20-10-2018

Hoe kan ik succesvol adverteren in YouTube?

YouTube: je kent het vooral als de website waar je regelmatig video’s bekijkt. Maar hiermee ben je zeker niet de enige. Verreweg het grootste gedeelte van je doelgroep is namelijk dagelijks op dit videoplatform te vinden.

Dit betekent voor jouw bedrijf een unieke kans om deze mensen te bereiken met advertenties. Maar hoe doe je dat het beste? In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe je succesvol kunt adverteren in YouTube.

Succesvol adverteren in YouTube: hoe doe ik dat?

Waarom adverteren op YouTube?

Eerst even wat indrukwekkende statistieken.

Bijna 2 miljard gebruikers over de hele wereld bezoeken YouTube maandelijks. Ongeveer 8 miljoen hiervan zijn Nederlands.

Het gebruik van het platform is mooi gespreid over verschillende leeftijdsgroepen:

  • In de doelgroep van 40 tot 65 jaar gebruikt meer dan 50% YouTube regelmatig
  • In de doelgroep van 20 tot 40 jaar gebruikt bijna 75% YouTube regelmatig
  • In de doelgroep van 15 tot 20 jaar gebruikt bijna 90% YouTube regelmatig

Voor al deze mensen is er op YouTube meer dan genoeg te zien. Gezamenlijk kijken gebruikers elke dag namelijk meer dan 1 miljard uur aan video. En elke minuut komt hier in de vorm van gebruikersuploads zo’n 400 uur aan nieuwe video’s bij.

Op YouTube is er een overvloed aan videocontent

Maar:

YouTube is meer dan een videoplatform alleen

De website bevat namelijk een zoekfunctionaliteit om de miljarden uren aan videocontent eenvoudig doorzoekbaar te maken voor gebruikers.

Dat maakt YouTube – naast een videoplatform – ook een zoekmachine. En bovendien niet zomaar een! Na Google is YouTube namelijk de grootste zoekmachine ter wereld. Het publiek is werkelijk enorm gevarieerd en hierdoor kun je er vrijwel elke denkbare doelgroep bereiken.

Kortom: je begrijpt waarom je in YouTube zeer succesvol kunt adverteren.

Andere wetenswaardigheden over YouTube:

Hoe werkt adverteren op YouTube?

Adverteren op YouTube werkt in de basis heel eenvoudig. Er zijn een aantal simpele stappen die je kunt volgen:

  • Login op je YouTube-account (of maak een nieuwe account)
  • Upload de video waarmee je wilt adverteren
  • Login op je Google Ads-account (of maak een nieuwe account)
  • Klik links in het menu op Campagnes
  • Klik op Nieuwe campagne
  • Kies Video als campagnetype
  • Kies een campagnedoel (en eventueel een campagnesubtype)
  • Kies een naam voor je campagne
  • Kies een advertentiebudget
  • Kies de locaties en netwerken waar je wilt adverteren (of juist niet)
  • Kies de taal van je doelgroep
  • Kies een naam voor je advertentiegroep
  • Kies je maximale biedingen
  • Selecteer je doelgroepen om te targeten
  • Selecteer de YouTube-video die je eerder hebt geüpload
  • Selecteer je gewenste advertentie-indeling (zie hieronder)
  • Klik op Opslaan

Stapsgewijze uitleg over adverteren op YouTube:

Welke soorten advertenties zijn er op YouTube?

Succesvol adverteren in YouTube kan door middel van verschillende soorten advertenties:

  • Videoadvertenties die kunnen worden overgeslagen (ook wel bekend als TrueView advertenties)
  • Videoadvertenties die niet kunnen worden overgeslagen
  • Bumperadvertenties
  • Overlay-advertenties
  • Display-advertenties
  • Gesponsorde kaarten

Videoadvertenties die kunnen worden overgeslagen (TrueView-advertenties)

TrueView-advertenties zijn een uitstekende manier om je naamsbekendheid en merkbetrokkenheid op YouTube te vergroten. Je betaalt alleen als kijkers je video bekijken of er op zijn minst interactie mee hebben.

Basisuitleg over TrueView-advertenties:

Er zijn twee soorten TrueView-advertenties:

  • TrueView InStream-advertenties
  • TrueView-advertenties met video discovery
TrueView InStream-advertenties

TrueView InStream-advertenties kunnen door kijkers na 5 seconden worden gesloten. Ze worden vóór, tijdens of na de hoofdvideo ingevoegd. Kliks voeren de gebruiker naar je website en leveren hiermee veel nieuwe bezoekers en leads op.

Voorbeeld van een TrueView InStream-advertentie:

TrueView-advertenties met video discovery

Deze advertenties werden voorheen TrueView In-display-advertenties genoemd. Ze worden getoond op plaatsen waar gebruikers nieuwe content ontdekken, bijvoorbeeld naast gerelateerde YouTube-video’s of als onderdeel van een zoekresultaat in YouTube. De video’s worden niet automatisch gestart.

