06-09-2018

Wat zijn Google’s featured snippets?

Enkele jaren geleden introduceerde Google featured snippets in Nederland. Deze uitgelichte fragmenten van externe websites staan hoog in de zoekresultaten en geven direct antwoord op de zoekopdracht van de gebruiker. Wil jij met je website ook hoog in Google staan? Dan is een vermelding in de featured snippets dé kans om dit te realiseren.

Wat zijn featured snippets precies?

Featured snippets zijn korte antwoorden op vragen van zoekmachinegebruikers. De vraag is de ingevoerde zoekopdracht en het antwoord is een kort uitgelicht stukje tekst van een externe website. Hierdoor hoeft een gebruiker na het invullen van de zoekopdracht niet door te klikken, maar heeft hij belangrijke informatie direct gevonden.

Naast het uitgelichte stukje tekst, bevatten de featured snippets vaak ook een bijbehorende afbeelding en een verwijzing naar de originele bron. Al deze elementen zorgen ervoor dat de vermelding flink wat ruimte inneemt bovenin de zoekresultaten. Als je website niet de nummer 1 positie in Google bekleedt, is het dan ook dé manier om alsnog bovenaan te komen.

Zie hieronder een voorbeeld:

Featured Snippets Google

Wanneer kom je in de featured snippets?

Featured snippets zijn ontwikkeld om de gebruiker antwoord te geven op een concrete vraag. Pagina’s die antwoord geven op een hoe- of wat-vraag maken dan ook de grootste kans op een vermelding. Dit is iets waarmee je rekening kunt houden bij het schrijven van je content, maar wat in sommige gevallen ook al automatisch gebeurt.

Elke informatieve website geeft immers antwoord op hoe- of wat-vragen in het betreffende vakgebied. Misschien wordt jouw website daarom, zonder dat je het weet, ook al wel vermeld in de featured snippets. Dit kun je eenvoudig controleren door in Search Console naar Zoekverkeer > Zoekanalyse te gaan en te filteren op woorden zoals ‘hoe’ en ‘wat’.

Hoe kom je in de featured snippets?

Die kans is echter niet bijzonder groot, want alleen content die aan specifieke criteria voldoet, komt in aanmerking voor een vermelding. Aspecten zoals opbouw en structuur spelen hierbij ook een belangrijke rol. Zekerheid dat je in de featured snippets komt heb je nooit, want in tegenstelling tot andere rich snippets, kun je content niet markeren voor een vermelding.

Toch zijn er een aantal maatregelen die je kunt nemen om de kans op een vermelding te maximaliseren:

Optimaliseer je content voor vraaggestuurde zoekwoorden

Optimaliseer voor vraaggestuurde zoekopdrachten

Laat de vraag die je voor de zoekmachinegebruiker wilt beantwoorden letterlijk terugkomen op de pagina (liefst in de titel en koppen). Hierdoor snapt Google dat je content relevant is voor de zoekopdracht.

Zoekwoordonderzoek is nodig om inzicht te krijgen in de vragen die leven onder gebruikers.

Een tool die we hiervoor bij Webton regelmatig gebruiken is Ubersuggest. Hiermee is het erg makkelijk om te ontdekken welke vragen er spelen bij jouw doelgroep.

Hoe vind ik vraaggestuurde zoekopdrachten met Ubersuggest?

Voorbeeld: je wilt in de featured snippets komen met content over het ophangen van lampen.

In Ubersuggest voer je de zoekterm lamp ophangen in en filter je als taal en regio Dutch / Netherlands. Klik op Look up en de tool gaat voor je aan de slag.

Je krijgt nu een overzicht te zien met alle gerelateerde zoektermen waar mensen die een lamp willen ophangen geregeld naar zoeken.

Hoe filter je nu alle vraaggestuurde zoekopdrachten uit deze lijst?

Simpel. Aan de linkerkant in het scherm van Ubersuggest zie je Filter results staan. Hier kun je termen invoeren waar de tool alle resultaten op moet filteren.

