27-01-2015

Hoe belangrijk is Link Volume voor SEO?

27 januari 2015

Zoals elk ander bedrijf dat zich bezighoudt met zoekmachinemarketing, krijgt ook Webton van klanten regelmatig het verzoek om cijfers te laten zien met betrekking tot de hoeveelheid opgebouwde links in een linkbuilding campagne.

Dat doen we natuurlijk graag, want we zijn trots op de cijfers die we kunnen overleggen. Wij informeren onze klanten tegelijkertijd echter dat de hoeveelheid links oftewel het link volume geen goede indicatie is voor het succes van een organische campagne.

In dit artikel laten we je zien waarom dergelijke cijfers misleidend kunnen zijn en welke statistieken (metrics) of Key Performance Indicators (KPI’s) juist meer aandacht verdienen.

Link volume op zichzelf is al jarenlang geen betrouwbare metric voor rankings

Laten we de top 6 eens bekijken van websites die in Engeland ranken op de zoekterm ‘WordPress Hosting’. Hieronder zien we de ranking URL (adres van een website), het aantal externe links (link volume) en de hoeveelheid externe domeinnamen die naar een specifieke webpagina of de overkoepelende domeinnaam verwijzen.

Zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien, is er absoluut geen sprake van een duidelijk patroon:

on-link-volume

Er is te weinig sprake van een correlatie tussen link volume en rankings voor deze zoekterm om een conclusie te trekken over de belangrijkste ranking factoren (Bron afbeelding: builtvisible)

De oneindige complexiteit van ranking factoren

In de SEO-wereld is het algemeen bekend dat enorm veel zaken een rol spelen bij het in kaart brengen van de belangrijkste factoren die verantwoordelijk zijn voor zoekmachine rankings. Domeinen die op het eerste gezicht sterk lijken, kunnen verborgen problemen hebben die bijna altijd te maken hebben met dieper liggende oorzaken in hun link profielen.

Wanneer we kijken naar zoektermen die extreem competitief zijn (een bekende in Engeland is de zoekterm ‘Bingo’), zien we websites die in principe dichter bij de toppositie zouden moeten scoren dan dat ze daadwerkelijk doen. Mecca Bingo is hier een goed voorbeeld van. Deze bekende spelwebsite rankt bovenaan de 2e pagina van de zoekresultaten, maar heeft vergelijkbare linking root domeinen ten opzichte van de website die de toppositie in handen heeft: Foxy Bingo.

Mecca Bingo wordt daarnaast voorbijgestreefd door websites die slechts de helft van hun link volume hebben. Deze cijfers leiden tot de onvermijdelijke conclusie dat zij hun backlink profiel eens goed moeten onderzoek en waarschijnlijk de nodige contraproductieve links moeten verwijderen. Het betekent in ieder geval dat er veel meer factoren een rol spelen bij SEO dan link volume alleen.

Sommige links hebben een exponentieel hogere waarde

In een ver verleden zagen internet marketeers referrals (het aantal inkomende bezoekers via een link op een externe website) als de belangrijkste maatstaf voor de kwaliteit van die link. Dit was nog ruim vóór het Google-tijdperk en veel meer criteria werden er in die tijd in feite niet aan linkbuilding gesteld.

De komst van Google veranderde alles doordat websites plotsklaps afhankelijk raakten van een sterk door links beïnvloed ranking algoritme. Google introduceerde PageRank, een exponentiele schaal die de importantie of kwaliteit van een webpagina probeert weer te geven.

Rond de millenniumwisseling raakte de ‘Toolbar PageRank’ metric, hoewel weinig geactualiseerd en niet altijd betrouwbaar, daarom steeds meer in zwang. In de loop der tijd probeerden veel andere bekende internetpartijen zoals Moz, Majestic en aHrefs hun eigen kwaliteitsindicatoren voor links te ontwikkelen. MozRank is hiervan een bekend voorbeeld.

Hoewel de uitslag van elke metric lichtelijk verschilde, waren ze allemaal gebaseerd op vergelijkbare wiskundige berekeningen. Scores kwamen meestal voort uit een logaritmische schaal, een zogenaamde ‘Log scale of base 8’. In de praktijk betekende dit dat een externe link afkomstig van een webpagina met rank 4 significant meer waard was dan een link afkomstig van een pagina met rank 3; namelijk 8 keer zoveel.

Hoewel de exacte scores van PageRank tegenwoordig niet meer publiek opvraagbaar zijn, doen de ontwikkelaars van SEO-software er alles aan om de correlatieve score met betrekking tot rankings inzichtelijk te maken. Dergelijke cijfers laten op zijn minst gedeeltelijk de potentiële waarde van een link zien. Dit is vanuit SEO-oogpunt uitermate belangrijk.

Het bepalen van minimale kwaliteitsstandaarden

Linkbuilding gaat verder dan het opbouwen van zoveel mogelijk link volume. Wanneer je een linkbuilding campagne organiseert, wil je namelijk dat referrals aan een aantal minimale kwaliteitsstandaarden voldoen.

Bij het evalueren van een potentieel linking domein horen dan ook enkele tijdrovende maar essentiële checks, zoals het controleren of de website in kwestie in het verleden geen penalty van Google heeft gekregen of in korte tijd opvallend snel is gedaald in de zoekresultaten. Daarnaast mag de kandidaat-website uiteraard geen betaalde links of artikelen van bedenkelijke kwaliteit bevatten.

Kort gezegd komt het erop neer dat een legitieme website voldoet aan een aantal authentieke, meetbare criteria. Hieronder vallen onder meer veel sociale activiteit, reacties, nieuwe links, het aantal keren dat de website genoemd wordt en een trouw lezerspubliek waarvan de interesses raakvlakken vertonen met de content die jouw merk produceert.

Dit is het punt waarop de klassieke SEO-doelstellingen van linkbuilding samensmelten met zaken als marketing en PR. We richten ons op websites die aantoonbaar een relevant publiek trekken en waarbij er, wanneer je zoekmachines en SEO compleet zou wegdenken, nog altijd sprake is van een duidelijke toegevoegde waarde om een link op die website te plaatsen.

Kwaliteit is waar het om draait. Link volume op zichzelf kan leiden tot een linkprofiel zoals op onderstaande afbeelding:
pagerank distribution(Bron afbeelding: builtvisible)

Het opbouwen van enorme aantallen links zonder het hanteren van minimale kwaliteitsstandaarden zal op lange termijn altijd leiden tot een link penalty. Het onvermijdelijke vervolgproces van verificatie en verwijdering van links is tijdrovend en allesbehalve winstgevend!

Link volume is geen goede graadmeter voor SEO succes

Een goed doordachte, stapsgewijs opgebouwde linkbuilding campagne zal een breed spectrum aan links opleveren. Zolang nieuwe content gecreëerd en gepromoot wordt, zal dit altijd tot resultaat leiden. Maar onthoud: de content moet ook op inhoudelijk vlak resoneren met de doelgroep!

Een gerichte en weloverwogen linkbuilding methodologie zal meer succes opleveren dan een eenzijdige focus op link volume. Een beoordeling van een linkbuilding campagne is alleen zinvol wanneer er gekeken wordt naar KPI’s zoals referrals en conversieratio’s.

En niet te vergeten: een geleidelijke maar constante verbetering op het gebied van rankings en organisch verkeer. Want dat is waar we het allemaal voor doen! Hoog in Google willen we allemaal zien te komen!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!