07-09-2018

Hoe lang duurt het om hoger te scoren?

Hoe lang duurt het om een hogere positie te bereiken in Google?

Wil jij hoog in Google ranken, maar vertolkt je website nu nog een anonieme rol in de zoekresultaten? Dan kan de stijging jou waarschijnlijk niet snel genoeg gaan. Geduld is echter een schone zaak en al helemaal als je in Google duurzame resultaten wil bereiken. Een toppositie verover je nu eenmaal niet van de ene op de andere dag!

Toch?

Hoewel, er is één uitzondering op deze regel: adverteren via Google Ads. Tegen betaling verzeker jij jezelf hiermee van een positie bovenaan in de zoekresultaten.

Maar geef je de voorkeur aan een hoge notering in de organische resultaten? Dan kun je niets anders dan geduld betrachten. Organisch ranken kost nu eenmaal tijd.

Maar hoeveel tijd eigenlijk? Dat vroegen onderzoekers van het bekende SEO-toolsbedrijf Ahrefs zich ook af. Enkele jaren geleden voerden zij een onderzoek uit dat ook nu nog steeds relevant is.

Het onderzoek verschaft je meer inzicht in de tijd die het kost om een website vanaf de start op organische wijze hoog in Google te brengen. Hieronder vind je onze vertaling en interpretatie:

(Een onderzoek uitgevoerd door Ahrefs)

Als je voor een opdrachtgever werkt aan zoekmachine optimalisatie dan zal iedere opdrachtgever, zonder uitzondering, de volgende vraag stellen:

“Hoe lang duurt het voor mijn website bovenaan in Google staat?”

Mijn standaard antwoord op deze vraag is natuurlijk: “Dat ligt eraan,” omdat er eenvoudigweg te veel variabelen zijn: de kwaliteit van de website, concurrentie, budget, competenties, enz.

Maar bij Ahrefs besloten we om de beschikbare petabytes van historische rangschikkingsgegevens uit te pluizen zodat we een iets kwantificeerbaarder antwoord kunnen geven, iets dat concreter is dan alleen, “Dat ligt eraan.”

Hoe oud zijn de pagina’s die bovenaan staan?

Om te beginnen, hebben we vastgesteld hoe oud de pagina’s zijn die nu bovenaan staan.
We namen 2 miljoen willekeurige zoektermen en extraheerden voor ieder van die zoektermen gegevens uit de tien hoogst gerangschikte pagina’s. Deze fraaie grafiek is daarvan het resultaat:

leeftijd-pagina's
KANTTEKENING.
De ‘leeftijd’ is berekend vanaf de datum dat de crawlers van Ahrefs de pagina voor het eerst zagen. Maar aangezien wij het web met een duizelingwekkend tempo doorzoeken zal de feitelijke leeftijd van de pagina nagenoeg, zo niet volledig, overeenkomen met onze gegevens.

Zoals je kunt zien in deze grafiek is de leeftijd van de gemiddelde pagina in de top 10 ranglijst 2+ jaar oud. En de pagina’s die op nummer 1 staan zijn (gemiddeld) bijna 3 jaar oud. In feite is slechts 22% van de pagina’s die op dit moment in de top 10 staan in het afgelopen jaar geproduceerd:

top 10 resultaat
Dus vervolgens wilden we voor iedere positie in de ranglijst weten hoeveel procent van de pagina’s minder dan een jaar oud was:

1-jaar-oud

Dit zit er niet al te veelbelovend uit, nietwaar? ‘Oude’ pagina’s hebben duidelijk de overhand op de zoekmachine resultaten pagina (SERP).

Hoe lang duurt het voordat een pagina een hogere positie bereikt in Google?

Om antwoord te geven op deze vraag selecteerden we 2 miljoen willekeurige pagina’s die een jaar geleden al waren gezien door de crawler van Ahrefs. Vervolgens liepen we de ranglijstgeschiedenis na van iedere pagina en voor iedere zoekterm waarvoor het in de ranglijst voorkomt.

De uitkomsten hiervan zijn te vinden in onderstaande grafiek:

ranking prestatie

Slechts 5,7% van alle onderzochte pagina’s kwam binnen 1 jaar voor in de top 10 van zoekresultaten voor ten minste 1 zoekterm.

