23-09-2018

Hoe creëer ik content voor meer backlinks?

Goede backlinks krijgen kan op meerdere manieren. Hier kan Webton je bij helpen, maar daarnaast kun je er ook zelf voor zorgen dat mensen elkaar online naar je website gaan verwijzen.

Dit doe je door het inzetten van content waarvan jij weet dat het je doelgroep aanspreekt. Ververs je je website regelmatig met relevante content, dan zorgt dit voor kwalitatieve, natuurlijke backlinks. En deze hebben weer een zeer positieve invloed op je ranking. Er zijn 4 soorten geschreven content die je kunt creëren om meer van dit soort natuurlijke backlinks te verzamelen:

Informatieve content

Een van de meest voorkomende contentsoorten op internet is content met een informatief karakter. Een groot voordeel van dit type content is dat het uitstekend werkt om zowel in Google hoger te ranken als om backlinks te genereren.

Dat eerste komt omdat mensen online vaak op zoek zijn naar informatie. Het is vaak de eerste informatiebron die we aanboren voordat we verder kijken. Schrijf je een informatief artikel over een specifiek onderwerp? Dan is de kans groot dat de zoekmachine de gebruiker die informatie zoekt over dit onderwerp doorverwijst naar jouw website.

Ook wijzen mensen elkaar online op jouw artikel; bijvoorbeeld op andere websites of forums die gerelateerd zijn aan dit thema. Dit levert waardevolle backlinks op die er op hun beurt weer voor zorgen dat je website nog hoger rankt in Google. Het tonen van de beste zoekresultaten is immers prioriteit nummer één van de zoekmachine. Een positieve vicieuze cirkel dus.

Voorbeeld van informatieve content:

Je schrijft een diepgravend artikel over online marketing vanuit een unieke invalshoek ten opzichte van de concurrentie. Door het informatieve en onderscheidende karakter van je artikel, levert dit je veel social shares en backlinks op.

content meer backlinks

Inspirerende content

Ook inspirerende content heeft zijn waarde op het gebied van linkbuilding inmiddels ruimschoots bewezen. Dit type content brengt mensen vaak op nieuwe ideeën en stimuleert ze om actie te ondernemen. Kortom: het inspireert op meerdere vlakken. Kijk maar eens naar de populariteit van Instagram en Pinterest, sociale platformen waar menig bezoeker zijn inspiratie voor interieur en fashion vandaan haalt. Het commerciële doel van een afbeelding of verhaal is naar de achtergrond verschoven. Het draait hier meer om beleving en het laten zien van alle mogelijkheden.

Het schrijven van een inspirerend artikel is best lastig. Veel van de artikelen in deze categorie zijn gericht op zelfverbetering of het ondersteunen van een hoger doel. Belangrijk is vooral dat je de lezer aanzet tot denken. Het verzinnen van nieuwe invalshoeken en unieke zienswijzen is in dat kader cruciaal. Vormen van content waardoor mensen geïnspireerd raken zijn bijvoorbeeld quotes, succesverhalen en mooie afbeeldingen.

Inspirerende content leent zich doorgaans minder goed om te optimaliseren voor een hoge ranking in Google dan informatieve content, maar genereert relatief vrij gemakkelijk natuurlijke backlinks. Iets dat mensen inspireert, willen ze immers maar al te graag delen met anderen.

Voorbeeld van inspirerende content:

Je schrijft een case study over een succesvol project dat je in de afgelopen maanden hebt afgerond. Je benoemt de hoogte- en dieptepunten en geeft tips aan iedereen die in hetzelfde schuitje zit. Hiermee gun je mensen een blik achter de schermen en inspireer je ze om vergelijkbare doelen na te streven. Ze linken daarom graag naar je artikel.

Instructieve content

Content met een instructief karakter is koning als het om vindbaarheid in de zoekmachine gaat. Dat komt enerzijds door het karakter; mensen die op zoek zijn naar instructies of handleidingen zoeken die tegenwoordig steeds vaker online (bijvoorbeeld via hun mobiel) op. In dat opzicht lijkt instructieve content veel op informatieve content.

Anderzijds heeft het te maken met de specificiteit van deze content. Een instructief artikel gaat meestal over een zeer specifiek onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan een handleiding voor een bepaald type boormachine van een bepaald merk met een bepaald type accu.

Deze specifieke aard resulteert automatisch in content die in de zoekmachine zeer goed gevonden wordt op long tail zoekopdrachten. En ook backlinks levert het gegarandeerd op – bijvoorbeeld op dat ene bekende klusforum waar iemand een klus moet klaren met de boor in kwestie.

