22-09-2018

Hoe kan ik linkbuilden met zakelijke relaties?

Als ondernemer doe je dagelijks zaken met tal van leveranciers en klanten. Je gaat regelmatig samenwerkingen aan en bouwt hiermee een groot netwerk op. Maar wist je dat je dit netwerk ook kunt inzetten om meer backlinks naar je website op te bouwen? Deze manier van linkbuilden is bewezen succesvol, mits je rekening houdt met de adviezen in dit artikel.

linkbuilden zakelijke relaties

Gratis een sterke backlink verdienen

Als je een goede samenwerking hebt met een klant of leverancier, kun je deze probleemloos vragen om een link te plaatsen naar jouw website. Dit is een kleine moeite voor de betreffende relatie en je verzoek zal in veel gevallen dan ook worden ingewilligd. Op deze manier verdien je een gratis backlink, die je bedrijfssite een flinke boost kan geven in de zoekresultaten.

Wat deze linkbuildingmethode zo krachtig maakt, is het potentieel om in korte tijd relatief grote aantallen backlinks op te bouwen. Daar waar je bij traditionele outreach onbekende webmasters moet aanschrijven met het verzoek om een link, kun je in dit geval direct contact opnemen met een bekende. Dit versnelt het proces en vergroot de kans op succes aanzienlijk.

Maar: Google is natuurlijk niet op zijn achterhoofd gevallen. De zoekmachine weet dat deze linkbuilding strategie een zeer effectieve manier is om het linkprofiel van je website te versterken. En tot op zekere hoogte heeft het bedrijf daar niets op tegen – zolang de backlinks maar relevant zijn en inhoudelijk meerwaarde bieden aan de mensen die erop klikken.

Google maakt gebruik van speciale algoritmes die erop toezien dat jouw linkprofiel zo natuurlijk mogelijk wordt opgebouwd. Is dat niet het geval? Dan plaatst de zoekmachine je website niet hoger, maar juist lager in de zoekresultaten. Pas deze tips daarom toe tijdens het linkbuilden om het maximale uit de backlinks van zakelijke relaties te halen:

Bouw je linkprofiel langzaam uit

In het vragen om backlinks aan anderen schuilt een gevaar. In het ideaalbeeld van Google worden links namelijk niet aangelegd als gevolg van een vriendschappelijk verzoek, maar met de intentie om anderen te wijzen op interessante informatie. Natuurlijk gebeurt dit laatste niet dagelijks.

De zoekmachine ziet het daarom als verdacht wanneer je website in kort tijdsbestek tientallen backlinks genereert. Wees hier dus voorzichtig mee en kies voor de geleidelijke weg om de kans op een penalty te verkleinen. Een te harde groei van je backlinkprofiel zal de alarmbellen bij Google doen rinkelen.

Een onnatuurlijk snelle groei van je linkprofiel maakt je website verdacht

Een natuurlijke groei verschilt per bedrijf, sector en situatie. Het algoritme van Google wordt steeds beter in staat om context en nuance in dit opzicht te begrijpen. Zo begrijpt de zoekmachine dat de website van een revolutionaire start-up met een disruptieve innovatie in korte tijd waarschijnlijk meer links zal verzamelen dan de site van de groenteboer om de hoek.

Ook kent de zoekmachine zijn eigen beperkingen. Google weet dat het eigen algoritme niet zaligmakend is en straft je site daarom niet zodra er ook maar het geringste vermoeden van manipulatie bestaat. Pas bij een explosieve groei van het aantal backlinks over een langere periode loopt je site het risico van een daling in de zoekresultaten.

Leg de focus op relevante links

Afhankelijk van de producten en diensten die je aanbiedt, doe je zaken met een verscheidenheid aan bedrijven. Heb je bijvoorbeeld een webshop in kantoorartikelen, dan zijn de firma’s in je klantenbestand afkomstig uit een diversiteit van sectoren. Enerzijds is dat een voordeel, want dat betekent dat jij meer en diversere linkbuildingmogelijkheden kunt ontplooien.

Tegelijkertijd vormt het ook een nadeel, want teveel variatie in je linkprofiel valt al snel negatief op bij de zoekmachine. De reden hiervoor is een gebrek aan relevantie – een belangrijk criterium in het beleid van Google. De zoekmachine ziet een link vanaf een blog over kantooraccessoires naar jouw webshop bijvoorbeeld als logisch. Al minder logisch is een backlink vanaf de website van een bloemist.

Natuurlijk weet ook Google dat het eigen algoritme niet altijd in staat is om relevantie adequaat in te schatten. Je kunt immers een samenwerkingsverband met een ander bedrijf hebben waarvan de zoekmachine niet op de hoogte is. Toch is het aanbrengen van een link naar elkaars website dan een logische stap.

