09-06-2015

Handleiding content marketing

Dé handleiding voor content marketing

Content marketing is een van de belangrijkste onderdelen van zoekmachine optimalisatie (SEO). De afgelopen jaren schreven wij reeds diverse artikelen over de noodzaak van content om hoog te scoren in Google.

content marketing infographic

De waarde van content blijft anno 2015 alleen maar toenemen. Het is daarom de hoogste tijd voor een uitgebreide handleiding die jou helpt snel verbeteringen aan te brengen in je content marketing.

Begrijp hoe de bezoeker zoekt

Een goede content marketing strategie is gebaseerd op de denkwijze van de zoekmachinegebruiker. Het uiteindelijke doel van een website kan weliswaar conversie zijn, de beste manier om dit te verwezenlijken is om de wensen van de gebruiker te allen tijde voorop te stellen.

content marketing

Wanneer je het online gedrag, de interesses en verwachtingen van jouw doelgroep begrijpt, kun je als marketeer sterkere content ontwikkelen die gebruikers overtuigt om de interactie met jouw merk aan te gaan en erover te praten.

Begrip voor jouw doelgroep kun je kweken door de volgende acties te ondernemen:

  1. Analyseer de nieuwste gegevens uit zoekmachines en sociale platforms om de nieuwste gebruikerstrends te achterhalen. Kijk bijvoorbeeld op welke zoektermen er in Google de laatste tijd wordt gezocht, welke hashtags trending zijn op Twitter en welke artikelen worden gedeeld op Facebook. Uiteraard doelen we hierbij op content en zoektermen die relevant zijn voor jouw website en de niche waarin je actief bent.
  2. Kijk welke content momenteel hoog scoort in Google op zoekwoorden die voor jouw website relevant zijn. Analyseer welke content de concurrentie gebruikers aanbiedt. Bevatten concurrerende websites waardevolle content die op jouw website niet te vinden is?
  3. Analyseer welke content marketing strategieën de concurrentie gebruikt om hoog te scoren in de zoekresultaten. Waarom scoren deze websites goed bij de zoekmachinegebruiker en doelgroep? Zijn er succesvolle elementen uit deze strategie die jij nog niet inzet voor jouw website?
  4. Probeer te achterhalen wat gebruikers willen en verwachten van jouw merk. Doe dit bijvoorbeeld door dit simpelweg te vragen op social media of door een enquête te organiseren op jouw website. De informatie zal je waardevolle inzichten verschaffen over de wensen van je doelgroep.
  5. Na het volgen van bovenstaande stappen heb je behoorlijk wat informatie verzameld over het gedrag en de interesses van jouw doelgroep en de trends die gaande zijn in jouw niche. Deel jouw doelgroep op basis van deze data op in meerdere subdoelgroepen met elk hun eigen voorkeuren, wensen en verwachtingen.

Optimaliseer je website voor de gebruiker

Nu je eenmaal weet hoe jouw doelgroep denkt en wat zij van jouw merk verwachten, kun je jouw content hierop aanpassen. Zo kun je in het vervolg artikelen schrijven waarin de interesses van de doelgroep centraal staan en die dus veel toegevoegde waarde hebben voor je website. Hoe sterker je content zich focust op de wensen van het lezerspubliek, hoe sterker de binding met de doelgroep zal worden en hoe meer trouwe volgers je merk zal creëren.

Hoewel het realiseren van hoge noteringen in de zoekresultaten op voor jouw doelgroep relevante zoektermen natuurlijk van groot belang is, is het aanspreken van jouw lezerspubliek datgene wat uiteindelijk zorgt voor daadwerkelijke merkbinding en conversies.

Optimaliseer de inhoud van je content om vertrouwen te creëren en een band op te bouwen met jouw doelgroep:

