01-12-2011

01/12/11 – Hoe kijkt men naar je profiel

Hoe mensen kijken naar je online profiel

Even die oude vriendin van vroeger opzoeken op Facebook, of die man die voor dat ene bedrijf werkt waar jij ook zo graag voor zou willen werken via Linked-In. Voor mensen die in het bezit zijn van een profiel op een sociaal netwerk de normaalste zaak van de wereld. Maar hoe worden deze profielen bekeken?

Mashable.com deed samen met EyeTrackShop onderzoek naar de manier waarop profielpagina’s op sociale netwerken worden bekeken door bezoekers. De participanten van het onderzoek kregen profielpagina’s van diverse sociale netwerken te zien en met speciale apparatuur werd gemeten waar de participanten naar keken. De uitslagen van dit onderzoek zijn niet alleen interessant voor individuen die gebruik maken van sociale media, maar uiteraard ook voor bedrijven die zich profileren via deze netwerken. In de afbeelding hieronder is een voorbeeld van het resultaat van Facebook te zien. De rode en gele vlekken geven aan dat iets erg veel de aandacht trekt van degene die de profielpagina bekijkt.

Een aantal interessante punten kwamen uit dit onderzoek naar voren:

  • De profielfoto is zeer belangrijk; op bijna alle sociale netwerken die meededen aan het onderzoek werd de profielfoto als eerste bekeken of trok het veel aandacht.
  • Op Linked-In is de profielfoto weer minder belangrijk, want daar trok de functie-naam van de eigenaar van de profielpagina het meeste aandacht. Hieruit blijkt dat Linked-In daadwerkelijk een professioneel sociaal netwerk is.
  • Suggesties die het sociale netwerk naar je maakt worden gezien. Bijvoorbeeld bij Facebook, waar aan de rechterkant van de pagina suggesties worden gedaan voor mensen die je waarschijnlijk kent, maar waar je nog geen vrienden mee bent. Volgens dit onderzoek wordt ook naar deze kant van de pagina veel gekeken.
  • Wat bovenaan een pagina staat trekt meer aandacht. Hoe verder informatie onderin een profielpagina verschijnt, hoe minder aandacht het krijgt van degene die de pagina bekijkt. Uitzonderingen hierop zijn Twitter en YouTube profielen.

 

Bron: Mashable.com

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!