fbpx
9 minuten

Hoe creëer ik een betere meta description voor Google?

Voordat je naar een bioscoopfilm gaat, kijk je eerst waar de film over gaat. Je beoordeelt de titel, leest een korte samenvatting en misschien zelfs een online review. Hetzelfde doen zoekmachinegebruikers die door de zoekresultaten scrollen.

Ze lezen eerst vluchtig de titel en meta description, voordat ze doorklikken naar jouw website. In vorig jaar uitgebrachte richtlijnen beschrijft Google hoe je jouw meta descriptions kunt optimaliseren voor betere vindbaarheid en meer bezoekers op je website.

meta description

Meta description voor Google tweede keus

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, wordt een meta description niet standaard weergegeven in de zoekresultaten. Google kijkt namelijk of de content van een pagina zinnen bevat die relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker. Is dat het geval, dan plaatst de zoekmachine deze zinnen als beschrijving onder de titel van het zoekresultaat.

Pas als de content op een pagina minder relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker, kiest Google voor de meta description die jij zelf zorgvuldig hebt geschreven. Maakt dat meta descriptions overbodig? Absoluut niet. Volgens Google is het tegenwoordig zelfs belangrijker dan ooit om een doordachte meta description te schrijven.

Dat laatste komt onder meer door de beëindiging van het Open Directory Project (ODP), ook wel DMOZ genoemd. Als in het verleden geen relevante content én geen meta description beschikbaar waren, viel Google terug op informatie uit deze database. Het was zelfs zo dat de beschrijvingen in DMOZ doorgaans van hogere kwaliteit waren dan de meta descriptions die webmasters zelf schreven.

Hoe creëer ik een kort maar krachtige omschrijving?

Nu DMOZ is beëindigd, benadrukt Google het belang van het schrijven van goede meta descriptions. Volgens de zoekgigant zijn er een aantal veelvoorkomende fouten, waaronder het gebruik van dezelfde omschrijving voor meerdere pagina’s. Ook zijn veel beschrijvingen off-topic, spammy of doorspekt met taalfouten. Voor de zoekmachine is dit genoeg reden om ze niet weer te geven.

Google stelt dat een goede meta description op zijn minst de volgende drie belangrijke kenmerken moet hebben:

  • De content van de pagina moet kort maar krachtig worden beschreven
  • De schrijfstijl mag persuasief zijn. Dit is een ander woord voor ‘overtuigend’. Je tekst overtuigt de gebruiker om verder te klikken en verhoogt de Click Through Rate)
  • De tekst moet duidelijk uitleggen op welke manier de pagina relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker. Google wil immers niets anders dan de beste zoekresultaten tonen.

Een overtuigende meta description bevat persuasieve tekstelementen

Wat is een voorbeeld van een goede meta omschrijving?

Nu wil jij natuurlijk weten hoe een goede meta omschrijving in de praktijk eruitziet. Dat leggen we je graag even uit aan de hand van onderstaand voorbeeld.

Stel: jij hebt een webwinkel in fietsen. Op één van je productpagina’s heb je een slechte Click Through Rate.

Dat kan aan de meta description liggen, want die heb je niet zelf ingevuld en Google heeft deze dus automatisch uit de content van je pagina samengesteld. Zo ziet de meta omschrijving er nu uit:

“Om te zorgen dat je op de fiets ook ’s avonds goed zicht hebt, is een fietslamp …. Fietslampen zijn er in verschillende soorten en maten …”

Zoals je ziet, moedigt bovenstaande tekst gebruikers niet echt aan om door te klikken naar je website. Ze willen immers een fiets kopen en zijn niet op zoek naar informatie over fietslampen.

Het is daarom belangrijk om een concrete call to action te verwerken in je meta description. Dit lijkt misschien een beetje ouderwets, maar het kan gebruikers net dat extra zetje geven om door te klikken. Door middel van een duidelijke call to action, vertel je ze wat ze moeten doen. Wat dat betreft lijkt het een beetje op een advertentie. Dit is een voorbeeld van een omschrijving die zal resulteren in een hogere Click Through Rate:

“Fiets kopen? Wij hebben de fiets die jij zoekt! Van stadsfietsen tot racefietsen en van e-bikes tot mountainbikes. Vandaag besteld is morgen in huis!”

Is een meta description hetzelfde als een fragment?

Google heeft reeds een speciale supportpagina gewijd aan het samenstellen van effectieve titels en meta descriptions voor zoekresultaten. In deze handleiding spreekt het bedrijf echter van ‘fragmenten’.

De term ‘fragment’ behoeft dan ook enige uitleg.

Fragmenten in de zoekresultaten worden ook wel snippets genoemd. Normaal gesproken doelen SEO-specialisten met een ‘snippet’ op een volledig zoekresultaat, inclusief de titel, URL, meta description en eventuele aanvullende informatie.

