09-09-2018

Google’s nieuwe algoritme creëert zelf content

Google streeft ernaar om met zijn zoekmachine vragen van gebruikers zo snel mogelijk te beantwoorden. Het liefst zonder dat zij hiervoor door hoeven te klikken naar een website (zie onder meer de opkomst van featured snippets en de Knowledge Graph). Inmiddels is het bedrijf weer een stapje dichterbij zijn doel: een nieuw ontwikkeld algoritme creëert namelijk zelf content in de zoekresultaten.

google algoritme content

Google maakt unieke content uit jouw webpagina’s

Het nieuwe algoritme van Google maakt gebruik van webpagina’s (bijvoorbeeld die van jou en je concurrenten) om hiervan zelf informatieve en samenhangende content te creëren. De techniek probeert de irrelevante content weg te filteren en vat alleen de delen samen die relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker.

Hoewel de technologie revolutionair klinkt, is deze dat minder dan je zou verwachten. Het samenstellen van featured snippets gebeurt namelijk op basis van een vergelijkbare techniek. Zelf noemt Google dit soort algoritmes extractive summaries. Een passende benaming, want de content wordt geëxtraheerd uit bestaande webpagina’s en vervolgens samengevat voor de gebruiker.

Het nieuwe algoritme van Google is hiermee echter nog niet klaar. De technologie maakt van de samenvatting een zogenaamde abstractive summary. Zo’n samenvatting is een vorm van parafraseren – het algoritme neemt de bronteksten dus niet letterlijk over, maar gebruikt eigen woorden waardoor er unieke content ontstaat.

Foutgevoeligheid belemmert directe implementatie

Nadelen aan de techniek zijn er ook. Zo is de samengevatte content weliswaar uniek, maar is deze niet ongevoelig voor fouten en feitelijke onjuistheden. Uit eigen onderzoek van Google blijkt dat maar liefst dertig procent van de abstractive summaries onjuiste feiten bevat. In een tijd waarin de bestrijding van fake news voor de zoekmachine een belangrijke prioriteit is, blijkt deze foutmarge ongewenst hoog.

Betekent dit dan dat Google het kind maar met het badwater moet weggooien? Zo ver willen wij niet gaan. De kans is groot dat de zoekmachine de technologie alsmaar verder aanscherpt en dat het in de toekomst een wezenlijk onderdeel gaat vormen van de zoekresultaten.

Maar wat zijn daarvan de gevolgen voor jou – de bedrijfseigenaar die juist wél wil dat mensen vanuit de zoekresultaten doorklikken naar zijn website? Het antwoord op die vraag is nu nog moeilijk te geven. Het is bijvoorbeeld nog onduidelijk of Google in de zelf gecreëerde content links naar het gebruikte bronmateriaal gaat verwerken, zoals bijvoorbeeld naar jouw website.

Direct antwoord op je vraag

Wat in elk geval voor de hand ligt, is dat de zoekmachine het algoritme gaat inzetten bij gesproken zoekopdrachten. Voice search wordt steeds populairder en dat komt onder meer door het gemak van het inspreken van een vraag in je telefoon of een ander mobiel device. Het nieuw ontwikkelde algoritme biedt in dat kader veel mogelijkheden.

In de toekomst kan Google’s Voice Assistant op je vraag een kort maar krachtig antwoord geven; een samenvatting van de meest relevante content uit de eigen zoekresultaten. Vanuit SEO-oogpunt misschien zorgwekkend, maar voor de doorsnee gebruiker een geweldige functionaliteit. Zo beschikt iedereen binnen een paar jaar misschien over zijn eigen Voice Assistant Computer uit Star Trek.

Gaat Google mijn content samenvatten?

Misschien is het wel goed om even te benadrukken dat niet zomaar alle content ineens gaat worden samengevat en/of worden gebruikt in voice search. Het ene onderwerp leent zich er nu eenmaal beter voor dan het andere.

In het Engelse taalgebied is spraakgestuurd zoeken al wat meer ingeburgerd dan in Nederland. Amerikaanse onderzoeken wijzen uit dat voice search vooral wordt gebruikt voor vragen waar je direct een eenvoudig antwoord op krijgt.

