16-12-2014

Gratis tips voor online marketeers

16 december 2014

10 goede voornemens voor online marketeers!

Op de valreep van het nieuwe jaar onthult Webton 10 SEO-strategieën die elke online marketeer in zijn arsenaal zou moeten hebben.

1. Website responsive maken

responsive design

Bijna de helft van het webverkeer in ons land is afkomstig van mobiele apparaten zoals tablets en smartphones. Tegelijkertijd is de mobiele ervaring van 4 op de 5 Nederlandse websites ronduit belabberd te noemen.

Verwacht wordt dat het aantal mobiele bezoekers in de nabije toekomst exponentieel zal blijven groeien. Wanneer meer dan de helft van het webverkeer straks afkomstig is van mobiele apparaten, is het noodzakelijk om de mobiele ervaring van bezoekers te optimaliseren.

De beste methode hiervoor is het maken van een responsive website. Doe dit bij voorkeur zo snel mogelijk in 2015; hoe langer je wacht, hoe meer bezoekers je teleur zal stellen.

2. Content is key

In welke sector een bedrijf ook actief is, tegenwoordig is een online thuishaven echt onmisbaar. Wanneer bezoekers een organisatie niet online kunnen vinden, zullen ze deze al snel niet meer serieus nemen.

Wanneer een bedrijf al wél over een website beschikt maar hier weinig waardevolle informatie op te vinden is, zal de bezoeker waarschijnlijk kiezen voor alternatieven die relevante content bevatten. Over elk onderwerp is tegenwoordig een overvloed aan gratis informatie te vinden op internet.

Wanneer jouw website hier anno 2015 niet in meegaat en relatief weinig unieke content biedt (in het slechtste geval duplicate content), zullen potentiële klanten snel uitwijken naar de concurrentie en niet meer terugkeren.

Online marketing ging voorheen soms om het leveren van kwantiteit; zoveel mogelijk content op de website, zoveel mogelijk likes op Facebook, zoveel mogelijk volgers op Twitter en zoveel mogelijk backlinks. Het afgelopen halve decennium werd de hoeveelheid online informatie echter bijna 10 keer zo groot en ook het aantal websites groeide stormachtig.

Kwaliteit is daarom in 2015 belangrijker geworden dan kwantiteit. Om je nog te onderscheiden, zul je content moeten bieden die écht het verschil maakt. Mensen besteden hun schaarse tijd alleen nog aan het lezen van content die meerwaarde biedt. Zorg dus dat je content uniek én goed geschreven is.

3. Niet ‘of-of’, maar ‘en-en’

Marketeers delen media over het algemeen bij voorkeur op in afzonderlijke kanalen. Een ogenschijnlijk logische handelwijze, want veel marketeers zijn net iets meer gespecialiseerd in het ene kanaal dan in het andere.

Online bezoekers zien deze media echter niet als aparte kanalen, maar als onlosmakelijk met elkaar verbonden stroken van de online weg die ze bewandelen.

Het is voor marketeers dan ook zaak om niet alleen de afzonderlijke stroken te beheersen, maar om specialistische kennis te bezitten over de gehele online weg die consumenten afleggen op weg naar hun uiteindelijke doel: een online aankoop.

Maar niet alleen online consumentengedrag wordt steeds inzichtelijker, ook offline gedrag van mensen kan steeds beter in kaart worden gebracht. Door de rappe opkomst van ‘connected devices’ wordt de scheidslijn tussen offline en online steeds dunner. De integratie van beide werelden verloopt alsmaar soepeler en sneller.

We bedienen de lampen in ons huis via een app op onze smartphone (denk aan Philips Hue), zetten via een andere app op afstand de verwarming alvast aan voordat we thuiskomen en streamen overal in huis draadloos muziek.

Online maakt steeds vaker deel uit van ons dagelijks leven. Smartwatches, calorieëntellers en allerlei gezondheidsapps verzamelen een diversiteit aan waardevolle statistieken over ons gedrag.

Hoe meer data er beschikbaar is over de consument, hoe beter dit is voor marketeers. In 2015 is het dan ook aan te bevelen om goed te inventariseren welke kansen deze ontwikkelingen bieden voor jouw bedrijf.

verwarming app

4. Advertenties koppelen

koppelen

Niet alleen over het offline gedrag, maar ook over het online gedrag van de consument zijn steeds meer gegevens beschikbaar. De meeste mensen brengen via hun smartphone veel tijd online door, wat voor marketeers een schat aan informatie oplevert.

