10-09-2018

Helft websites op eerste pagina Google HTTPS

Meer dan 2 jaar geleden schreven wij hoe reeds 30% van de websites op de eerste pagina van Google gebruik maakte van HTTPS. In hetzelfde artikel citeerden we experts die voorspelden dat dit percentage 12 tot 18 maanden later 50% zou bedragen.

De tijd heeft deze voorspelling ingehaald, want 9 maanden later al was de helft van de belangrijkste websites overgestapt op een SSL-certificaat. En inmiddels is dit aantal alleen maar verder gestegen…

Helft van sites https

Tip: als je meer wilt weten over de betekenis van termen zoals HTTPS en SSL, adviseren we je eerst dit artikel te lezen.

Geleidelijke stijging impliceert toenemende adoptie

Net als de statistieken van 2 jaar geleden, zijn ook deze cijfers naar buiten gebracht door het vermaarde SEO-bureau Moz. Volgens de Amerikaanse data-analisten van het bedrijf is de toename in het aantal HTTPS sites op de eerste pagina van Google de afgelopen jaren zeer geleidelijk verlopen. Dat is een belangrijke indicatie dat de procentuele stijging niet het gevolg is van algoritme updates, maar daadwerkelijk het resultaat van een toenemend aantal websites dat overstapt op HTTPS.

Om toeval uit te sluiten, vroeg Moz de makers van de onafhankelijke SEO marketing software Rank Ranger een vergelijkbaar onderzoek uit te voeren. Die kwamen tot dezelfde conclusie, waardoor er geen twijfel meer kan bestaan over het snel stijgende aantal websites met een SSL-certificaat.

Ranking voordeel voor HTTPS sites

Anno 2018 maakt zo’n 65% van alle sites op de eerste pagina van Google gebruik van HTTPS.

Algemeen wordt aangenomen dat naarmate dit percentage verder stijgt, Google HTTPS steeds zwaarder zal meewegen als ranking signaal in de zoekresultaten.

Op dit moment is dat ranking voordeel ten opzichte van HTTP-sites reeds aanwezig, maar nog niet dusdanig groot dat een overstap absoluut noodzakelijk is.

Wie op de toekomst voorbereid wil zijn én zijn bezoekers een veilige gebruikerservaring wil garanderen, kan de overstap uiteraard beter wel alvast maken.

Uit onderzoek blijkt nu al dat gebruikers eerder geneigd zijn op HTTPS-websites te klikken in de zoekresultaten, omdat deze nu eenmaal meer betrouwbaarheid uitstralen dan websites zonder deze prefix.

Ook zoeken bezoekers die eenmaal op een website zijn aanbeland, onwillekeurig naar een groen HTTPS-slotje in de adresbalk van de browser. Zien ze dat niet?

Dan is de kans groter dat ze de site weer wegklikken. Dit resulteert in een hogere Bounce Rate en daarmee indirect in een lagere positie voor jouw website in Google.

Grote bedrijven eisen steeds vaker HTTPS

Als dat nog niet reden genoeg is voor een overstap, zijn er ook externe factoren die de druk doen toenemen. Zo waarschuwt de populaire browser Chrome gebruikers reeds voor ouderwetse HTTP-pagina’s die privacygevoelige of financiële informatie verzamelen.

Dit schrikt bezoekers logischerwijs af om verder te klikken. Ze zijn bang dat kwaadwillenden belangrijke gegevens onderscheppen en kiezen liever voor HTTPS-websites met een veiliger imago.

Dit laat duidelijk zien dat Google als bedrijf er alles aan doet om de wereldwijde adoptie van HTTPS sneller te laten verlopen. Via browser Chrome en zoekmachine Google beloont het websites met een SSL-certificaat en straft het websites die daar niet over beschikken.

Google is niet het enige grote bedrijf met een dergelijk beleid. Ook een platform zoals WordPress stimuleert het gebruik van HTTPS, door bepaalde functionaliteiten simpelweg niet toegankelijk te maken voor websites zonder SSL-certificaat.

Maakt het soort SSL-certificaat uit voor je ranking?

De oplettende lezer is het waarschijnlijk al opgevallen: we spreken steeds over een HTTPS-website met ‘een’ SSL-certificaat, maar deze komen in soorten en maten.

