01-07-2015

Hoog scoren in YouTube

Verbeter je vindbaarheid in YouTube: onmisbare video SEO tips

Wanneer je het tegenwoordig over online video hebt, heb je het over YouTube. Op deze immens populaire videosite kijken dagelijks meer dan een biljoen gebruikers honderden miljoenen video’s. En deze aantallen blijven alleen maar stijgen…

you tubeInmiddels is meer dan de helft van YouTube’s bezoekers afkomstig van mobiele apparaten zoals tablets en smartphones. En wist je dat er elke minuut maar liefst 300 uur aan videomateriaal wordt geupload naar deze site?

YouTube is niet alleen de grootste videosite ter wereld, maar is na Google zelfs de grootste zoekmachine ter wereld. Het is dan ook duidelijk dat jouw bedrijf op het gebied van bereik, branding en online marketing enorm kan profiteren van het uploaden van videocontent naar YouTube.

De voordelen zijn legio, maar dan moeten jouw video’s natuurlijk wel geoptimaliseerd zijn om hoog te scoren in YouTube. In dit artikel vertellen we jou precies hoe je dat doet!

Hoe werkt het YouTube ranking algoritme?

Net als Google maakt YouTube gebruik van een geavanceerd ranking algoritme om de resultaten van zoekopdrachten te bepalen. Vele factoren spelen hierbij een rol, waaronder ook het individuele kijkgedrag van verschillende gebruikers.

Net als het algoritme van de grote zoekmachinebroer verandert YouTube continu zowel on-page als off-page factoren om de positie van video’s in de zoekresultaten te bepalen. Het doel is hetzelfde als dat van Google: gebruikers voorzien van de meest relevante zoekresultaten aan de hand van hun zoekopdracht. Relevantie is tegenwoordig het toverwoord bij alles wat met SEO te maken heeft.

Optimaliseer content en zoekwoorden: de sleutel tot succes op YouTube

Content is ook op YouTube king!

Het opbouwen van een succesvol YouTube-kanaal vergt geduld. Het bedenken, creëren, nabewerken en promoten van video’s kost veel tijd, geld en energie. Denk eens aan de kosten en manuren die in grote televisieproducties gaan zitten.

Geen eerlijke vergelijking? Toegegeven, jouw YouTube-kanaal is natuurlijk een stuk minder groot dan een volwaardige televisiezender, maar als je echt succes wilt boeken met je videocontent zul je wel de mindset van een professionele zender moeten hebben.

Een succesvol YouTube-kanaal is het resultaat van een streven naar perfectie en is voor veel mensen van een hobby uitgegroeid tot een fulltime beroep. Dit kan alleen omdat deze mensen op regelmatige basis evergreen content van hoge videokwaliteit publiceren. Ook bedienen zij zich vaak van speciale tactieken om het script van hun video’s gevarieerd te houden, bijvoorbeeld door subitems te creëren zoals ‘behind the scenes’ of ‘a day in the life’.

YouTube heeft zoveel gebruikers en de aantallen groeien zo hard, dat de vraag naar verse videocontent bijna onverzadigbaar is. Een YouTube-kanaal begin je dus niet om op korte termijn een bescheiden succesje te boeken. Wil je het maximale uit dit medium halen, dan ontwikkel je een doordachte langetermijnstrategie om jouw kanaal gestaag te laten groeien. Hou je je kanaal niet regelmatig actueel, dan zullen kijkers afhaken en overstappen naar een van de vele concurrenten die op de loer liggen om jou je hoge ranking in YouTube af te nemen.

Maak lange video’s

Al eerder schreven wij over de voordelen die het creëren van lange content heeft. Dit is een stelregel die ook uitstekend toepasbaar is op YouTube. Veel grote kanalen optimaliseren hun vindbaarheid in YouTube de laatste tijd door steeds langere content te creëren.

