05-04-2017

Wat zijn Google’s featured snippets?

Ongeveer een jaar geleden introduceerde Google featured snippets in Nederland. Deze uitgelichte fragmenten van externe websites staan hoog in de zoekresultaten en geven direct antwoord op de zoekopdracht van de gebruiker. Wil jij met je website ook hoog in Google staan? Dan is een vermelding in de featured snippets dé kans om dit te realiseren.

Wat zijn featured snippets precies?

Featured snippets zijn korte antwoorden op vragen van zoekmachinegebruikers. De vraag is de ingevoerde zoekopdracht en het antwoord is een kort uitgelicht stukje tekst van een externe website. Hierdoor hoeft een gebruiker na het invullen van de zoekopdracht niet door te klikken, maar heeft hij belangrijke informatie direct gevonden.

Naast het uitgelichte stukje tekst, bevatten de featured snippets vaak ook een bijbehorende afbeelding en een verwijzing naar de originele bron. Al deze elementen zorgen ervoor dat de vermelding flink wat ruimte inneemt bovenin de zoekresultaten. Als je website niet de nummer 1 positie in Google bekleedt, is het dan ook dé manier om alsnog bovenaan te komen.

Zie hieronder een voorbeeld:

Featured Snippets Google

Wanneer kom je in de featured snippets?

Featured snippets zijn ontwikkeld om de gebruiker antwoord te geven op een concrete vraag. Pagina’s die antwoord geven op een hoe- of wat-vraag maken dan ook de grootste kans op een vermelding. Dit is iets waarmee je rekening kunt houden bij het schrijven van je content, maar wat in sommige gevallen ook al automatisch gebeurt.

Elke informatieve website geeft immers antwoord op hoe- of wat-vragen in het betreffende vakgebied. Misschien wordt jouw website daarom, zonder dat je het weet, ook al wel vermeld in de featured snippets. Dit kun je eenvoudig controleren door in Search Console naar Zoekverkeer > Zoekanalyse te gaan en te filteren op woorden zoals ‘hoe’ en ‘wat’.

Hoe kom je in de featured snippets?

Die kans is echter niet bijzonder groot, want alleen content die aan specifieke criteria voldoet, komt in aanmerking voor een vermelding. Aspecten zoals opbouw en structuur spelen hierbij ook een belangrijke rol. Zekerheid dat je in de featured snippets komt heb je nooit, want in tegenstelling tot andere rich snippets, kun je content niet markeren voor een vermelding.

Toch zijn er drie maatregelen die je kunt nemen om de kans op een vermelding te maximaliseren:

  • Laat de vraag die je voor de zoekmachinegebruiker wilt beantwoorden letterlijk terugkomen op de pagina (liefst in de titel en koppen). Hierdoor snapt Google dat je content relevant is voor de zoekopdracht.
  • Laat Google zien dat jouw website het beste en meest volledige antwoord op de vraag geeft. Schrijf gedetailleerde content en breng hier structuur in aan met opsommingstekens en lijsten.
  • Laat niet alleen het antwoord op de vraag op de pagina terugkomen, maar geef ook antwoord op eventuele gerelateerde vragen die de zoekmachinegebruiker heeft. Sinds Google Rankbrain is de zoekmachine in staat de context achter zoekopdrachten te achterhalen. Het is daarom belangrijk om bij het schrijven van je content rekening te houden met gebruikersintentie.
Vind je dit een interessant bericht? Deel het!