31-10-2016

Hogere Click Through voor advertenties

Hogere Click Through voor betaalde advertenties

Regelmatig berichten wij op de Webton blog over nieuwe ontwikkelingen en interessante actualiteiten op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Sommige van deze nieuwsfeiten lijken wellicht relatief onbeduidend wanneer ze in de context van het grotere SEO-geheel worden gezien. Maar eens in de zoveel tijd blijkt dat zelfs het kleinste detail kan bepalen of je website bovenaan in Google komt.

Zo schreven wij enige tijd geleden over uitgebreide tekstadvertenties in AdWords en het einde van advertenties in de rechterkolom van Google. Twee ontwikkelingen die, naar nu blijkt, een grote invloed hebben uitgeoefend op het online gebruikersgedrag in het 3e kwartaal van 2016.

De Click Through Rate op betaalde advertenties in Google is namelijk met maar liefst 38% gestegen. Het verwijderen van advertenties uit de rechterkolom is hier in grote mate verantwoordelijk voor, maar ook het toegenomen gebruik van uitgebreide tekstadvertenties (die bijna 30% van de advertentie-uitgaven in september vertegenwoordigen) heeft zijn uitwerking niet gemist.

click through

In zoekmachine marketing telt elk detail

Bovenstaande cijfers illustreren nog maar eens hoe belangrijk het is dat Google constant innoveert – en dat de zoekmachinereus hier in veel gevallen ook een goede reden voor heeft.

Het nauwlettend in de gaten houden van nieuwe ontwikkelingen in de zoekmachine is dan ook een basistaak van elke SEO-specialist. Je weet het immers maar nooit: het optimaliseren voor dat ene, kleine detail kan er later zomaar voor zorgen dat je website ineens naar de nummer 1 positie in Google stijgt.

ORGANISCH

Ook advertentiegroei op mobiele en sociale platforms

Speciaal voor de online marketeers die geen genoeg kunnen krijgen van online trends zoals deze, brengt het gerenommeerde marketingbedrijf Kenshoo continu online tendensen in kaart. Behalve bovenstaande cijfers, vergaarden de data analyse-specialisten van Kenshoo diverse andere statistieken. De meest interessante sommen we hieronder voor je op:

  • De Click Through Rate is niet alleen hoger voor betaalde advertenties in Google, maar is daarnaast met meer dan 20% gestegen voor sociale advertenties
  • Mobiele advertentie-uitgaven én clicks zijn met respectievelijk 39% en 48% verhoogd sinds vorig jaar. 35% van het advertentiebudget van adverteerders wordt inmiddels uitgegeven aan mobiele advertenties en 43% van alle clicks is afkomstig van mobiele gebruikers
  • Sinds het 4e kwartaal van vorig jaar zijn de uitgaven van adverteerders aan dynamische advertenties op Facebook en Instagram met bijna 100% gestegen. Dit type advertentie is verantwoordelijk voor meer dan 40% van alle clicks en bijna 25% van alle uitgaven aan sociale advertenties
  • Sociale advertenties die zijn gericht op mobiele gebruikers groeien jaarlijks met meer dan 60%. Mobiele apparaten vertegenwoordigen inmiddels bijna 75% van alle clicks op sociale advertenties

Meer van dit soort cijfers zien? Bekijk dan Kenshoo’s Digital Marketing Snapshot infographic.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!