Website pagina’s met een hoge ‘Domain Rating’ (DR) boeken veel betere resultaten dan pagina’s met een lage DR. Dat is niet zo verwonderlijk omdat de ‘Ahrefs’ Domain Rating metric’ (geeft de kwaliteit weer van de backlinkprofielen van een website) goed overeenkomt met Google rankings.

Daarna zoomden we in op deze 5,7% ‘gelukstreffer’ pagina’s om te zien hoe snel deze van niets naar de top 10 zouden gaan.

De meerderheid van deze pagina’s slaagden erin de top 10 in ongeveer 61 tot 182 dagen te bereiken.

toevalstreffers

Bij het bekijken van de grafiek zou je kunnen concluderen dat het 2 tot 6 maanden duurt voordat een pagina in de Google top 10 terechtkomt.

Maar deze conclusie is onjuist omdat deze gegevens alleen betrekking hebben op de 5,7% van de pagina’s die het geluk hadden binnen een jaar de top 10 te bereiken – terwijl bijna 95% van de door ons onderzochte pagina’s die top 10 niet binnen dat tijdsbestek hadden gehaald.

Slechts 5,7% van alle nieuw gepubliceerde pagina’s bereikt binnen een jaar de Google top 10.

Ook hebben we de cijfers die zijn gebaseerd op het maandelijks zoekvolume van de zoektermen herberekend:

binnen eerste jaar

Slechts 0,3% van de pagina’s bereikte binnen een jaar de top 10 voor een zoekterm met een hoog volume.

De volgende grafiek geeft de dynamiek weer van deze 5,7% ‘gelukstreffer’ pagina’s, uitgesplitst naar zoekvolume van de zoekterm waarvoor zij in de ranglijst voorkwamen:

aantal dagen nodig

Het is duidelijk dat je in heel korte tijd een positie in de top 10 kunt verwerven met zoektermen met een laag volume, terwijl termen met een hoog volume bijna een jaar nodig hebben om die top 10 te bereiken.

Maar nogmaals, laten we niet vergeten dat de gegevens betrekking hebben op slechts 5,7% van de ‘gelukstreffer’ pagina’s die binnen een jaar in de top 10 terechtkwamen. De overgrote meerderheid van pagina’s doet het niet zo goed.

Wat betekent dit allemaal?

Heeft ons onderzoek een concreet antwoord gegeven op de “hoe lang duurt het om een hogere positie te verwerven” vraag?

Nee.

Maar we hebben tenminste vast kunnen stellen dat bijna 95% van de nieuwe webpagina’s de top 10 niet binnen een jaar bereikt.

En de meeste ‘gelukstreffers’, die dit wel voor elkaar krijgen, doen dit in ongeveer 2 tot 6 maanden.

Eigenlijk zou ik deze pagina’s niet als ‘gelukstreffers’ moeten betitelen want de reden waarom ze die top 10 binnen een jaar hebben bereikt is hoogst waarschijnlijk het resultaat van hard werk en een enorme kennis van SEO, en niet het resultaat van geluk.

Dus lang leve hard werk en toewijding!

SEO belangrijk om hoger te scoren in Google

Dankzij het onderzoek van Ahrefs kunnen wij concluderen dat als je hoger wilt scoren in Google, het erg belangrijk is dat de teksten op jouw website zoekmachine geoptimaliseerd zijn. Op het internet zijn tal van artikelen over SEO te vinden. In al die artikelen worden allerlei dingen beweerd. Maar hoe schrijf je nou écht goede zoekmachine geoptimaliseerde teksten, zodat je binnen enkele maanden hoger scoort in Google? Dat leggen we hieronder uit.

Zoekmachine optimalisatie, of kortweg SEO, is niets minder dan een tekst op zo’n manier schrijven, dat Google weet waar het over gaat. Daarom moet je bij het schrijven van een SEO-tekst met een aantal factoren rekening houden. Deze factoren gaan we nu bespreken.

Hoe langer een tekst, hoe beter

Een SEO-tekst hoort minimaal 300 woorden te bevatten. Echter vindt Google langere teksten veel interessanter dan kortere. Probeer teksten te schrijven van ongeveer 1.500 woorden, zodat je zeker weten de concurrentie voorbij streeft. Weet je niets meer om over een onderwerp te schrijven? Kijk eens rond op internet om te zien wat andere mensen erover schrijven. Hierdoor krijg je vast weer genoeg inspiratie voor jouw eigen tekst.

