23-09-2018

Hoe creëer ik een betere meta description voor Google?

Voordat je naar een bioscoopfilm gaat, kijk je eerst waar de film over gaat. Je beoordeelt de titel, leest een korte samenvatting en misschien zelfs een online review. Hetzelfde doen zoekmachinegebruikers die door de zoekresultaten scrollen.

Ze lezen eerst vluchtig de titel en meta description, voordat ze doorklikken naar jouw website. In vorig jaar uitgebrachte richtlijnen beschrijft Google hoe je jouw meta descriptions kunt optimaliseren voor betere vindbaarheid en meer bezoekers op je website.

meta description

Meta description voor Google tweede keus

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, wordt een meta description niet standaard weergegeven in de zoekresultaten. Google kijkt namelijk of de content van een pagina zinnen bevat die relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker. Is dat het geval, dan plaatst de zoekmachine deze zinnen als beschrijving onder de titel van het zoekresultaat.

Pas als de content op een pagina minder relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker, kiest Google voor de meta description die jij zelf zorgvuldig hebt geschreven. Maakt dat meta descriptions overbodig? Absoluut niet. Volgens Google is het tegenwoordig zelfs belangrijker dan ooit om een doordachte meta description te schrijven.

Dat laatste komt onder meer door de beëindiging van het Open Directory Project (ODP), ook wel DMOZ genoemd. Als in het verleden geen relevante content én geen meta description beschikbaar waren, viel Google terug op informatie uit deze database. Het was zelfs zo dat de beschrijvingen in DMOZ doorgaans van hogere kwaliteit waren dan de meta descriptions die webmasters zelf schreven.

Hoe creëer ik een kort maar krachtige omschrijving?

Nu DMOZ is beëindigd, benadrukt Google het belang van het schrijven van goede meta descriptions. Volgens de zoekgigant zijn er een aantal veelvoorkomende fouten, waaronder het gebruik van dezelfde omschrijving voor meerdere pagina’s. Ook zijn veel beschrijvingen off-topic, spammy of doorspekt met taalfouten. Voor de zoekmachine is dit genoeg reden om ze niet weer te geven.

Google stelt dat een goede meta description op zijn minst de volgende drie belangrijke kenmerken moet hebben:

Een overtuigende meta description bevat persuasieve tekstelementen

Wat is een voorbeeld van een goede meta omschrijving?

Stel: jij hebt een webwinkel in fietsen. Op één van je productpagina’s heb je een slechte Click Through Rate.

Dat kan aan de meta description liggen, want die heb je niet zelf ingevuld en Google heeft deze dus automatisch uit de content van je pagina samengesteld. Zo ziet de meta omschrijving er nu uit:

“Om te zorgen dat je op de fiets ook ’s avonds goed zicht hebt, is een fietslamp …. Fietslampen zijn er in verschillende soorten en maten …”

Zoals je ziet, moedigt bovenstaande tekst gebruikers niet echt aan om door te klikken naar je website. Ze willen immers een fiets kopen en zijn niet op zoek naar informatie over fietslampen.

Het is daarom belangrijk om een concrete call to action te verwerken in je meta description. Dit is een voorbeeld van een omschrijving die zal resulteren in een hogere Click Through Rate:

“Fiets kopen? Wij hebben de fiets die jij zoekt! Van stadsfietsen tot racefietsen en van e-bikes tot mountainbikes. Vandaag besteld is morgen in huis!”

Is een meta description hetzelfde als een fragment?

Google heeft reeds een speciale supportpagina gewijd aan het samenstellen van effectieve titels en meta descriptions voor zoekresultaten. In deze handleiding spreekt het bedrijf echter van ‘fragmenten’.

De term ‘fragment’ behoeft dan ook enige uitleg.

Fragmenten in de zoekresultaten worden ook wel snippets genoemd. Normaal gesproken doelen SEO-specialisten met een ‘snippet’ op een volledig zoekresultaat, inclusief de titel, URL, meta description en eventuele aanvullende informatie.

De definitie van Google is echter anders. Google ziet een snippet (ofwel fragment) los van de titel en URL. In de meeste gevallen staat een fragment dus gelijk aan de meta description.

Een uitzondering hierop zijn rich snippets, die gebruikers naast de meta description van aanvullende informatie voorzien. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gouden reviewsterren die je in de zoekresultaten bij sommige websites ziet staan.

Fragmenten vormen slechts een onderdeel van het totale zoekresultaat, maar wel een belangrijk onderdeel.

Samen met de titel, URL en eventuele rich snippets, bepaalt de meta description of gebruikers klikken op jouw website of juist die van de concurrent.

Besteed er daarom voldoende aandacht aan en hou rekening met de vernieuwde richtlijnen van Google. Zo kom je weer een stapje dichterbij die felbegeerde toppositie!

Er zijn een aantal blunders die veel SEO-specialisten maken bij het schrijven van meta descriptions

Wat zijn blunders bij het schrijven van meta descriptions?