Naast een betere score in Google zorgt instructieve content ook voor een hoge klanttevredenheid. Je schiet mensen te hulp op het moment dat het ze zelf niet meer lukt.  Ze hebben je product of dienst al gekocht en willen nu exact weten hoe het werkt. Wees daarom zo duidelijk mogelijk en geef bruikbare tips.

Voorbeeld van instructieve content:

Je schrijft een eenvoudig stappenplan voor het gebruik van jouw populairste product. Mensen waarderen de praktische toepasbaarheid van je content en delen deze daarom graag met anderen.

Instructieve content is een waardevolle bron van informatie voor bezoekers

Vermakelijke content

maar die doorgaans veel backlinks oplevert. Het gaat meestal om vrij oppervlakkig vermaak waar mensen in Google niet specifiek op zoeken, maar per toeval bij belanden. Zo krijg je dus een schare potentiële klanten die wellicht nog niet weten dat ze jouw product of dienst nodig hebben. Ze staan aan het begin van de sales funnel en zitten in de oriënterende fase.

Bij vermakelijke content kun je bijvoorbeeld denken aan roddelrubrieken, leuke feitjes, showbizznieuws of grappen. Dit type content speelt vooral in op emoties en zorgt niet alleen voor blijdschap, maar ook voor angst, boosheid en verbazing. Kortom: alles wat een reactie uitlokt. Content met een entertainend karakter zorgt daarom vaak voor een sterkere binding met je klanten, juist omdat je iemand emotioneel raakt.

Dit soort content heeft soms een controversieel karakter en dat biedt op het gebied van linkbuilding alleen maar voordelen. Zowel voor- als tegenstanders verwijzen er online immers naar en dat betekent twee keer zoveel backlinks. Wel moet dit type content passen bij je website – denk daar dus goed over na. Overdrijf niet en bedenk goed wat je wel en niet kunt posten. Het gebeurt nog vaak dat bedrijven dusdanig veel vermakelijke content inzetten, dat het zijn doel voorbijschiet. Naast entertainment wil je immers ook laten zien dat je serieus bezig bent met je bedrijf en dat klanten te allen tijde bij jou kunnen aankloppen voor informatie.

Voorbeeld van vermakelijke content:

Je deelt op je website en social media platforms filmpjes van hilarische situaties bij jou in het bedrijf. Niet iedereen vindt dit misschien leuk, maar jou gaat het om de mensen die dat wél vinden. Backlinks en shares gegarandeerd!

Wanneer gebruik ik elke contentsoort?

De hierboven genoemde contentsoorten leveren – mits op de juiste wijze ingezet – veel backlinks op. Hierdoor zal je gehele website na verloop van tijd beter in Google scoren.

Maar dat is natuurlijk niet het enige voordeel. Je krijgt namelijk ook meer bezoekers op de pagina’s die je voor elke contentsoort creëert. En die wil je zo effectief mogelijk aanwenden om jouw zakelijke doelen te behalen.

Het is daarom belangrijk om de online reis die de bezoeker van jouw website aflegt te begrijpen. En om te weten in welk stadium van deze reis je elke van de bovengenoemde contentsoorten het beste kunt gebruiken. Natuurlijk zit er een bepaalde overlap in, er bestaan geen vaststaande regels over de juiste content op het juiste moment. Maar door logisch na te denken en te bepalen welke behoeftes je klant per stadium heeft, kun je wel gericht een plan maken.

Ruwweg valt de online reis van bezoekers op te delen in 4 stadia:

  • Eerste kennismaking met de website
  • Terugkerende bezoeken aan de website
  • Aankoop op de website
  • Terugkeer na aankoop

Hieronder laten we zien hoe bij elk stadium een andere contentsoort past:

Eerste kennismaking met de website

Net als ieder ander heb jij ongetwijfeld een aantal favoriete websites. Probeer je eens te herinneren hoe je deze in het verleden hebt ontdekt. De kans is groot dat je bij toeval met een site in aanraking kwam. Bijvoorbeeld door een stuk geschreven content.

De eerste kennismaking met jouw website moet direct goed zijn

Statistisch gezien is de kans vrij groot dat het om vermakelijke content ging. Dat is namelijk dé contentsoort die veel backlinks genereert en daarmee ook tal van nieuwe bezoekers naar websites trekt.

Vind je de content heel vermakelijk? Dan onthou je de naam van de website en is de kans groter dat je er nog eens terugkeert. Dat brengt ons bij het volgende punt:

Terugkerende bezoeken aan de website

Nog eens naar een website terugkeren doe je als bezoeker niet zomaar. De content op de site moet namelijk niet alleen vermakelijk zijn, maar ook inspirerend.

