16-09-2018

Hoe rank ik op meerdere factoren?

Zo rank je voor 1000 zoektermen met één pagina

Wil je met een pagina op je website de top van de zoekresultaten bereiken? Dan optimaliseer je deze voor die ene zoekterm waarop je hoog wilt ranken. Althans, dat schrijft de conventionele wijsheid onder SEO-specialisten voor.

Maar misschien is het tijd om deze strategie eens kritisch onder de loep te nemen. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat dat je met dezelfde pagina voor meer dan 1000 andere termen ook de top 10 van Google kunt halen. Hoe? Dat lees je hieronder.

ranken meerdere zoektermen

Top 10 positie scoren met honderden zoekwoorden

Het hierboven aangehaalde onderzoek werd uitgevoerd door Ahrefs, een bekende aanbieder van SEO-tools en een absolute autoriteit in de branche.

De onderzoekers wilden weten voor hoeveel zoektermen de gemiddelde pagina in Google rankt. Dat dit er over het algemeen honderden tot wel duizenden zijn, is geen verrassing.

Maar dat al deze termen ook nog eens een top 10 notering kunnen behalen, is dat wel.

In de onderzoeksresultaten komt duidelijk naar voren dat de gemiddelde pagina met een nummer 1 positie in Google ook een top 10 positie scoort voor bijna 1000 andere relevante zoektermen.

Ook is er een correlatie tussen de zoekpositie en het aantal zoektermen waarop de pagina vindbaar is. Hoe lager de ranking van een pagina, hoe kleiner het aantal termen waarop deze rankt.

Met één pagina hoog in Google ranken op meerdere zoektermen

Hoog ranken vooral nuttig bij hoog zoekvolume

Dat het mogelijk is om met één enkele pagina hoog te ranken op maar liefst 1000 zoektermen, is natuurlijk prettig om te weten. Maar heeft het ook echt meerwaarde?

Dat hangt vooral af van het zoekvolume van de termen. Ook dit werd door Ahrefs onderzocht. En wat blijkt: het komt geregeld voor dat één pagina zeer hoog rankt op 2 tot 3 zoektermen met meer dan 1000 zoekopdrachten per maand.

Dit moeten we wel even in perspectief plaatsen, want het betreft hier een Amerikaans onderzoek. Dat betekent dat de onderzoeksresultaten van toepassing zijn op Engelstalige zoektermen. Voor Nederlandstalige zoektermen ligt het zoekvolume in absolute zin lager.

Toch blijft hetzelfde principe nog altijd van kracht: het is absoluut mogelijk om met één pagina topnoteringen te behalen voor meerdere zoektermen. En met die wetenschap in het achterhoofd, is het vreemd dat de meeste pagina’s nog altijd geoptimaliseerd worden voor slechts één enkele zoekterm.

Speel in op de gebruikersintentie

Logischerwijs dient de volgende vraag zich dan ook aan: hoe rank je met één pagina voor meerdere populaire zoektermen? Zoals wel vaker bij SEO, schuilt het antwoord in de gebruikersintentie.

Verplaats je in de persoon die de zoekopdracht in Google invult en vraag je af welke vragen hij in het artikel beantwoord wil zien. Zo verschuift je insteek van zoekwoord optimalisatie naar onderwerp optimalisatie.

Dat is automatisch een verbetering, want content die diep ingaat op een onderwerp, bevat automatisch de belangrijkste relevante zoektermen en long tail zoekwoorden.

Geef zo volledig mogelijk antwoord op vragen van de gebruiker

Maar let op: een onderwerp uitvoerig bespreken kan alleen met lange content. Met lange content wordt content bedoeld die minstens 1.500 woorden bevat. Bij Webton adviseren we al jaren om dit type content te schrijven en dat heeft een goede reden.

Zoals ook in dit onderzoek van Ahrefs wederom naar voren komt, presteert lange content in alle opzichten beter in de zoekmachine. Logisch: het bevat meer informatie voor gebruikers en meer zoekwoorden voor de zoekmachine. Hoe langer jouw content is, hoe dieper je op het onderwerp ingaat, waardoor je de kans vergroot dat jouw content zo veel mogelijk vragen van gebruikers beantwoordt.

