06-11-2018

Leer van de concurrentie!

Competitieve linkanalyse essentieel voor SEO-strategie

Wil jij jouw concurrenten verslaan, dan zul je eerst de methoden moeten begrijpen die zij gebruiken om succesvol te zijn. Elke online marketeer wil weten waarom zijn rivalen beter presteren (tipje van de sluier: meestal beschikken ze over betere backlinks of hebben ze meer ervaring met linkbuilden). In dit artikel leggen wij uit hoe je kunt leren van de SEO-strategieën van de concurrentie en zo je eigen website kunt laten floreren.

Het kopiëren van de concurrentie is niet de manier om je website te laten groeien. Maar het achterhalen van de Hoe, Wat en Waarom achter de marketing strategie van de concurrentie helpt je om jouw branche en doelgroep beter te begrijpen. Dit kan je veel tijd en geld besparen. Een analyse gericht op links, ook wel bekend als een competitieve linkanalyse, is vaak de beste manier om een compleet beeld te krijgen van de concurrentie en de SEO-strategieën waarvan deze zich bedient.

Verzamel zoveel mogelijk linkinformatie

Waar je vroeger nog eenvoudig via zoekmachines kon zien welke links verwijzen naar concurrerende websites, heb je hier tegenwoordig speciale hulpmiddelen voor nodig. Bekende linktools die wij eerder hebben besproken zijn onder meer Ahrefs, Majestic, SEMRush en Open Site Explorer van Moz. Welke tool je ook gebruikt, het gaat erom dat je zoveel mogelijk gegevens verzamelt over de backlinks van elke concurrent zodat er een helder beeld ontstaat.

Wanneer je de data eenmaal verzameld hebt, kun je deze op verschillende manieren sorteren en indelen. In veel gevallen is het handig om te sorteren op linking URL (het adres van de webpagina met daarop de link naar de website van de concurrent) en Domein Autoriteit (ook wel bekend als Domain Authority en een indicatie van de betrouwbaarheid van je website volgens Google).

concurrentie

Wanneer je alle gegevens eenmaal hebt gesorteerd op basis van je persoonlijke voorkeur, kun je beginnen met de concurrentieanalyse.

Er kan onderscheid gemaakt worden tussen verschillende soorten backlinks. In deze context doelen we hiermee vooral op het type website dat de backlink richting de website van de concurrent bevat. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Blogs
  • Forums
  • Nieuwssites
  • (Social) media kanalen
  • Organisaties of stichtingen
  • Evenementensites
  • Enzovoort

Wanneer je deze gegevens bestudeert, ontstaat er na verloop van tijd een duidelijk beeld over hoe het concurrerende merk op de buitenwereld overkomt.

Het analyseren van al deze verschillende soorten backlinks kan daarnaast verhelderen waarom een concurrent met een relatief klein linkprofiel beter presteert dan een concurrent met een enorm groot linkprofiel. Logischerwijs heeft dit in vrijwel alle gevallen te maken met de kwaliteit van het linkprofiel.

linkprofiel

Tot slot verschaft een linkanalyse inzicht in de mogelijke terreinen waarop jouw website steken laat vallen ten opzichte van de concurrentie. Wanneer je een linkprofiel bekijkt, stel jezelf per type backlink dan vragen als:

  • Waarom praten bloggers over deze concurrent? Wat zeggen ze? Zijn ze positief of negatief in hun oordeel en waarom?
  • Wat wordt er gezegd op forums over deze concurrent? Hoe komt het merk over op de gemiddelde bezoeker van dit forum en waarom?
  • Hoe vaak wordt de concurrent genoemd op nieuwssites? Pikken bepaalde websites veel persberichten van deze concurrent op? Waarom? Kun jij hetzelfde voor elkaar krijgen, of heb je hiervoor een PR-bedrijf nodig?
  • Wordt de concurrent vaak genoemd op websites van stichtingen of evenementen? Waarom? Sponsort de concurrent veel organisaties of evenementen? Om welke stichtingen of evenementen gaat het en waarom? Zou jouw onderneming dit ook moeten doen?

