04-03-2016

Hoog in Google zonder AdWords

Hoger ranken doe je zelf (met deze 2 geheimen)

In de wereld van Google draait alles om groei. Organische groei, welteverstaan. Neemt het aantal links naar jouw website geleidelijk toe? Dat is voor de zoekmachine een belangrijke indicatie dat jouw site niet met bedenkelijke blackhat tactieken probeert om hoger in Google te komen.

Tegelijkertijd wordt het algoritme van Google steeds slimmer en verfijnder. En dus analyseert de zoekmachine niet alleen de snelheid waarmee jouw linkprofiel zich uitbreidt, maar ook een diversiteit aan andere factoren.

In dit artikel bespreken we 2 belangrijke factoren die door linkbuilders en content marketeers maar al te vaak over het hoofd worden gezien: de Anchor Text- en PageRank-verdeling. Wij onthullen hoe je jouw website met behulp van een aantal slimme trucjes aanzienlijk in Google kunt laten stijgen – en dat zelfs zonder het gebruik van AdWords!

Een natuurlijke Anchor Text-verdeling volgens Google

De eerste belangrijke factor is de Anchor Text: als trouwe lezer van de Webton-blog weet jij uiteraard precies waar we het over hebben. Toch? Vooruit, we vatten het nog één keer samen:

De Anchor Text wordt gevormd door de zichtbare letters en woorden in een hyperlink. De Anchor Text is zichtbaar, terwijl de URL van de pagina waar de hyperlink naar verwijst dat juist niet is. Onduidelijk? Zie hieronder een voorbeeld:

Bovenstaande zin bestaat uit twee verschillende stukken Anchor Text voor twee verschillende links. ‘Webton’ is de Anchor Text die verwijst naar https://www.webton.nl/, terwijl ‘hoog in Google’s ranking’ de bezoeker doorverwijst naar https://www.webton.nl/blog/hoog-in-google.html.

anchor text

Zoekmachines gebruiken de Anchor Text om het onderwerp te achterhalen van de webpagina waar de hyperlink naar verwijst. Bovenstaande voorbeeldzin vertelt Google bijvoorbeeld dat https://www.webton.nl/ een relevante website is voor de term ‘Webton’ en dat https://www.webton.nl/blog/hoog-in-google.html informatie verstrekt over hoe je hoger in Google’s ranking kunt komen.

Vermijd de schijn van manipulatie bij Google

Met deze kennis in het achterhoofd, wordt duidelijk waarom het kan lonen om de Anchor Text in je links bewust te kiezen. Veel webmasters verwerken daarom de belangrijkste zoekwoorden voor hun website in de Anchor Text.

En dit is precies waar het vaak fout gaat.

Het steevast verwerken van dezelfde Exact Match zoekwoorden in je Anchor Text, doet de alarmbellen bij Google namelijk rinkelen. Natuurlijk is het niet vreemd dat gebruikers die jouw website relevant vinden, een link hiernaartoe plaatsen. Maar hoe groot is de kans dat al deze gebruikers dezelfde Anchor Text kiezen?

We verklappen het alvast: die kans is zeer klein. Elke gebruiker benadert jouw website vanuit een andere invalshoek en kiest normaal gesproken voor een andere Anchor Text om naar de site te verwijzen. Wanneer jouw linkprofiel dus bestaat uit talloze links met dezelfde Anchor Text, vermoedt Google dat jij als webmaster het algoritme probeert te manipuleren.

Een optimale Anchor Text-verdeling

Dit is niet alleen waarom je een geleidelijke groei van je linkprofiel wilt nastreven, maar waarom je ook voor een natuurlijke verdeling van Anchor Text in je links wilt zorgen. Er zijn verschillende soorten Anchor Text en idealiter vertegenwoordigt elke soort een bepaald percentage van de links naar je site.

Stel je eens voor dat jij de website van de bekende krant Trouw beheert: www.trouw.nl. Het belangrijkste zoekwoord waarop je de nummer 1 positie in Google wilt bereiken is bijvoorbeeld ‘krant’. Een natuurlijke Anchor Text-verdeling ziet er dan als volgt uit:

Exact Match. Ongeveer 10% van je backlinks zou exact overeen moeten komen met het zoekwoord, bijvoorbeeld: krant.

Phrase. Ongeveer 15% van je Anchor Text moet naast het exacte zoekwoord ook andere zoekwoorden bevatten, bijvoorbeeld: Nederlandse krant of goedkope krant kopen.

Merknaam of Domein. Ongeveer 20% van je backlinks moet bestaan uit je merknaam of domeinnaam, bijvoorbeeld: Trouw.

Branded. Ongeveer 5% van je Anchor Text moet naast je merknaam ook andere woorden bevatten (maar geen zoekwoorden), bijvoorbeeld: de overzichtelijke website van Trouw of Trouw is een serieus medium.

Branded + Zoekwoorden. Ongeveer 10% van je Anchor Text moet naast je merknaam ook zoekwoorden bevatten, bijvoorbeeld: Trouw is de beste krant of digitale krant kopen bij Trouw.

URL. Ongeveer 25% van je Anchor Text moet de URL van je website bevatten, bijvoorbeeld: www.trouw.nl, trouw.nl of actueel Nederlands nieuws – Trouw.nl.

Overig. Ongeveer 15% van je Anchor Text moet willekeurige andere woorden en zoekwoorden bevatten, maar in ieder geval niet het belangrijkste zoekwoord. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: schokkend nieuws, opvallende krantenkoppen, hier, klik hier, lees meer of goede website om op de hoogte te blijven.