YouTube analyseert het kijkgedrag van individuele gebruikers en met name kijkduur is hierbij een belangrijke factor. Wanneer video’s langer zijn, is de kans natuurlijk groot dat mensen er ook langer naar kijken. En hoe langer mensen naar video’s kijken, hoe groter YouTube de kans inschat dat deze video’s interessant en relevant zijn. Het ranking algoritme beloont dit door de video’s van dit kanaal hoger in de zoekresultaten te plaatsen.

youtube-2

Het is natuurlijk van belang dat je dit niet overdrijft en geen ellenlange, eentonige content gaat produceren. Veel mensen worden hierdoor afgeschrikt. Voorkom daarom saaie content en maak je video’s alleen langer wanneer dit ook daadwerkelijk inhoudelijke meerwaarde heeft voor kijkers. Jouw primaire doelstelling moet zijn om de best denkbare content te produceren. Hoe hoger de kwaliteit van je content, hoe groter de kans dat jouw video’s hoog ranken op jouw belangrijkste zoekwoorden.

Bedenk een videoconcept en doe zoekwoordonderzoek

Voordat je aan de slag kunt gaan om daadwerkelijk video’s te maken, heb je eerst ideeën nodig om uit te werken. Je kunt in principe niet lukraak zonder idee met een camera op stap gaan, want dan is de kans groot dat de content niet interessant zal zijn voor gebruikers.

Wil jij op regelmatige basis content van hoge kwaliteit produceren, maar weet je niet waar je moet beginnen? Gelukkig zijn er een aantal veelgebruikte methoden die op vrijwel alle content toepasbaar zijn. Er zijn namelijk bepaalde typen video’s die erg populair zijn bij gebruikers. YouTube weet dit en beloont dergelijke video’s daarom met een hogere ranking in de zoekresultaten.

Denk hierbij aan de volgende soorten content: reviews van diensten of producten, handleidingen, instructies en de welbekende ‘how to’-videos. Ook ‘schattige’ content zoals dierenvideo’s of sportieve content zoals fitnessvideo’s zijn mateloos populair bij kijkers.

Alles begint met een idee voor een video, maar vervolgens moet je bedenken welke zoekwoorden bij dit onderwerp passen en hoe je met je video zo hoog mogelijk kunt ranken. Een handige truc is om zelf een aantal zoekwoorden te verzinnen en hier vervolgens in Google op te zoeken.

Staan er in de top 10 van de zoekresultaten een aantal YouTube-video’s? Dan weet je zeker dat de door jou verzonnen zoekwoorden geschikt zijn om te gebruiken en dat je, met de juiste optimalisatie van jouw video, waarschijnlijk serieus mee kunt dingen naar deze posities in de zoekresultaten.

YouTube optimalisatie: On-Page YouTube signalen

Optimaliseer de kanaalbeschrijving

Net als bij een meta beschrijving in Google (ook wel bekend als meta description) is het vanuit SEO-oogpunt aan te bevelen veel belangrijke zoekwoorden in je kanaalbeschrijving op YouTube te verwerken. Overdrijf dit niet en voorkom dat het een opsomming van zoekwoorden wordt die spammy overkomt.

Gebruikers lezen de kanaalbeschrijving om een beeld te krijgen van de video’s die op jouw kanaal gepubliceerd worden. Schrik potentiële belangstellenden niet af met een onleesbare kanaalbeschrijving. Kies voor de gulden middenweg: een informatieve, prettig leesbare kanaalbeschrijving die tegelijkertijd meerdere belangrijke zoekwoorden bevat.

Optimaliseer het kanaalpictogram

De meeste mensen besteden in eerste instantie weinig aandacht aan optimalisatie van de afbeelding die ze op YouTube gebruiken als kanaalpictogram. Zonde, want met slechts enkele kleine bewerkingen kun je al zorgen voor een betere vindbaarheid van jouw YouTube-kanaal.

Kies een JPG/JPEG-bestand als pictogram en bewerk zaken als de titel, beschrijving en auteurseigenschappen. Vul hier belangrijke zoekwoorden in, net zoals je zou doen bij de titel van een webpagina en de bijbehorende meta beschrijving. Gebruik natuurlijk alleen zoekwoorden die relevant zijn voor jouw kanaal en de content die je produceert.

Optimaliseer de kanaalnavigatie

Wanneer je eenmaal een redelijk aantal video’s op je kanaal hebt gepubliceerd, kun je deze categoriseren in Afspeellijsten (ook bekend als Playlists) en Aanbevolen video’s. Deze worden vervolgens geordend weergegeven op de homepage van je kanaal.