De consument zit echter niet te wachten op reclame. Mensen bekijken op hun smartphone bij voorkeur de berichten en ontwikkelingen rondom hun kennissenkring, zonder daarbij afgeleid te worden door advertenties. Om in deze situatie toch op te vallen en interessant te zijn, moeten advertenties relevant zijn en in de juiste context getoond worden.

Context is een breed begrip en voor elke consument zal een andere advertentie relevant zijn. Door de beschikbare gegevens over het online gedrag van de consument te koppelen aan de getoonde advertenties, wordt de kans vergroot dat de consument op de advertentie klikt.

Wanneer bijvoorbeeld uit data blijkt dat de consument geïnteresseerd is in sport, kunnen de uitzendtijden van een groot sportevenement worden getoond in een advertentie. Of wanneer de consument geregeld online naar Italiaanse recepten zoekt, kunnen lokale Italiaanse restaurants in de omgeving worden afgebeeld.

De tijd dat op websites willekeurige advertenties werden afgebeeld is definitief voorbij. Alleen advertenties die in de juiste context worden getoond, maken nog kans op de aandacht van de ontvanger.

5. Targeting optimalisatie

publiek

Targeting optimalisatie is een trend die geheel aansluit op de toenemende beschikbaarheid van gegevens over de consument. Hoe meer data er beschikbaar is, hoe preciezer advertenties geoptimaliseerd kunnen worden op de kenmerken van de consument; dit staat ook wel bekend als targeting.

Online kan er veel nauwkeuriger getarget worden dan via offline kanalen zoals televisie en radio. In de voorgaande jaren werd hier echter niet voldoende gebruik van gemaakt en bleef de targeting beperkt tot demografische kenmerken zoals geslacht, leeftijd, regio, inkomen en opleidingsniveau. Maar een man tussen de 35 en 50 jaar oud met een bovengemiddeld hoog inkomen, kan totaal andere voorkeuren en interesses hebben dan zijn leeftijdsgenoten en buren.

De nieuwe tendens is daarom om online advertenties te optimaliseren door steeds nauwkeuriger te targeten. Sociale netwerken zoals Facebook spelen hierop in met opties als ‘aangepaste doelgroepen’ voor adverteerders. Hierbij kunnen alle consumentengegevens uit databases zoals een CRM, Google Analytics en nieuwsbrieven gekoppeld worden aan advertenties op Facebook.

Wanneer je op basis van deze data weet of iemand al klant is, in welke producten diegene geïnteresseerd is en of hij of zij de nieuwsbrief al ontvangt, kun je veel gerichter adverteren. Een sociaal medium als Facebook is hierdoor bij uitstek geschikt voor targeting optimalisatie en zal leiden tot verhoogd verkeer op andere kanalen.

Geld biljetten

Toch kent adverteren op Facebook niet louter voordelen. De afgelopen jaren is het aantal accounts en daarmee ook de hoeveelheid berichten op Facebook exponentieel gegroeid. Hierdoor geldt voor de meeste bedrijven dat hun organisch bereik nog slechts enkele procenten van hun volgers is. Om dit bereik te verhogen, zoeken veel marketeers hun toevlucht tot betaalde advertenties.

Vanaf 2015 wordt de noodzaak hiertoe nog groter omdat promotionele berichten door Facebook zullen worden bestraft. Adverteerders zullen hierdoor op zoek moeten naar advertentiemethoden die een optimale betrokkenheid genereren bij de doelgroep, zodat de kosten voor adverteren zo laag mogelijk blijven.

Speciaal voor deze doeleinden heeft Facebook diverse opties, waaronder ‘vergelijkbare doelgroepen’. Dit zijn groepen die overeenkomsten vertonen met de eerder genoemde aangepaste doelgroepen en waarmee je het bereik van een merk flink kunt vergroten. Doordat je je op een specifieke doelgroep kunt richten (bijvoorbeeld de bezoekers van je website), blijft er sprake van zeer gerichte targeting.

Facebook is niet het enige sociale medium dat nieuwe advertentiemogelijkheden heeft doorgevoerd. Zo introduceerde Twitter onlangs speciale ‘Twitter cards’, waarmee je op diverse manieren het webverkeer naar je website en sociale kanalen kunt stimuleren.

6. Sociale SEO

Officieel luidt de stelling van Google dat social shares niet meewegen als ranking factor in het algoritme van de zoekmachine. Maar dat betekent uiteraard niet dat ze geen invloed hebben op de positie van websites in de zoekresultaten. Sterker nog: de rol van social shares wordt steeds belangrijker.

Hoewel de ranking van een website geen direct gevolg is van de hoeveelheid social shares, is er wel sprake van een correlatie. Want hoe beter Google een website beoordeelt, hoe hoger deze in de zoekresultaten zal belanden en hoe meer mensen de pagina zullen delen op diverse sociale netwerken.

