04-05-2017

Helft websites op eerste pagina Google HTTPS

Ruim een half jaar geleden schreven wij hoe reeds 30% van de websites op de eerste pagina van Google gebruik maakte van HTTPS. In hetzelfde artikel citeerden we experts die voorspelden dat dit percentage over 12 tot 18 maanden 50% zou bedragen. De tijd heeft deze voorspelling ingehaald, want slechts 9 maanden verder is de helft van de belangrijkste websites al overgestapt op een SSL-certificaat.

Helft van sites https

Tip: als je meer wilt weten over de betekenis van termen zoals HTTPS en SSL, adviseren we je eerst dit artikel te lezen.

Geleidelijke stijging impliceert toenemende adoptie

Net als de statistieken van 9 maanden geleden, zijn ook deze cijfers naar buiten gebracht door het vermaarde SEO-bureau Moz. Volgens de Amerikaanse data-analisten van het bedrijf is de toename in het aantal HTTPS sites op de eerste pagina van Google in het afgelopen jaar zeer geleidelijk verlopen. Dat is een belangrijke indicatie dat de procentuele stijging niet het gevolg is van algoritme updates, maar daadwerkelijk het resultaat van een toenemend aantal websites dat overstapt op HTTPS.

Om toeval uit te sluiten, vroeg Moz de makers van de onafhankelijke SEO marketing software Rank Ranger een vergelijkbaar onderzoek uit te voeren. Die kwamen tot dezelfde conclusie, waardoor er geen twijfel meer kan bestaan over het snel stijgende aantal websites met een SSL-certificaat.

Ranking voordeel voor HTTPS sites

Net als vorig jaar wagen de SEO-specialisten van Moz zich op basis van de huidige ontwikkelingen aan een voorspelling. Het bedrijf stelt dat aan het eind van 2017 maar liefst 65% van alle sites op de eerste pagina van Google gebruik zal maken van HTTPS.

Algemeen wordt aangenomen dat naarmate dit percentage stijgt, HTTPS steeds zwaarder zal gaan wegen als ranking signaal in de zoekresultaten. Op dit moment is dat ranking voordeel ten opzichte van HTTP-sites reeds aanwezig, maar nog niet dusdanig groot dat een overstap absoluut noodzakelijk is.

Wie op de toekomst voorbereid wil zijn én zijn bezoekers een veilige gebruikerservaring wil garanderen, kan de overstap uiteraard beter wel alvast maken. Uit onderzoek blijkt nu al dat gebruikers eerder geneigd zijn op HTTPS-websites te klikken in de zoekresultaten, omdat deze nu eenmaal meer betrouwbaarheid uitstralen dan websites zonder deze prefix.

Overstap vroeg of laat onvermijdelijk

Als dat nog niet reden genoeg is voor een overstap, zijn er ook externe factoren die de druk doen toenemen. Zo waarschuwt de populaire browser Chrome gebruikers reeds voor ouderwetse HTTP-pagina’s die privacygevoelige of financiële informatie verzamelen. Dit schrikt bezoekers logischerwijs af om verder te klikken. Ook een platform zoals WordPress stimuleert het gebruik van HTTPS, door bepaalde functionaliteiten simpelweg niet toegankelijk te maken voor websites zonder SSL-certificaat.

Als je een nieuwe website maakt, is het dan ook een no-brainer: zorg dat je website van meet af aan over HTTPS beschikt. Heb je een bestaande site en zie je op tegen technische kanten van een overstap? Dan is het even slikken, maar vroeg of laat is de stap onvermijdelijk. Beter kun je de overstap daarom nu al maken. Succes!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!