09-09-2018

Hoe rankt Google websites?

Vaak zijn we geneigd te denken dat de bovenste 10 zoekresultaten in Google gesorteerd zijn op grond van de beste on-page SEO of de meeste links. De werkelijkheid is complexer dan dat. Die 10 zoekresultaten worden door de zoekmachine namelijk gesorteerd op gebruikersintentie. Die probeert Google te achterhalen met behulp van verschillende methoden, die we hieronder bespreken.

zoekresultaten gebruikersintentie

Zoekopdrachten met meerdere mogelijke intenties

Taal is een instrument dat de werkelijkheid probeert te omschrijven, maar dat zo zijn beperkingen kent. Zo kunnen achter een zoekopdracht bijvoorbeeld meerdere gebruikersintenties schuilen. Denk alleen al aan de zoekterm ‘jaguar’, die zowel op een bekend roofdier als op een bekend automerk slaat. Aan Google de taak om te raden over welk onderwerp de gebruiker meer wil lezen.

Google hanteert speciale algoritmes die op basis van eerdere Google Search logs berekenen hoe groot de kans is dat een gebruiker op elk van deze onderwerpen zoekt. Uit onderzoek blijkt dat voor de term ‘jaguar’ bijvoorbeeld 45% te zijn voor het automerk en 35% voor het roofdier. Dat is waarom het automerk hoger in Google staat dan het roofdier. De positionering in de zoekresultaten wordt dus niet alleen bepaald door de on-page SEO of het linkprofiel van beide websites.

Google toont wat gebruikers willen zien

Als je in de supermarkt afrekent bij de kassa, moet je langs strategisch gepositioneerde stellingen met daarin zaken als snoep, kauwgom en frisdrank. Waarom die producten en geen groente en fruit? Omdat supermarkten uit ervaring weten dat dit de producten zijn die mensen snel nog in hun winkelmandje gooien. Hoewel niet het best of gezondst, zijn dit de producten die mensen willen.

Google gaat op dezelfde manier te werk bij het sorteren van de zoekresultaten. Een belangrijke rol hierin speelt click data – gegevens over de pagina’s die mensen in het verleden hebben aangeklikt. Hoe meer mensen voor een bepaalde zoekopdracht op één zoekresultaat klikken, hoe hoger dat in Google stijgt.

Zo kan het in een bepaalde periode gebeuren dat voor de naam van een politicus als eerste zoekresultaat een roddelpagina over een schandaal verschijnt, in plaats van de biografie op Wikipedia. Meer mensen willen immers over het schandaal lezen.

Daling in Google soms door veranderde interpretatie gebruikersintentie

Soms ziet de eerste pagina van Google er na een algoritme update ineens compleet anders uit. De traditionele top 3 is nergens meer te bekennen en plotsklaps staan relatief onbekende sites hoog in de zoekresultaten. Zoiets kan komen doordat de zoekmachine gebruikersintentie anders is gaan interpreteren.

In het verleden zagen we een vergelijkbaar scenario bijvoorbeeld bij veel commerciële sites, waarvan de rankings van ene op de andere dag waren gekelderd ten faveure van informationele sites. Met SEO-optimalisatie, websitekwaliteit of linkprofiel had dit niets van doen –  Google vond simpelweg dat informationele sites beter voldoen aan de intentie van de gebruiker.

Is jouw website ook gedaald in Google of slaag je er maar niet in die nummer 1-positie te bereiken? Focus je dan niet louter op optimalisatie, maar probeer je ook eens te verplaatsen in de intentie van de gebruiker. Als je de content schrijft die de gebruiker wil lezen, volgen die topposities in de zoekmachine op termijn vanzelf!

Hoe schrijf ik content voor de gebruiker?

Voordat je aan de slag gaat met het schrijven van content, is het belangrijk om je eerst te verplaatsen in de doelgroep.

Naast het uitvoeren van een regulier doelgroeponderzoek, kun je hiervoor je bestaande websitestatistieken analyseren. Eén tool komt hierbij goed van pas: Google Analytics. Google Analytics vertelt je namelijk veel over het gedrag van de bezoekers op je website. Dit helpt je om ze beter te begrijpen.