Geef de tekst een structuur

Google ‘leest’ een tekst van boven naar onder. Om Google hierbij te helpen, kun je een structuur aanbrengen. Dat doe je door heading tags (H1, H2, H3, H4, H5 en H6) aan te brengen in jouw tekst. De H1 tag gebruik je voor de titel van de tekst. De overige tags kun je gebruiken als tussenkopjes. De tags lopen af in volgorde van relevantie, waardoor de H1 tag en de H2 tag doorgaans het meest worden gebruikt. Door het gebruikmaken van koppen en subkoppen, maak je duidelijk waar delen van een tekst over gaan. Om de tekst zo goed mogelijk geoptimaliseerd te houden, mag elk deel niet meer dan 150 woorden bevatten.

Welke zoekwoorden- of termen moet ik gebruiken?

Bij het schrijven van een SEO-tekst, zijn zoekwoorden erg belangrijk. Het beste kun je long tail zoektermen gebruiken. Dat zijn zoektermen waarin meerdere zoekwoorden zijn opgenomen. Het voordeel van long tail zoektermen is dat de concurrentie minder hoog is dan bij short tail zoekwoorden. Dat zijn zoektermen die uit één woord bestaan en waarbij de concurrentie hoog is.

Hoe lager de concurrentie is, hoe groter de kans is dat je op een zoekterm hoger in de zoekresultaten van Google verschijnt. Bovendien vergroot je door het gebruiken van long tail zoektermen ook de kans dat je de juiste gebruikers naar jouw website trekt. Dat komt doordat gebruikers die op een long tail zoekterm zoeken, vaak gerichter zoeken. De kans is daardoor groot dat ze op jouw website vinden wat ze zoeken. Weet jij niet zo goed welke zoekwoorden je het beste kunt gebruiken? Laat Webton het voor je uitzoeken!

Kan ik afbeeldingen gebruiken?

In een SEO-tekst kun je zeker weten afbeeldingen gebruiken. Ze maken een artikel veel prettiger om te lezen, omdat het een fijne afwisseling is met de stukken tekst. Zorg er echter wel voor dat ook de afbeeldingen goed door Google zijn te beoordelen. Dat kun je doen door aan elke afbeelding een alt tag toe te voegen. Een alt tag vertelt Google wat de inhoud van het plaatje is, waardoor de zoekmachine de afbeelding beter kan ranken in Google Afbeeldingen. Geef de afbeelding trouwens ook een bestandsnaam en title tag die bij de alt tag passen.

Waar moet ik de zoektermen neerzetten?

Heb je een zoekterm gevonden die je in een SEO-tekst wilt opnemen? Zorg er dan ten eerste voor dat je de zoekterm niet te vaak in de tekst laat voorkomen. Dit kan Google namelijk bestraffen. Een zoekwoorddichtheid tussen de 1% en 3% is voldoende.

Daarbij zijn er een aantal plekken in de tekst waar je de zoekterm sowieso moet neerzetten.

Dat zijn:

  • In de titel en het liefst vooraan.
  • In de eerste 100 woorden van de tekst.
  • In een tussenkop.
  • In de laatste 100 woorden van de tekst.

Plaats interne links

Bovendien is het belangrijk dat je twee á drie interne links in de tekst plaatst. Interne links geven bezoekers de mogelijkheid om naar andere pagina’s op jouw website te gaan. Verdeel de interne linkjes over de tekst, zodat de tekst goed leesbaar blijft.

Denk aan de meta-title en meta description

De meta-title en meta description zijn de teksten die een gebruiker ziet, wanneer jouw webpagina in de zoekresultaten van Google staat. De meta-title en meta description geven jou de gelegenheid om de gebruiker te prikkelen om op de link naar jouw website te klikken. Bedenk daarom een uitnodigende titel, van niet meer dan 60 karakters. Bedenk ook een triggerende tekst als meta description. Die mag overigens niet langer zijn dan 155 karakters. Wanneer Google een meta title of meta description te lang vindt, breekt Google de tekst af. Dit staat niet mooi, dus houd je aan het limiet om dit te voorkomen.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!