Hoe kom ik als winnaar uit een core update?

Niets is zo veranderlijk als het weer. Behalve dan de zoekresultaten van Google. Want daar waar je website de ene dag nog schittert op de nummer 1-positie, vertolkt hij de andere dag ineens een grauwe bijrol in de anonimiteit van de zoekresultaten.

Klinkt bekend? Je bent zeker niet de eerste (en ook niet de laatste) die het overkomt. Maar wat is eigenlijk de oorzaak van dit soort schommelende rankings? En belangrijker nog: hoe kun je ze voorkomen?

Het antwoord op deze vragen wordt pas duidelijk als je begrijpt hoe het algoritme van Google de volgorde van de zoekresultaten bepaalt. Want als je dat weet, kun je de zoekmachine geven wat hij wil. Je beloning mag er dan ook zijn: de ranking van je dromen!

Google core updates: anders dan gewone updates

Dat Google dagelijks updates doorvoert aan het zoekalgoritme, is je waarschijnlijk al wel bekend. De criteria bij het ranken van websites veranderen continu. Hierdoor kijkt de zoekmachine elke dag door een andere bril naar je website. Het gevolg: de posities van je pagina’s vertonen dagelijks kleine schommelingen, maar veranderen niet spectaculair.

Maar daar waar de sterkte van Google’s virtuele brillenglazen bij dagelijkse updates in minieme sprongen varieert, verandert dat zodra er sprake is van een core update.

Hoe kom je als winnaar uit een core update?

Wat is een core update?

Een core update is een ingrijpende aanpassing van het zoekalgoritme die slechts enkele keren per jaar voorkomt. Jaarlijks kijken website-eigenaren over de hele wereld met angst en beven uit naar deze updates, omdat de gevolgen ervan even drastisch als onvoorspelbaar zijn.

Sommige websites maken een vrije val, terwijl anderen als een komeet naar de top van de zoekresultaten schieten. Het lijkt soms wel alsof Google roulette speelt: de ene keer zet de zoekmachine in op rood, de andere keer op zwart.

Maar als je begrijpt wat het algoritme wil, dan besef je ook dat SEO zeker niet een kansspel is. Er zijn namelijk websites die elke core update moeiteloos overleven en telkens weer sterker uit de strijd komen.

Kwestie van geluk? Nee. Wel van handelen met voorkennis! En dat kun jij ook.

Wat het algoritme wil

Het algoritme van Google beoordeelt jouw website op honderden aspecten. Maar onderaan de streep zijn de volgende 4 zaken belangrijk:

  • Techniek
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Autoriteit
  • Content

Bewaar een gezonde balans tussen SEO en andere ranking factoren

Klinkt abstract, maar is eigenlijk heel simpel. Het betekent namelijk kort gezegd dat je website dit moet zijn:

  • Technisch in orde
  • Makkelijk te navigeren
  • Snel ingeladen op elk apparaat
  • Een autoriteit in jouw branche (het bewijs hiervan in Google’s ogen: veel inkomende links van gerenommeerde websites)
  • Een waardevolle bron van informatie (het bewijs: relevante en actuele content die inhoudelijk toegevoegde waarde biedt ten opzichte van concurrerende sites)

Content: het antwoord op alles?

Wat opvalt na elke core update, is dat met name content bij de beoordeling van websites een hoofdrol blijkt te spelen.

Natuurlijk zijn ook sterke links nog altijd nodig om het maximale uit je rankings te halen. Net zoals je website technisch in orde en gebruiksvriendelijk moet zijn om überhaupt kans te maken op een toppositie.

Maar die zaken heeft vrijwel elke serieuze website tegenwoordig op orde. Zeldzamer (want moeilijker om te creëren) is content van hoge kwaliteit. Content die relevant, actueel en SEO-geoptimaliseerd is én voldoet aan alle eisen die Google eraan stelt.

Wat we zien is dat websites met zulke content – mits de andere genoemde basisvoorwaarden aanwezig zijn – vrijwel altijd als winnaar uit de strijd komen bij core updates.

En de verliezers? Die laten vrijwel zonder uitzondering steken vallen op het gebied van… content.

Laat geen steken vallen op het gebied van content

Nieuwe en verfrissende invalshoeken zijn nodig

Oké, toegegeven: goede content lost niet altijd alles op als je website in Google daalt. Maar het is wel dé onderscheidende factor waarmee je tegenwoordig een groot verschil kan maken ten opzichte van concurrenten.

Je hoeft ons natuurlijk niet op ons woord te geloven. In een blogartikel heeft Google namelijk zelf opheldering van zaken gegeven over de beste manier om met je website in te spelen op core updates.

Het advies van de zoekmachine? Focus je op het creëren van sterke content. Niet alleen op nieuwe, maar ook op het verbeteren van je huidige content.