Indirect hebben social shares daarom wel degelijk een positieve invloed op een betere SEO-waarde. Want wanneer een webmaster van een website met een hoge autoriteit naar aanleiding van een social share naar een website linkt, beoordeelt Google deze link als een zeer betekenisvolle.

Dit soort influencers vormen dus de schakel tussen een social share en een zeer waardevolle externe link. Marketeers doen er daarom goed aan om via social media in contact te treden met dergelijke personen. De informatie op jouw website moet dan wel aansluiten op het interessegebied van de influencer in kwestie; je wilt immers dat hij een link op zijn website plaatst.

Hoe vaker een website is gedeeld, hoe eerder bezoekers deze zullen lezen. Wanneer zoveel andere mensen de informatie hebben gelezen, moet deze bijna wel interessant zijn, redeneert men vaak. Ook op die manier hebben social shares dus indirect invloed op het webverkeer richting je website.

7. Sociale klantenservice

hartje

Door de toenemende aanwezigheid van mensen op sociale netwerken en review websites kan een bedrijf zich geen misstappen meer veroorloven op het gebied van klantenservice. Elke ontevreden klant kan zijn ongenoegen immers online delen met kennissen, vrienden en de miljoenen andere bezoekers van sociale netwerken en reviewsites. De imagoschade die dit oplevert kan enorm in de kosten lopen.

Investeren in uitmuntende klantenservice is tegenwoordig daarom vaak verstandiger dan geld uitgeven aan reclame. Zorg dat de dialoog met partijen zoals klanten, bezoekers, volgers en influencers met grote autoriteit op gang blijft. Hiermee geef je een signaal af aan je doelgroep dat je veel waarde hecht aan de mening van je klantenkring.

Blijf het gedrag van je doelgroepen continu monitoren en verwerk de feedback op regelmatige basis in je planning. Werken op basis van een traditionele jaarplanning is achterhaald; door in kleine deelcycli of ‘sprints’ van enkele weken te werken en duidelijke subdoelen te stellen, blijft een organisatie flexibel en kan er snel ingespeeld worden op mogelijkheden en gevaren.

8. Integreer podcast en e-mail

In de digitale wereld gaan de ontwikkelingen razendsnel. Voorheen zeer populaire kanalen zoals podcast en e-mail hebben de afgelopen jaren terrein moeten inleveren ten opzichte van nieuwe ontwikkelingen. Inmiddels lijkt er sprake van een voorzichtige comeback.

Steeds meer mensen luisteren op hun smartphone naar podcasts wanneer zij onderweg zijn (bijvoorbeeld in de trein of bus). De bekende muziek streaming gigant Spotify wil daarom zelfs podcasts gaan streamen. Ook autobezitters zullen in de nabije toekomst sneller in aanraking komen met podcasts. De komende jaren worden auto’s ‘connected’, wat betekent dat ze over geavanceerde functionaliteit beschikken waarbij internet standaard inbegrepen is.

Verwacht wordt daarom dat bestuurders die voorheen altijd naar de radio luisterden, tegen die tijd massaal over zullen stappen naar podcasts. Want ook dit zijn in feite radio shows, maar dan via internet.

In 2015 zal radio dan ook flink onder druk komen te staan door de concurrentie van podcasts. Het is daarom verstandig hier rekening mee te houden en een vorm van podcasting in je content marketing te integreren.

Ook op het gebied van e-mail staan er drastische veranderingen op stapel. De hoeveelheid e-mail die mensen ontvangen, stijgt nog elk jaar en inmiddels wordt ruim meer dan de helft van de mails bekeken op smartphones. Door deze ontwikkelingen ontstaat er steeds meer behoefte aan efficiënte organisatie van alle e-mails die op een smartphone binnenkomen.

Hiervoor zijn diverse hulpmiddelen beschikbaar, zoals Google’s Inbox en Mailbox. Deze tools kiezen bewust voor een andere benadering van de inbox, om zo een snellere en effectievere workflow bij de gebruiker te creëren. Zo leert Mailbox van het gedrag en de voorkeuren van de gebruiker en kunnen complexe handelingen met een enkele beweging worden uitgevoerd.

Met een swipe van links naar rechts over het scherm van de smartphone wordt een mail bijvoorbeeld in de prullenbak gegooid, terwijl een swipe naar rechts hem juist bewaart. Deze intuïtieve wijze van mails doornemen bespaart de gebruiker de nodige tijd.

