13-11-2013

13/11/13 – Gratis linkbuilding tips

6 tips over backlinks verdienen

Linkbuilding werd voorheen vooral gezien als een handige methode om een hogere positie in de zoekresultaten van Google te realiseren. Door verbeterde algoritmes zijn zoekmachines tegenwoordig echter in staat om onderscheid te maken tussen links die op een natuurlijke manier tot stand zijn gekomen (doordat andere mensen vrijwillig naar de website linken) en links die door linkbuilding verkregen zijn. Hierdoor is een nieuwe vorm van linkbuilden noodzakelijk geworden.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is niets anders dan het creëren van links naar een website; zogenaamde backlinks. Deze links worden geplaatst op andere websites en zijn van cruciaal belang voor de positie in de zoekresultaten. Hoe meer backlinks een pagina heeft, hoe relevanter de pagina wordt beoordeeld door zoekmachines. Linkbuilding is dus een essentiële investering om een hogere notering in de zoekresultaten te verkrijgen.

Updates van Google

De redenering van Google luidt dat pagina’s met een sterke inhoud geen linkbuilding nodig hebben. Hoe beter de content van een website, hoe meer mensen er immers vrijwillig naar zullen linken. Daarom introduceert Google regelmatig updates die de ordening van de zoekresultaten beïnvloeden. Denk hierbij aan bekende namen van updates zoals ‘Panda’ en ‘Penguin’. Dit soort updates hebben grote veranderingen aangebracht in de wijze waarop backlinks door Google beoordeeld worden. De meest effectieve methoden van linkbuilding veranderen dan ook continu.

Oude of nieuwe linkbuilding

Hierdoor werken voorheen succesvolle methodes van linkbuilding tegenwoordig niet goed meer. Google herkent kunstmatige backlinks zoals backlinks van startpagina’s of artikel-directories namelijk moeiteloos. Wanneer een website verhoudingsgewijs erg veel van dit soort kunstmatige backlinks heeft, kan Google de website straffen door de pagerank te verlagen!

Waar webmasters in het verleden hun website vaak standaard aanmeldden bij dergelijke directories, dient er tegenwoordig dus gekeken te worden naar de balans tussen kunstmatige backlinks en ‘verdiende’ backlinks. Het idee achter het verdienen van backlinks is dat een website dusdanig interessante content heeft dat andere websites er maar wat graag naar willen linken.

Linkbuilding nieuwe stijl

Door deze ontwikkelingen is het maken en verspreiden van leuke content steeds belangrijker geworden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle linkbuildingmethoden uit de oude doos waardeloos zijn geworden; de toepassing ervan moet alleen anders. Zoekmachine optimalisatie expert SEOmoz heeft 6 belangrijke tips geformuleerd met betrekking tot de belangrijkste veranderingen binnen linkbuilding.

1. Cross promotion

Vroeger was het uitwisselen van links tussen websites een makkelijke methode om snel links te krijgen. Tegenwoordig worden dergelijke backlinks door Google echter zeer laag gewaardeerd. Een betere strategie is daarom om samen te werken met websites of blogs die relevant zijn voor je eigen website. Cross promotion is een manier van promotie waarbij producten of diensten die met elkaar in verband staan gezamenlijk worden gepromoot. Denk hierbij bijvoorbeeld aan diensten die elkaar aanvullen zoals webdesign en zoekmachine optimalisatie. Op deze manier krijgt een website steeds meer relevante backlinks.

2. Goede content

Google heeft een zogenaamd Webspam-team in het leven geroepen dat zoekt naar gekochte links. Hoewel het kopen van links in een ver verleden wellicht nog werkte, is dit inmiddels al lang niet meer het geval. De straffen van Google zijn niet mals; websites die worden betrapt op het kopen van links, lopen het risico uit de zoekresultaten verwijderd te worden. Het risico is dus simpelweg te groot geworden. Het beste alternatief is kwalitatief sterke content schrijven waar mensen vrijwillig links naar willen plaatsen. Goede content die ook nog eens op slimme wijze wordt gepromoot, zal altijd beloond worden in de vorm van links.

3. Selectieve keuze directories

Zojuist is al gewezen op het gevaar van kunstmatige backlinks uit artikel-directories of startpagina’s. Teveel backlinks uit dergelijke webdirectories zullen resulteren in een negatieve beoordeling van Google, waardoor de positie van een website in de zoekresultaten zal dalen. Toch hebben directories nog altijd hun plaats in linkbuilding. Hierbij geldt dat hoe kieskeuriger een directory is, hoe hoger deze gewaardeerd zal worden door Google. Het is dus verstandig om selectief om te gaan met het plaatsen van links bij directories. Vermijd directories die zonder controle je links plaatsen!

4. Actieve deelname aan forums en communities

Veel linkbuilders reageerden in het verleden actief op blogs om zoveel mogelijk backlinks te genereren. Tegenwoordig hebben de meeste websites reactiemogelijkheden echter op nofollow gezet, waardoor Google er geen enkele waarde meer aan toekent.

Toch is het nog altijd zinvol om actief mee te doen op forums en communities. Zo kun je als webmaster links plaatsen naar je website als er gediscussieerd wordt over een relevant thema, maar ook zullen mensen die je helpt eerder geneigd zijn om uit zichzelf een backlink naar je website te plaatsen. Deze wijze van linkbuilding kent dus meerdere voordelen en is zeer effectief.

5. Content mining

Backlink mining was vroeger een bekende methode om de backlinks van de concurrentie te analyseren. Om van deze concurrenten te kunnen winnen, was het handig om vanaf dezelfde sites backlinks te plaatsen. Tegenwoordig gaat het echter vooral nog om content. Hierdoor is content mining de nieuwste rage om de concurrentie het nakijken te geven. De achterliggende gedachte is om simpelweg betere content te schrijven dan de concurrentie. Dit is niet altijd even makkelijk, maar op lange termijn wel zeer lonend.

6. Social media

Voorheen was een webring of link netwerk een populaire manier om verschillende websites met een vergelijkbaar thema te verbinden. Google kent hier echter steeds minder waarde aan toe, terwijl er juist in toenemende mate waarde wordt gehecht aan links die gedeeld worden via social media.

Het opbouwen van een sociaal netwerk dat bestaat uit invloedrijke mensen binnen een branche is dan ook een zeer verstandige strategie. Deze mensen kunnen vanaf hun website, blog of social media accounts naar je website linken en deze delen met andere mensen binnen hun sociale netwerk. Hoe vaker een website via social media gedeeld wordt, hoe relevanter de zoekmachines de pagina zullen beoordelen. Actieve promotie van content op sociale netwerken helpt dus uiteindelijk bij een hogere positie in de zoekresultaten.

Een nieuwe strategie

De hierboven beschreven tips vormen samen de nieuwe stijl van linkbuilding. Daar waar links voorheen nog met slimme trucs verkregen werden, is het tegenwoordig zaak om links te verdienen. De oude manier van linkbuilding verhoogt het risico dat een website in de zoekresultaten gestraft wordt met een lagere positie. En dit is precies wat we willen voorkomen!

Natuurlijk vergt de nieuwe wijze van linkbuilding meer tijd, met name door de vraag naar sterke content en actieve participatie op social media. Het grote voordeel is echter dat veel concurrenten deze tijdsintensieve investering liever vermijden en nog altijd de oude manier van linkbuilding blijven hanteren. En hierdoor heb jij weer meer kans om je concurrenten het nakijken te geven. Wees dus verstandig en zorg dat je de nieuwe manier van linkbuilding tot in je vingertoppen beheerst!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!