8 minuten

Het verschil maken door middel van design thinking

Ik word door omstanders gezien als een creatief persoon, in een nieuwe omgeving stel ik me ook altijd voor als ontwerper of creatief strateeg. De eerste vraag van mensen is dan meestal of we logo’s en websites maken. Ja, dat doen we zeker. Middelen zijn tenslotte tastbaar, ze zijn de verpakking van een gedachte.

Maar als ontwerper ben je meer dan een vormgever van identiteiten en middelen. Ik ontwerp de laatste jaren steeds minder zelf. Daarvoor hebben we een uitstekend creatief team. En toch voel ik me nog steeds een ontwerper. Ik herken mezelf ook erg in een moderne marketing term ‘design thinking’.

Ik krijg er namelijk heel veel energie van om organisaties te prikkelen en hun te helpen bepaalde keuzes te maken. Dit gaat vaak over de positionering of profilering van een merk of organisatie. De middelen volgen vaak vanzelf. Ik zie mijn creativiteit als een gave. Dus niet alleen voor het maken van een visuele vertaalslag, maar veel meer in het zien van mogelijkheden en kansen. Nieuwe verdienmodellen of het aanpassen of uitbreiden ervan. Maar het kan ook zijn dat dat anders geëtaleerd moet worden. Dat er een betere match moet zijn tussen de identiteit en de visuele vertaling ervan.

Ontwerpen is experimenteren, want dingen mislukken en dingen gaan goed. Uit de fouten trekken we leer en komen we tot nieuwe inzichten. Verandering en verbetering is een constante factor. Dat is zeker niet altijd gemakkelijk in een organisatie waar ook een financieel rendement gemaakt moet worden. Het gaat dan om vertrouwen, hebben we het doel nog voor ogen en hebben we de energie en de middelen om dat te halen.

“Het is ook pas mooi als dat zo wordt gevonden!”

Creativiteit wordt vaak gezien iets artistieks. Maar ook gaat het vaak over smaak. Vinden we het mooi? Iets is pas mooi als dat wordt gevonden. En dat is dus voor iedereen anders, gelukkig maar. Maar inmiddels zet ik dus mijn creativiteit in om mensen en organisaties mee te nemen in een veranderende wereld. Veel bedrijven staan voor een moeilijke uitdaging. Ik help ze graag met het omzetten van deze uitdaging in een kans.

Voor mijn klanten wil ik graag ‘het verschil maken’. Dat betekent samen op zoek gaan naar wat uniek is. Wat is de toegevoegde waarde van een product of dienst? Welke voordelen biedt dat voor mij als klant en is datgene wat we bieden ook toekomstbestendig? We werken daarom nu alleen nog maar vanuit een goede strategische basis. Deze basis vertalen we vervolgens naar relevante, nieuwe concepten die een positieve impact hebben op mensen, organisaties of producten. Hoe laat je als creatief bureau zien dat jij denkt in kansen en mogelijkheden? Dat kun je wel roepen, maar dat is dan pas ook als dat wordt gevonden!

Vincent Heemink

Over de auteur

Vincent Heemink

Ik heb 15 jaar mijn eigen bureau gehad, heb een zeer groot netwerk en hou van kansen benutten en verbindingen leggen. Mijn brede kennis en aanstekelijke enthousiasme zorgen voor een dagelijkse dosis creatieve inbreng bij strategische vraagstukken.

1 artikel

Laat jouw reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Reageren
STRATEGY DIGITAL DESIGN
Deel dit artikel