fbpx

Social media

YouTube adverteren

Ongeveer 12 miljoen Nederlanders maken maandelijks gebruik van YouTube. Steeds meer bedrijven kiezen er dan ook voor om op dit bekende videoplatform te adverteren. Na Google is YouTube ’s werelds grootste zoekmachine en hierdoor liggen er veel kansen om je doelgroep te bereiken.

Het maken van YouTube-videoadvertenties kost tijd en geld en dit maakt het belangrijk om een goed rendement uit je advertentiecampagnes te halen. Als ervaren specialist in YouTube adverteren ondersteunt Webton jou graag met maatwerk advertentiecampagnes voor het beste resultaat.

Voordelen van YouTube adverteren

  • Persoonlijke benadering
  • Inzicht in je doelgroep
  • Betalen voor resultaat
  • Geen hoog budget nodig
  • Goedkoper dan televisie
  • Meetbaar resultaat

Wat is YouTube adverteren?

Adverteren op YouTube is het plaatsen van advertenties op het grootste online videoplatform ter wereld. Gebruikers zien deze advertenties in de videospeler vóór, tijdens of na het afspelen van andere video’s of in sommige gevallen daarnaast. Veel van deze advertenties zijn niet of pas na 5 seconden weg te klikken, waardoor je gegarandeerd onder de aandacht komt bij je doelgroep.

Het risico van YouTube-advertenties is hierdoor wel dat gebruikers zich eraan kunnen ergeren. Wanneer je besluit om op YouTube te adverteren, is het daarom belangrijk om je advertenties zo relevant mogelijk te maken voor de doelgroep die je probeert te bereiken. De kans is dan niet alleen kleiner dat mensen zich storen aan je advertenties, maar ook haal je er doorgaans meer resultaat uit.

Wanneer als bedrijf adverteren op YouTube?

YouTube adverteren is interessant voor bedrijven die hun doelgroep op een persoonlijke manier willen benaderen. Een videoadvertentie biedt veel kansen om met mensen een verhaal te delen over je bedrijf, diensten of producten. Daarnaast is YouTube als advertentiekanaal goedkoper dan radio en televisie, terwijl de doelgroep gerichter is te bereiken en de resultaten beter meetbaar zijn.

In tegenstelling tot veel social media platforms wordt YouTube gebruikt door mensen van alle leeftijden. Circa 50% van de gebruikers is tussen de 18 en 44 jaar en de rest is ouder of jonger. Ook qua demografie en interesses van gebruikers vormt YouTube een accurate afspiegeling van de maatschappij. Hierdoor is het kanaal voor elk bedrijf inzetbaar – of je nu B2C of B2B bedient.

Adverteren via YouTube: de kosten

Zoals elk advertentiekanaal brengt ook adverteren op YouTube kosten met zich mee. Hoeveel een advertentiecampagne jou precies kost, wordt grotendeels bepaald door het maximale budget dat je instelt. Heb je maandelijks geen duizenden euro’s te besteden voor online marketing? Geen probleem; op YouTube kun je ook met een lager budget prima adverteren.

Voor een merkbaar effect van je advertentiecampagne adviseren we bij Webton wel om een budget van minimaal € 10 per dag te reserveren. Wanneer je advertenties zichzelf eenmaal terugverdienen, kun je het budget opschalen. Door je campagnes continu te monitoren en bij te sturen, kun je tegen steeds lagere kosten steeds betere resultaten halen en zo je rendement uit YouTube verhogen.

Wat is de gemiddelde prijs voor een YouTube-advertentie?

Belangrijk om te beseffen is dat de kosten voor YouTube adverteren niet alleen afhankelijk zijn van het door jou ingestelde budget. Voor elke campagne kun je een doel opgeven zoals het genereren van meer websiteverkeer, leeds, aankopen of bereik. Hoe meer je betaalt voor deze gewenste acties van gebruikers, hoe uitdagender het is om je campagne winstgevend te houden.

Analyseer bij het maken van een advertentiecampagne daarom altijd of je je aanvankelijke investering kunt terugverdienen. Per 1.000 kijkers betaal je YouTube al snel € 100 tot € 300. Dat betekent dat je met een dagbudget van € 10 dagelijks circa 33 tot 100 mensen kunt bereiken. De meeste bedrijven die adverteren via YouTube werken daarom met een hoger budget.

infographic

Hoe werkt adverteren op YouTube?

Bij YouTube adverteren kun je gebruikmaken van verschillende advertentie-indelingen met elk hun eigen voordelen en nadelen:

1). InStream-advertenties

InStream-advertenties worden weergegeven in de videospeler en zijn op YouTube de populairste advertentiesoort. Je betaalt als adverteerder pas wanneer iemand minimaal 30 seconden van deze advertenties heeft bekeken. De meeste InStream-advertenties zijn na 5 seconden weg te klikken, maar er zijn ook varianten van 15 seconden of korter die niet kunnen worden overgeslagen.