De definitie van Google is echter anders. Google ziet een snippet (ofwel fragment) los van de titel en URL. In de meeste gevallen staat een fragment dus gelijk aan de meta description.

Een uitzondering hierop zijn rich snippets, die gebruikers naast de meta description van aanvullende informatie voorzien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gouden reviewsterren die je in de zoekresultaten bij sommige websites ziet staan. En ben je op zoek naar het recept voor een lekkere stamppot? Dan kan het zomaar zijn dat Google in de zoekresultaten al weergeeft wat de bereidingstijd is, hoeveel calorieën het gerecht bevat en welke ingrediënten je in huis moet halen. Met rich snippets trek je aan de ene kant sneller de aandacht, terwijl het er ook voor kan zorgen dat bezoekers niet meer doorklikken omdat ze de belangrijkste informatie al weten. Hier moet je dus een balans in zien te vinden.

Fragmenten vormen slechts een onderdeel van het totale zoekresultaat, maar wel een belangrijk onderdeel.

Samen met de titel, URL en eventuele rich snippets, bepaalt de meta description of gebruikers klikken op jouw website of juist die van de concurrent.

Besteed er daarom voldoende aandacht aan en hou rekening met de vernieuwde richtlijnen van Google. Zo kom je weer een stapje dichterbij die felbegeerde toppositie!

Er zijn een aantal blunders die veel SEO-specialisten maken bij het schrijven van meta descriptions

Wat zijn blunders bij het schrijven van meta descriptions?

Je weet nu waar een meta description aan moet voldoen om meer gebruikers vanuit de zoekresultaten door te laten klikken naar je website.

Toch is het verwerken van deze elementen niet altijd een garantie voor succes. Er zijn namelijk ook dingen die averechts werken en alle positieve kenmerken van je meta description teniet kunnen doen. En dat is zonde als je aan het schrijven ervan zoveel aandacht hebt besteed.

Daarom zetten we de 6 meest voorkomende blunders bij het schrijven van meta descriptions hieronder voor je op een rijtje. Deze moet je ten koste van alles vermijden:

De maximale lengte van de meta description benutten

Kwaliteit boven kwantiteit. Het is een gevleugelde uitspraak binnen veel organisaties, maar toch blijkt het lastig om deze wijsheid in de praktijk te implementeren. Cijfermatige doelstellingen vormen namelijk het uitgangspunt bij veel handelingen die medewerkers verrichten.

Datzelfde geldt ook voor meta descriptions. Nu bekend is dat er in zoekfragmenten ruimte is voor een omschrijving van circa 150 karakters, proberen mensen deze ruimte zoveel mogelijk op te vullen. Want hoe meer ruimte voor tekst om mensen te overtuigen, hoe beter. Toch?

Helaas is het in de praktijk niet zo simpel. Het voornemen om fragmenten maximaal te vullen legt de focus op kwantiteit in plaats van kwaliteit.

Natuurlijk moet jij je tijdens het schrijven bewust zijn van de maximaal toegestane lengte voor meta descriptions. Maar de informatie die de Click Through Rate het meest stimuleert, staat in de eerste 120 karakters. Dat maakt alle tekst die daarna komt minder van belang.

Wij adviseren je dan ook vooral de doelgroep als uitgangspunt te nemen bij het schrijven van een meta description. Verplaats je in de gebruiker en maak hem zo vroeg mogelijk in het fragment al duidelijk waarom hij door moet klikken naar jouw website. Belangrijk hierbij is om jezelf de volgende vragen te stellen: waar is de gebruiker naar op zoek en hoe kan ik hem hierbij helpen?

Resulteert dit in een korte omschrijving en heb je nog 50 karakters over? Geen probleem: kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.

Het maximumaantal toegestane karakters in meta descriptions varieert continu

Een saaie en niet overtuigende schrijfstijl

Na het lezen van de tips in dit artikel weet je dat je meta description gebruikers moet overtuigen. Dat gaat echter verder dan het simpelweg opsommen van je USP’s (Unique Selling Points). Je moet een lezer raken om hem aan te zetten tot handelen – het doorklikken naar je website.

Mensen raken doe je door in te spelen op hun emotie. Wat je daarom moet vermijden is een saaie en feitelijke schrijfstijl. Je wilt niet opsommen waar jouw bedrijf goed in is, maar vooral wat er voor gebruikers valt te halen. Kortom: je moet ze een spreekwoordelijke worst voorhouden.

Dat doe je door enthousiasmerend, positief en vooral actief taalgebruik. Je wilt de lezer aanzetten tot actie en daarbij past een activerende schrijfstijl. In dat kader raden we ook aan om een call to action te gebruiken (zie voorbeeld eerder in dit artikel).

