11-07-2017

Hoe plaats ik backlinks met mijn eigen bedrijfsnaam?

Je bedrijfsnaam wordt online vaker genoemd dan je denkt. Doe maar eens een snelle zoektocht in Google. Grote kans dat op andere websites over jouw bedrijf gepraat wordt. Dat biedt kansen op het gebied van linkbuilding. Veel websites die jouw merk noemen, vergeten er namelijk een linkje bij te plaatsen. Het aanschrijven van deze sites resulteert vaak in een gratis en soms zeer sterke backlink.

backlinks bedrijfsnaam

Ontdek onbenutte linkbuilding kansen

Als je wilt weten op welke websites over jouw bedrijf gepraat wordt, zoek je in Google waarschijnlijk op je eigen bedrijfsnaam. Die methode heeft één nadeel, want een groot deel van de zoekresultaten bestaat uit pagina’s afkomstig van je eigen bedrijfswebsite.

Gelukkig is er een simpele techniek om dit scenario te voorkomen. Zoek in Google op:

‘jebedrijfsnaam -jedomeinnaam.nl’

Voor onze klant Ter Huurne B.V. ziet de zoekopdracht in Google er bijvoorbeeld als volgt uit:

google bedrijfsnaam zoeken

Het resultaat is een lijst met zoekresultaten van externe websites die de bedrijfsnaam van Ter Huurne B.V. noemen. De eigen bedrijfswebsite staat hier dus niet tussen.

Met behulp van deze resultaten kun je kijken welke websites jouw merk noemen, zonder hierbij een linkje te hebben geplaatst. In de zoekresultaten voor Ter Huurne B.V. zien we bijvoorbeeld dat dit het geval is bij de website KlusBode:

google zoekresultaten bedrijfsnaam

Deze site bevat een verhaal over Ter Huurne B.V., zonder dat er een linkje naar de bedrijfswebsite in de tekst is ingevoegd:

geen backlink in content

Het aanschrijven van KlusBode is dan ook een eenvoudige manier om een gratis backlink te verwerven. Zo’n link biedt lezers de mogelijkheid om direct door te klikken en vereenvoudigt de navigatie hierdoor aanzienlijk. De webmaster van KlusBode wil desgevraagd ongetwijfeld graag een linkje plaatsen naar de site van Ter Huurne B.V.

Linkbuilden op je bedrijfsnaam is belangrijk

Links vanaf andermans website naar jouw domein zijn van onschatbare waarde bij het opbouwen van je linkprofiel en leveren een belangrijke bijdrage aan de positie van je bedrijfswebsite in de zoekresultaten. Als je ziet dat een andere website je bedrijf noemt zonder daarbij naar jou te linken, is dit dan ook een mogelijkheid om op eenvoudige wijze hoger in Google te komen.

Door regelmatig in Google te zoeken op je bedrijfsnaam, ontdek je uitstekende linkbuilding mogelijkheden die jou met één mailtje een sterke backlink opleveren. Er zijn voorbeelden van bedrijven die hun ranking door een link vanaf één ijzersterk domein spectaculair zagen stijgen. Laat deze mooie kans dus niet onbenut en ruim periodiek ruimte in om op deze manier zelf te linkbuilden.

Andere manieren waarop je kunt linkbuilden

Hoewel het natuurlijk prettig is om backlinks te krijgen vanaf andere websites die op jouw bedrijfsnaam hoog in de zoekresultaten staan, heb je natuurlijk liever dat jij zelf hoog in Google bent terug te vinden. Hiermee doelen we niet alleen op je bedrijfswebsite, maar ook op gerelateerde domeinen zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en andere social media kanalen.

Besteed daarom aandacht aan de profielen op deze sites en voorzie ze regelmatig van nieuwe content en nieuwsberichten. Zo ranken deze kanalen hoger op jouw bedrijfsnaam en bestaat de volledige top van de zoekresultaten uit door jou zelf beheerde sites. Belangrijk is daarnaast om in je social media profielen backlinks naar je bedrijfswebsite te plaatsen. Hier komen we in een volgend artikel op terug.

Backlinks én recensies: twee vliegen in één klap

Bij een vermelding op een andere website heb je niet altijd controle over de inhoud. Toch kan deze zeker een positieve invloed hebben op je bedrijfsreputatie. Lovende recensies van klanten of positieve reviews door bloggers vormen immers een krachtiger aanbeveling voor je producten of diensten dan een eigen verkooppraatje ooit zou kunnen bewerkstelligen.

We raden je dan ook aan om je bedrijf in te schrijven bij bekende reviewplatforms zoals Trustpilot en Feedback Company. Na verloop van tijd bouw je gestaag een profiel vol positieve recensies op. Hier kun je potentiële klanten naar verwijzen. Bijkomend voordeel zijn in sommige gevallen de backlinks; die van Feedback Company zijn bijvoorbeeld dofollow, maar die van Trustpilot zijn nofollow.

Wil je weten wat linkbuilding voor jouw website kan betekenen? Doe hier onze gratis linkbuilding scan.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!