Uitleg over TrueView-advertenties met video discovery:

Videoadvertenties die niet kunnen worden overgeslagen

Videoadvertenties die niet kunnen worden overgeslagen, moeten helemaal worden bekeken voordat de gebruiker zijn video kan bekijken. Deze advertenties kunnen vóór, tijdens of na de hoofdvideo worden weergegeven. Ze zijn bij uitstek geschikt om een langer verhaal aan de doelgroep te vertellen, maar leveren vaak wel irritatie op. Daarom geldt er een tijdslimiet van 15 tot 20 seconden.

Bumperadvertenties

Bumperadvertenties zijn zes seconden durende videoadvertenties die niet kunnen worden overgeslagen en die de gebruiker helemaal moet bekijken voordat zijn video start. Dit type advertentie vereist meer creativiteit om je verhaal in korte tijd te vertellen, maar leidt door de korte tijdsduur tot minder irritatie bij de kijker.

Voorbeelden van bumperadvertenties:

Overlay-advertenties

Overlay-advertenties zijn semi-transparant en worden in de onderste 20% van een video weergegeven. Ze kunnen bestaan uit tekst of een afbeelding in de vorm van een traditionele banner.

Display-advertenties

Display-advertenties worden rechts van de aanbevolen video en bovenaan de lijst met videosuggesties weergegeven.

Hoe kan ik mijn doelgroep targeten?

Als adverteerder op YouTube heb je niet alleen de keuze uit veel verschillende advertentiesoorten, maar kun je afzonderlijke delen van je doelgroep ook heel nauwkeurig bereiken.

Uitleg over het targeten van je doelgroep op YouTube:

Dit zijn een aantal targeting mogelijkheden die je YouTube-advertenties nog effectiever maken:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Affiniteit
  • Zoekwoorden
  • Plaatsingen
  • In-market
  • Levensgebeurtenissen
  • Remarketing aan YouTube-kijkers

Leeftijd

Targeting op leeftijd toont je YouTube-advertentie alleen aan gebruikers binnen een bepaalde leeftijdsgroep. Nadeel is wel dat een kind bijvoorbeeld de computer een volwassene die is ingelogd op zijn Google-account kan gebruiken – in dat geval is de targeting onnauwkeurig.

Geslacht

Targeting op geslacht toont je YouTube-advertentie alleen aan gebruikers met een bepaald geslacht. Ook hier geldt een kleine foutmarge bij gedeeld gebruik van apparaten.

Target je doelgroep in YouTube onder andere op demografische gegevens

Affiniteit

Targeting op affiniteit toont je YouTube-advertentie alleen aan gebruikers met interesse in een bepaald onderwerp. Zo kun je mensen die eerder gezocht hebben op jouw branche of vergelijkbare merken en producten eenvoudig bereiken.

Zoekwoorden

Targeting op zoekwoorden toont je YouTube-advertentie alleen aan gebruikers die zoeken op vooraf door jou ingestelde zoekwoorden.

Plaatsingen

Targeting op plaatsingen toont je YouTube-advertentie alleen aan gebruikers via bepaalde kanalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan specifieke YouTube-videokanalen, YouTube-video’s of websites binnen het Google Display Netwerk.

In-market

In-market targeting toont je YouTube-advertentie alleen aan aankoopbereide gebruikers die reeds sterk geïnteresseerd zijn in bepaalde producten en diensten.

Levensgebeurtenissen

Targeting op levensgebeurtenissen toont je YouTube-advertentie alleen aan gebruikers die staan voor een belangrijke mijlpaal in hun leven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een verhuizing, huwelijk of afstuderen.

Remarketing aan YouTube-kijkers

Remarketing aan YouTube-kijkers toont je advertentie alleen aan gebruikers die eerder al betrokkenheid hebben getoond bij je bedrijf. Ze hebben bijvoorbeeld je website bezocht, YouTube-video’s bekeken of app geïnstalleerd.

Adverteren via YouTube: prijzen en kosten

De conclusie uit bovenstaande is dan ook duidelijk. Adverteren via YouTube brengt je bedrijf onder de aandacht van een enorm publiek en bied je de mogelijkheid om je doelgroep zeer nauwkeurig te targeten.

Maar wat kost dit eigenlijk allemaal? Dit zeggen de statistieken:

  • De gemiddelde YouTube-advertentie heeft een cost-per-view van ongeveer 10 tot 25 cent
  • Je moet gemiddeld € 17.000 investeren om 100.000 gebruikers te bereiken met je advertentie

Zoals bij vrijwel alles in online marketing gaat het ook bij adverteren in YouTube echter niet om de kosten. Het draait voornamelijk om het rendement op je investering, ook wel uitgedrukt in de ROI (Return On Investment).

