02-08-2017

Het gevaar van niet-relevante backlinks

Je wilt graag hoogwaardige backlinks naar je website en hoger ranken in Google. Het type backlinks dat naar je site verwijst is echter van groot belang: hierbij spelen de factoren autoriteit en relevantie een rol.

Onder autoriteit verstaan we gerenommeerde websites. Relevantie zegt het al: de backlink moet inhoudelijk te maken met je webpagina of site. Wat is het gevaar van niet relevante backlinks?

Gevaar niet-relevante backlinks

Afhankelijk van het aantal kunnen niet relevante backlinks een zeer negatief effect hebben op je ranking. Eind jaren ’90 en in het begin van de jaren ’00 was het de trend om zoveel mogelijk backlinks te verzamelen. “Bigger is better”.

De hoeveelheid backlinks gaven je site aanzien of autoriteit: het algoritme dat Google destijds gebruikte om de ranking te bepalen stond nog in de kinderschoenen.

Tegenwoordig zullen backlinks alleen een positief effect hebben op je ranking als ze ook relevant zijn. Maar wat is nu het verschil tussen een kwalitatief goede backlink en een slechte backlink?

Kwalitatieve backlink

Een kwalitatieve backlink is afkomstig van een relevante speler in jouw betreffende markt en heeft daar een goede naam opgebouwd (autoriteit). Komt een link van zo’n speler dan zal dit een positief effect hebben op je webverkeer (traffic) en ranking.

Slechte backlink

Een slechte backlink is afkomstig van bronnen die ofwel niet relevant zijn, dan wel volgens Google onbetrouwbaar zijn, of beiden.

Dit kunnen sites zijn die zelf bij Google onder curatele staan wegens ongeoorloofde praktijken, zoals kopen en verkopen van backlinks, of sites die een negatieve ranking hebben. Aan dat soort sites wil jij als ondernemer niet gelinkt worden.

Relevantie

Zelfs als een site er op het eerste gezicht erg goed opstaat binnen Google wil dat nog nog niet zeggen dat backlinks van deze site jouw link building campagnes zullen versterken. Een backlink moet namelijk relevant zijn.

Is dit niet het geval, dan heb je een slechte backlink te pakken met mogelijk schadelijke gevolgen voor je ranking.

Google gebruikt relevantie als een graadmeter voor betrouwbaarheid. Verkoop jij via je website muziekinstrumenten dan zal een backlink van een bakker je niet vooruithelpen. Integendeel. Focus je daarom op het verzamelen van backlinks van sites die in hetzelfde marktsegment opereren.

Factoren die daarbij van belang zijn is ook dat de inhoud (content) van die sites regelmatig wordt vernieuwd. Als de sites die naar je linken al tijden lang niets nieuws hebben gepubliceerd worden ze al snel door Google als verdacht gekenmerkt, met mogelijke penalties tot gevolg. Hetzelfde geldt voor niet geïndexeerde sites.

Actueler is relevanter

Ook van belang is dat de inhoud (ook wel bekend als content) van die sites regelmatig wordt vernieuwd. Hebben ze echter lange tijd niets nieuws gepubliceerd? Dan ziet Google ze als verdacht met mogelijke penalties tot gevolg. Hetzelfde geldt voor niet geïndexeerde sites.

Dit soort regelgeving vanuit Google maakt het zeer complex om als ondernemer zelf te linkbuilden. Het vergaren van backlinks kost immers al moeite genoeg – je hebt geen tijd over om ook nog eens controle uit te oefenen over andermans sites.

Het heeft daarom alleen zin om links te creëren op websites van bewezen kwaliteit die regelmatig nieuwe content publiceren. Zo heb jij geen omkijken naar reeds aangelegde backlinks, in de wetenschap dat Google de achterliggende websites als betrouwbaar, actueel en relevant ziet.

Liever nog laat je de linkbuilding geheel uitvoeren door een gespecialiseerd bureau. Het is namelijk een tijdrovend proces waarvoor de nodige kennis en expertise is vereist. In een ideale situatie besteed je dit daarom uit aan een expert en richt jij je zelf op je core business.

Direct meer backlinks naar je website?

Webton is gespecialiseerd in linkbuilding en checkt graag voor jou of er niet relevante backlinks naar je website verwijzen. Zo ben je verzekerd van een deskundige analyse en voorkom je mogelijk schadelijke gevolgen voor je ranking.

De specialisten van Webton zorgen voor een solide backlinkstructuur die resulteert in een optimale ranking en het beste resultaat in zoekmachine optimalisatie. Meer weten? Neem snel contact met ons op!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!