12-04-2017

Google zoekwoorden tool: gratis keyword onderzoek

Keyword tool gebruiken voor hogere positie in Google

Het bepalen van de juiste zoekwoorden is vooral een kwestie van het vinden van populaire zoekopdrachten. De Google zoekwoorden tool helpt je om uit te vinden hoe vaak jouw doelgroep in de zoekmachine zoekt op bepaalde termen. Hoe vaker er op een term gezocht wordt, hoe meer mensen interesse hebben in dit onderwerp.

Vertoont het onderwerp raakvlakken met het centrale thema van jouw website? Dan kun je jouw site optimaliseren om deze potentiële bezoekers aan te spreken. Zodra Google de verbeteringen detecteert, scoort je website op deze termen hoger in de zoekresultaten. Dit proces van keyword onderzoek en optimalisatie wordt daarom ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd.

Populaire zoekwoorden vinden met Google’s gratis zoekwoordplanner

De Google zoekwoorden tool wordt over de hele wereld gebruikt en staat ook wel bekend als de zoekwoordplanner (Keyword Planner). De gratis keyword tool verschaft je niet alleen informatie over het aantal maandelijkse zoekopdrachten naar de door jou ingevulde term, maar geeft ook suggesties voor gerelateerde zoekwoorden waar de doelgroep regelmatig naar zoekt.

Om de zoekwoordplanner te kunnen gebruiken, moet je eigenlijk over een Google AdWords-account beschikken. Van oorsprong is de tool namelijk bedoeld als hulpmiddel voor adverteerders. Tijdens je zoekwoorden onderzoek zul je dan ook begrippen tegenkomen zoals ‘concurrentie’ en ‘voorgesteld bod’. Vanuit SEO-oogpunt kun je die echter gewoon negeren.

Aanmelden en inloggen bij Google Keyword Planner

Toch is er ook een manier om de Keyword Planner te gebruiken zonder dat je een AdWords-account hebt. Klik hier om naar de zoekwoordplanner te gaan en klik rechtsboven op ‘Inloggen’. Login met je reguliere Google-account. Deze heb je automatisch als je beschikt over een Gmail-adres. Heb je zo’n emailadres nog niet? Maak er dan gratis binnen enkele minuten eentje aan.

Na het inloggen zie je een melding om een Google AdWords-account aan te maken. Hiervoor is echter de invoer van een creditcard vereist. Je kunt deze stap omzeilen door te klikken op ‘Sla de configuratie met begeleiding over’. Ga vervolgens rechtsboven naar Hulpprogramma’s en klik op ‘Zoekwoordplanner’. Gefeliciteerd, je kunt nu echt van start!

Populaire zoekwoorden vinden met onderzoek

Nu je in het hoofdscherm van de zoekwoordplanner bent aanbeland, is het tijd om een relevant zoekwoord in te vullen. Met andere woorden: een zoekterm waarvan jij denkt dat jouw doelgroep er regelmatig in Google op zoekt. Klik op ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie’. Vul je zoekwoord in en klik op ‘Ideeën opvragen’.

Er verschijnt nu een lange lijst met gegevens op het scherm. Hier heb je momenteel nog weinig aan, want je zit in het tabblad ‘Advertentiegroepideeën’. Klik op ‘Zoekwoordideeën’ om naar het juiste scherm te gaan.

In het nieuwe venster staat bovenaan hoeveel maandelijkse zoekopdrachten de door jou ingevulde zoekterm heeft. Daaronder zie je suggesties voor gerelateerde zoektermen met daarbij ook het totale maandelijkse zoekvolume.

Verhoog je ranking in Google met een zoekwoorden onderzoek

Nu je kunt zien op welke zoektermen mensen vaak zoeken, kun je populaire zoekwoorden vinden om in je website te verwerken. De kans is groot dat je tijdens het zoekwoorden onderzoek termen tegenkomt waaraan je nog geen pagina’s op je website hebt gewijd. Tijd om hier verandering in te brengen!

Hoewel de verleiding groot is om je website te optimaliseren voor de keywords met het hoogste maandelijkse zoekvolume, is dit niet altijd een verstandige strategie. Omdat al jouw concurrenten hun site optimaliseren voor deze termen, is de concurrentie fors. Hierdoor is de kans klein dat het je lukt om voor deze termen op korte termijn hoog in Google te ranken.

Kies daarom in eerste instantie voor termen met een relatief laag zoekvolume. Ook long tail zoekwoorden zijn in dit opzicht een interessante optie.

Optimaliseer je website voor de gekozen zoektermen en kijk rustig wat er gebeurt met je ranking. Eens in de zoveel tijd kun je met de Google zoekwoorden tool een nieuw zoekwoorden onderzoek uitvoeren. Zo signaleer je tijdig nieuwe trends in jouw branche en kun je jouw doelgroep op maat bedienen. Succes!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!