05-09-2012

05/09/12 – Hoe kinderen het alfabet leren

 

Overeenkomsten tussen de Brachiosaurus en de leesplank

Aap. Noot. Mies. De ouderwetse leesplank. Voel je de nostalgie? Tegenwoordig alleen nog maar verkrijgbaar in de antiekwinkel en op de kleedjesmarkt op Koninginnedag. Toen wij als junior- Webtonners op de basisschool zaten, was dit educatieve stukje hout al uit de schoolbanken verdwenen. Roos, Vis, Vuur stonden centraal in de klas, nog zonder www ervoor. Leren lezen en schrijven. Het woord Aap krijgt anno 2012 letterlijk en figuurlijk een @ bij het opdreunen van het alfabet. Kinderen spellen tegenwoordig namelijk zo:

De W van Wifi. De E van E-mail. De B van Bluetooth. De T van Twitter. De O van Orkut en de N van Nero.

De leesplank wordt nieuw leven ingeblazen in de vorm van een app om de woordenschat van de telgen te vergroten. Audiovisueel en online, dus helemaal van nu. De alfabettrein, het lettercircus of een interactief prentenboek. Keuze te kust en te keur. Digitalisering zit in het DNA van hedendaagse kinderen.

Touchscreen kapot, papa?

Een gemiddelde driejarige kleuter is verbaasd als de tv thuis in de woonkamer geen touchscreen blijkt te zijn. Diverse pogingen om te swipen over het beeldscherm met de kleine vingertjes mislukken. Een beteuterde blik op het gezichtje is het resultaat. Je hoort hem bijna denken: ‘Waarom kan het wél op de tablet van papa, maar niet op de tv?’ Internet, mobiele devices en social media zijn voor kinderen net zo simpel en natuurlijk als leren fietsen of een boterham eten. De meeste interfaces worden steeds grafischer en intuïtiever. De kleintjes hoeven maar te knipperen met hun ogen en ze hebben al door hoe moderne apparatuur werkt. De eerder genoemde leesplank is voor hen bijna hetzelfde als de Brachiosaurus: die staat in het geschiedenisboek. Eh, correctie; die staat in de geschiedenis-app. Klinkt leuk en onschuldig, toch?

Swipe en tap met mate

Kind Online heeft in samenwerking met Zappelin en de NTR een onderzoek uitgevoerd naar internetgebruik en surfgedrag van kleuters in relatie tot gebruikersvriendelijkheid. Hun advies: doseer online spelen.

Mediawijsheid opbouwen en dit toepassen in de opvoeding. Zoals met veel dingen: je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Je kind heeft begeleiding nodig bij internetgebruik. Kleine kinderen, kleine zorgen. Grote kinderen, grote zorgen. Voor je het weet staat je dochter van veertien op een banga lijst: http://nos.nl/op3/artikel/357231-de-buzz-rond-de-banga.html.

Om misverstanden te voorkomen: Webton blijft Webton. Wij worden geen nieuwe versie van de Engelse kinderjuffrouw Jo Frost. Kortom, verwacht geen pedagogische media- en internettips vanuit Hengelo. Wij blijven doen waar we goed in zijn: websites bouwen en internetadvies geven aan onze klanten. Dat is ons vak.

Het Webton Team.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!