15-08-2014

15/08/14 – 19 Gratis SEO Tips

Meer dan 15 gratis tips om hoger te scoren in Google!

Veel ondernemers zijn op zoek naar manieren om met hun bedrijfswebsite hoger in Google te komen. Met de regelmatige aanpassingen aan het algoritme van Google, wordt het er echter niet gemakkelijker op om hoog te scoren. Deze updates hebben als doel om bezoekers te voorzien van actuele en kwalitatief hoogwaardige content. Websites die hun best doen om deze kwaliteit te leveren en hun content regelmatig bijwerken, zullen beloond worden met een hogere positie in de zoekresultaten.

Wat is SEO?

Kwalitatief sterke content en een gedegen linkstructuur zullen ook in de toekomst een garantie voor succes blijken. Want hoewel niemand de exacte toekomststrategie van Google kent, blijven geleidelijk opgebouwde merken ook in moeilijke tijden overeind. Dit in tegenstelling tot websites die gebruik maken van bedenkelijke SEO strategieën om zo snel mogelijk resultaten te boeken. SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie: het optimaliseren van verschillende facetten van een website om een zo hoog mogelijke positie in de zoekmachines te verkrijgen. Bij het schrijven van content moet dus niet alleen rekening gehouden worden met de leesbaarheid voor bezoekers, maar ook met een goede vindbaarheid van de webpagina. Door relevante zoektermen voor een website in titels, koppen, teksten en beschrijvingen te verwerken zorg je ervoor dat jouw website op deze termen hoog zal scoren in zoekmachines zoals Google en daardoor goed gevonden zal worden door bezoekers. Verplaats je dus altijd in de bezoeker en vraag jezelf af op welke termen jij zou zoeken voor informatie over een bepaald onderwerp.

De beste tips om hoger te komen in Google

Bij het optimaliseren van een website voor een hogere positie in Google spelen verschillende aspecten een rol. Ruwweg kunnen deze opgedeeld worden in drie categorieën: domeinnaam, website en backlinks. Hieronder volgt een opsomming van de beste SEO tips om met je website hoog in Google te scoren:

Domeinnaam

  1. Lengte domeinnaam

Hoe korter een domeinnaam, hoe makkelijk deze te onthouden is voor een bezoeker. Voor bedrijven is het aan te bevelen de bedrijfsnaam te verwerken in de domeinnaam. Omdat precieze matches het hoogst scoren in Google, is het nooit een verkeerde keuze om simpelweg de bedrijfsnaam als domeinnaam te gebruiken, gevolgd door de landenextensie. Webton.nl is hier een goed voorbeeld van.

  1. Leeftijd domeinnaam

Google kent aan elke website een bepaalde waarde toe door middel van de PageRank status. Hoe hoger de PageRank van een website, hoe meer waarde en autoriteit Google de website toedicht. Een hoge waarde wordt logischerwijs niet in enkele dagen opgebouwd. Daarom krijgen veel websites pas een hoge PageRank wanneer ze langere tijd bestaan. Oudere domeinnamen hebben hierdoor vaak een hogere PageRank. Het kan dan ook voordelig zijn om bij een nieuwe website te kiezen voor een domeinnaam met een hoge leeftijd. Dit kan gunstige gevolgen hebben voor de positie van je website in Google.

  1. Landextensie domeinnaam

Voor een Nederlands bedrijf is het voor de hand liggend om voor een domeinnaam met een Nederlandse extensie te kiezen: een domeinnaam die eindigt op de extensie .nl. Indien de ambities van het bedrijf de landsgrenzen overstijgen, kan het met het oog op de toekomst een slimme keuze zijn om een .com domeinnaam aan te vragen. Beide extensies worden door Google als betrouwbare optie gezien. Pas op met het gebruik van exotische extensies wanneer deze goedkoper zijn: niet alleen gaat dit ten koste van de uitstraling van je bedrijf richting bezoekers, maar ook kent Google dergelijke extensies een lagere waarde toe.

