09-11-2018

Hoe maak ik mijn website scanbaar?

Linkbuilding leidt tot een goed bezochte website. En ook tot meer conversies bij de doelgroep, als je het op de juiste wijze inzet. Toch is een hoog rankende website lang niet altijd ook een goede website.

Een goede website is namelijk een efficiënte website. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen op internet geen teksten lezen, maar ‘scannen’. Het grootste gedeelte van de internetters, namelijk 79 procent, leest teksten niet of nauwelijks.

Wat is scannen?

Het is vergelijkbaar met het lezen van de krant, mensen bewegen hun ogen vluchtig over de pagina en zien in 1e instantie alleen de meest in het oog springende dingen, zoals:

  • Kopteksten
  • Tussenkopjes
  • Foto’s
  • Links
  • 1e woorden van alinea’s

Door het gebruik van het internet is men eraan gewend geraakt om alle informatie die men nodig heeft snel binnen handbereik te hebben. Het lezen van hele teksten is daardoor een activiteit die internetters niet graag ondernemen, vooral niet als men met een bepaald doel op het internet zit, zoals informatie opzoeken, internetbankieren of online een aankoop doen.

Er is al veel onderzoek gedaan naar de manier waarop internetters een website bekijken. Door middel van eye-tracking methodes kunnen onderzoekers nagaan waar de focus van de internetter ligt en welke gebieden van een website het meest bekeken worden.

Inmiddels is duidelijk geworden dat internetters een website in een F-vormige oogbeweging bekijken, dit is op onderstaande afbeeldingen goed te zien.

Door de afbeelding wordt meteen duidelijk waar de belangrijkste informatie van een website moet staan, namelijk:

  • In de paginatitel
  • In de bovenste twee tot drie kopjes
  • Vooraan in de titel, kopjes en alinea’s, gebruik daarom de belangrijkste woorden eerst

Om ervoor te zorgen dat jouw website ook scanbaar is voor de lezer, volgt hieronder een aantal handige tips:

  • Zet boven iedere alinea een samenvattend kopje, dit moet vooral informatief zijn
  • Gebruik niet alleen H2-kopjes maar wissel af met H3- en H4-tags voor een betere tekststructuur
  • Zorg ervoor dat de essentie van een alinea al in de eerste zin staat. Details kunnen in de rest van de alinea uitgelegd worden
  • Schrijf geen lange alinea’s maar hanteer voor een optimale leesbaarheid een maximale lengte van 40 woorden (dit zijn doorgaans 2 of 3 zinnen) achter elkaar
  • Gebruik regelmatig witregels om afzonderlijke tekstgedeelten makkelijker scanbaar te maken voor lezers
  • Zorg ervoor dat alle kopjes samen de pagina samenvatten
  • Schrijf getallen in cijfers. Wel doen: 100%. Niet doen: honderd procent
  • Maak van een opsomming een bulleted list, net zoals deze opsomming
  • Gebruik tekstopmaak om belangrijke woorden te benadrukken. Maak ze bijvoorbeeld cursief, onderstreept of vetgedrukt
  • Maak van een instructie een numbered list. Nummer dus elke stap die de lezer moet ondernemen
  • Maak je hyperlinks informatiedragend. Het moet voor de lezer duidelijk zijn wat er gaat gebeuren als hij/zij erop klikt. Wel doen: Bekijk het programma of schrijf je direct in. Niet doen: Klik hier voor meer informatie.
  • Zorg ervoor dat op iedere pagina het doel duidelijk is. Een lezer komt met een doel op een website terecht en moet dit dus ook eenvoudig kunnen vinden. Maak hiervoor knoppen aan, zoals: Bestel nu, Zoeken, Stemmen, Inloggen, Direct aanmelden, etc.
  • Maak gebruik van simpele woorden en vermijd samenstellingen. Wel doen: Vergelijk, Test, Specificaties. Niet doen: Vergelijkingstabel, Consumententest, Productspecificaties

Als laatste nog een kleine test die je eenvoudig zelf kunt uitvoeren: knijp met je ogen, zodat deze bijna dichtzitten en je je website door je oogharen kunt bekijken.

Wat valt je als eerste op?

Dit zal je lezers waarschijnlijk ook als eerste opvallen. Zorg er dus voor dat de belangrijkste informatie op die plekken staat.