De tool laat onder meer de volgende zaken zien:

  • Hoe bezoekers op je website komen (via welke zoekopdrachten)
  • Wat de populairste pagina’s op je website zijn
  • Welke reis de gebruiker op jouw website aflegt
  • Hoeveel bezoekers je site al na één pagina wegklikken
  • Hoelang bezoekers gemiddeld op je site blijven

Je krijgt hierdoor inzicht in de zaken die bezoekers goed en slecht vinden aan jouw website. Deze informatie kun je gebruiken om slecht scorende content te verbeteren en nieuwe content te creëren die aansluit op de gebruikersintentie.

Zo weet je zeker dat jouw website altijd datgene biedt waar de gebruiker naar op zoek is. En dat is zowel nu als in de toekomst een garantie voor succes in Google – op welke manier de zoekmachine content ook rankt.

Hoe schrijf ik goede content?

Hierboven staat omschreven hoe je voor het schrijven van teksten onderwerpen vindt die jouw gebruikers interessant vinden. Echter is het ook belangrijk dat de content die je maakt, goed in elkaar zit. Goede content bevat inhoudelijk veel relevante informatie, is prettig leesbaar en in foutloos Nederlands geschreven. Niet iedereen is gezegend met een schrijftalent. Echter zijn er wel een paar factoren waarmee je rekening kunt houden om toch zelf goede content te creëren. Hieronder gaan we daar dieper op in.

Schoenmaker blijf bij je leest

Je kunt pas echt goede content maken als je over onderwerpen schrijft waar je zelf veel van af weet. Wil je over iets schrijven wat wel aansluit op de intentie van jouw gebruikers, maar waar jij zelf niet veel kennis over hebt? Overweeg dan om iemand die er wel veel over weet een artikel te laten schrijven. Je kunt het natuurlijk ook zelf proberen, maar de kans is groot dat het artikel van de ander een stuk prettiger zal zijn om te lezen.

Schrijf foutloos Nederlands

Voor alle soorten teksten, dus ook voor webteksten, geldt: schrijf foutloos Nederlands! Dat komt verzorgd en professioneel over en het leest een stuk prettiger. Echter, als je een tijdje bezig bent met het schrijven van een artikel, kun je een tunnelvisie ontwikkelen. Door de tunnelvisie kan het voorkomen dat je zelf de fouten in jouw tekst over het hoofd ziet. Om er zeker van te zijn dat de door jouw geschreven teksten geen spel- en taalfouten bevatten, kun je ze het beste door iemand anders laten nakijken. Vraag bijvoorbeeld een collega om hulp, of schakel de hulp in van een professionele corrector. Dat is iemand die erin is gespecialiseerd om fouten uit teksten te halen.

Gebruik ter afwisseling afbeeldingen

Afbeeldingen vormen een fijne pauze tussen de stukken tekst door. Wees daarom niet bang om afbeeldingen te gebruiken. Zorg ervoor dat de bestandsnaam van de afbeelding kort en bondig omschrijft wat op de afbeelding te zien is. Voeg ook een alt tag en title tag aan de afbeelding toe die passen bij de bestandsnaam. Door dit te doen, kan Google beter begrijpen wat de inhoud van het plaatje is en de afbeelding beter ranken in Google Afbeeldingen. Dit kan ervoor zorgen dat gebruikers van Google Afbeeldingen doorklikken naar jouw website.

Breng structuur aan

Niemand leest graag een lange lap tekst. Werk daarom met alinea’s en maak gebruik van heading tags (H1, H2, H3, H4, H5 en H6). De tags lopen af in volgorde van relevantie, waardoor de H1 tag en de H2 tag doorgaans het meest worden gebruikt. Maak de titel van jouw artikel op als H1, de koppen als H2 enzovoorts. Om nog wat extra structuur aan te brengen, kun je de H3 tag gebruiken voor subkopjes. Als je dit doet, heb je al een heel overzichtelijke tekst en zijn de H4, H5 en H6 tags zo goed als overbodig.

Maak korte zinnen

Tot slot is het belangrijk dat je zoveel mogelijk korte zinnen maakt. Dat zijn zinnen die tussen de 1 á 2 regels lang zijn. Neemt een zin 3 regels in beslag? Dan is hij erg lang. Vaak kun je er wel 2 zinnen van maken. Probeer dit ook vooral te doen, want kortere zinnen zorgen ervoor dat een tekst prettiger leesbaar is.

Zoals je ziet, kun je prima zelf goede content creëren. Wil je toch liever dat een professionele tekstschrijver jouw webteksten schrijft? Schakel dan de hulp in van Webton!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!