Dit maakt het heel eenvoudig voor gebruikers om in één oogopslag het onderwerp van jouw content te zien en vergroot bovendien de kans dat ze op video’s klikken en meer tijd op jouw kanaal doorbrengen.

Optimaliseer de afspeellijstnavigatie

Het maken van afspeellijsten is dus een goed idee om je content op overzichtelijke wijze te ordenen. De meeste kanaalbeheerders op YouTube publiceren al hun video’s in een enkele afspeellijst en laten hiermee de kans liggen om bezoekers een betere gebruikerservaring te bieden.

YouTube biedt de mogelijkheid om meerdere afspeellijsten te maken. Maak een onderverdeling van jouw content in meerdere sub-onderwerpen en maak vervolgens voor elk sub-onderwerp een aparte afspeellijst aan. Op deze manier bied je gebruikers de gelegenheid om snel naar het onderwerp van hun keuze te navigeren wanneer ze de homepage van je YouTube-kanaal bezoeken. Daarnaast kun je afspeellijsten delen om de zichtbaarheid van je video’s te verhogen en interne links op te bouwen.

Optimaliseer je headersectie

user-experienceIn de headersectie van je kanaal is het mogelijk om diverse links toe te voegen naar aanvullende informatie over jezelf de of content die jij maakt. De meeste kanaalbeheerders op YouTube plaatsen in deze ruimte links naar hun website en social media accounts, maar ook naar eventuele andere YouTube-kanalen en relevante websites. In totaal heb je de beschikking over maar liefst 14 linkplaatsen in je header, dus maak hier optimaal gebruik van om de gebruiker naar zoveel mogelijk relevante, aanvullende content te verwijzen.

Optimaliseer het videobestand

We gaan er in dit artikel vanuit dat jij al enige kennis hebt over de technische aspecten van video’s filmen, bewerken en opslaan of dat je wordt geholpen door mensen met verstand van zaken. Iets wat je sowieso heel eenvoudig zelf kunt optimaliseren is de naam van de videobestanden die je upload naar je YouTube-kanaal.

Kies bij voorkeur voor korte bestandsnamen om alles zo overzichtelijk mogelijk te houden. Maak gebruik van zoekwoorden en koppeltekens in de bestandsnaam van de video, net zoals je zou doen bij het optimaliseren van een afbeelding.

Optimaliseer de videotitel en –beschrijving

Nu je jouw video een geschikte bestandsnaam hebt gegeven, is het tijd om andere aspecten van je video te optimaliseren. Geef je video een passende titel volgens de SEO-regels zoals je die ook bij de titels van webpagina’s toepast.

Voeg vervolgens een doordachte beschrijving toe die erop gericht is om gebruikers te verleiden de video te (blijven) kijken. Daarnaast moet de beschrijving bij elke video uiteraard ook zoveel mogelijk belangrijke zoekwoorden bevatten.

De beschrijving onder elke video is de ideale plek om links naar aanvullende content toe te voegen. Je kunt bijvoorbeeld linken naar externe informatie die aansluit op jouw video, of simpelweg linken naar de website waar mensen jouw producten en diensten kunnen bekijken.

Het toevoegen van een call to action aan je videobeschrijving is altijd een goed idee. Op deze manier kun je gebruikers aansporen om zich bijvoorbeeld te abonneren op een nieuwsbrief of doorverwijzen naar een speciale landingspagina die helemaal is ingericht op conversie.

Optimaliseer de reacties

Een handige truc om extra zoekwoorden en call to actions aan je videopagina toe te voegen is het zelf plaatsen van de eerste reactie onder je eigen video. Zorg dat je reactie nieuwe informatie bevat ten opzichte van de videotitel en –beschrijving, zodat het een waardevolle aanvulling is en niet spammy overkomt.

Het plaatsen van een reactie onder je eigen video’s heeft nog meer voordelen, want op deze manier laat je kijkers zien dat je betrokken bent bij je kanaal en stimuleer je hen om met jou in gesprek te gaan. Deze relatie met de kijker zorgt voor een groter vertrouwen in jouw merk, meer engagement en vergroot de kans dat kijkers in een later stadium converteren naar klanten.