Besteed daarom liever wat meer aandacht aan je artikelen, zodat je hier later de vruchten van plukt, namelijk: meerdere topposities voor één pagina!

Hoe werkt onderwerp optimalisatie?

Onderwerp optimalisatie vertoont raakvlakken met zoekmachine optimalisatie. In beide gevallen maak je gebruik van SEO-technieken. Met SEO-technieken zorg je er vooral voor dat een bepaalde zoekterm en daar bijbehorende synoniemen, vaak genoeg in de tekst voorkomt. Bovendien zorg je er in dat geval ook voor dat aan allerlei SEO-regeltjes is voldaan, zoals de aanwezigheid van een goede meta title en meta description en interne links. Bij onderwerp optimalisatie leg je de nadruk juist sterker op de context van wat je vertelt en de intentie van de gebruiker.

Stel: jij wilt een sterke landingspagina schrijven over zoekmachine marketing. Deze term is dan zowel het onderwerp als het belangrijkste zoekwoord van je artikel.

Maar voor welke bovengenoemde vorm van optimalisatie kies je? Dit zijn de belangrijkste verschillen:

Zoekmachine optimalisatie

Traditionele zoekmachine optimalisatie schrijft voor dat je de zoekterm onder meer verwerkt in de titel, meerdere H2-tags en verspreid over de bodytekst van je pagina.

De focus ligt hierbij voornamelijk op zoekwoorddichtheid: hoe vaak komt het belangrijke zoekwoord procentueel gezien terug in de tekst? De zoekwoorddichtheid is prima wanneer het tussen de 1% en 3% ligt.

Bij de juiste zoekwoorddichtheid begrijpt het algoritme van Google dat de pagina het meest relevant is voor deze zoekterm. Hierdoor rankt de pagina hoog in de zoekresultaten – in dit geval voor de zoekopdracht zoekmachine marketing.

Onderwerp optimalisatie

Onderwerp optimalisatie ziet een zoekopdracht niet zozeer als zoekterm, maar vooral als antwoord op de vraag van een gebruiker. Die wil immers meer weten over een onderwerp.

Google vindt het steeds belangrijker dat in de resultaten van de zoekmachine, de vraag van een gebruiker wordt beantwoord. Google probeert dat zelf al zo goed mogelijk te doen. Dat zie je bijvoorbeeld wanneer je het shorttail zoekterm ‘zoekmachine marketing’ intypt. Bij deze term is het niet duidelijk waarnaar je precies op zoek bent. Daarom laat Google verschillende zoekresultaten zien, in de hoop dat het antwoord op jouw vraag er tussen staat. Zo staat er in de zoekresultaten een website van een bureau die je bij zoekmachine marketing kan helpen enzovoorts.

Content optimaliseren voor een onderwerp in plaats van de zoekmachine

Zeker bij korte zoekopdrachten (shorttail termen), zoals in het voorbeeld hierboven, is het lastig om de vraag van de gebruiker te achterhalen. Bij langere zoekopdrachten (longtail termen) is dit makkelijker. Iemand die bijvoorbeeld zoekt op zoekmachine marketing cursus kosten verklapt hiermee dat hij wil weten hoe duur een opleiding binnen dit vakgebied is.

Wij raden dan ook aan om zo veel mogelijk longtail zoektermen in het artikel op te nemen, zodat je de kans vergroot dat je zoveel mogelijk vragen van gebruikers beantwoordt. Het eerder genoemde onderzoek van Ahrefs toont namelijk aan dat je juist daardoor op meerdere factoren hoger in Google kunt ranken.

Het is dus beter om één lang artikel te schrijven over het onderwerp zoekmachine marketing. Hierin komen dan ook de kosten voor een cursus aan bod én nog tal van andere zaken die met het onderwerp te maken hebben. Zo rank je met deze pagina niet alleen op de hoofdterm zoekmachine marketing, maar ook op gerelateerde termen zoals zoekmachine marketing cursus kosten. Op deze manier kun je met deze pagina voor honderden zoektermen in de zoekmachine ranken.

Hoef ik dan helemaal geen rekening te houden met SEO?

