12-06-2017

Hoe creëer ik een betere meta description voor Google?

Voordat je naar een bioscoopfilm gaat, kijk je eerst waar de film over gaat. Je beoordeelt de titel, leest een korte samenvatting en misschien zelfs een online review. Hetzelfde doen zoekmachinegebruikers die door de zoekresultaten scrollen. Ze lezen eerst vluchtig de titel en meta description, voordat ze doorklikken naar jouw website. In recent uitgebrachte richtlijnen beschrijft Google hoe je jouw meta descriptions kunt optimaliseren voor betere vindbaarheid en meer bezoekers op je website.

meta description

Meta description voor Google tweede keus

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, wordt een meta description niet standaard weergegeven in de zoekresultaten. Google kijkt namelijk of de content van een pagina zinnen bevat die relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker. Is dat het geval, dan plaatst de zoekmachine deze zinnen als beschrijving onder de titel van het zoekresultaat.

Pas als de content op een pagina minder relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker, kiest Google voor de meta description die jij zelf zorgvuldig hebt geschreven. Maakt dat meta descriptions overbodig? Absoluut niet. Volgens Google is het tegenwoordig zelfs belangrijker dan ooit om een doordachte meta description te schrijven.

Dat laatste komt onder meer door de beëindiging van het Open Directory Project (ODP), ook wel DMOZ genoemd. Als in het verleden geen relevante content én geen meta description beschikbaar waren, viel Google terug op informatie uit deze database. Het was zelfs zo dat de beschrijvingen in DMOZ doorgaans van hogere kwaliteit waren dan de meta descriptions die webmasters zelf schreven.

Een kort maar krachtige omschrijving

Nu DMOZ onlangs is beëindigd, benadrukt Google het belang van het schrijven van goede meta descriptions. Volgens de zoekgigant zijn er een aantal veelvoorkomende fouten, waaronder het gebruik van dezelfde omschrijving voor meerdere pagina’s. Ook zijn veel beschrijvingen off-topic, spammy of doorspekt met taalfouten. Voor de zoekmachine is dit genoeg reden om ze niet weer te geven.

Google stelt dat een goede meta description op zijn minst de volgende drie belangrijke kenmerken moet hebben:

Is een meta description hetzelfde als een fragment?

Google heeft reeds een speciale supportpagina gewijd aan het samenstellen van effectieve titels en meta descriptions voor zoekresultaten. In deze handleiding spreekt het bedrijf echter van ‘fragmenten’. De term ‘fragment’ behoeft dan ook enige uitleg. Fragmenten in de zoekresultaten worden ook wel snippets genoemd. Normaal gesproken doelen SEO-specialisten met een ‘snippet’ op een volledig zoekresultaat, inclusief de titel, URL, meta description en eventuele aanvullende informatie.

De definitie van Google is echter anders. Google ziet een snippet (ofwel fragment) los van de titel en URL. In de meeste gevallen staat een fragment dus gelijk aan de meta description. Een uitzondering hierop zijn rich snippets, die gebruikers naast de meta description van aanvullende informatie voorzien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gouden reviewsterren die je in de zoekresultaten bij sommige websites ziet staan.

Fragmenten vormen slechts een onderdeel van het totale zoekresultaat, maar wel een belangrijk onderdeel. Samen met de titel, URL en eventuele rich snippets, bepaalt de meta description of gebruikers klikken op jouw website of juist die van de concurrent. Besteed er daarom voldoende aandacht aan en hou rekening met de vernieuwde richtlijnen van Google. Zo kom je weer een stapje dichterbij die felbegeerde toppositie!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!