Je gebruikt voice search bijvoorbeeld voor:

  • Waar de film Hotel Transsylvania 3 in de buurt draait.
  • Hoelang het duurt om naar Utrecht te rijden.
  • Te vragen wie nu minister van Verkeer en Waterstaat is.
  • Wat Telstar heeft gedaan in de KNVB beker tegen die ene amateurclub.
  • Een recept voor groentesoep voor te lezen.
  • Om het nummer van oom Kees te draaien.
  • Een liedje op Youtube of Spotify op te zoeken.

Met een voetbaluitslagensite of een receptenpagina zit je dus in de gevarenzone. Met een platform vol superinteressante longreads waarschijnlijk niet.

Wat heb ik eraan als Google niet naar mijn site linkt?

Wanneer Google content daadwerkelijk gaat samenvatten is onbekend. Maar een belangrijke vraag voor website-eigenaren doemt alvast op:

Wat heb je eraan als Google informatie van je site gebruikt zonder ernaar te verwijzen? Dat debat zal nog gevoerd moeten worden. Ook wat de eventuele juridische implicaties van deze ‘samenvattingen’ zijn.

Vooralsnog verwijst Google in spraakgestuurde zoekopdrachten regelmatig naar de bron. Vraag hoe je vermicellisoep maakt en je slimme speaker of smartphone vertelt keurig van welke site het recept komt. Het lijkt daarom in de komende jaren slim om je site meer te optimaliseren voor voice search.

Het grotere plaatje: conversational interfaces

Bovendien hangt spraakgestuurd zoeken nauw samen met een andere, bredere ontwikkeling in het online landschap: conversational interfaces.

In plaats van informatie opzoeken op schermen, ga je steeds meer met je apparaten ‘praten’. Dat kan door voice search, maar bijvoorbeeld ook door spraakgestuurde apps en door communicatie met chatbots. Een grote Nederlandse verzekeraar heeft zijn website bijvoorbeeld al helemaal geïntegreerd met zo’n chatbot.

Is je copy al klaar om te worden voorgelezen?

In een langer en specialistisch artikel – zoals wat je nu aan het lezen bent – kun je best wat moeilijke woorden gebruiken. Maar voor een snel antwoord op een spraakgestuurde zoekopdracht is het stukken minder geschikt.

Denk daarom na in hoeverre de teksten op je website ‘voice-vriendelijk’ zijn. Een heel simpel trucje dat copywriters al jaren gebruiken is je eigen teksten voorlezen. Klink het een beetje? Of struikel je over de moeilijke termen?

Waar je ook goed over na moet denken is hoe je de unieke stem van je merk communiceert – letterlijk. Op een website heb je namelijk nog voldoende ruimte voor logo’s en grafisch design. Wanneer je tekst alleen wordt voorgelezen door een neutrale stem van Google, wil je ook in de tekst zelf wat eigenheid leggen.

Copywriting voor voice search wordt daarmee een vak apart. Het hangt nauw samen met schrijven voor conversational interfaces.

Hoe ga je inspelen op directe antwoorden?

Google bouwt zoekresultaten bij gesproken zoekopdrachten anders op. Het bedrijf ziet de zoekresultaten namelijk als het resultaat van een gesprek tussen een gebruiker en zichzelf. De gebruiker stelt een vraag en Google geeft het antwoord. Dit principe noemt de zoekmachine ook wel conversational search.

Google is daarom in toenemende mate op zoek naar websites die een panklaar antwoord op gebruikersvragen presenteren. Het algoritme van de zoekmachine destilleert uit de content de gebruikersvraag, waarna over het algemeen direct het antwoord volgt.

Soorten content die aan dit vraag-antwoordformat voldoen zijn bijvoorbeeld opsommingen en lijsten. Niet geheel toevallig zijn dit precies de contentformats die ook hoog in Google’s featured snippets ranken. En die gebruikt de zoekmachine weer vaak als bron voor zijn Voice Assistant…

Je merkt het al: in de wereld van Google en SEO is alles met elkaar verweven. Zeker is in elk geval dat het hanteren van een vraag-antwoordformat in je content dé manier is om de algoritmes van Google een handje te helpen. En op zijn beurt helpt het bedrijf jou weer met je rankings!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!