19-06-2012

19/06/12 – Ingeblikt varkensvlees in je mailbox?

Klinkt spam bekender in de oren? Ofwel, ongewenste (elektronische) berichten. Wikipedia zegt onder andere dat spam ingeblikt varkensvlees is. Nieuwsgierig als we zijn, struinen we het web af. Wikipedia heeft gelijk over spam: het is zelfs een geregistreerd handelsmerk van de firma Hormel Foods uit Austin, gelegen in de staat Minnesota in de Verenigde Staten.  Dankzij de Britse komediegroep Monthy Pyton is er een nieuwe betekenis bijgekomen, namelijk ‘ongewenste post’. In een sketch hebben ze het veelvuldig over spam waarbij ze de link leggen naar sluikreclame. In Nederland levert Unilever een soortgelijk product, SMAC.

Leuk om te weten, maar Webton ondersteunt het bekende Nederlandse spreekwoord: “schoenmaker houd je bij de leest”. We hebben geen aspiraties in de food business. Daarom gaan we dit keer in op de gelijknamige digitale variant. De spammers hebben namelijk WhatsApp als wapen ontdekt om ongevraagde –dreigende- berichten af te vuren op consumenten waarbij ze slim inspelen op: angst. Er zijn veel mensen die (te) snel en niet goed lezen. Ze doen wat de spammer wil: het bericht doorsturen.

Webton neemt spam onder de loep

Lees dit please! Hallo allemaal, het lijkt erop dat alle waarschuwingen echt waren, het gebruik van WhatsApp kost geld vanaf de zomer van 2012. Als u dit bericht zou willen sturen naar 18 verschillende op uw lijst, zal uw pictogram blauw zijn en zal gratis zijn voor jou. Als je dit niet gelooft. Zie dat morgen om 6 uur je WhatsApp eindigt. En dan moet je betalen om het te openen, dit is een wet. Deze boodschap is voor het informeren van al onze gebruikers. Onze servers hebben onlangs problemen gehad, dus we vragen om uw hulp om dit probleem op te lossen. Wij eisen van onze actieve gebruikers dat dit bericht doorgestuurd wordt naar elk van de mensen in uw lijst met contactpersonen aan onze actieve gebruikers met behulp van WhatsApp te bevestigen. Als je dit bericht niet verzendt naar al uw contacten in WhatsApp, dan is uw account inactief, met als gevolg van het verliezen van al uw contacten.

Dit voorbeeld passeerde afgelopen week de revue bij iemand in ons netwerk: het bericht werd doorgestuurd via WhatsApp. Lees je de spelfouten en dreigementen? Wie spreekt zijn klanten op zo’n toon aan? Als iets geld kost, dan moet dit vooraf duidelijk zijn. Is dit niet zo? Dan kun je de Reclame Code Commissie inschakelen. Je hebt als consument veel rechten. Laat je dus niet opjagen, gebruik je verstand en lees dergelijke berichten bewust om ze vervolgens heel gedecideerd naar het rijk der digitale prullenbakken te bonjouren!

Het Webton Team.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!