Inspirerende content heeft een serieuzer karakter dan vermakelijke content. In de online reis van de bezoeker op je website is het dan ook een volgende stap.

De bezoeker wil niet alleen dat jouw website hem vermaakt, maar ook tips krijgen die hem helpen om zijn persoonlijke doelen te bereiken. Dat betekent dat hij al enige mate van vertrouwen in jouw merk heeft opgebouwd.

Hierdoor is het tegelijkertijd waarschijnlijk dat hij een backlink naar jouw content aanlegt.

Aankoop op de website

Een aankoop op jouw website doet een bezoeker alleen als hij overtuigd is van de meerwaarde van jouw producten en diensten. Daarin slaag je alleen als je hem hierover goed informeert.

Informeren doe je in eerste instantie door informatieve artikelen te schrijven waarin je vragen van lezers beantwoordt. Hierin kun je terloops noemen dat jouw product of dienst het probleem van bezoekers direct en effectief oplost.

Op de dienst- of productpagina informeer je leads vervolgens verder over de voordelen en unieke eigenschappen van jouw aanbod. Naast informeren, ben je hier dus bezig met overtuigen.

Tegenwoordig is het echter nauwelijks mogelijk om een bezoeker te overtuigen voordat je hem geïnformeerd hebt. Dit is namelijk precies wat het vertrouwen in jouw merk creëert en wat de concurrentie óók doet.

Na een aankoop is de kans groot dat klanten nog eens terugkeren op je site

Terugkeer na aankoop

Keert de klant direct na aankoop nog eens terug op de website? Dan is de kans groot dat hij iets wil weten over zijn zojuist aangeschafte dienst of product.

Dit is waarom je ook schrijven van instructieve content op je website wilt. In een eenvoudig stappenplan leg je de klant hier stapsgewijs uit hoe hij zijn aankoop moet gebruiken.

Uit onderzoek blijkt dat instructieve content de tevredenheid bij de klant aanmerkelijk vergroot. Niet alleen over het product of de dienst, maar ook over jouw merk als geheel.

Deze hogere tevredenheid biedt bovendien nog een interessant voordeel: het maakt de klant bereid om eerder een backlink naar je website aan te leggen. Ook zijn kennissen kunnen immers baat hebben bij jouw producten of diensten. En bij de instructieve content die je hierover hebt geschreven.

Welke vormen van content kan ik inzetten?

Je weet nu welke contentsoorten er zijn en op welk momenten je deze het beste kunt inzetten om tot meer backlinks te komen. Maar welke vormen van content bestaan er zoal en wat pas het beste bij de boodschap die je wilt overbrengen? Om je een idee te geven, hebben wij de belangrijkste vormen van content op een rij gezet:

  • Blogs
  • Infographics
  • Videocontent
  • Whitepapers
  • Podcasts
  • E-books
  • (Nieuws)artikelen
  • User generated content
  • Social posts

Wat jij op welk moment wilt inzetten, is natuurlijk aan jou. Video’s lenen zich prima voor het geven van productinstructies, in een blog kun je jezelf neerzetten als expert en user generated content laat met name de ervaringen zien die andere gebruikers hebben met jouw product of dienst. Laatstgenoemde mag eigenlijk niet meer in je contentstrategie ontbreken. Het is openbaar en iedereen kan het lezen. Pak je het goed aan, dan kan het je als bedrijf veel merkvertrouwen opleveren.

Contentmix

De ene vorm van content is niet beter dan de andere vorm. De kracht zit ‘m in de juiste mix. Informatieve content hoeft niet saai te zijn als je het op een vermakelijk manier vertelt. Net als instructieve content een inspirerend karakter kan hebben. Juist door voor content te kiezen die niet het meest voor de hand ligt, blijft het voor je klanten interessant om je website te bezoeken.

Conclusie

Zoals je ziet zijn er vele manieren om content voor meer backlinks te creëren. Linkbuilden hoef je niet altijd te doen in de vorm van outreach of het kopen van betaalde links.

Zorg voor een slimme mix van contentsoorten en wees niet bang om hier en daar eens te experimenteren met iets anders. Zo kom je er het beste achter wat wel en niet werkt en waar je bezoekers daadwerkelijk op zitten te wachten. Het simpelweg creëren van goed doordachte content levert vrijwel altijd een positieve bijdrage aan je linkprofiel. En daarmee aan een hogere positie van je website in Google!

 

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!