Uitleg over advertentiekosten op YouTube:

Laten we dit alles verduidelijken met een voorbeeld.

Stel: je investeert € 17.000 in een YouTube-advertentie die 100.000 gebruikers bereikt. 15.000 van deze gebruikers besluiten door te klikken naar je website. Van hen gaan 1.000 over tot de aankoop van een product op jouw website. Het product kost € 120.

Kortom: tegen een investering van € 17.000 in YouTube-advertenties realiseer je een productverkoop ter waarde van € 120.000. Zelfs als je overige productkosten hiervan af trekt, blijft er ongetwijfeld een uitstekend rendement over.

Bovenstaande voorbeeld illustreert hoe effectief adverteren via YouTube kan zijn voor je bedrijf.

Dat komt onder meer door het enorme bereik en de specifieke targeting mogelijkheden die succesvol adverteren een stuk eenvoudiger maken.

Wat levert een investering in YouTube-advertenties op?

Succesvol adverteren in YouTube: 5 tips voor succes

Je weet nu hoe en waarom adverteren in YouTube jouw bedrijf veel succes kan opleveren. Tijd om aan de slag te gaan!

Maar voordat je begint met het plaatsen van je eerste YouTube-advertentie, willen we je nog enkele tips meegeven.

Dit zijn de strategieën die ook de grootste merken gebruiken om het maximale uit hun YouTube-advertenties te halen:

1.      Bepaal je doel

Succesvol adverteren via YouTube kan alleen als je een duidelijk doel voor ogen hebt. Wil je meer kijkers op je videokanaal, meer bezoekers op je website of meer aankoopbereide leads op je productpagina? Pas als je heel concreet weet wat je met de advertentie wilt bereiken, kun je deze optimaliseren om de kans op deze uitkomst te vergroten.

Stel concrete en haalbare doelen voor je YouTube-advertenties op

2.      Bepaal je boodschap

Na het vaststellen van je doel is het tijd om je boodschap te bepalen. Wat communiceer je in je advertentie richting de doelgroep? Probeer je jouw merk alleen te branden of wil je kijkers meteen al verleiden om producten of diensten af te nemen? Wat je doelstelling ook is: je boodschap moet hier naadloos op aansluiten om de doelgroep te overtuigen.

3.      Bepaal je call-to-action (CTA)

Voortvloeiend uit je doel en boodschap volgt de call-to-action (CTA). Dit is een concrete oproep tot actie aan de gebruiker, vaak in de vorm van een opvallende knop of link waar de gebruiker op kan klikken.

Wij adviseren je de CTA zo vroeg mogelijk in je advertentie te plaatsen. Zo zien gebruikers hem voordat de advertentie voorbij is (denk aan de tijdslimiet van zes seconden voor bumperadvertenties) of ze de advertentie wegklikken (na vijf seconden bij TrueView InStream-advertenties).

Tot slot kun je cards en endscreens inzetten als extra CTA-mogelijkheid, zie de video hieronder voor extra uitleg:

4.      Optimaliseer de advertentie

YouTube kan de inhoud van je advertentie niet automatisch detecteren. Geef je video daarom een heldere titel en omschrijving. Zo scoor je hoger in de zoekresultaten van YouTube én wordt je advertentie getoond aan een relevanter publiek.

Vergeet daarnaast niet om ondertiteling in je video aan te zetten. Vaak hebben mensen hun geluid uit en horen zij daarom niet wat er gezegd wordt. Ondertiteling trekt de aandacht naar je advertentie en vergroot de kans dat mensen op je CTA klikken.

5.      Meet de resultaten

Cruciaal is om niet eindeloos geld in je advertentiecampagne te pompen, maar om tussentijds de resultaten bij te houden en de campagne waar nodig bij te sturen. Het aantal keer dat je video bekeken, gedeeld en geliked wordt, zegt bijvoorbeeld veel over de effectiviteit van je boodschap.

Net zoals de gemiddelde tijdsduur van de weergaven, de herhalingsweergaven en het aantal conversies. Dit soort interessante statistieken kun je onder meer bijhouden met YouTube Analytics.

Resultaten van je YouTube-advertentiecampagne meten: zeer belangrijk

Hoe kan ik direct succesvol adverteren in YouTube?

Wil je het maximale uit jouw advertentiebudget halen en de kans op succesvolle advertenties vergroten?

Aarzel dan niet en neem vrijblijvend contact op met onze enthousiaste specialisten. Naast de bovengenoemde tips, zijn wij op de hoogte van de meest geavanceerde strategieën om succesvol in YouTube te adverteren.

Neem direct contact met ons op via info@webton.nl of bel naar 074 – 3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!