  1. Denk goed na over de wijze waarop een artikel meerwaarde creëert. Is de informatie inhoudelijk ijzersterk of vooral vermakelijk voor de doelgroep? Wat het sterke punt van jouw content ook is, de informatie moet in ieder geval toegevoegde waarde hebben voor de lezer. Schrijf content die de doelgroep graag wil delen met zijn omgeving.
  2. Ondersteun de stellingen in je artikelen met verwijzingen naar betrouwbare (wetenschappelijke) bronnen die de geloofwaardigheid en autoriteit van je content Dit is een punt waar veel websites het laten afweten, dus op dit gebied kun jij je onderscheiden van de concurrentie.
  3. Bouw je content rond de onderwerpen en zoektermen waarop jouw doelgroep zoekt. Dit zal de positie van jouw website in de zoekresultaten verbeteren waardoor zowel je bestaande lezerspubliek als potentiële nieuwe klanten vaker in aanraking komen met jouw merk. Na verloop van tijd zal je website hierdoor worden gezien als betrouwbare bron van informatie met een hoge autoriteit.
  4. Schrijf content niet voor de zoekmachines, maar voor de menselijke lezer. Artikelen moeten allereerst prettig leesbaar zijn en meerwaarde hebben voor jouw (sub)doelgroepen. Zoekmachine optimalisatie mag nooit ten koste gaan van een optimale gebruikerservaring. De bezoeker is degene die je uiteindelijk wilt converteren naar een klant.
  5. Creëer een geheel eigen tone of voice voor jouw merk, waardoor lezers door jou geschreven content gemakkelijk kunnen herkennen. Natuurlijk kun je elk artikel tot op zekere hoogte afstemmen op de doelgroep of het kanaal waarmee de content verspreid wordt, maar de stijl van jouw content moet een zekere mate van uniformiteit Spreekt jouw stijl de lezer aan, zal hij blijven terugkeren om meer content te lezen.
  6. Verken de verschillende manieren die er zijn om content te verspreiden en ontdek welke manier bij jouw doelgroep de hoogste engagement Worden jouw artikelen via Facebook bijvoorbeeld veel vaker gedeeld dan dat ze via Twitter worden geretweet? Dat maakt Facebook tot een waardevol medium binnen jouw content marketing strategie. Anderzijds betekent dit dat je tweets wellicht anders geformuleerd kunnen worden om een hogere engagement te stimuleren.
  7. Hou altijd in gedachten dat inmiddels meer dan de helft van het online webverkeer afkomstig is van gebruikers op mobiele apparaten. Hou bij het creëren van nieuwe content bijvoorbeeld rekening met slechte leesbaarheid op kleine mobiele schermen of het plaatsen van schermvullende grote afbeeldingen tussen alinea’s. Heb je al een responsive website? Dan hoef je je over deze zaken nauwelijks zorgen te maken.

Optimaliseer je website voor zoekmachines

Het is belangrijk om bij het schrijven van content de wensen van de lezer in gedachten te houden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat content tegelijkertijd niet geoptimaliseerd kan worden voor zoekmachines.

De best presterende content bevat vaak een ideale mix tussen prettige leesbaarheid voor de gebruiker en optimale vindbaarheid voor de zoekmachines. Net zoals je content de aandacht van de lezer snel moet grijpen en vasthouden, geldt deze eis in zekere mate ook voor de zoekmachines.

Optimaliseer je content en verspreidingskanalen zodat zoekmachines makkelijker verbanden leggen tussen jouw content en de informatie waar jouw doelgroep naar zoekt. Overdrijf echter niet en hou de menselijke lezer in gedachten tijdens het schrijven.

Content die in overdreven mate geoptimaliseerd is, bevat vaak extreem veel zoektermen en is hierdoor minder prettig leesbaar. Zoekmachines hebben tegenwoordig diverse methoden om overdreven geoptimaliseerde content te detecteren en bestraffen de verminderde leesbaarheid met een fikse daling in de zoekresultaten. Overoptimalisatie van content werkt dus averechts.

Wil je kwalitatieve content creëren die op de goedkeuring van zowel lezers als zoekmachines kan rekenen, pas dan de volgende tips toe:

