02-08-2017

Het gevaar van niet-relevante backlinks

Je wilt graag hoogwaardige backlinks naar je website en hoger ranken in Google. Het type backlinks dat naar je site verwijzen is echter van groot belang: hierbij spelen de factoren authoriteit en relevantie een rol. Onder authoriteit verstaan we gerenommeerde websites; relevantie zegt het al, de backlink moet inhoudelijk te maken met je webpagina of site. Wat is het gevaar van niet relevante backlinks?

Gevaar niet-relevante backlinks

Afhankelijk van het aantal kunnen niet relevante backlinks een zeer negatief effect hebben op je ranking. Eind jaren ’90 en in het begin van de jaren ’00 was het de trend om zoveel mogelijk backlinks te verzamelen. “Bigger is better”. De hoeveelheid backlinks gaven je site aanzien of authoriteit: het algoritme dat Google destijds gebruikte om de ranking te bepalen stond nog in de kinderschoenen.

Tegenwoordig zullen backlinks alleen een positief effect hebben op je ranking als ze ook relevant zijn. Maar wat is nu het verschil tussen een kwalitatief goede backlink en een slechte backlink?

Kwalitatieve backlink

Een kwalitatieve backlink is afkomstig van een relevante speler in jouw betreffende markt en heeft daar een goede naam opgebouwd (authoriteit). Komt een link van een dergelijke speler dan zal dit een positief effect hebben op je webverkeer (traffic) en ranking.

Slechte backlink

Een slechte backlink is afkomstig van bronnen die ofwel niet relevant zijn, dan wel volgens Google onbetrouwbaar zijn, of beiden. Dit kunnen sites zijn die zelf bij Google onder curatele staan wegens ongeoorloofde praktijken, zoals kopen en verkopen van backlinks, of sites die een negatieve ranking hebben. Dat soort sites wil jij als ondernemer niet aan gelinkt worden.

Relevantie

Zelfs als een site er op het eerste gezicht erg goed opstaat binnen Google wil dat nog nog niet zeggen dat backlinks van deze site jouw link building campagnes zullen versterken. Een backlink moet namelijk relevant zijn. Is dit niet het geval, dan heb je een slechte backlink te pakken met mogelijk schadelijke gevolgen voor je ranking.

Google gebruikt relevantie als een graadmeter voor betrouwbaarheid. Verkoop jij via je website muziekinstrumenten dan zal een backlink van een bakker je niet vooruithelpen. Integendeel. Focus je daarom op het verzamelen van backlinks van sites die in hetzelfde marktsegment opereren.

Factoren die daarbij van belang zijn is ook dat de inhoud (content) van die sites regelmatig wordt vernieuwd. Als de sites die naar je linken al tijden lang niets nieuws hebben gepubliceerd worden ze al snel door Google als verdacht gekenmerkt, met mogelijke penalties als gevolg. Hetzelfde geld voor niet geïndexeerde sites.

Webton is gespecialiseerd in linkbuilding en kan de benodigde checks voor je uitvoeren. Daarbij voorkom je dat er traffic wordt gegenereerd die afkomstig is van mogelijk schadelijke en niet-relevante sites, met mogelijk schadelijke gevolgen voor je ranking. De specialisten van Webton zorgen voor een solide backlinkstructuur die zal resulteren in een optimale ranking en het beste resultaat in zoekmachine optimalisatie. Neem daarom snel contact met ons op!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!