16-05-2017

Hoe rank ik op meerdere factoren?

Zo rank je voor 1000 zoektermen met één pagina

Wil je met een pagina op je website de top van de zoekresultaten bereiken? Dan optimaliseer je deze voor die ene zoekterm waarop je hoog wilt ranken. Althans, dat schrijft de conventionele wijsheid onder SEO-specialisten voor. Maar misschien is het tijd om deze strategie eens kritisch onder de loep te nemen. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat dat je met dezelfde pagina voor meer dan 1000 andere termen ook de top 10 van Google kunt halen. Hoe? Dat lees je hieronder.

ranken meerdere zoektermen

Top 10 positie scoren met honderden zoekwoorden

Het hierboven aangehaalde onderzoek werd uitgevoerd door Ahrefs, een bekende aanbieder van SEO-tools en een absolute autoriteit in de branche. De onderzoekers wilden weten voor hoeveel zoektermen de gemiddelde pagina in Google rankt. Dat dit er over het algemeen honderden tot wel duizenden zijn, is geen verrassing. Maar dat al deze termen ook nog eens een top 10 notering kunnen behalen, is dat wel.

In de onderzoeksresultaten komt duidelijk naar voren dat de gemiddelde pagina met een nummer 1 positie in Google ook een top 10 positie scoort voor bijna 1000 andere relevante zoektermen. Ook is er een correlatie tussen de zoekpositie en het aantal zoektermen waarop de pagina vindbaar is. Hoe lager de ranking van een pagina, hoe kleiner het aantal termen waarop deze rankt.

Hoog ranken vooral nuttig bij hoog zoekvolume

Dat het mogelijk is om met één enkele pagina hoog te ranken op maar liefst 1000 zoektermen, is natuurlijk prettig om te weten. Maar heeft het ook echt meerwaarde? Dat hangt vooral af van het zoekvolume van de termen. Ook dit werd door Ahrefs onderzocht. En wat blijkt: het komt geregeld voor dat één pagina zeer hoog rankt op 2 tot 3 zoektermen met meer dan 1000 zoekopdrachten per maand.

Dit moeten we wel even in perspectief plaatsen, want het betreft hier een Amerikaans onderzoek. Dat betekent dat de onderzoeksresultaten van toepassing zijn op Engelstalige zoektermen. Voor Nederlandstalige zoektermen ligt het zoekvolume in absolute zin lager.

Toch blijft hetzelfde principe nog altijd van kracht: het is absoluut mogelijk om met één pagina topnoteringen te behalen voor meerdere zoektermen. En met die wetenschap in het achterhoofd, is het vreemd dat de meeste pagina’s nog altijd geoptimaliseerd worden voor slechts één enkele zoekterm.

Speel in op de gebruikersintentie

Logischerwijs dient de volgende vraag zich dan ook aan: hoe rank je met één pagina voor meerdere populaire zoektermen? Zoals wel vaker bij SEO, schuilt het antwoord in de gebruikersintentie. Verplaats je in de persoon die de zoekopdracht in Google invult en vraag je af welke vragen hij in het artikel beantwoord wil zien. Zo verschuift je insteek van zoekwoord optimalisatie naar onderwerp optimalisatie. Dat is automatisch een verbetering, want content die diep ingaat op een onderwerp, bevat automatisch de belangrijkste relevante zoektermen en long tail zoekwoorden.

Maar let op: een onderwerp uitvoerig bespreken kan alleen met lange content. Bij Webton adviseren we al jaren om dit type content te schrijven en dat heeft een goede reden. Zoals ook in dit onderzoek van Ahrefs wederom naar voren komt, presteert lange content in alle opzichten beter in de zoekmachine. Logisch: het bevat meer informatie voor gebruikers en meer zoekwoorden voor de zoekmachine. Besteed daarom liever wat meer aandacht aan je artikelen, zodat je hier later de vruchten van plukt: met meerdere topposities voor één pagina!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!