13-04-2012

13/04/12 – Hawaii in Borne

Sport kan niet zonder sponsoring. Een eenvoudig bord langs het veld van de plaatselijke voetbalclub, een sticker op een racewagen of het logo op een trainingspak. Het is vaak een combinatie van loyaliteit, maatschappelijke verantwoordelijkheid, hobby en marketing. TOM kijkt rond bij Twentse sporters en ondernemers. Dit keer internet-ondernemer Ton Heerze die zijn liefde voor volleybal niet onder stoelen of banken steekt. Hij verlengde dan ook zijn sponsorcontract met Webton Beach Center Twente voor een periode van drie jaar. Hawaii in Borne.

Er zijn sporten die van nature een behoorlijk vriendelijk karakter hebben. Boksen en veel voetbalwedstrijden horen niet in dat rijtje thuis. Volleybal wel. Geen contactsport, want er zit een net tussen. Nauwelijks blessuregevoelig en supporters gaan elkaar doorgaans niet te lijf. Kortom, een keurige sport. Wat volleybal wel heeft is een ‘cool’ zusje: beachvolleybal. Het is hip, sexy en ademt de sfeer van warme stranden, palmbomen en tropische drankjes met een parapluutje in het glas.

Hoewel Twente voorlopig nog niet beschikt over een eigen kustlijn is de strandsfeer rond deze inmiddels Olympische sport wel te vinden in Borne. Op de sportaccommodatie ’t Wooldrik gooiden tientallen zandauto’s hun lading leeg  op een terrein van zestig bij dertig meter. Het was de aanzet tot het Webton Beach Center Twente. Een idee dat ontstond bij een groepje fanatieke volleyballers. Thijs Oosting, in het dagelijks leven gymleraar, stond mede aan de basis: “Beachvolleybal wordt steeds populairder. Het is cool en hip en heeft een eigen sfeer. Dat wilden wij in Borne creëren en dat is helemaal gelukt.”

Het Webton Beach Center Twente is na een aanloopperiode nu uitgegroeid tot een professionele accommodatie waar overigens niet alleen gevolleybald wordt. In het speciale zand -“het voelt aan als op het echte strand”- worden ook andere sporten beoefend, zoals footvolley en beachsoccer.

Belangrijk voor de ontwikkeling was de steun van hoofdsponsor Webton, het internetbedrijf van Ton Heerze. De Hengelose ondernemer sponsort al een volleybalvereniging in Hengelo, maar zag ook het belang in om zijn naam te verbinden aan het Webton Beach Center Twente. Heerze: “Volleybal is een prachtige sport en een mooi uithangbord. Het past bij ons bedrijf. Wat betreft het Webton Beach Center Twente zijn we nu opnieuw voor drie jaar hoofdsponsor. Daar zit ook een maatschappelijk belang achter want ik vind dat het centrum goed op de kaart gezet moet worden. Het is een prachtige accommodatie waar veel mogelijk is. En dat sfeertje natuurlijk: het is Hawaii in Borne…”

Dankzij de steun is het Webton Beach Center Twente nu helemaal af: de velden liggen er fraai bij, er zijn douches en toiletten en uiteraard: er kan wat gedronken worden. Thijs Oosting: “We werken samen met het café-restaurant van de sporthal. Het is op afspraak toegankelijk. In de zomermaanden is er altijd wat te doen en er hangt altijd een leuke, ontspannen sfeer. Iedereen kan er komen beachvolleyballen of footvolley spelen. Zelfs handbal en korfbal zijn mogelijk.”

Met die tropische lifestyle van het beachvolleyballen moet ook het bedrijfsleven kennis maken, vindt Ton Heerze: “Als bedrijf kun je de accommodatie en de faciliteiten huren. Voor een feestje, een gezellige middag of om zomaar met je medewerkers een paar uurtjes te volleyballen. Die sfeer maakt het uniek. En niets is leuker dan met elkaar sportief bezig te zijn.”

Thijs Oosting: “We gaan de mogelijkheden van het Webton Beach Center Twente nu ook meer presenteren aan het bedrijfsleven. Je kunt denken aan een motivatietraining, misschien zelfs wel een presentatie. En dat dan weer gekoppeld aan een paar uurtjes ontspanning en gezellig in teamverband wedstrijdjes te spelen.” Mede door de reeds genoemde medewerking van het café-restaurant is de catering geen probleem: voor drankjes, al dan niet met een parapluutje en hapjes wordt gezorgd. En ook kan er een complete barbecue worden georganiseerd.

Feit blijft dat het Nederlandse klimaat een zekere mate van onzekerheid biedt. Geen punt, vindt Oosting: “We hebben een tent waar iedereen in kan en waar een echt feestje gebouwd kan worden. Bovendien, we hebben zoveel vertrouwen in de komende zomer, dat we zelfs de mogelijkheid van een zwembad bekijken. Dan is het sfeertje helemaal compleet.”

www.webtonbeachcentertwente.nl

Webton Beach Center Twente

Foto: Frank Visschedijk
Tekst: Erwin Gevers
Editie: TOM April 2012

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!