Website

  1. Een actuele website

In deze tijd van vluchtig nieuws en snelle ontwikkelingen is het belangrijk om een website zo actueel mogelijk te houden. Niet alleen zal dit op veel waardering van bezoekers stuiten, maar ook zal dit door Google beloond worden met een hogere notering in de zoekresultaten. Het is dan ook verstandig om content eens in de zoveel tijd te updaten, ook al gaat het slechts om subtiele veranderingen of toevoegingen. Omgekeerd geldt ook dat een website die over langere tijd niet wordt bijgewerkt, zeer waarschijnlijk zal dalen in de zoekresultaten.

  1. Geen duplicate content

Voor zowel bezoekers als het algoritme van Google is het een tegenvaller wanneer de teksten op je website (ten dele) gekopieerd blijken te zijn. Google straft websites die plagiaat plegen dan ook met een lagere status. Het kopiëren van slechts enkele zinnen kan al een negatieve uitwerking hebben op je positie in de zoekresultaten. Vermijd daarom óók dubbele content binnen je eigen website.

  1. Creëer een sitemap

Een sitemap helpt Google om de diverse pagina’s van je website te indexeren. Een sitemap is een XML-bestand dat met behulp van Google’s Webmaster Tools aan Google doorgegeven kan worden. Wanneer je gehele website geïndexeerd is, zal de website sneller gevonden worden op verschillende zoektermen.

  1. Een snelle website

Hoe sneller een website laadt, hoe eerder bezoekers geneigd zullen zijn nog eens terug te komen. Omdat ook Google dit weet, wordt een snellere website hoger gewaardeerd. Het is dan ook verstandig om te investeren in een snelle webserver en gebruik te maken van technieken die de laadsnelheid van de website bevorderen.

  1. Interne links

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Het onderling naar elkaar laten verwijzen van verschillende pagina’s is een eenvoudige manier om de zoekresultaten positief te beïnvloeden. De status van webpagina’s met een hoge PageRank wordt deels doorgegeven aan nieuwe webpagina’s, die hierdoor eerder geïndexeerd worden en meer bezoekers trekken.

  1. Alt tags bij afbeeldingen

Door elke afbeelding op je website een beschrijving in de vorm van een alt tag mee te geven, vergroot je de kans op meer traffic. Google Afbeeldingen is namelijk een potentiële bron van bezoekers voor je website.

  1. Keyword density

Met keyword density wordt gerefereerd aan de zogenaamde zoekwoord dichtheid: de frequentie waarmee een bepaalde zoekterm voorkomt in een tekst. Over het algemeen geldt dat een frequentie van 2% tot 3% het meest wordt gewaardeerd door Google. Een hoger percentage zal achterdocht opwekken en doen vermoeden dat de tekst is gemanipuleerd om hoger in de zoekmachines te belanden. Google geeft nog altijd de voorkeur aan kwaliteit boven kwantiteit!

  1. Logische opbouw

Een webtekst moet prettig leesbaar zijn, anders loop je het risico dat bezoekers de website voortijdig wegklikken. Een logische verdeling in kopjes en alinea’s verhoogt de leesbaarheid van teksten. Gebruik hiervoor de H1, H2, H3 en H4 tags. Omdat Google veel waarde toekent aan de kopjes in een tekst, is het slim om in deze koppen de belangrijkste zoektermen te verwerken. Zo zal je website nog beter gevonden worden.

  1. Unieke titel en beschrijving

Elke webpagina heeft een duidelijke titel nodig, zodat zowel bezoekers als Google weten waar de tekst over gaat. Hoe unieker deze titel is, hoe beter de webpagina in kwestie gevonden zal worden wanneer mensen op een gerelateerde zoekterm zoeken. Omdat Google ook de beschrijving van de website meeneemt, is het aan te bevelen ook deze zo uniek mogelijk te houden.

