21-06-2012

21/06/12 – Hoe maak ik mijn website scanbaar?

Een goede website is een efficiënte website. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen op internet geen teksten lezen, maar ‘scannen’. Het grootste gedeelte van de internetters, namelijk 79 procent, leest teksten niet of nauwelijks. Het is vergelijkbaar met het lezen van de krant, mensen bewegen hun ogen vluchtig over de pagina en zien in 1e instantie alleen de meest in het oog springende dingen, zoals:

  • Kopteksten
  • Tussenkopjes
  • Foto’s
  • Links
  • 1e woorden van alinea’s

Door het gebruik van het internet is men eraan gewend geraakt om alle informatie die men nodig heeft snel binnen handbereik te hebben. Het lezen van hele teksten is daardoor een activiteit die internetters niet graag ondernemen, vooral niet als men met een bepaald doel op het internet zit, zoals informatie opzoeken, internetbankieren of online een aankoop doen.

Er is al veel onderzoek gedaan naar de manier waarop internetters een website bekijken. Door middel van eye-tracking methodes kunnen onderzoekers nagaan waar de focus van de internetter ligt en welke gebieden van een website het meest bekeken worden. Inmiddels is duidelijk geworden dat internetters een website in een F-vormige oogbeweging bekijken, dit is op onderstaande afbeeldingen goed te zien.

Door de afbeelding wordt meteen duidelijk waar de belangrijkste informatie van een website moet staan, namelijk:

  • In de paginatitel;
  • In de bovenste twee tot drie kopjes;
  • Vooraan in de titel, kopjes en alinea’s, gebruik daarom de belangrijkste woorden als eerst.

Om ervoor te zorgen dat jouw website ook scanbaar is voor de lezer, volgt hieronder een aantal handige tips:

  • Zet boven iedere alinea een samenvattend kopje, dit moet vooral informatief zijn.
  • Zorg ervoor dat de essentie van een alinea al in de eerste zin staat. Details kunnen in de rest van de alinea uitgelegd worden.
  •  Zorg ervoor dat alle kopjes samen de pagina samenvatten
  • Schrijf getallen in cijfers. Wel doen: 100%. Niet doen: honderd procent.
  • Maak van een opsomming een bulleted list, net zoals deze opsomming. Als de opsomming lang en niet zo overzichtelijk is, maak dan in elke zin 1 of 2 woorden vet gedrukt.
  • Maak van een instructie een numbered list. Nummer dus elke stap die de lezer moet ondernemen.
  • Maak je hyperlinks informatiedragend. Het moet voor de lezer duidelijk zijn wat er gaat gebeuren als hij/zij erop klikt. Wel doen: Bekijk het programma of schrijf je direct in. Niet doen: Klik hier voor meer informatie.
  • Zorg ervoor dat op iedere pagina het doel duidelijk is. Een lezer komt met een doel op een website terecht en moet deze dus ook eenvoudig kunnen vinden. Maak hiervoor knoppen aan, zoals: Bestel nu, Zoeken, Stemmen, Inloggen, Direct aanmelden, etc.
  • Maak gebruik van simpele woorden en vermijd samenstellingen. Wel doen: Vergelijk, Test, Specificaties. Niet doen: Vergelijkingstabel, Consumententest, Productspecificaties

Als laatste nog een kleine test die je eenvoudig zelf kunt uitvoeren: Knijp met je ogen, zodat deze bijna dichtzitten en je je website door je oogharen kunt bekijken. Wat valt je als eerste op? Dit zal waarschijnlijk je lezers ook als eerste opvallen. Zorg er dus voor dat de belangrijkste informatie op die plekken staat.

Bron: blog.nederlandinternet.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!