18-07-2017

Hoe kan ik linkbuilden met zakelijke relaties?

Als ondernemer doe je dagelijks zaken met tal van leveranciers en klanten. Je gaat regelmatig samenwerkingen aan en bouwt hiermee een groot netwerk op. Maar wist je dat je dit netwerk ook kunt inzetten om meer backlinks naar je website op te bouwen? Deze manier van linkbuilden is bewezen succesvol, mits je rekening houdt met de adviezen in dit artikel.

linkbuilden zakelijke relaties

Gratis een sterke backlink verdienen

Als je een goede samenwerking hebt met een klant of leverancier, kun je deze probleemloos vragen om een link te plaatsen naar jouw website. Dit is een kleine moeite voor de betreffende relatie en je verzoek zal in veel gevallen dan ook worden ingewilligd. Op deze manier verdien je een gratis backlink, die je bedrijfssite een flinke boost kan geven in de zoekresultaten.

Wat deze linkbuildingmethode zo krachtig maakt, is het potentieel om in korte tijd relatief grote aantallen backlinks op te bouwen. Daar waar je bij traditionele outreach onbekende webmasters moet aanschrijven met het verzoek om een link, kun je in dit geval direct contact opnemen met een bekende. Dit versnelt het proces en vergroot de kans op succes aanzienlijk.

Bouw je linkprofiel langzaam uit

Hierin schuilt echter ook een gevaar. In het ideaalbeeld van Google worden links namelijk niet aangelegd als gevolg van een vriendschappelijk verzoek, maar met de intentie om anderen te wijzen op interessante informatie. Natuurlijk gebeurt dit laatste niet dagelijks. De zoekmachine ziet het daarom als verdacht wanneer je website in kort tijdsbestek tientallen backlinks genereert. Wees hier dus voorzichtig mee en kies voor de geleidelijke weg om de kans op een penalty te verkleinen.

Leg de focus op relevante links

Afhankelijk van de producten en diensten die je aanbiedt, doe je zaken met een verscheidenheid aan bedrijven. Heb je bijvoorbeeld een webshop in kantoorartikelen, dan zijn de firma’s in je klantenbestand afkomstig uit een diversiteit van sectoren. Enerzijds is dat een voordeel, want dat betekent dat jij meer en diversere linkbuildingmogelijkheden kunt ontplooien.

Tegelijkertijd vormt het ook een nadeel, want teveel variatie in je linkprofiel valt al snel negatief op bij de zoekmachine. De reden hiervoor is een gebrek aan relevantie – een belangrijk criterium in het beleid van Google. De zoekmachine ziet een link vanaf een blog over kantooraccessoires naar jouw webshop bijvoorbeeld als logisch. Al minder logisch is een backlink vanaf de website van een bloemist.

Versterk je linkprofiel verstandig

Helemaal verdacht wordt het als je linkprofiel bestaat uit louter websites die ogenschijnlijk niets met jouw branche te maken hebben. In een natuurlijke situatie is de kans natuurlijk klein dat al deze websites naar de informatie op jouw site willen verwijzen. Zeker als het gaat om tientallen of zelfs honderden websites in compleet uiteenlopende sectoren.

Wat betekent dit nu voor de manier waarop je kunt linkbuilden? Geen nood; je moet het wel heel bont maken voordat Google je daadwerkelijk straft voor een overdaad aan backlinks met een lage relevantie. De zoekmachine moet dan heel zeker weten dat er sprake is van manipulatie.

In de praktijk komt dat niet snel voor, waardoor je jouw linkprofiel probleemloos kunt versterken met tientallen nieuwe backlinks. Hou hierbij wel de richtlijnen van Google in gedachten, zodat de links ook op lange termijn hun waarde voor je website behouden. Succes!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!