Het eenvoudig bewaren van mails heeft bovendien nog een voordeel: wanneer het onderwerp van een e-mail er veelbelovend uitziet, zal de gebruiker geneigd zijn de mail te ‘snoozen’. De kans is dan groot dat de e-mail later nog eens gelezen wordt, dit in tegenstelling tot conventionele e-mailprogramma’s.

Al dit soort innovaties hebben grote invloed op de e-mail marketing zoals online marketeers die bedrijven. In 2015 zullen mailings worden bekeken op een enorme variëteit aan mobiele apparaten en schermformaten. Op elk apparaat moeten de mailings optimaal worden weergegeven om niet aan effectiviteit in te boeten. Een grote uitdaging voor marketeers en webmasters.

Naast een optimale weergave streven veel online marketeers naar een onderscheidende weergave van hun mailings. Je wilt immers opvallen tussen de e-mails van de concurrentie. Door de nieuwe grafische weergave van tools zoals Mailbox en Google’s Inbox wordt dit echter steeds moeilijker.

Inbox wordt tegelijkertijd echter een stuk visueler dan Gmail op dit moment is. Hierdoor liggen er voor marketeers meer creatieve kansen op het gebied van afbeeldingen. Wanneer mensen vluchtig door de inbox op hun smartphone bladeren, is het dus nog altijd mogelijk onderscheidend vermogen te creëren met behulp van visuele elementen.

visuele elementen

Tip van Webton

De meeste e-mailprogramma’s plaatsen bovenin een e-mailbericht een hyperlink naar een alternatieve versie op een webpagina. Vaak wordt er een begeleidende tekst bij geplaatst zoals: “Wordt deze mail niet goed weergegeven op uw apparaat? Klik dan hier om verder te lezen in uw favoriete browser.”

Dergelijke standaardteksten sporen de lezer absoluut niet aan om verder te klikken. Integendeel: de meeste bezoekers zullen zonder na te denken wegklikken. Het is daarom van groot belang om vóór de standaardtekst nog een of meerdere zinnen te plaatsen die de nieuwsgierigheid van jouw doelgroep prikkelen. Bij voorkeur zijn deze zinnen zoekwoordrijk en maken ze direct duidelijk waar de tekst over gaat zonder direct de gehele inhoud prijs te geven.

Eén van jouw goede voornemens voor 2015: ontdek de nieuwe functionaliteiten op het gebied van e-mail en verzin campagnes die deze benutten!

9. Maak gebruik van video

Online video is inmiddels niet meer weg te denken uit het medialandschap. Denk alleen al aan de populariteit van Netflix, YouTube en de snelle opmars van smart-tv’s.

De huidige scheiding tussen online video en traditionele ‘broadcast’ televisie is een verdwijnend fenomeen. Over enkele jaren kan het zijn dat we thuis YouTube-video’s bekijken op onze televisie, terwijl we buitenshuis live televisieprogramma’s volgen op onze smartphone of tablet. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de opkomst van snelle mobiele netwerken zoals 4G.

In 2015 zal online video alleen maar verder groeien. Snel mobiel internet maakt het mogelijk om op elke willekeurige locatie video’s te bekijken of muziek te streamen.

10. Inspireer vóór de aankoop

De meeste websites zijn sterk gericht op het sluiten van de transactie. Niet zo gek, want de afgelopen jaren leerden marketingspecialisten webmasters dat de klant zo snel mogelijk verleid moet worden tot het doen van de aankoop. Veel websites maken zelfs gebruik van speciale landingspagina’s om ‘koopbereide’ klanten figuurlijk het laatste zetje te geven.

Tijden veranderen echter en de online consument anno 2015 handelt minder impulsief. Er komt steeds meer gratis informatie beschikbaar over ervaringen met producten en diensten. En waarom zou de consument iets op de gok kopen, als hij eerst uitgebreid vooronderzoek kan doen?

De meeste mensen bezoeken voor een aankoop tientallen websites. Niet alleen voor dure producten als kleren, apparatuur of een nieuwe auto, maar zelfs voor relatief goedkope artikelen. Hierdoor zal de gemiddelde websitebezoeker niet zo snel meer een impulsaankoop doen.

Het heeft daarom weinig zin om je gehele website in te richten op het afronden van de transactie. De klant moet eerst immers overtuigd worden om de aankoop überhaupt te doen. Belangrijker dan het faciliteren van de transactie is daarom het inspirerende proces dat eraan vooraf gaat. Bereid de bezoeker in geleidelijke stapjes voor op de aankoop en vergroot hiermee de kans dat deze ook daadwerkelijk doorgaat. Ook in 2015 geldt: geduld is een schone zaak!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!