  1. Zoekterm in titel en beschrijving

De titel en beschrijving moeten niet alleen zo uniek mogelijk zijn, maar bij voorkeur moet er ook een belangrijke zoekterm in worden verwerkt. Een combinatie van uniciteit en relevante zoekwoorden helpt Google de inhoud van de webpagina te begrijpen en bezoekers naar je website te leiden.

Backlinks

  1. Backlinks

Backlinks zijn inkomende links vanaf andere websites naar je eigen website. Google analyseert naast de kwantiteit ook de kwaliteit van jouw backlinks en dit beïnvloedt de positie van je website. Het is dus niet alleen zaak om zoveel mogelijk backlinks te hebben, maar vooral backlinks die afkomstig zijn van websites met een hoge PageRank. Wanneer een dergelijke hoog aangeschreven website een link plaatst naar jouw website, is de kans groot dat jouw website over kwalitatief sterke content beschikt, zo redeneert Google. Ook websites die in dezelfde sector actief zijn of betrekking hebben op hetzelfde onderwerp als jouw website, worden door Google als een positieve bron van backlinks gezien. Probeer dus zoveel mogelijk kwalitatief hoogwaardige backlinks te verzamelen om hoog te scoren in Google.

  1. Organische backlinks

Een voor de hand liggende oplossing is om andere websites aan te schrijven om een backlink naar jouw website te plaatsen. Op lange termijn is dit echter geen handige strategie, omdat dit geen natuurlijke backlinks zijn en een algoritme-update van Google desastreuze gevolgen kan hebben voor je notering in de zoekresultaten. De beste maar ook meest tijdsintensieve manier om backlinks te creëren is daarom om zeer sterke content te schrijven. Lezers zullen deze al snel willen delen op hun eigen website en ook Google zal je hiervoor belonen.

  1. Backlink in tekst

Een backlink die op een website in een hoekje is weggemoffeld, komt minder organisch over dan een backlink die op logische wijze verwerkt is in een tekst. Zeker wanneer de betreffende tekst hetzelfde onderwerp heeft als de webpagina waar de backlink naar verwijst. Google kent dergelijke backlinks dan ook een hogere waarde toe dan backlinks die niet in een tekst zijn verwerkt. Ook hier geldt dus dat het proberen te manipuleren van Google op lange termijn een vruchteloze strategie is.

  1. Divers linkprofiel

Hoe eenzijdiger je linkstructuur en zoektermen, hoe achterdochtiger Google zal zijn. Wanneer steevast dezelfde zinnen en zoektermen worden gebruikt, vermoedt men dat een website probeert zijn positie in de zoekmachine te manipuleren. Het gevolg is een straf in de vorm van een lagere notering. Hou om dit te voorkomen je linkprofiel en gebruikte termen zo divers mogelijk.

  1. Geduld is een schone zaak

Tegenwoordig zie je veel advertenties van bedrijven die je in korte tijd hoge posities in de zoekresultaten van Google beloven. Maar wanneer het te mooi is om waar te zijn, is het dat vaak ook. Want zelfs wanneer jouw website in korte tijd de top van de zoekresultaten bestormt, is het succes vaak maar van korte duur. Diverse internetbedrijven hanteren dubieuze strategieën om dit soort resultaten mogelijk te maken. Zeer risicovol, want vroeg of laat komt Google hier achter en wordt de website genadeloos gestraft met een keldering in de zoekresultaten. Investeer daarom in kwalitatief sterke content in plaats van slinkse strategieën: op de lange termijn zal dit lonen! Bekijk hier nog enkele gratis SEO tips.

  1. Wees sociaal

Je website zal alleen snel groeien wanneer de artikelen door veel mensen gelezen worden. De eenvoudigste manier om dit te realiseren, is het delen van content via sociale platforms als fora en social media. Dit zorgt niet alleen voor meer bezoekers, maar ook voor een sterkere binding met de doelgroep en een groeiende schare trouwe lezers.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!