07-02-2018

Hoe rankt Google websites?

Vaak zijn we geneigd te denken dat de bovenste 10 zoekresultaten in Google gesorteerd zijn op grond van de beste on-page SEO of de meeste links. De werkelijkheid is complexer dan dat. Die 10 zoekresultaten worden door de zoekmachine namelijk gesorteerd op gebruikersintentie. Die probeert Google te achterhalen met behulp van verschillende methoden, die we hieronder bespreken.

zoekresultaten gebruikersintentie

Zoekopdrachten met meerdere mogelijke intenties

Taal is een instrument dat de werkelijkheid probeert te omschrijven, maar dat zo zijn beperkingen kent. Zo kunnen achter een zoekopdracht bijvoorbeeld meerdere gebruikersintenties schuilen. Denk alleen al aan de zoekterm ‘jaguar’, die zowel op een bekend roofdier als op een bekend automerk slaat. Aan Google de taak om te raden over welk onderwerp de gebruiker meer wil lezen.

Google hanteert speciale algoritmes die op basis van eerdere Google Search logs berekenen hoe groot de kans is dat een gebruiker op elk van deze onderwerpen zoekt. Uit onderzoek blijkt dat voor de term ‘jaguar’ bijvoorbeeld 45% te zijn voor het automerk en 35% voor het roofdier. Dat is waarom het automerk hoger in Google staat dan het roofdier. De positionering in de zoekresultaten wordt dus niet alleen bepaald door de on-page SEO of het linkprofiel van beide websites.

Google toont wat gebruikers willen zien

Als je in de supermarkt afrekent bij de kassa, moet je langs strategisch gepositioneerde stellingen met daarin zaken als snoep, kauwgom en frisdrank. Waarom die producten en geen groente en fruit? Omdat supermarkten uit ervaring weten dat dit de producten zijn die mensen snel nog in hun winkelmandje gooien. Hoewel niet het best of gezondst, zijn dit de producten die mensen willen.

Google gaat op dezelfde manier te werk bij het sorteren van de zoekresultaten. Een belangrijke rol hierin speelt click data – gegevens over de pagina’s die mensen in het verleden hebben aangeklikt. Hoe meer mensen voor een bepaalde zoekopdracht op één zoekresultaat klikken, hoe hoger dat in Google stijgt.

Zo kan het in een bepaalde periode gebeuren dat voor de naam van een politicus als eerste zoekresultaat een roddelpagina over een schandaal verschijnt, in plaats van de biografie op Wikipedia. Meer mensen willen immers over het schandaal lezen.

Daling in Google soms door veranderde interpretatie gebruikersintentie

Soms ziet de eerste pagina van Google er na een algoritme update ineens compleet anders uit. De traditionele top 3 is nergens meer te bekennen en plotsklaps staan relatief onbekende sites hoog in de zoekresultaten. Zoiets kan komen doordat de zoekmachine gebruikersintentie anders is gaan interpreteren.

In het verleden zagen we een vergelijkbaar scenario bijvoorbeeld bij veel commerciële sites, waarvan de rankings van ene op de andere dag waren gekelderd ten faveure van informationele sites. Met SEO-optimalisatie, websitekwaliteit of linkprofiel had dit niets van doen –  Google vond simpelweg dat informationele sites beter voldoen aan de intentie van de gebruiker.

Is jouw website ook gedaald in Google of slaag je er maar niet in die nummer 1-positie te bereiken? Focus je dan niet louter op optimalisatie, maar probeer je ook eens te verplaatsen in de intentie van de gebruiker. Als je de content schrijft die de gebruiker wil lezen, volgen die topposities in de zoekmachine op termijn vanzelf!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!