02-08-2012

02/08/12 – Het einde van Hotmail?

Om de concurrentie aan te gaan met het populaire e-mailprogramma van Google, Gmail, heeft Microsoft besloten om de e-maildienst Hotmail te gaan vervangen. Hiervoor komt het nieuwe Outlook.com in de plaats.

Microsoft kwam deze week zelf met het nieuws naar buiten en toonde ook al een preview van het design van Outlook.com. Dat er interesse is voor de nieuwe e-maildienst is wel duidelijk, binnen een paar uur waren er al ruim een miljoen nieuwe accounts aangemaakt via Outlook.com. Zoals de naam al doet vermoeden heeft de nieuwe e-mailservice van Microsoft Outlook als basis. Outlook.com werkt via de cloud, hierdoor is er bijna geen sprake meer van een limiet aan data in de inbox en kunnen ook onbeperkte bijlages verzonden worden. De clouddienst die wordt gebruikt is Skydrive, deze heeft een standaard opslaglimiet van 7 GB, waardoor de mogelijkheden van het versturen van meerdere foto’s of filmpjes eindeloos worden.

Volgens Chris Jones, vicepresident van Microsoft’s Windows Live, hebben er in de afgelopen jaren slechts kleine veranderingen plaatsgevonden binnen Hotmail. Het wordt daarom hoog tijd dat er een grote verandering plaats gaat vinden.

Één van die grote veranderingen is het feit dat Outlook.com samen gaat werken met diverse social media, namelijk Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ en binnenkort ook Skype. Door samenwerking met deze social media wordt het mogelijk om via outlook.com ook direct te zien wat de laatste berichten zijn van je contactpersonen op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Daarnaast is het ook mogelijk om nieuwsbrieven en updates van social media automatisch in een aparte map te plaatsen, zodat het niet in de weg zit van je persoonlijke e-mail.

Doordat steeds meer mensen hun e-mail tegenwoordig openen via smartphones en tablets heeft Microsoft ook het uiterlijk van de e-maildienst aangepast. Hierdoor is Outlook.com uitermate geschikt voor het gebruik op mobiele apparaten. Daarnaast worden er in de dienst geen advertenties getoond en is de zoekbalk kleiner. Door deze aanpassingen zijn er 30 procent meer e-mails zichtbaar en dat is immers waar het om draait bij een e-maildienst.

Voor bestaande gebruikers van Hotmail is het eenvoudig om hun e-mailaccount om te zetten naar outlook.com, hiervoor hoeven zij zich alleen aan te melden bij de website. Ook kunnen gebruikers de keus maken om een apart @outlook.com e-mailadres aan te maken, deze kan dan gekoppeld worden aan een bestaande account.

Hotmail blijft een grote speler op de markt van online e-maildiensten, het heeft namelijk 324 miljoen gebruikers, wat overeenkomt met 36 procent van de wereldmarkt. Echter is concurrent Gmail bezig met het maken van een inhaalslag, waardoor het een aandeel heeft 31 procent op de wereldmarkt. Ook Yahoo is een grote speler op de markt met een marktaandeel van 32 procent. Het is dus geen verkeerde stap van Hotmail om door middel van vernieuwing te proberen om de concurrent voor te blijven.

Bron: Nu.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!