2). Bumperadvertenties

Bumperadvertenties duren maximaal 6 seconden en worden net als InStream-advertenties weergegeven in de videospeler. Bij dit advertentietype betaal je echter niet per kijker, maar per duizend vertoningen van je advertentie. Dit maakt bumperadvertenties met name geschikt als je met je campagne meer merkbekendheid en bereik wilt genereren.

3). In-feed videoadvertenties

In-feed videoadvertenties stonden in het verleden bekend als Discovery Ads. Deze advertenties worden naast de videospeler weergegeven, maar soms ook in de zoekresultaten of op de mobiele homepagina van YouTube. Voor deze advertenties betaal je alleen als kijkers erop klikken, waardoor ze met name geschikt zijn voor het stimuleren van product- of merkoverweging.

4). Masthead-advertenties

Masthead-advertenties zijn bijzonder doordat ze alleen beschikbaar zijn als je rechtstreeks contact opneemt met het salesteam van Google. Deze advertenties worden prominent getoond bovenaan de feed op de YouTube-homepagina. Voor Masthead-advertenties geldt niet het reguliere tarief, maar moeten de kosten per 1.000 vertoningen in overleg met Google’s salesteam worden vastgesteld.

5). Responsieve display-advertenties

Responsieve display-advertenties zijn het standaard advertentietype voor het Google Display Netwerk waartoe ook YouTube behoort. Naast YouTube kun je met deze advertentie-indeling ook adverteren in Gmail en tal van andere bekende websites die bij dit netwerk zijn aangesloten. Bekijk voor meer informatie hierover onze pagina over Google Display adverteren.

Hoe kan ik adverteren op YouTube?

Adverteren op YouTube vertoont veel overeenkomsten met adverteren via Google Ads. Zo kun je advertentiecampagnes voor Google en YouTube beide via dit advertentieplatform instellen. Wel heb je hierbij andere opties op het gebied van weergave en targeting en is een eigen YouTube-kanaal nodig om advertenties op dit videoplatform te kunnen plaatsen.

Wil jij beginnen met YouTube adverteren? Zorg dan dat je eerst een YouTube-kanaal hebt of aanmaakt. Upload de video waarmee je wilt adverteren minimaal 2 werkdagen voor de start van je advertentiecampagne. Maak nu de campagne aan en kies je gewenste doelstelling, budget, doelgroepen en advertenties. Alles is nu gereed om je campagne te lanceren!

Waarom adverteren op YouTube? 6 voordelen

Inmiddels maakt de helft van de online marketeers al gebruik van YouTube-advertenties. Ben jij nog niet volledig overtuigd van het enorme potentieel van dit kanaal? Hieronder sommen we 6 grote voordelen van adverteren via YouTube op:

  • Persoonlijke benadering. Met videoadvertenties op YouTube benader je jouw doelgroep op een persoonlijke manier, wat resulteert in meer engagement bij advertenties.
  • Inzicht in doelgroep. Via Google Ads zijn veel gegevens zichtbaar over zaken als doorklikratio en de tijd dat mensen je advertenties bekijken. Zo krijg je meer inzicht in je doelgroep.
  • Betaal voor resultaat. Bij InStream- en in-feed videoadvertenties maak je pas kosten wanneer er een interactie plaatsvindt. Hierdoor betaal je alleen voor concreet resultaat.
  • Geen hoog budget nodig. Al vanaf een advertentiebudget van € 10 per dag is het mogelijk om winstgevend op YouTube te adverteren. Dit maakt het toegankelijk voor iedereen.
  • Goedkoper dan televisie. Niet alleen zijn de kosten voor adverteren via YouTube lager dan via televisie, maar ook kun je je doelgroep veel gerichter en dus kostenefficiënter bereiken.
  • Meetbare resultaten. Dankzij Google Ads zijn de resultaten van een advertentiecampagne zeer goed meetbaar en kun je bijsturen om je advertentieprestaties continu te verbeteren.

YouTube adverteren uitbesteden aan bureau

Naast voordelen brengt adverteren op YouTube ook nadelen met zich mee. Een valkuil is bijvoorbeeld dat mensen zich aan je merk kunnen storen, doordat jouw advertenties voor hen niet relevant zijn maar ze deze niet kunnen overslaan. Dit maakt het extra belangrijk om te weten wat je doet als je een advertentiecampagne voor YouTube gaat opzetten.

Veel bedrijven kiezen er dan ook voor om hun YouTube-advertenties uit te besteden aan een bureau zoals Webton. Onze specialisten beschikken over jarenlange expertise met dit populaire advertentiekanaal en helpen ook jouw bedrijf graag om succesvol op YouTube te adverteren. Meer weten of vrijblijvend maatwerk tips ontvangen? Bel ons of stuur ons een berichtje!

Ik help je graag

Ik sta in de startblokken om je te adviseren.

Neem contact op met Joshua

074 3030 400