25-05-2018

Google’s nieuwe algoritme creëert zelf content

Google streeft ernaar om met zijn zoekmachine vragen van gebruikers zo snel mogelijk te beantwoorden. Het liefst zonder dat zij hiervoor door hoeven te klikken naar een website (zie onder meer de opkomst van featured snippets en de Knowledge Graph). Inmiddels is het bedrijf weer een stapje dichterbij zijn doel: een nieuw ontwikkeld algoritme creëert namelijk zelf content in de zoekresultaten.

google algoritme content

Google maakt unieke content uit jouw webpagina’s

Het nieuwe algoritme van Google maakt gebruik van webpagina’s (bijvoorbeeld die van jou en je concurrenten) om hiervan zelf informatieve en samenhangende content te creëren. De techniek probeert de irrelevante content weg te filteren en vat alleen de delen samen die relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker.

Hoewel de technologie revolutionair klinkt, is deze dat minder dan je zou verwachten. Het samenstellen van featured snippets gebeurt namelijk op basis van een vergelijkbare techniek. Zelf noemt Google dit soort algoritmes extractive summaries. Een passende benaming, want de content wordt geëxtraheerd uit bestaande webpagina’s en vervolgens samengevat voor de gebruiker.

Het nieuwe algoritme van Google is hiermee echter nog niet klaar. De technologie maakt van de samenvatting een zogenaamde abstractive summary. Zo’n samenvatting is een vorm van parafraseren – het algoritme neemt de bronteksten dus niet letterlijk over, maar gebruikt eigen woorden waardoor er unieke content ontstaat.

Foutgevoeligheid belemmert directe implementatie

Nadelen aan de techniek zijn er ook. Zo is de samengevatte content weliswaar uniek, maar is deze niet ongevoelig voor fouten en feitelijke onjuistheden. Uit eigen onderzoek van Google blijkt dat maar liefst dertig procent van de abstractive summaries onjuiste feiten bevat. In een tijd waarin de bestrijding van fake news voor de zoekmachine een belangrijke prioriteit is, blijkt deze foutmarge ongewenst hoog.

Betekent dit dan dat Google het kind maar met het badwater moet weggooien? Zo ver willen wij niet gaan. De kans is groot dat de zoekmachine de technologie alsmaar verder aanscherpt en dat het in de toekomst een wezenlijk onderdeel gaat vormen van de zoekresultaten.

Maar wat zijn daarvan de gevolgen voor jou – de bedrijfseigenaar die juist wél wil dat mensen vanuit de zoekresultaten doorklikken naar zijn website? Het antwoord op die vraag is nu nog moeilijk te geven. Het is bijvoorbeeld nog onduidelijk of Google in de zelf gecreëerde content links naar het gebruikte bronmateriaal gaat verwerken, zoals bijvoorbeeld naar jouw website.

Direct antwoord op je vraag

Wat in elk geval voor de hand ligt, is dat de zoekmachine het algoritme gaat inzetten bij gesproken zoekopdrachten. Voice search wordt steeds populairder en dat komt onder meer door het gemak van het inspreken van een vraag in je telefoon of een ander mobiel device. Het nieuw ontwikkelde algoritme biedt in dat kader veel mogelijkheden.

In de toekomst kan Google’s Voice Assistant op je vraag een kort maar krachtig antwoord geven; een samenvatting van de meest relevante content uit de eigen zoekresultaten. Vanuit SEO-oogpunt misschien zorgwekkend, maar voor de doorsnee gebruiker een geweldige functionaliteit. Zo beschikt iedereen binnen een paar jaar misschien over zijn eigen Voice Assistant Computer uit Star Trek…

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!