Wees creatief in het genereren van exposure

Exposure voor je website kun je op verschillende manieren genereren. Conventionele linkbuilding methoden zijn niet altijd de beste keuze. Soms kan het uitvoeren van een competitieve linkanalyse nieuwe mogelijkheden onder je aandacht brengen. Een goed voorbeeld hiervan zijn redactionele publicaties op andere websites.

Wanneer je het linkprofiel van een concurrent analyseert, kan het zijn dat je websites zoals blogs tegenkomt die zich specialiseren in de niche waarin jij en je concurrentie actief zijn. In sommige gevallen blijkt dat de concurrent een gastartikel heeft geschreven voor die blogs en op deze manier veel webverkeer naar zijn site genereert.

Uitstekend, de concurrentie heeft het vuile werk in dit geval al voor je opgeknapt! Verzamel alle websites die je tegenkomt in het linkprofiel die ook voor jou interessant kunnen zijn en benader vervolgens de webmasters met het aanbod een gastartikel te schrijven. Met een beetje geluk mondt dit uiteindelijk uit in een vast samenwerkingsverband, waarbij je op regelmatige basis gastartikelen plaatst en deze website een duurzame bron van bezoekers wordt richting je website. Wanneer je geen competitieve linkanalyse had uitgevoerd, had je deze kans wellicht nooit ontdekt!

Houd je content marketing strategie tegen het licht

Content marketing is een van de belangrijkste onderdelen van je SEO-strategie. Het uitvoeren van een competitieve linkanalyse stelt je niet alleen in staat verschillende soorten links te onderscheiden en mogelijke samenwerkingsverbanden te ontdekken, maar laat ook zien naar welke content de links verwijzen.

Het analyseren van de meest gelinkte content van de concurrentie kan je inzicht geven in het type content dat je doelgroep graag wil zien en helpt je bij het ontplooien van je eigen content strategie. Net zoals bij het onderscheiden van verschillende soorten links, willen we in dit geval trends in content onderscheiden:

study

In het voorbeeld hierboven is de meest gelinkte content van een website over SEO en internetmarketing verdeeld in verschillende categorieën. Op deze manier kan achterhaald worden naar welk gedeelte van de website het vaakst gelinkt wordt (bijvoorbeeld de blog, corporate website of klantcases), welke typen content het best presteren bij de doelgroep (opsommingen, onderzoeken of nieuws), welke onderwerpen de meeste links opleveren (bijvoorbeeld social media, SEO of PPC) en welke zoekwoorden het vaakst terugkomen in de gelinkte content (bijvoorbeeld B2B, links, of content).

Hoe ontwikkel je een goede content strategie?

Het ontwikkelen van een content strategie is een lastig karwei. Online marketeers die met beperkte financiële middelen werken, weten vaak niet waar ze moeten beginnen.

Toch is door de jaren heen het ontwikkelen van een goede content strategie belangrijker dan ooit. Consumenten zijn kritischer geworden, blijven niet meer voor altijd loyaal aan een merk en kunnen via bijvoorbeeld social media al heel snel op alternatieven komen. Des te meer redenen om een goede strategie uit te stippelen, die jouw doelgroep niet alleen naar jouw website trekt maar ook terug laat komen.

Door onderstaande stappen te nemen, kun je een goede content strategie ontwikkelen.

Stap 1: krijg inzicht in waarom je doet wat je doet en voor wie je het doet

De meeste bedrijven weten wel wat ze doen en hoe ze dat kunnen doen. Maar het is ook belangrijk om na te gaan waarom je iets doet. Wanneer je dat weet, kun je een of meerdere archetypes kiezen. Archetypes zijn menselijke waarden die je aan de intentie van het merk koppelt. Het zijn de dingen die kenmerkend voor jouw bedrijf zijn. Het geeft jouw merk als het ware een karakter. Hierdoor kun je goed aan de buitenwereld laten zien wat voor een bedrijf je hebt en waar het voor staat. Als je dat weet, weet je ook welke mensen je doelgroep zijn en wie je moet aanspreken.

Stap 2: krijg inzicht jouw doelgroep

Door exact te weten uit welke individuen je doelgroep bestaat, wat hun wensen en voorkeuren zijn en welke soorten content resulteren in engagement bij deze doelgroep, kun je hier jouw content strategie op aanpassen.

