03-12-2018

Google wil meer Accelerated Mobile Pages

De algehele snelheid van een website is voor Google een belangrijke ranking factor. Steeds belangrijker wordt met name ook de laadtijd van een website op mobiele apparaten, ook wel de mobiele laadsnelheid genoemd.

Inmiddels is meer dan de helft van de bezoekers namelijk afkomstig van mobiele devices zoals tablets en smartphones, maar deze apparaten beschikken lang niet altijd over een snelle internetverbinding.

Hierdoor kan het gebeuren dat een website die veel grote afbeeldingen snel inlaadt op een desktop computer, een bijzonder trage gebruikerservaring biedt op een mobiele telefoon. Dit is voor zowel de webmaster als de gebruiker natuurlijk erg nadelig.

Een doorn in het oog van Google, dat er juist naar streeft om de ervaring van individuele gebruikers waar mogelijk te optimaliseren.

mobiele bezoekers

Accelerated Mobile Pages voor betere mobiele gebruikerservaring

De oplossing voor dit probleem lanceerde Google onlangs zelf in de vorm van Accelerated Mobile Pages (AMP). Dit zijn versnelde mobiele webpagina’s die vrijwel onmiddellijk inladen nadat een gebruiker er in de zoekresultaten van Google op heeft geklikt.

Gebruik je een mobiele telefoon met een trage internetverbinding? Geen probleem, want de kans is groot dat de pagina alsnog snel zal inladen.

Er zit echter één voorwaarde aan deze functionaliteit verbonden: webmasters moeten de content op hun website zélf voor AMP optimaliseren. Gelukkig is dit proces niet al te lastig en heeft Google online een overvloed aan informatie en handleidingen beschikbaar gesteld.

Hier vind je bijvoorbeeld de specifieke stappen die je moet volgen om zelf je eerste AMP-pagina te maken.

Om je te laten zien hoe een AMP-pagina werkt, lichten we even het een en ander toe. Een AMP-pagina bestaat namelijk uit drie elementen: HTML, Javascript en Caching.

HTML is de programmeertaal waarmee de webmaster bepaalt hoe z’n website eruit komt te zien. Deze code bevat vaak veel ‘zware’ elementen waardoor een pagina traag laadt. Google heeft ervoor gezorgd dat een AMP-pagina cleaner is opgebouwd en alleen de dingen laat zien die nodig zijn. De laadsnelheid verbetert hierdoor aanzienlijk. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Javascript – een programmeertaal die voor interactie zorgt.

Caching is een soort tijdelijke opslagplaats voor gegevens waar je gemakkelijk toegang tot wilt hebben. Alle content die op jouw AMP-pagina’s te vinden zijn, worden door Google gecached waardoor deze supersnel kan worden ingeladen wanneer een bezoeker je pagina bezoekt.

Google stimuleert AMP-pagina’s actief

Want dat Google wil dat je zo snel mogelijk je eerste AMP-pagina maakt, dat staat als een paal boven water. De zoekgigant is wel zo’n beetje klaar met webpagina’s die eeuwig inladen en helaas maken zelfs veel grote en populaire websites zich nog altijd schuldig aan een inferieure mobiele gebruikerservaring.

Het is dan ook tijd om deze webmasters eens flink wakker te schudden, zo oordeelt Google. Sinds kort krijgen sommige webmasters in Search Console de volgende melding:

“Google heeft vastgesteld dat uw site vele pagina’s bevat die in aanmerking komen om als AMP-pagina te worden weergegeven. Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn HTML-pagina’s die zijn geoptimaliseerd om snel te laden op mobiele apparaten. Lees meer informatie over de voordelen van AMP in de onderstaande bronnen. Goed functionerende AMP-pagina’s op uw site zullen in de zoekresultaten op speciale wijze worden getoond.”

AMP geen totaaloplossing voor verbeterde mobiele laadsnelheid

Uit de bovenstaande notificatie in Search Console blijkt duidelijk dat Google de toepassing van AMP-pagina’s probeert te stimuleren.

Toch is er vanuit de webdesign community ook kritiek op het Accelerated Mobile Pages project, omdat het geen totaaloplossing is om de mobiele gebruikerservaring van bezoekers voor eens en altijd te verbeteren.

AMP-pagina’s werken immers alleen wanneer een gebruiker in de zoekresultaten van Google op de pagina klikt.

Maar er zijn méér bronnen van bezoekersverkeer dan de zoekmachine alleen: denk hierbij onder meer aan sociale kanalen en links vanaf andere websites.

Webmasters moeten daarom blijven proberen ook de mobiele laadsnelheid van niet-AMP-pagina’s op hun website te optimaliseren. Responsive webdesign blijft hiervoor nog altijd een uitstekende optie.