Google’s algoritme kijkt daarom vooral naar het grotere plaatje en ontwikkelingen over langere tijdsvlakken. Ontvangt jouw website steevast backlinks vanaf andere sites die werkelijk niets met jouw eigen branche te maken hebben? Dan ontstaat geleidelijk het beeld dat jij bewust bezig bent met manipulatie. Leg daarom altijd de focus op het aanleggen van relevante backlinks.

Links van zakelijke relaties zijn alleen waardevol bij een hoge relevantie

Breng variatie aan in je linkprofiel

Een natuurlijk opgebouwd linkprofiel bevat backlinks van uiteenlopend karakter. Het algoritme van Google controleer onder meer op:

  • Anchortekst in de backlinks
  • Autoriteit van de backlinks
  • (No)follow-attribuut van de backlinks

Anchortekst in backlinks

De anchortekst in backlinks is de zichtbare tekst in de link waar mensen op klikken. De eerste ingeving van zakelijke relaties is om hiervoor je bedrijfs- of domeinnaam te gebruiken.

Je kunt echter overwegen om ze te vragen om een aantal relevante zoekwoorden in de anchortekst te verwerken. Dit laat Google zien dat je pagina relevant is voor deze termen en draagt bij aan een hogere ranking.

Toch is het niet verstandig om deze optimalisatiestrategie vaak te gebruiken. Het terugkerend gebruik van dezelfde zoekwoorden zorgt namelijk voor een verminderde variatie in je linkprofiel. En dat ziet er volgens Google niet natuurlijk uit.

Autoriteit van de backlinks

De meeste waarde hebben links vanaf websites die in hoog aanzien staan bij Google. Met andere woorden: backlinks van je grootste klanten zijn meer waard dan die van anderen.

Toch raden we niet aan om alleen je grootste relaties te benaderen voor backlinks. In een natuurlijk linkprofiel is er namelijk een mooie verdeling tussen backlinks vanaf grote en kleine sites (waarbij de kleine sites doorgaans in de meerderheid zijn).

Laat daarom geen kansen onbenut om ook van kleinere websites links te krijgen. Dit is vaak ook nog eens makkelijker, omdat het meestal eenmanszaken betreft waarvan je de eigenaar rechtstreeks kunt benaderen. Bij een groot bedrijf daarentegen is de kans op een backlink kleiner.

Backlinks vanaf websites met een hoge autoriteit hebben meer waarde voor je site

(No)follow-attribuut van de backlinks

Een backlink geeft je site alleen een boost in de zoekresultaten als Google de link meeweegt in zijn beoordeling. Dat is normaal gesproken het geval, omdat de meeste backlinks standaard over het follow-attribuut beschikken. Dat geldt echter niet voor alle backlinks; soms hebben ze namelijk het zogenaamde nofollow-attribuut.

Het nofollow-attribuut laat aan de zoekmachine weten dat de spider van Google de link niet hoeft te volgen. Dat betekent ook dat de link geen waarde meer doorgeeft aan de website waarnaar hij verwijst. Met andere woorden: backlinks met nofollow-attribuut leveren geen directe bijdrage aan de ranking van je site in de zoekresultaten.

Websites die veelvuldig gebruik maken van nofollow-links zijn forums en social media kanalen. Maar ook grote en autoritatieve websites (die veel link juice te verdelen hebben) geven hun waardevolle follow-links niet zomaar weg. Net zoals zakelijke relaties op jouw verzoek vaak best bereid zijn een link te plaatsen, maar deze soms een nofollow-attribuut meegeven.

Schiet daarom niet in de stress zodra je een keer een nofollow-link krijgt van een zakelijke relatie. Bedenk dat dit alleen maar goed is voor een natuurlijk linkprofiel in de ogen van Google. De zoekmachine ziet een profiel met louter follow-links als onnatuurlijk. Net zoals op alle andere gebieden in SEO draait het ook hier dus om balans.

Laat je niet afschrikken om te linkbuilden!

Wat betekent dit alles nu voor de manier waarop je kunt linkbuilden? Geen nood; je moet het wel heel bont maken voordat Google je daadwerkelijk straft voor een overdaad aan backlinks met een lage relevantie. De zoekmachine moet dan heel zeker weten dat er sprake is van manipulatie.

In de praktijk komt dat niet snel voor, waardoor je jouw linkprofiel probleemloos kunt versterken met tientallen nieuwe backlinks. Hou hierbij wel de richtlijnen van Google in gedachten, zodat de links ook op lange termijn hun waarde voor je website behouden. Succes!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!