Optimaliseer je favorieten

my-favoritesWanneer je je abonneert op de YouTube-kanalen die je leuk vindt, vormt dit tegelijkertijd een soort aanbeveling voor de gebruikers die jouw kanaal leuk vinden. Mensen die jouw content leuk vinden, zullen waarschijnlijk ook op jouw Kanalen-pagina klikken om te kijken welke kanalen jij leuk vindt. De kans is immers aanwezig dat zij deze content ook leuk zullen vinden.

Abonneer je echter niet op teveel kanalen, want dan wordt het een onoverzichtelijke brij waar de gebruiker geen wijs uit kan worden. Het is vaak een veilige keuze om te kiezen voor een aantal populaire, betrouwbare kanalen met een hoge autoriteit. Daarnaast moet de content die zij publiceren relevant zijn voor jouw eigen kanaal.

Optimaliseer de ondertiteling

Net als bij een echte televisiezender, heb je de mogelijkheid om ondertiteling toe te voegen aan jouw YouTube-video’s. Dit is met name handig bij situaties waar het geluid wegvalt of gesprekken onduidelijk zijn, bijvoorbeeld door ongunstige weersomstandigheden of een slechte microfoon. Voor dove kijkers zijn ondertitelde video’s uiteraard een uitkomst.

Ook vanuit SEO-oogpunt heeft ondertiteling onder je video’s voordelen. Hoe meer zoekwoorden jouw ondertiteling bevat, hoe meer dit bijdraagt aan een gunstige ranking van je video in de zoekresultaten. Het toevoegen en optimaliseren van ondertiteling heeft dus zeker een meerwaarde voor jouw videocontent.

YouTube optimalisatie: Off-Page YouTube signalen

Sociale signalen

Het ranking algoritme van YouTube is ontwikkeld om gebruikers te voorzien van optimaal op het individu afgestemde zoekresultaten. De mening van echte mensen is daarom zeer bepalend voor de ranking van content. Een video kan nog zoveel zoekwoorden bevatten, als mensen de video niet leuk, informatief of relevant vinden, is het niet in het voordeel van de gebruiker om deze video hoog te laten ranken in de zoekresultaten.

Dit is de reden dat YouTube zoveel waarde hecht aan sociale signalen. Sociale signalen zijn afkomstig van populaire websites zoals sociale platforms, waar echte mensen actief zijn. Ook backlinks worden door YouTube gezien als signalen. Wanneer jouw video’s echter alleen backlinks ontvangen vanaf websites die nauwelijks bezocht worden en een lage autoriteit hebben, zegt dit niets over de mening van de doorsnee gebruiker. Elke kanaalbeheerder kan immers links plaatsen op externe websites om een zo groot mogelijk linkprofiel op te bouwen.

influenceYouTube analyseert daarom sociale signalen op websites als Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn, waar echte mensen dagelijks eindeloze hoeveelheden content met elkaar delen. Worden jouw video’s veelvuldig gedeeld op deze platforms, dan weet YouTube dat jouw video’s door veel gebruikers als relevant en informatief worden ervaren. Het ranking algoritme beloont deze video’s vervolgens met een hogere notering in de zoekresultaten. Wanneer jij dus ijzersterke videocontent maakt en deze weet te verspreiden via grote influencers op social media, ben je verzekerd van een flinke boost in de zoekresultaten van YouTube!

Linkbuilding

We hadden het er zojuist al even over: links spelen een belangrijke rol in het ranking algoritme van YouTube. Relevante inbound links van hoge kwaliteit worden nog altijd als een belangrijk ranking signaal gezien, zeker wanneer ze afkomstig zijn van websites met een hoge autoriteit.

Maar let op: kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Het opbouwen van een kwalitatief hoogwaardig linkprofiel is belangrijker dan het opbouwen van een enorm groot linkprofiel. Maar beschik je eenmaal over een kwalitatief hoogwaardige verzameling backlinks, dan zal dit de positie van je video’s in YouTube absoluut ten goede komen.

Video’s en afspeellijsten insluiten

YouTube biedt de mogelijkheid om video’s en afspeellijsten toe te voegen aan een website of blog door deze in te sluiten (ook wel bekend als embedden). Hoe meer mensen jouw video’s insluiten, hoe sterker YouTube de indruk krijgt dat jij kwalitatief hoogwaardige content publiceert.