Let op: bovenstaande percentages zijn natuurlijk niet in steen gebeiteld. Het is daarom niet erg als jouw website hier enigszins van afwijkt. Het geeft echter een goede indruk van een Anchor Text-verdeling die Google als organisch ziet.

Extra tip: voor een linkprofiel dat er nóg natuurlijker uitziet, zorg je dat ongeveer 5-10% van je links ‘nofollow’ is. Daarnaast is minimaal 10% van de links site-wide.

Een natuurlijke PageRank-verdeling volgens Google

De PageRank (PR) van een website is het relatieve belang of de waarde die Google eraan toekent in vergelijking met andere websites op het wereldwijde web. Hoe hoger de PageRank van een webpagina, hoe groter het belang ervan (althans, in de ogen van Google).

pagerank

Links spelen daarom een belangrijke rol bij het verhogen van je PageRank. Het aantal externe links naar een webpagina vertelt Google namelijk veel over de waarde. Hoe meer mensen naar de pagina linken, hoe groter het belang ervan blijkbaar is. En dus krijgt de pagina een hogere PageRank toegewezen.

Maar wat heeft je website daar nu aan?

Allereerst is PageRank een van de honderden ranking factoren die bepalen hoe hoog jouw website in Google scoort. Niet onbelangrijk. Maar veel belangrijker is dat PageRank een grote invloed heeft op de frequentie en diepgang waarmee het algoritme van Google je website indexeert. Heeft je website een hoge PageRank, dan komt de Googlebot regelmatig op bezoek.

Stijgen in Google PageRank steeds lastiger

PageRank heeft een logaritmische schaal die loopt van 0 tot 10 (PR0 tot PR10). Het non-lineaire karakter betekent dat het na verloop van tijd steeds moeilijker wordt om in PageRank te stijgen. Van PR0 naar PR1 is bijvoorbeeld doodeenvoudig, terwijl het vrijwel ondoenlijk is om van PR9 naar PR10 te komen (wereldwijd is dit slechts enkele tientallen websites gelukt).

Google weegt het belang van je website niet alleen af aan het aantal backlinks ernaartoe, maar ook aan de herkomst hiervan. Een backlink vanaf de PR1 site van je buurman weegt bijvoorbeeld minder zwaar dan een link vanaf het PR7 domein van een landelijke krant.

Wanneer een webpagina dankzij externe links eenmaal een hogere PageRank heeft gekregen, kun je deze door middel van interne links doorgeven aan andere pagina’s op je site. Dit zal er vervolgens weer voor zorgen dat ook deze pagina’s beter zullen ranken in Google’s zoekresultaten.

Een optimale PageRank-verdeling

Een snelle manier om de PageRank van je website te verhogen, is het kopen van links op websites die reeds een hoge PageRank hebben en daarmee waardevolle link juice doorgeven aan jouw site.

Bestaat je linkprofiel echter uit louter backlinks van sites met een hoge PR? Dan ziet Google dit al snel als verdacht. Een natuurlijk linkprofiel is immers een goede afspiegeling van het wereldwijde web en bestaat uit backlinks vanaf pagina’s met een uiteenlopende PageRank.

Dit is een van de redenen dat je linkprofiel langzaam en geleidelijk moet groeien en idealiter meer lage dan hoge PR links bevat. Een natuurlijke verdeling van PageRank ziet er over het algemeen als volgt uit:

Backlink pagina’s met PR0 vertegenwoordigen ongeveer 35% van je linkprofiel

Backlink pagina’s met PR1 vertegenwoordigen ongeveer 30% van je linkprofiel

Backlink pagina’s met PR2 vertegenwoordigen ongeveer 15% van je linkprofiel

Backlink pagina’s met PR3 vertegenwoordigen ongeveer 10% van je linkprofiel

Backlink pagina’s met PR4 vertegenwoordigen ongeveer 5% van je linkprofiel

Backlink pagina’s met PR5 vertegenwoordigen ongeveer 3% van je linkprofiel

Backlink pagina’s met PR6-PR10 vertegenwoordigen ongeveer 2% van je linkprofiel

Natuurlijk geldt ook hier dat bovenstaande percentages slechts een benadering zijn en dat er dus best iets vanaf geweken mag worden.

Een natuurlijk groeiend linkprofiel van een beginnende PR0 site bevat aanvankelijk bijvoorbeeld vooral PR0 en PR1 backlinks. Pas na verloop van tijd kun je dit uitbreiden met links vanaf hogere PR sites. Zorg er in ieder geval voor dat de opbouw geleidelijk verloopt en dat de PageRank-verdeling natuurlijk oogt.

Extra tip: PageRank die je wilt doorgeven wordt verdeeld over alle links op een webpagina. Een link vanaf een PR4 pagina die geen andere links bevat, geeft dan ook betere resultaten dan een link vanaf een PR8 pagina met honderden andere links.

Hoog in Google komen doe je zelf

Een natuurlijke Anchor Text- en PageRank-verdeling zijn cruciaal om op lange termijn hoog te scoren in de zoekresultaten. Want hoog in Google komen doe je gewoon zelf, zonder dat je daarvoor hoeft te investeren in peperdure AdWords-campagnes.

Duizelt het jou echter bij alle termen in dit artikel en laat je SEO liever over aan de echte experts? Neem dan vrijblijvend contact op met Webton en informeer naar de mogelijkheden. Wij helpen je graag om die felbegeerde topposities in Google te bestormen!

groei in google

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!