Scanbare website samenspel van content en webdesign

In bovenstaande tips leggen we de nadruk op het optimaliseren van geschreven content om de scanbaarheid van je website te verbeteren. Hierbij gaan we ervan uit dat de tekst linksboven op de pagina begint.

Dat is echter niet bij elke website het geval. Met name oudere websites beschikken soms nog niet over een modern webdesign en plaatsen tekst daarom niet in het gedeelte dat de lezer als eerste scant.

Dit illustreert het belang van een modern (en responsive) webdesign. Staat er bovenaan je pagina bijvoorbeeld een grote advertentiebanner in plaats van de informatie waar mensen naar op zoek zijn?

Dan hebben ze bij hun eerste vluchtige scan al genoeg gezien en klikken zij je website direct weer weg. Zorg daarom voor een optimaal webdesign voordat je de eerder genoemde tips toepast.

Maak jouw website aantrekkelijker

Naast content op de goede plek op een website plaatsen en te zorgen voor de juiste structuur op jouw website, zijn er nog andere dingen je kunt doen om ervoor te zorgen dat de bezoeker op jouw website blijft. Hieronder lichten we toe hoe je jouw website voor de bezoeker zo aantrekkelijk mogelijk kunt maken.

Gebruik beeldmateriaal

Mensen bekijken liever foto’s, infographics en video’s dan dat ze een lap tekst lezen. Om jouw website aantrekkelijker te maken, is het een goed idee om van deze informatie gebruik te maken. Is iets wat je in een lange lap tekst uitlegt, ook goed in een infographic uit te leggen? Kun je misschien in een video uitleggen waar jouw bedrijf voor staat? Maak dan vooral van deze mogelijkheden gebruik. Bovendien kan het zijn dat als mensen jouw afbeelding of video interessant vinden, ze de content met anderen delen. En dat kan jou natuurlijk weer meer bezoekers opleveren!

Wijk bij teksten af van de standaard norm

Wanneer je voor offline materiaal teksten schrijft, is het standaard om later in de tekst tot de conclusie te komen. Bij online teksten moet je hier juist totaal van afwijken.. Eigenlijk geldt voor alle teksten op de website: begin in de inleiding al met de conclusie en ga later in de tekst op de details in. Hierdoor weet de lezer direct wat de essentie van het hele artikel is en kan hij de overweging maken of hij het waard vindt om de tekst verder te lezen of niet.

Blijf bij 1 onderwerp per artikel

Kies ervoor om per artikel over 1 onderwerp te schrijven en wijk in het artikel niet van dat onderwerp af. Zo houd je de insteek van het artikel duidelijk, waardoor het voor de bezoeker ook duidelijk blijft welke informatie hij in het artikel kan vinden. Bovendien kun je hierdoor de informatie die je geeft beknopt houden, waardoor je voorkomt dat jouw bezoekers met ontzettend veel informatie worden overrompeld.

Gebruik de taal van jouw bezoekers

Om ervoor te zorgen dat bezoekers op jouw website blijven en eventueel tot actie overgaan, is het belangrijk dat je hen op de juiste manier aanspreekt. Het is ook belangrijk dat je daar consequent in blijft. Je kunt jouw bezoekers op de juiste manier aanspreken, door te achterhalen wat hun taalgebruik is. Zullen jouw bezoekers waarschijnlijk nog niets tot weinig over het onderwerp weten waar jouw artikel over gaat? Vermijd dan zoveel mogelijk vakjargon en leg moeilijke woorden en begrippen uit.

Schrijf actief en eenvoudig

Naast dat je jouw bezoekers op de juiste manier aanspreekt, is het belangrijk dat je zo actief en eenvoudig mogelijk schrijft. Dat doe je door korte zinnen af te wisselen met lange zinnen en zoveel mogelijk de woorden ‘worden’ en ‘zullen’ te vermijden. Pas alleen wel op dat je niet te kinderlijk of betuttelend schrijft. Door gewoon te doen alsof je een brief aan een vriend schrijft, zul je vast en zeker de juiste manier vinden om jouw bezoekers aan te spreken.

Heb je hulp nodig bij een modern webdesign of bij het maken van de juiste content? Huur de specialisten van Webton in. Bel ons op 074 – 3030400 of mail naar info@webton.nl.

 

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!