Want zelfs dat ene ijzersterke artikel dat in Google jarenlang op #1 heeft gestaan, kan voorbij worden gestreefd door een concurrent die met nieuwe en verfrissende invalshoeken komt.

Zo kom je sterker uit een core update

Voor wie het nog niet weet, herhalen we het daarom nog eens: je website is nooit klaar. Week in week uit moet je de gebruiker met nieuwe content extra waarde blijven bieden om de vruchten in Google te plukken.

Maar wat betekent dit nu concreet? Om sterker uit de volgende core update te komen (of te herstellen van de klap na de laatste update), moet je content creëren of updaten zodat die voldoet aan de volgende 4 eisen:

1.      Relevantie

Je content moet relevant zijn voor de zoekopdracht van gebruikers. Is jouw content origineler, gedetailleerder, actueler, informatiever, genuanceerder, deelbaarder én beter onderbouwd dan die van de concurrentie?

Dan ziet Google jouw pagina als relevantste en heeft de zoekmachine alle reden om jou bovenaan in de zoekresultaten te plaatsen. Core update of niet.

2.      Betrouwbaarheid

Ooit van fake news gehoord? Dan weet je waarom Google op betrouwbaarheid hamert bij het ranken van websites.

Belangrijk is dan ook de inhoud van de content (wijkt de strekking af van de mening van experts in het vakgebied?), de schrijver (heeft die een duidelijk auteursprofiel en Over ons-pagina als bewijs van expertise?) en de rest van de website (bevatten andere pagina’s onbetrouwbare claims?).

Betrouwbare informatie is een belangrijke criterium voor Google

Een woord in de alinea hierboven is je misschien opgevallen: deelbaarder. Content die deelbaar is (en die mensen dus willen delen via hun eigen website of social media kanalen) trekt namelijk links aan. En links bevestigen voor Google dat je website autoriteit heeft.

Dit is waarom linkbuilding een uitstekende aanvulling vormt op content en deze twee zaken elkaar versterken.

3.      Leesbaarheid

Zelfs als jouw content de meest uitgebreide in zijn soort is en gestaafd wordt door origineel onderzoek, vormt dit nog geen garantie voor het overleven van een core update. Je content moet namelijk ook leesbaar zijn.

Zaken als spelfouten, verhaspelingen, advertenties of onzichtbare tekstgedeeltes (bijvoorbeeld op tablet of smartphone) maken het lezen van jouw content voor gebruikers een worsteling in plaats van een aangenaam tijdverdrijf.

Google geeft in de zoekresultaten dan liever een andere website de voorkeur die deze zaken wél op orde heeft. Met elke core update wordt het zoekalgoritme beter in het detecteren van leesbaarheid, dus het loont om hier extra aandacht aan te besteden.

4.      Onderscheidend vermogen

Bevat jouw content nagenoeg dezelfde informatie als andere artikelen over het onderwerp? Geef ons dan één reden waarom de zoekmachine jouw pagina hoger moet ranken. We verklappen het alvast: de kans dat Google dit doet is klein.

Google’s algoritme wil namelijk zien dat jij een stapje extra zet om aan de informatiebehoefte van gebruikers te voldoen. Dat betekent dat je meer of betere informatie moet bieden dan andere sites om zo ook een betere positie in de zoekresultaten te verdienen.

Dit is waarom het zo belangrijk is om je content niet alleen te schrijven voor optimale vindbaarheid in de zoekmachine, maar vooral ook om de lezer optimaal te helpen. Dit soort content voldoet naast SEO-richtlijnen ook aan de E-A-T-richtlijnen die Google hier omschrijft in zijn eigen Search Quality Raters Guidelines.

Bied meer of betere informatie dan andere sites

Kom met Webton als winnaar uit elke core update

Tot slot willen we nog één keer benadrukken: bovenstaande tips komen van Google zelf en dus niet uit onze glazen bol. Hiermee weet je alles wat je nodig hebt om de concurrentie voor te blijven en met je website als winnaar uit elke core update te komen.

Kun je hierbij wel wat hulp gebruiken, bijvoorbeeld bij het creëren van sterke links of content?

Twijfel dan niet en laat je ondersteunen door onze specialisten die de Guidelines van Google leven, eten en dromen. We bereiden jouw website graag tot in de puntjes voor op de eerstvolgende core update!

Ben jij er klaar voor? Bel ons op 074-3030400 of mail vrijblijvend naar info@webton.nl.

Ton Heerze

Over de auteur

Ton Heerze
Eigenaar en oprichter

In 1999 heb ik Webton opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!

161 artikelen

Laat jouw reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Reageren
STRATEGY DIGITAL DESIGN
Deel dit artikel