke zoekwoorden het vaakst terugkomen in de gelinkte content (bijvoorbeeld B2B, links, of content).

Het ontwikkelen van een content strategie is een lastig karwei. Online marketeers die met beperkte financiële middelen werken, weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Exact weten uit wat voor individuen je doelgroep bestaat, wat hun wensen en voorkeuren zijn en welke soorten content resulteren in engagement bij deze doelgroep, is een groot voordeel bij het formuleren van je online strategie.

Het uitvoeren van een linkanalyse met behulp van tools zoals BuzzSumo laat zien naar welke content van de concurrentie het meest gelinkt wordt. Dit levert je precies de waardevolle informatie op die je nodig hebt bij het ontwikkelen van je eigen content strategie.

Doe je voordeel met alle informatie!

Hoe meer informatie je hebt over je doelgroep, de concurrentie en mogelijke partners in de branche, hoe gerichter je jouw SEO-strategie kunt ontwikkelen. Het welbekende credo ‘Kennis is macht’ geldt ook zeker op het gebied van online marketing. Een competitieve linkanalyse biedt een schat aan informatie en is de relatief kleine tijdsinvestering meer dan waard.

Nieuwsgierig naar de resultaten in de praktijk? Doe dan direct je voordeel met de tips in dit artikel. Heeft een concurrent een groot linkprofiel van goede kwaliteit? Ontdek wie er naar deze site linkt, wat hiervoor de reden is en naar welke content er hoofdzakelijk gelinkt wordt. Dit verschaft je onmisbare inzichten waarmee je jouw eigen linkbuilding-, content- en zoekwoordenstrategie kunt verbeteren.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!