Dat willen we ook weer niet beweren. Natuurlijk blijft het verstandig om bij het schrijven van content aandacht te besteden aan SEO. Maar we willen het graag omdraaien. SEO zien we tegenwoordig namelijk meer als een middel in plaats van een doel op zich:

  • Middel: zoekwoordonderzoek naar (gerelateerde) zoektermen
  • Doel: het snel en volledig beantwoorden van de vraag van de gebruiker

Bij traditionele zoekmachine optimalisatie voer je zoekwoordonderzoek uit om te achterhalen welke (gerelateerde) zoektermen je in je content moet verwerken voor een optimale vindbaarheid.

Bij onderwerp optimalisatie voer je zoekwoordonderzoek uit om te achterhalen welke vragen er leven onder gebruikers met interesse in een bepaald onderwerp.

Zoekmachine optimalisatie tegenwoordig meer een middel dan een doel

Laten we het onderwerp (en dus de zoekopdracht) zoekmachine marketing als voorbeeld nemen. Hoe kun je de vraag van de gebruiker achterhalen? Dit kun je achterhalen door een zoekwoordenonderzoek te doen, waarbij je je vooral focust op longtail zoektermen.
Een zoekwoordenonderzoek kun je bijvoorbeeld doen door de zoekterm (in dit geval ‘zoekmachine marketing’) in de zoekbalk van Google in te voeren. Google laat dan automatisch een aantal longtail zoektermen zien waar gebruikers op zoeken.

Zoekwoordonderzoek leert ons dat gebruikers veel zoeken op onder andere de volgende gerelateerde termen:

  • wat is zoekmachine marketing
  • zoekmachine marketing definitie
  • zoekmachine marketing betekenis
  • SEO
  • zoekmachine optimalisatie kosten
  • zoekmachine optimalisatie bureau

Dit geeft veel prijs over de intentie bij gebruikers. Ze willen namelijk weten:

  • Wat zoekmachine marketing is (inclusief bondige uitleg in de vorm van een definitie)
  • Welke rol SEO speelt in zoekmachine marketing
  • Wat de kosten zijn van zoekmachine optimalisatie als zoekmachine marketing-methode
  • Welk bureau ze hiervoor het beste kunnen inhuren

Nu je eenmaal weet wat gebruikers over het onderwerp willen weten, kun je jouw artikel inhoudelijk zo volledig mogelijk maken. Dit kun je heel slim doen door van elke vraag van de gebruiker een alinea te maken waarin je antwoord op de bijbehorende vraag geeft. Hierdoor weet je zeker dat je de meest relevante vragen waar gebruikers in Google het antwoord op zoeken, in jouw artikel beantwoordt. Bovendien rank je hiermee automatisch op een variëteit van gerelateerde zoektermen.

Het blijkt zelfs dat teksten die kopjes bevatten die uit een vraag bestaan, hoger in Google scoren dan teksten waarbij dat niet het geval is. Waarschijnlijk komt dit doordat Google bij zulke teksten beter kan begrijpen welke vragen er worden beantwoord die voor gebruikers relevant zijn. Gebruik de vraag die je in een alinea beantwoordt dan ook gerust als kopje van diezelfde alinea.

In ons voorbeeld zouden de kopjes er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

  • Wat is zoekmachine marketing?
  • Welke rol speelt SEO in zoekmachine marketing?
  • Hoeveel kost zoekmachine-optimalisatie?
  • Welk bureau kan het beste mijn zoekmachine marketing doen?

In een eerder artikel vertelden we al dat websitebezoekers teksten vooral scannend lezen. Dat betekent dat bezoekers niet meer de tijd nemen om een tekst zorgvuldig door te lezen, maar graag snel het antwoord op hun vraag vinden. Door kopjes te gebruiken die gelijk zijn als die hierboven, kunnen bezoekers natuurlijk ontzettend snel zien of hun vraag überhaupt op jouw website wordt beantwoord. Hierdoor vergroot je de kans dat zij langer op jouw website zullen blijven, er wellicht nog eens op terug zullen komen of zelfs op actie zullen overgaan.

Hiermee bereik je meer dan bij traditionele zoekmachine optimalisatie. Je stelt namelijk niet alleen de zoekmachine tevreden, maar ook de gebruiker. En dat is uiteindelijk waar je het allemaal voor doet!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!