Ondanks bovenstaande bezwaren mogen de gevolgen van Google’s toenemende focus op Accelerated Mobile Pages niet worden onderschat. Voor veel websites is de zoekmachine een voorname bron van bezoekersverkeer en mobiele snelheid wordt een steeds zwaarwegender ranking signaal.

Wat zijn de voordelen van AMP?

Om je te laten inzien hoe belangrijk het is om te beginnen met de implementatie van AMP-pagina’s, hebben we een aantal voordelen voor je op een rij gezet.

Beter scoren in Google

Hoe meer jij gebruikmaakt van AMP-pagina’s, hoe leuker Google dit vindt. De zoekmachine geeft deze pagina’s een voorkeurspositie, en toont ze daarom bovenaan de pagina in een carrousel, of middels het plaatsen van een speciaal icoontje bij de zoekresultaten. Dit zorgt logischerwijs voor een hoger click-ratio.

Gebruiksvriendelijkheid verbetert

Omdat een AMP-pagina supersnel laadt, stijgt de gebruiksvriendelijkheid van je website aanzienlijk. Niets is immers zo irritant als een website die traag opstart. Ook wordt de pagina een stuk leesbaarder omdat deze cleaner is opgebouwd. Geen vervelende plaatjes en poespas, alleen datgene wat jij wilt lezen.

Bezoekers blijven langer hangen

Omdat je pagina’s een stuk gebruiksvriendelijker zijn opgebouwd, blijven bezoekers automatisch langer hangen en gaan ze meer handelingen uitvoeren. Logischerwijs zorgt dit voor meer conversie en op langere termijn ook voor een hogere ranking in Google.

Wat zijn de nadelen van AMP-pagina’s?

Naast mooie voordelen kleven er ook enkele nadelen aan het gebruik van AMP-pagina’s. Deze hebben met name met de implementatie te maken.

Weinig onderscheidend vermogen

Omdat er voor veel AMP-pagina’s nog geen beschikking is over styling, formulieren en javascript, is het voor bedrijven heel lastig om er een eigen draai aan te geven en hun merkidentiteit eraan te verbinden. Veel designelementen ontbreken waardoor je niet meer de look en feel kunt creëren die je wilt. AMP-pagina’s zien er daarom veelal hetzelfde uit waardoor je je niet kunt onderscheiden van de concurrent.

Minder conversie

In het verlengde hiervan liggen de beperkte conversiemogelijkheden. Door een gebrek aan styling, formulieren en javascript, is het veel moeilijker om bezoekers te laten converteren of om ze te trechteren. Bij AMP-pagina’s worden er allerlei functionaliteiten uitgeschakeld, waaronder bijvoorbeeld de statistiekenfunctie van Google Analytics en banners en advertenties. De conversiemogelijkheden worden minder. Het is dus verstandig om hier vooraf goed over na te denken.

Van wie is de bezoeker?

AMP-pagina’s hebben moeite met het inventariseren van bezoekers. Niemand weet of je de gebruiker wel een bezoeker kan noemen wanneer-ie via een AMP-pagina op jouw website is terechtgekomen. Eigenlijk zit deze persoon in het ecosysteem van Google, en krijgt hij jouw echte website nooit te zien. Dit kan een negatief effect hebben op het reguliere bezoekersaantal.

Ondanks de nadelen blijft ons advies niet achter de feiten aan te lopen en zo snel mogelijk te beginnen met de implementatie van AMP-pagina’s op je website. Zeker in combinatie met zoekmachine optimalisatie creëer je op deze manier de belangrijkste voorwaarden voor duurzaam online succes.

Hoe gebruik ik AMP op mijn WordPress-website?

Meer dan de helft van alle websites wereldwijd draait inmiddels op het Content Management Systeem WordPress. Het systeem onderscheidt zich onder meer door een hoge gebruiksvriendelijkheid en dat blijkt ook weer uit de manier waarop je makkelijk AMP op je website kunt instellen.

WordPress werkt namelijk met plugins: kleine stukjes software waarmee je in een handomdraai extra functionaliteiten toevoegt aan je website. Hierdoor hoef je geen dure programmeur in te huren of – in het geval van AMP – zelf technische zaken in te stellen.

Dit zijn de twee populairste WordPress-plugins die het makkelijk maken om Accelerated Mobile Pages toe te voegen aan je website:

Beide apps zijn gemakkelijk te installeren en heel eenvoudig in gebruik. Ga naar het dashboard van je WordPress website, en klik op ‘Plugin’ – ‘Nieuwe plugin’. Voer rechtsboven in de zoekbalk de naam in van de plugin en klik op ‘Installeren’. Na de installatie hoef je alleen nog maar op ‘Activeren’ te klikken.

Heb jij ook een WordPress-website en wil je de gebruikerservaring verbeteren? Installeer dan een van deze plugins en geniet van een snelle en mobielvriendelijke website!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!