27-12-2011

27/12/11 – Interview Twentevisie

Linkbuilding helpt Webton aan een toppositie

Elke ondernemer met een website wil bovenaan staan in Google. Tik een zoekwoord in en bang, daar sta je. Hoe teleurstellend is het dan te zien dat al je concurrenten een hogere positie hebben en hun websites dus veel vaker bezocht worden dan die van jou. Je ziet je klanten als het ware gewoon weglopen. Linkbuilding kan daarbij geweldig helpen. Webton in Hengelo ontwikkelde haar eigen platform en biedt daarmee haar klanten topposities aan binnen Google. “Wij garanderen bijna elke ondernemer een plek in de top vijf.”

door: Mario van Santen

Sinds de zoekmachine-almachtige Google haar beleid veranderde en de inhoud van een website minder belangrijk vindt dan het netwerk waarin die website zich bevindt, zijn veel websites gedaald in de posities die gevonden worden nadat iemand een zoekwoord heeft ingevuld. Wat nu telt is de aanwezigheid van bedrijven op de sociale netwerken Facebook, Hyves en Twitter. Voor Google geeft dat aan dat hier een belangrijk iemand aan het werk is. Dus op hoe meer internetpagina’s je aanwezig bent, hoe beter het is.

Maar om dat voor elkaar te krijgen is voor een gemiddelde ondernemer een hels karwei. Twitteren, Hyven en Facebooken zijn niet voor niets werkwoorden geworden. Voor echt succes op die nieuwe communicatienetwerken moet er eigenlijk elke dag aan gewerkt worden. Berichten plaatsen, foto’s en video’s uploaden en vooral een beetje leuk zijn. Want ja, een saaie man of vrouw is natuurlijk niet interessant. Voor de ondernemer die niet zo actief kan of wil zijn op de social networks en gewoon gevonden wil worden, is er sinds enige tijd het fenomeen “linkbuilding”.

“Wij zijn in Twente het enige bedrijf dat linkbuilding aanbiedt,” zegt eigenaar Ton Heerze van Webton Internetdesign in Hengelo. “We hebben bijna een jaar heel hard gewerkt om een eigen platform te bouwen dat het mogelijk maakt op relatief eenvoudige wijze honderden links op andere websites te plaatsen. Door die vele links ziet Google de websites van onze klanten als zeer belangrijk, waardoor die als eerste naar voren komen als je bepaalde zoekwoorden ingeeft. Juist in een markt waar de concurrentie op zoekwoorden groot is, genereert linkbuilding een enorme stijging in de lijst met vertoningen. Het is geweldig om te zien dat we met een zoekwoord als ‘auto verkopen’ een van onze klanten aan een tweede plek hebben geholpen. En bedenk dan wel dat er meer dan een miljoen concurrenten op deze zoekterm zijn. En met de zoekterm “webdesign” hebben we onszelf tussen 138 miljoen concurrerende vertoningen aan plek twee geholpen. Niet slecht toch? Linkbuilding is momenteel het neusje van de zalm.”

Dat linkbuilding ook door ondernemers omarmd wordt, merkt Heerze als geen ander. Sinds de introductie een half jaar geleden is de omzet al met twintig procent gestegen en om al het werk gedaan te krijgen, moest extra kantoorruimte worden gehuurd voor het nieuwe personeel worden gehuurd. “Veel van onze bestaande klanten willen gebruik maken van deze dienst en daar zijn we erg druk mee. We bieden een totaalconcept aan, want we plaatsen op minmaal 150 startpagina’s linkjes en kunnen profielen op de zeventig (!) netwerksites die we nu in kaart hebben aanmaken en daar bijvoorbeeld filmpjes en foto’s op plaatsen. Voor de ondernemer is het dan nog slechts een kwestie van bijhouden. En ja, zelfs dat kunnen we leveren.”

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!