Je weet nu waar een meta description aan moet voldoen om meer gebruikers vanuit de zoekresultaten door te laten klikken naar je website.

Toch is het verwerken van deze elementen niet altijd een garantie voor succes. Er zijn namelijk ook dingen die averechts werken en alle positieve kenmerken van je meta description teniet kunnen doen. En dat is zonde als je aan het schrijven ervan zoveel aandacht hebt besteed.

Daarom zetten we de 4 meest voorkomende blunders bij het schrijven van meta descriptions hieronder voor je op een rijtje. Deze moet je ten koste van alles vermijden:

De maximale lengte van de meta description benutten

Kwaliteit boven kwantiteit. Het is een gevleugelde uitspraak binnen veel organisaties, maar toch blijkt het lastig om deze wijsheid in de praktijk te implementeren. Cijfermatige doelstellingen vormen namelijk het uitgangspunt bij veel handelingen die medewerkers verrichten.

Datzelfde geldt ook voor meta descriptions. Nu bekend is dat er in zoekfragmenten ruimte is voor een omschrijving van circa 150 karakters, proberen mensen deze ruimte zoveel mogelijk op te vullen. Want hoe meer ruimte voor tekst om mensen te overtuigen, hoe beter. Toch?

Helaas is het in de praktijk niet zo simpel. Het voornemen om fragmenten maximaal te vullen legt de focus op kwantiteit in plaats van kwaliteit.

Natuurlijk moet jij je tijdens het schrijven bewust zijn van de maximaal toegestane lengte voor meta descriptions. Maar de informatie die de Click Through Rate het meest stimuleert, staat in de eerste 120 karakters. Dat maakt alle tekst die daarna komt minder van belang.

Wij adviseren je dan ook vooral de doelgroep als uitgangspunt te nemen bij het schrijven van een meta description. Verplaats je in de gebruiker en maak hem zo vroeg mogelijk in het fragment al duidelijk waarom hij door moet klikken naar jouw website.

Resulteert dit in een korte omschrijving en heb je nog 50 karakters over? Geen probleem: kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.

Het maximumaantal toegestane karakters in meta descriptions varieert continu

Een saaie en niet overtuigende schrijfstijl

Na het lezen van de tips in dit artikel weet je dat je meta description gebruikers moet overtuigen. Dat gaat echter verder dan het simpelweg opsommen van je USP’s (Unique Selling Points). Je moet een lezer raken om hem aan te zetten tot handelen – het doorklikken naar je website.

Mensen raken doe je door in te spelen op hun emotie. Wat je daarom moet vermijden is een saaie en feitelijke schrijfstijl. Je wilt niet opsommen waar jouw bedrijf goed in is, maar vooral wat er voor gebruikers valt te halen. Kortom: je moet ze een spreekwoordelijke worst voorhouden.

Dat doe je door enthousiasmerend, positief en vooral actief taalgebruik. Je wilt de lezer aanzetten tot actie en daarbij past een activerende schrijfstijl. In dat kader raden we ook aan om een call to action te gebruiken (zie voorbeeld eerder in dit artikel).

Een omschrijving die de lading van de pagina niet dekt

Deze blunder komt verrassend vaak voor. In hun ijver om een ijzersterke meta description te creëren, slagen veel marketeers in het schrijven van een overtuigende tekst. Maar er is één probleem: deze tekst doet grotere beloften dan de achterliggende pagina kan waarmaken.

Zodra doorklikkende gebruikers zien dat de content van de pagina tegenvalt, klikken zij je website direct weer weg. Dat resulteert in een hoge Bounce Rate en daarmee indirect in een alsmaar lagere positie van je site in Google.

Met het schrijven van een zeer overtuigende meta description is uiteraard niets mis. Maar blijf wel realistisch en zorg dat je geen overdreven claims doet. Je creëert daarmee te hooggespannen verwachtingen die jouw content alleen maar doen tegenvallen.

Een meta description die niet relevant is voor de zoekopdracht

Deze blunder vloeit voort uit de vorige. Marketeers verliezen namelijk niet alleen de inhoud van de achterliggende pagina, maar ook de intentie achter de zoekopdracht nogal eens uit het oog.

Een overtuigende meta description is vaak een slimme keuze, maar de vraag is waar je de gebruiker van probeert te overtuigen.

Je kunt in je meta description bijvoorbeeld vermelden dat jouw product goedkoper is dan bij de concurrentie. Maar wat als de gebruiker zich nog in de oriënterende fase van zijn online reis bevindt?

Hij wil dan helemaal niet weten of jouw product goedkoop is, maar vooral of het zijn probleem of behoefte überhaupt oplost.

Dit is waarom het zo belangrijk is om de intentie achter zoekopdrachten te begrijpen. Want doe je dat, dan weet je ook wat de bezoeker van jouw website wil. En kun je hem dat feilloos aanbieden in zowel de meta description als de content van de pagina die daarbij hoort.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!