06-06-2018

Hoe creëer ik content voor meer backlinks?

Goede backlinks krijgen kan op meerdere manieren. Hier kan Webton je bij helpen, maar daarnaast kun je er ook zelf voor zorgen dat mensen elkaar online naar je website gaan verwijzen. De natuurlijke links die hieruit voortkomen hebben een zeer positieve invloed op je ranking. Er zijn 4 soorten geschreven content die je kunt creëren om meer van dit soort natuurlijke backlinks te verzamelen:

Informatieve content

Een van de meest voorkomende contentsoorten op internet is content met een informatief karakter. Een groot voordeel van dit type content is dat het uitstekend werkt om zowel in Google hoger te ranken als om backlinks te genereren.

Dat eerste komt omdat mensen online vaak op zoek zijn naar informatie. Schrijf je een informatief artikel over een specifiek onderwerp? Dan is de kans groot dat de zoekmachine de gebruiker die informatie zoekt over dit onderwerp doorverwijst naar jouw website.

Ook wijzen mensen elkaar online op jouw artikel; bijvoorbeeld op andere websites of forums die gerelateerd zijn aan dit thema. Dit levert waardevolle backlinks op die er op hun beurt weer voor zorgen dat je website nog hoger rankt in Google. Een positieve vicieuze cirkel dus.

content meer backlinks

Inspirerende content

Ook inspirerende content heeft zijn waarde op het gebied van linkbuilding inmiddels ruimschoots bewezen. Dit type content brengt mensen vaak op nieuwe ideeën en stimuleert ze om actie te ondernemen. Kortom: het inspireert op meerdere vlakken.

Het schrijven van een inspirerend artikel is best lastig. Veel van de artikelen in deze categorie zijn gericht op zelfverbetering of het ondersteunen van een hoger doel. Belangrijk is vooral dat je de lezer aanzet tot denken. Het verzinnen van nieuwe invalshoeken en unieke zienswijzen is in dat kader cruciaal.

Inspirerende content leent zich doorgaans minder goed om te optimaliseren voor een hoge ranking in Google dan informatieve content, maar genereert relatief vrij gemakkelijk natuurlijke backlinks. Iets dat mensen inspireert, willen ze immers maar al te graag delen met anderen.

Instructieve content

Content met een instructief karakter is koning als het om vindbaarheid in de zoekmachine gaat. Dat komt enerzijds door het karakter; mensen die op zoek zijn naar instructies of handleidingen zoeken die tegenwoordig steeds vaker online (bijvoorbeeld via hun mobiel) op.

Anderzijds heeft het te maken met de specifiteit van deze content. Een instructief artikel gaat meestal over een zeer specifiek onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan een handleiding voor een bepaald type boormachine van een bepaald merk met een bepaald type accu.

Deze specifieke aard resulteert automatisch in content die in de zoekmachine zeer goed gevonden wordt op long tail zoekopdrachten. En ook backlinks levert het gegarandeerd op – bijvoorbeeld op dat ene bekende klusforum waar iemand een klus moet klaren met de boor in kwestie.

Vermakelijke content

Vermakelijke content is de contentsoort die het minst geschikt is voor SEO-optimalisatie, maar die doorgaans veel backlinks oplevert. Het gaat meestal om vrij oppervlakkig vermaak waar mensen in Google niet specifiek op zoeken, maar per toeval bij belanden.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan roddelrubrieken, leuke feitjes, showbizznieuws of grappen. Dit type content speelt vooral in op emoties en zorgt niet alleen voor blijdschap, maar ook voor angst, boosheid en verbazing. Kortom: alles wat een emotionele reactie uitlokt.

Dit soort content heeft soms een controversieel karakter en dat biedt op het gebied van linkbuilding alleen maar voordelen. Zowel voor- als tegenstanders verwijzen er online immers naar en dat betekent twee keer zoveel backlinks. Wel moet dit type content passen bij je website – denk daar dus goed over na.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!