11-07-2016

HTTPS stijgt in populariteit

Aantal HTTPS sites neemt gestaag toe

Enkele maanden geleden schreven wij al eens over het wat, hoe en waarom van HTTPS. Het onderwerp is nog altijd erg actueel, want Google ziet HTTPS als een serieus ranking signaal en steeds meer websites besluiten de overstap dan ook te wagen. Uit een nieuw onderzoek van Moz blijkt nu dat meer dan 30% van de sites inmiddels over een SSL certificaat beschikt.

HTTPS

HTTPS als ranking signaal

Toen Google jaren geleden voor het eerst bekendmaakte dat HTTPS meetelt als ranking factor, vertolkte een aantal bedrijven de rol van early adopter en implementeerde de versleuteling direct op hun website. Veel andere bedrijven besloten echter de kat uit de boom te kijken, omdat een overstap ook mogelijke risico’s met zich meebrengt.

Inmiddels blijken veel van deze bedrijven van deze koudwatervrees verlost te zijn. Het onderzoek van MOZ laat namelijk zien dat bijna 33% van de websites op de eerste pagina van Google het HTTPS protocol gebruikt. Hiermee ziet de zoekmachine zijn wens naar meer beveiligde websites op internet langzaam in vervulling gaan.

Een derde van websites al overgestapt

De transitie is echter niet zonder slag of stoot gegaan, zo blijkt ook uit de cijfers. Voordat Google HTTPS als ranking signaal in het algoritme implementeerde, maakte slechts 7% van de sites op de eerste pagina van Google gebruik van HTTPS. Een week later, na de algoritme verandering, steeg dit percentage al naar 8%.

Inmiddels zijn we twee jaar verder en begint het beleid vanuit de zoekmachine duidelijk zijn vruchten af te werpen. De geleidelijkheid van de stijging naar bijna 33% impliceert volgens Moz dat de stijging niet zozeer een direct gevolg is van de algoritme updates, maar wel een gevolg van de stimulerende werking die hiervan uitgaat.

De verwachting luidt dat over 12 tot 18 maanden maar liefst de helft van alle websites op de eerste pagina van Google bestaat uit HTTPS sites. Experts van Moz voorspellen dat Google tegen die tijd ook zal besluiten om het ranking signaal nóg zwaarder te laten wegen.

Wees voorbereid op de toekomst

Een overstap is dus absoluut aan te bevelen. Maar hoewel Google de risico’s van een migratie naar HTTPS bagatelliseert, moeten deze wel degelijk worden meegenomen in de overweging. Iedere sitewide verandering van URL’s brengt immers een zekere mate van technische onzekerheden met zich mee.

Voor een eventuele overstap is het dus belangrijk om de beschikbare middelen en mogelijke risico’s af te wegen tegen het voordeel van een momenteel nog bescheiden ranking boost. Maar dat een migratie op termijn wenselijk en zelfs onvermijdelijk is, dat lijdt geen enkele twijfel.

Welke keuze je ook maakt: zorg er in ieder geval voor dat je de websites van concurrenten nauwlettend in de gaten houdt. Wanneer de concurrentie eenmaal overstapt op HTTPS, loopt jouw website vanuit rankingoogpunt achter de feiten aan. Ditzelfde geldt wanneer de nieuwe HTTPS algoritme update over ongeveer een jaar uitgerold wordt. HTTPS zou daarom voor elk bedrijf een serieuze optie moeten zijn.

Update: SSL anno 2018 verplicht

Dit artikel is in juli 2016 geschreven en inmiddels zijn we 2 jaar verder. In de afgelopen 2 jaar is er omtrent het SSL-certificaat het een en ander veranderd. Niet alleen in Google, maar ook in de Europese wetgeving. Het is dus hoog tijd voor een update!

De grootste verandering: SSL is in de EU verplicht

Het is je vast niet ontgaan: op 25 mei 2018 is de nieuwe AVG wetgeving in werking gegaan. Sindsdien geldt voor alle lidstaten van de EU dat zij zich aan deze wetgeving moeten houden. En juist voor websites en webshops die gebruikersgegevens verwerken, zijn de regels omtrent privacy en veiligheid een stuk strenger geworden.

Voor hen is sinds 25 mei 2018 een SSL-certificaat namelijk verplicht. Zelfs websites en webshops die maar een klein beetje persoonsgegevens verwerken, vallen onder deze wetgeving. Geef jij jouw bezoekers bijvoorbeeld de mogelijkheid om zich aan te melden voor een nieuwsbrief, door alleen hun e-mailadres op de website achter te laten? Of kunnen ze via een contactformulier contact met jou opnemen? In beide gevallen is een SSL-certificaat al verplicht.

Boete voor overtreders

Wie zich niet aan bovenstaande regel houdt, kan een boete krijgen ter hoogte van de jaaromzet van 4%, tot een bedrag van 20 miljoen euro. Geen enkele webshop- of website zit daar natuurlijk op te wachten. Indien jij voor jouw website of webshop nog geen SSL-certificaat hebt, is dit echt het moment om er toch één aan te schaffen!

Wat is er in Google veranderd?

Waar wij ruim 2 jaar terug nog schreven dat ruim 30% van de websites op de eerste pagina van de zoekresultaten in Google een SSL-certificaat hebben, is dat inmiddels gestegen naar 50%.

Websites zonder SSL-certificaat worden gemarkeerd als ‘onveilig’

Bovendien verscheen in juli 2018 de nieuwste update van Google Chrome: alle websites die geen SSL-certificaat hebben, worden in deze webbrowser gemarkeerd als ‘onveilig’. Sindsdien krijgen bezoekers die in Google Chrome op zo’n website terechtkomen, in de adresbalk een waarschuwing te zien met ‘niet veilig’. De waarschuwing is ook nog eens rood gekleurd, waardoor hij goed opvalt. Zo’n waarschuwing kan een bezoeker behoorlijk afschrikken en tegenhouden om nog langer op de website te blijven. Sterker nog, uit onderzoek van Hubspot Research is gebleken dat 8 van de 10 mensen een website weer verlaten als ze zien dat de website geen SSL-certificaat heeft.

Bezoekers hechten meer waarde aan hun veiligheid en privacy

Aan bovenstaand resultaat is te merken dat bezoekers steeds meer waarde hechten aan hun online veiligheid en privacy. Websites die Google Chrome als onveilig markeert, zullen dan ook als onveilig en onbetrouwbaar worden gezien door gebruikers. De kans is groot dat als een bezoeker op een onveilige website terechtkomt, hij in de toekomst de website voor altijd blijft vermijden. Websites met een SSL-certificaat versleutelen een website niet alleen, maar worden door bezoekers ook als veilig én betrouwbaar gezien. Bij deze websites is de kans juist groot dat een bezoeker nog eens terug zal komen en zelfs ook dat de bezoeker op actie zal overgaan.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!