Zo kun je een SSL-certificaat krijgen voor een specifiek domein, voor een domein en de bijbehorende subdomeinen, of voor meerdere domeinen tegelijk.

Ook de manier van valideren verschilt. Bij de meest eenvoudige certificatie wordt alleen gekeken of de domeinnaamhouder overeenkomt met de whois-gegevens van een domeinnaam. Je hebt een uitgebreidere variant waarbij ook je bedrijfsgegevens via de Kamer van Koophandel worden gecontroleerd. En tot slot de zogenaamde SSL-EV (Extended Validation) waarbij je onder andere wordt gebeld door de certificatieautoriteit en verschillende formulieren moet invullen. Bij deze laatste vorm krijg je behalve het groene slot ook je bedrijfsnaam in het groen vermeld.

ssl

Dat je met een HTTPS-website beter scoort in de zoekresultaten dan met een HTTP-variant (en de rest van de rankingfactoren gelijk) is inmiddels al aangetoond. Dan zou het logisch zijn dat je met een SSL-EV beter scoort dan met een ‘normale’ SSL. Dat blijkt echter nog niet uit publicaties van Google of onafhankelijke onderzoeken.

Desalniettemin kan SSL-EV indirect wel een (kleine) rol spelen voor je SEO. Zo straal je als webshop of online dienstverlener bijvoorbeeld meer vertrouwen uit ten opzichte van de concurrentie wanneer je bedrijfsnaam ook in het groen is vermeld. Hierdoor klikken bezoekers minder snel terug naar de zoekresultaten en dit wordt door Google als signaal meegenomen bij het bepalen van de ranking.

HTTPS voor je nieuwe website installeren

Een SSL-certificaat aanvragen voor je nieuwe website is meestal niet heel ingewikkeld. Zoals eerder vermeld zijn er certificaten in soorten en maten. Veel webhosts bieden een gratis basiscertificaat aan via Let’s Encrypt. Ook is er vaak de optie om via je webhost een uitgebreider SSL-certificaat te bestellen. Maak je gebruik van een kant-en-klaar online pakket zoals Shopify? Dan is het certificaat vaak al bij je abonnementsgeld inbegrepen.

Houd er overigens wel rekening mee dat het aanvragen van SSL-certificering tijd kost. Voor een simpel certificaat is het vaak in één werkdag geregeld, maar een uitgebreide certificering (EV) kan tot wel veertien werkdagen duren.

HTTP naar HTTPS omzetten: gevolgen voor SEO

Ingewikkelder wordt het als je al een bestaande HTTP-site hebt en deze volledig wilt overzetten naar een HTTPS-variant. Alleen het certificaat installeren is niet genoeg. Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden om te voorkomen dat je een lagere ranking in de zoekresultaten krijgt.

Dat begint bij het doorverwijzen van bezoekers die nog naar de HTTP-website willen navigeren. Middels een 301-redirect zorg je ervoor dat ze op de goede versie terechtkomen. Zo voorkom je ook dat Google de oude pagina blijft indexeren en de nieuwe HTTPS-pagina aanmerkt als ‘duplicate content’.

Maar daar houdt het niet op. Je wilt bijvoorbeeld ook eerdere interne redirects aanpassen en verwijzingen op externe sites en social media. Ook in Google Search Console meld je de nieuwe HTTPS-versie van je site aan en voeg je een nieuwe XML-sitemap toe om de zoekmachine te helpen om je site te indexeren.

Overstap vroeg of laat onvermijdelijk

Als je een nieuwe website maakt, is het dan ook een no-brainer: zorg dat je website van meet af aan over HTTPS beschikt. Nadelen zijn er tegenwoordig eigenlijk niet meer, want een SSL-certificaat is zo geïnstalleerd.

Heb je een bestaande site en zie je op tegen technische kanten van een overstap? Dat kunnen we ons voorstellen, want het is belangrijk dat een overstap in technisch opzicht vlekkeloos verloopt.

De oplossing is dan echter niet om de overstap uit te stellen, maar juist om nu actie te ondernemen. Vroeg of laat is de stap namelijk onvermijdelijk.

Beter kun je de overstap naar HTTPS daarom nu al maken. Succes!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!