Een backlink naar een video is al mooi meegenomen, maar een insluiting van je video is vanuit rankingperspectief zo mogelijk nog beter. Wanneer je het voor elkaar krijgt dat jouw video’s ingesloten worden in relevante content op websites met een hoge autoriteit, beschik je over een gigantisch rankingvoordeel in de zoekresultaten van YouTube.

Scoor beter in YouTube met de volgende tools

Hoe hoger de kwaliteit van jouw video’s, hoe hoger je kanaal op termijn zal ranken in de zoekresultaten. De volgende tools en websites helpen je om sneller content te produceren en deze hoger te laten ranken:

  • YouTube Editor: Een gratis bewerkingstool van YouTube waarmee je annotaties en transcripts kunt toevoegen aan video’s. Dit draagt bij aan hogere rankings van je video’s.
  • Viewbix: Een interactieve videospeler waarmee je links, call-to-actions en andere zaken kunt toevoegen aan je bestaande YouTube video.
  • Magisto: Een handige tool die jou helpt om snel en gemakkelijk professioneel ogende video’s in elkaar te zetten.
  • GoAnimate: Wil je geanimeerde video’s maken? Dan kun je niet zonder GoAnimate.
  • Maak een Video Sitemap: Maak een videositemap zodat je site hoger rankt in de zoekresultaten van Google Video’s.
  • VidStatsX: Een overzicht van de 100 populairste YouTube kanalen. Je kunt de lijst sorteren op meerdere variabelen en inzicht krijgen in de manier waarop deze kanalen zo groot zijn geworden.
  • Ubersuggest: Een handige tool om zoekwoordonderzoek mee uit te voeren. Nederlands is een van de talen die je kunt selecteren in het dropdownmenu.
  • Google AdWords Keyword Planner: Uiteraard mag deze niet in het lijstje ontbreken, aangezien het de meest gebruikte tool is om zoekwoordonderzoek uit te voeren.

YouTube SEO: beter vindbaar met video

De meeste kanaalbeheerders zijn constant bezig met hun SEO-strategie, maar vergeten de focus te leggen op factoren die daadwerkelijk het verschil maken. Het zijn juist de basiselementen die uiteindelijk doorslaggevend zullen zijn voor je succes op YouTube. Het gaat hierbij vaak om het proces dat vooraf gaat aan het publiceren van een video: het goed nadenken over het doel en onderwerp van een video en het beschikken over de juiste productiemethoden en technologische kennis om het concept ook succesvol te vertalen naar een interessante video.

Natuurlijk zijn professionele productietechnieken in de afgelopen decennia beter bereikbaar geworden voor de gewone consument. Hierdoor is elke thuisgebruiker, mits diegene zich verdiept in de technologie, tegenwoordig in staat een professioneel uitziende video op YouTube te plaatsen.

uniqueMaar het publiceren van strak gemonteerde video’s zal weinig resultaat opleveren wanneer je niet vooraf hebt nagedacht over het doel van elke video. Waarom heb je jouw YouTube-kanaal in eerste instantie opgericht? Wat wil je überhaupt met je video’s bereiken? Probeer jouw doelgroep te begrijpen en de content te produceren waar deze mensen op zitten te wachten.

Wees kritisch op jezelf en vergelijk je eigen video’s met die van de concurrentie. Welke elementen kun jij nog verbeteren? Wat is jouw onderscheidend vermogen en waarom kijken mensen naar jouw kanaal in plaats van andere kanalen?

Vergeet niet: hoe vaker en langer mensen kijken, hoe hoger je video’s zullen ranken in YouTube. Het is een bijna onmogelijke opgave om video’s van lage kwaliteit hoog te laten scoren in YouTube. En zelfs als het je lukt, heb je er weinig aan. Je video’s kunnen immers wel vaak bekeken zijn, maar wanneer mensen snel weer wegklikken en je geen vaste kijkers genereert, zul je nooit een gestage groei van je kanaal realiseren.

Op deze manier is het onmogelijk om je zakelijke doelstellingen te realiseren. Zorg er dus allereerst voor dat je content produceert van de hoogst mogelijke kwaliteit. Ben je daarin geslaagd? Pas dan de tips in dit artikel toe om je YouTube video’s beter vindbaar te maken. Succes!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!