Je kunt ook een linkanalyse maken. Het uitvoeren van een linkanalyse met behulp van tools zoals BuzzSumo laat zien naar welke content van de concurrentie het meest gelinkt wordt. Dit levert je precies de waardevolle informatie op die je nodig hebt bij het ontwikkelen van je eigen content strategie.

Wanneer je inzicht hebt gekregen in jouw doelgroep, kun je een ijkpersoon maken. Dit is de persoon die aan alle punten van jouw ideale klant voldoet. Hij of zij staat symbool voor jouw hele doelgroep. Jouw ijkpersoon is degene waar je jouw content aan richt. Maak de ijkpersoon zo realistisch mogelijk, door er zoveel mogelijk informatie over op te schrijven. Schrijf bijvoorbeeld het geslacht, zijn of haar naam, leeftijd, opleiding/baan, hobby’s, gezinssamenstelling, woonplaats enzovoorts op.

Stap 3: maak een sterke content formule

Nu je weet waarom en voor wie je producten en/of diensten aanbiedt en welke content jouw doelgroep aantrekt, kun je een sterke content formule opzetten. In deze formule bedenk je welke onderwerpen voor jouw merk en ijkpersoon interessant en relevant zijn. Daarna kun je gaat vastleggen wat je over deze onderwerpen gaat vertellen en hoe (de tone of voice) je dat gaat doet. Leg in de formule bijvoorbeeld vast of je jouw doelgroep met ‘je’ of ‘u’ aanspreekt, of je lastige begrippen of juist simpele woorden gebruikt enzovoorts. Bovendien moet de tone of voice in elke uiting hetzelfde zijn, omdat het anders afbreuk doet aan de merkidentiteit.

Daarnaast kun je in de content formule vastleggen welke onderwerpen juist niet bij jouw bedrijf passen. Over deze onderwerpen ga je dan ook geen content maken.

Er zijn verschillende manieren waarop je over een onderwerp kunt vertellen. Zo kun je er een artikel over schrijven of een video, infographic of foto’s over maken. Kies bij het maken van de content de uiting die daarbij past. Houd bij het gebruiken van die uiting rekening met jouw doelgroep.

Stap 4: maak de content

Nu je al deze informatie op een rijtje hebt gezet, is het tijd om de content te maken. Wanneer je meerdere soorten content wilt maken, is het handig om een content schema te gebruiken. In dit schema kun je precies zetten welke content je maakt, waar de content over gaat, wat het doel van de content is (informeren, verdiepen, verbinden enzovoorts) en op welk platform je de content gaat publiceren. Door dit in een schema te zetten, houd je voor jezelf overzichtelijk met welke uitingen je naar de buitenwereld toetreedt.

Je kunt bijvoorbeeld meer inzicht in jouw doelgroep krijgen door nieuwe trends te volgen en te analyseren. Houd hiervoor bijvoorbeeld het nieuws in de gaten. Daarnaast moet je erachter komen wat jouw doelgroep interessant vindt. Dat kun je doen door antwoord te geven op de volgende vragen: hoe komt de doelgroep op jouw website terecht? Wat zijn de populaire artikelen op de websites van jouw concurrenten? Welke social media berichten van diezelfde concurrenten liket jouw doelgroep het meest?

Doe je voordeel met alle informatie!

Hoe meer informatie je hebt over je doelgroep, de concurrentie en mogelijke partners in de branche, hoe gerichter je jouw SEO-strategie kunt ontwikkelen. Het welbekende credo ‘Kennis is macht’ geldt ook zeker op het gebied van online marketing. Een competitieve linkanalyse biedt een schat aan informatie en is de relatief kleine tijdsinvestering meer dan waard.

Nieuwsgierig naar de resultaten in de praktijk? Doe dan direct je voordeel met de tips in dit artikel. Heeft een concurrent een groot linkprofiel van goede kwaliteit? Ontdek wie er naar deze site linkt, wat hiervoor de reden is en naar welke content er hoofdzakelijk gelinkt wordt. Dit verschaft je onmisbare inzichten waarmee je jouw eigen linkbuilding-, content- en zoekwoordenstrategie kunt verbeteren.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!