09-04-2018

Hoe werkt de Zoekwoordplanner van Google AdWords?

Wil jij online succes boeken met je website? Dan is de Zoekwoordplanner van Google AdWords een tool die je eigenlijk niet kunt missen. Hiermee ben je niet alleen in staat nieuwe zoekwoorden te ontdekken die relevant zijn voor jouw merk, maar ook om het eventuele succes hiervan bij gebruik in een advertentiecampagne te voorspellen. Hoe dat werkt? Dat leggen we hieronder uit.

zoekwoordplanner

Ontdek relevante zoekwoorden

Om de Zoekwoordplanner te gebruiken, heb je een Google AdWords-account nodig. We gaan ervan uit dat je hier al over beschikt en anders kun je je hier registreren. Na inloggen op de Zoekwoordplanner zie je een scherm met verschillende opties. Begin door te klikken op Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie.

Vul de zoekwoord(en) in die je als uitgangspunt neemt voor je zoekwoordonderzoek (bijvoorbeeld het hoofdonderwerp van je website of het belangrijkste product van je bedrijf) en klik op Ideeën opvragen. Er verschijnt nu een lijst met gerelateerde zoektermen die voor jou interessant zijn, inclusief informatie over het maandelijkse zoekvolume, de concurrentie en een aanbevolen bod.

In de afbeelding hieronder zie je hoe een gedeelte van de lijst met resultaten eruit ziet voor het zoekwoord zoekmachine marketing:

zoekwoordplanner resultaten

Bevat jouw website meerdere subthema’s of verkoopt je bedrijf uiteenlopende producten? Kies dan in het beginscherm voor Zoekwoordenlijsten combineren om nieuwe zoekwoorden te krijgen.

Stel dat je een boekhoudkantoor hebt dat boekhouding, salarisadministratie en belastingaangifte aanbiedt met vestigingen in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Je maakt dan de volgende zoekwoordlijsten:

zoekwoordenlijsten

Klik op Zoekvolume ophalen en je krijgt het volgende resultaat:

zoekwoordideeen

Voorspel het succes van zoekwoorden

Naast het ontdekken van zoekwoorden, kun je de Zoekwoordplanner ook het eventuele succes ervan laten voorspellen als je ze gebruikt in een advertentiecampagne. De makkelijkste manier is om bij de hierboven genoemde Zoekwoordenlijsten niet te klikken op Zoekvolume ophalen, maar op Prognoses ontvangen. Je ziet dan een grafiek met het verwachte aantal klikken of vertoningen op basis van de ingezette kosten per klik.

Een andere optie is om hetzelfde in het beginscherm te doen, maar dan voor een enkele lijst met zoekwoorden. Klik op Een lijst met zoekwoorden opgeven of uploaden om prognoses te ontvangen. Dit werkt verder op dezelfde manier zoals hierboven beschreven.

Een alternatief voor de gratis Zoekwoordplanner?

Naast de Zoekwoordplanner van Google AdWords, zijn er natuurlijk ook andere gratis tools waarmee je informatie over zoekwoorden kunt opvragen. Van hetzelfde bedrijf is Google Trends een uitstekende optie en daarnaast worden ook Ubersuggest en KeywordTool.io vaak genoemd. Ook zijn er tools die voor gebruik een abonnement vereisen, zoals het bekende Ahrefs, SEMrush en Moz.

Kom je er ondanks het lezen van dit artikel toch niet helemaal uit? Of geeft je advertentiecampagne niet het resultaat dat je had gehoopt? Neem dan contact op met de specialisten van Webton voor vrijblijvend advies. Wij zijn gespecialiseerd in zowel SEO als SEA en helpen je graag om jouw online doelstellingen te verwezenlijken.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!