Passieve zinnen halen het tempo uit je omschrijving en kun je vaak herkennen aan de woorden ‘worden’ en ‘zijn’. Je meta description wordt hierdoor een saai en langdradig verhaal, iets wat je natuurlijk wilt voorkomen. Kijk maar eens naar het volgende voorbeeld:

  • Onze fietsen worden al jarenlang veelvuldig gebruikt door professionele wielrenners.
  • Professionele wielrenners gebruiken al jarenlang onze fietsen

Zie je het verschil? De eerste zin is passief, de tweede zin is in actieve vorm geschreven. Voorkom omslachtige zinnen en zeg gewoon wat je wilt vertellen zonder eromheen te draaien. Dat is vaak een goed hulpmiddel om passieve zinnen te voorkomen. Schrijf zoals je iets in een gesprek uitlegt en zet niet jouw product of dienst, maar juist het onderwerp aan het begin van een zin (professionele wielrenners).

Spel- en tikfouten

Wanneer je title tag en meta description bol staan van de spel- en tikfouten, nemen weinig gebruikers je nog serieus. Een zoekresultaat op Google is vaak het eerste communicatiemoment voor een bedrijf, met name voor gebruikers die nog niet bekend zijn met jouw product of dienst. Een eerste indruk maak je maar één keer. Zorg er daarom voor dat het grammaticale gedeelte van je titel tag en meta description foutloos is. Ben jij niet zo goed met taal of heb je er simpelweg geen tijd voor, huur dan een tekstschrijver in die deze klus voor je opknapt.

Een omschrijving die de lading van de pagina niet dekt

Deze blunder komt verrassend vaak voor. In hun ijver om een ijzersterke meta description te creëren, slagen veel marketeers in het schrijven van een overtuigende tekst. Maar er is één probleem: deze tekst doet grotere beloften dan de achterliggende pagina kan waarmaken.

Zodra doorklikkende gebruikers zien dat de content van de pagina tegenvalt, klikken zij je website direct weer weg. Dat resulteert in een hoge Bounce Rate en daarmee indirect in een alsmaar lagere positie van je site in Google.

Met het schrijven van een zeer overtuigende meta description is uiteraard niets mis. Maar blijf wel realistisch en zorg dat je geen overdreven claims doet. Je creëert daarmee te hooggespannen verwachtingen die jouw content alleen maar doen tegenvallen.

In het verlengende hiervan liggen de zogenoemde clickbaits. Dit zijn vaak schreeuwerige titels die bezoekers nieuwsgierig maken naar de inhoud van een artikel. Het doel is logisch: zoveel mogelijk verkeer naar je website trekken. Bij het lezen valt de inhoud van het artikel echter altijd tegen. De titel komt zijn belofte niet na en de gebruiker verlaat de pagina binnen enkele seconden. Je bent er vast zelf ook wel eens ‘ingetrapt’. Op Facebook was er lange tijd sprake van veel clickbait-artikelen.

Een meta description die niet relevant is voor de zoekopdracht

Deze blunder vloeit voort uit de vorige. Marketeers verliezen namelijk niet alleen de inhoud van de achterliggende pagina uit het oog, maar ook de intentie achter de zoekopdracht.

Een overtuigende meta description is vaak een slimme keuze, maar de vraag is waar je de gebruiker van probeert te overtuigen.

Je kunt in je meta description bijvoorbeeld vermelden dat jouw product goedkoper is dan bij de concurrentie. Maar wat als de gebruiker zich nog in de oriënterende fase van zijn online reis bevindt?

Hij wil dan helemaal niet weten of jouw product goedkoop is, maar vooral of het zijn probleem of behoefte überhaupt oplost.

Dit is waarom het zo belangrijk is om de intentie achter zoekopdrachten te begrijpen. Want doe je dat, dan weet je ook wat de bezoeker van jouw website wil. En kun je hem dat feilloos aanbieden in zowel de meta description als de content van de pagina die daarbij hoort.

Dubbele title tag en meta description

Zonet zeiden we het al: Google vindt het tegenwoordig belangrijker dan ooit dat je een doordachte meta description schrijft. Oftewel: geef een korte samenvatting van de inhoud van je pagina, dan weet de zoekmachine precies waar het over gaat. Toch wordt dit nog regelmatig vergeten. Het risico hiervan is dat het systeem een zelfbedachte title tag en meta description toevoegt. Gebeurt dit bij meerdere pagina’s? Dan kan er duplicate content ontstaan, iets waar de zoekmachine niet van houdt en daarom een negatieve invloed heeft op je ranking. Voorkom dit door iedere pagina binnen je website een unieke titel en omschrijving te geven.

Joshua Kuipers

Over de auteur

Joshua Kuipers
Digital consultant

Online marketing is mijn passie. Ik help bedrijven met de inzet van de juiste online kanalen om online doelstellingen te kunnen behalen.

23 artikelen

Reageer op dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Reageren
074 3030 400
Deel dit artikel