  1. Maak je content strategie overzichtelijk. Maak een zogenaamde content agenda waarin je bij elk gepland artikel relevante onderwerpen en zoektermen noemt. Plaats nieuwe artikelen op basis van vaste tijdsintervallen. Zo creëer je een vast ritme voor jezelf en weet je doelgroep wanneer er een nieuw artikel van jouw merk valt te verwachten.
  2. Optimaliseer je content voor zoekmachines en verwerk relevante zoektermen in je artikelen. Hou ook rekening met het optimaliseren van titels, URL’s en beschrijvingen. Al dit soort details dragen bij aan een stijging van jouw website in Google en kunnen het kleine verschil vormen waarmee jij de concurrentie aftroeft.
  3. Veel websites zijn gemaakt met WordPress. Voor dit populaire Content Management System zijn diverse gratis plugins beschikbaar waarmee de website wordt geoptimaliseerd voor zoekmachines. Een bekende plugin zoals Yoast is een uitstekend hulpmiddel om nieuwe content automatisch te optimaliseren. Een kleine moeite die altijd loont.
  4. Creëer voor elk nieuw artikel een aparte webpagina, zelfs wanneer het artikel inhoudelijke overlap vertoont met diverse artikelen die je eerder geschreven hebt. Kortere artikelen hebben een hogere leesbaarheid voor bezoekers dan ellenlange lappen tekst. Ook vanuit SEO-perspectief is het gunstig om meer webpagina’s aan je website toe te voegen, omdat hiermee in potentie meer autoriteit wordt gecreëerd.
  5. Verzamel kwalitatief hoogwaardige backlinks van websites met een zo hoog mogelijke autoriteit. Dit helpt zoekmachines niet alleen om jouw content in verband te brengen met gerelateerde zoektermen, maar geeft een extra ranking boost doordat Google meer autoriteit aan jouw website toekent. Wanneer betrouwbare websites met een hoge autoriteit naar jou linken, indiceert dit volgens Google dat jouw website waarschijnlijk ook betrouwbaar is. Dit wordt beloond met een stijging in de zoekresultaten.
  6. Zoekmachines hechten veel waarde aan de kwaliteit van je content. Een van de manieren om kwaliteit te meten is door de actualiteit van content te controleren. Wanneer een artikel bijvoorbeeld jarenlang niet is bijgewerkt en diverse niet-werkende links bevat, concludeert Google dat de kwaliteit van de betreffende content inmiddels te wensen overlaat. Controleer je (oude) artikelen daarom regelmatig op kapotte links en onjuiste informatie die inmiddels is achterhaald en doe aanpassingen waar nodig.
  7. Optimaliseer content indien mogelijk voor lokale zoekopdrachten. Creëer unieke pagina’s met gedetailleerde informatie voor gebruikers die zich op een bepaalde locatie bevinden. Zo heeft Webton bijvoorbeeld een algemene pagina over webdesign, maar ook een pagina die zich op webdesign in de omgeving van Almelo Dit laatste is natuurlijk zeer relevant en heeft toegevoegde waarde voor gebruikers die zich in de omgeving van Almelo bevinden. Google erkent dit en beloont lokaal georiënteerde webpagina’s met een stijging in de zoekresultaten.
  8. Maak een XML sitemap en voeg deze toe aan bekende zoekmachines zoals Google en Bing. Een sitemap helpt zoekmachines om de pagina’s op jouw website te indexeren en kan hierdoor een positieve invloed hebben op jouw noteringen in de zoekresultaten.
  9. Vergroot de exposure voor je content met behulp van betaalde middelen zoals advertenties. Geoptimaliseerde content zal weliswaar al goed scoren in zoekmachines, maar zal nog meer mensen bereiken wanneer je ermee adverteert. Door optimalisatie en advertenties gecombineerd in te zetten, creëer je de maximale exposure voor jouw content.

Meet de progressie van je website

De data van je website spreekt boekdelen over de minpunten van je content en de mogelijkheden die je website op dit gebied laat liggen. Met behulp van tools als Google Analytics zie je exact welke pagina’s goed of juist slecht worden bezocht. In combinatie met andere gebruikersstatistieken verschaft dit inzicht over verbeterpunten voor je content marketing strategie.

Wanneer je begrijpt hoe jouw lezerspubliek reageert op content, kun je je focussen op het verhogen van het bereik, engagement en conversies:

  1. Bestudeer de gebruikersrapporten van alle kanalen die je gebruikt om content te verspreiden. Denk aan je website, maar ook aan social media kanalen zoals Facebook en Twitter. Hoe meer informatie, hoe duidelijker patronen op het gebied van engagement en interesses van bezoekers worden.
  2. Gebruik Google Analytics om te achterhalen welke soort content het meeste bezoekersverkeer en acties bij gebruikers
  3. Gebruik Google Analytics om te achterhalen welke invloed jouw content heeft op conversieratio’s en verkoopcijfers.
  4. Gebruik Google Webmaster Tools om fouten op je website op te sporen die een negatieve invloed hebben op de ranking van je website in de zoekresultaten.
  5. Gebruik speciale software op het gebied van heat mapping en click tracking om de route te zien die gebruikers op je website afleggen.
  6. Gebruik data om te achterhalen welke verspreidingskanalen, onderwerpen en tekststijl van je content resulteren in de hoogste engagement van gebruikers.

Conclusie

Gebruik de tips in dit artikel om sterkere content te creëren die beter vindbaar is in zoekmachines. Je weet nu welke statistieken je in de gaten moet houden om te controleren of jouw content marketing strategie geoptimaliseerd moet worden. Met behulp van zoekmachine marketing en content marketing kan jouw merk, gebruikers exact op het juiste moment de gewenste content voorschotelen.

Kun je hierbij wel wat professionele hulp gebruiken? Bekijk dan onze diensten op het gebied van content marketing of neem contact op met onze content marketing experts. Wij hebben reeds talloze websites topposities in Google bezorgd. Bel Webton via 074 – 3030400 of mail naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!