Vul in dit filtervak vraaggestuurde termen in als wat, hoe en waarom. Het resultaat voor de term hoe in dit voorbeeld zie je hieronder:

Filter op vraaggestuurde zoektermen in Ubersuggest

Zoals je ziet geeft Ubersuggest meerdere suggesties voor vraaggestuurde zoekopdrachten die beginnen met de filterterm hoe. Dit zijn de zoekopdrachten die veruit het populairst zijn:

  • Hoe hang je een lamp op?
  • Hoe hang ik een lamp op?

Het is daarom verstandig om de content die je gaat schrijven te optimaliseren voor deze vragen. Gebruik af en toe ook andere gerelateerde termen waar minder vaak op wordt gezocht.

Breng structuur aan in je content

Wil jij je plekje in de featured snippets veiligstellen? Dan moet Google zien dat jouw website het beste en meest volledige antwoord op de vraag geeft.

Schrijf daarom gedetailleerde content die elke denkbare invalshoek rondom een onderwerp belicht.

Belangrijk is om structuur aan te brengen in deze lange content. Dit vergroot de leesbaarheid voor bezoekers en maakt je content beter geschikt voor vermelding in de featured snippets.

Het zal je namelijk opvallen dat veel van deze snippets zich kenmerken door een duidelijke structuur. Denk bijvoorbeeld aan een tabel, opsommingstekens of korte paragrafen.

Bedenk daarom eerst op welke manier jij in de featured snippets wil staan. Is dat met een lijst of een tabel? Schrijf je content vervolgens in deze structuur.

Opsommingen en lijsten belangrijk voor een goede content structuur

Uit onderzoek blijkt dat een herkenbare structuur een voorwaarde is om überhaupt in de featured snippets te belanden.

Content in de featured snippets voldoet doorgaans namelijk aan de volgende criteria:

  • Het antwoord op de hoofdvraag telt gemiddeld niet meer dan 50 woorden
  • De content heeft een duidelijke structuur met geoptimaliseerde h1, h2 en h3-tags
  • De content bevat (genummerde) lijsten, opsommingen en tabellen
  • De content bevat een relevante afbeelding dichtbij het antwoord op de hoofdvraag
  • De content is prettig leesbaar met korte zinnen en paragrafen

Je content moet aan veel voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor een plekje in de featured snippets.

Maar dat heeft ook een voordeel: het betekent dat er minder concurrentie is. Niet iedereen neemt immers de tijd en moeite om zijn content op deze manier te optimaliseren.

Doe daar je voordeel mee en optimaliseer op zijn minst je belangrijkste pagina’s voor die felbegeerde positie bovenaan de zoekresultaten.

Begrijp de context achter de vraag

Gebruikers hebben elk hun eigen reden om in Google op een bepaalde vraag te zoeken. Vaak is die reden vergelijkbaar, maar soms kan hij ook verschillen.

Denk bijvoorbeeld aan het eerder genoemde voorbeeld van de vraag:

Hoe hang ik een lamp op?

Typ deze vraag in het zoekveld van Google. Dit zijn de automatische suggesties die de zoekmachine geeft:

Autosuggesties Google verschaffen duidelijkheid over context zoekopdracht

Dit betekent onder meer dat gebruikers die deze vraag stellen:

  • Willen weten hoe je een lamp aan het plafond ophangt
  • Willen weten hoe je een zware lamp ophangt
  • Willen weten hoe je een Ikea-lamp ophangt
  • Willen weten hoe je meerdere lampen ophangt
  • Willen weten hoe hoog je een lamp ophangt

Het is belangrijk om in je content ook antwoord te geven op deze gerelateerde vragen.

Hiermee vergroot je de kans dat je in de featured snippets belandt voor je hoofdvraag. Daarnaast creëer je extra kansen om ook voor deze specifieke vragen bovenaan de zoekresultaten te belanden.

Onthou dat de zoekmachine sinds Google Rankbrain in staat is om de context achter zoekopdrachten te achterhalen. Hou daarom bij het optimaliseren voor featured snippets altijd rekening met gebruikersintentie.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!