18-08-2016

Google wil meer Accelerated Mobile Pages

De algehele snelheid van een website is voor Google een belangrijke ranking factor. Steeds belangrijker wordt met name ook de laadtijd van een website op mobiele apparaten, ook wel de mobiele laadsnelheid genoemd. Inmiddels is meer dan de helft van de bezoekers namelijk afkomstig van mobiele devices zoals tablets en smartphones, maar deze apparaten beschikken lang niet altijd over een snelle internetverbinding.

Hierdoor kan het gebeuren dat een website die veel grote afbeeldingen snel inlaadt op een desktop computer, een bijzonder trage gebruikerservaring biedt op een mobiele telefoon. Een doorn in het oog van Google, dat er juist naar streeft om de ervaring van individuele gebruikers waar mogelijk te optimaliseren.

mobiele bezoekers

Accelerated Mobile Pages voor betere mobiele gebruikerservaring

De oplossing voor dit probleem lanceerde Google onlangs zelf in de vorm van Accelerated Mobile Pages (AMP). Dit zijn versnelde mobiele webpagina’s die vrijwel onmiddellijk inladen nadat een gebruiker er in de zoekresultaten van Google op heeft geklikt. Gebruik je een mobiele telefoon met een trage internetverbinding? Geen probleem, want de kans is groot dat de pagina alsnog snel zal inladen.

Er zit echter één voorwaarde aan deze functionaliteit verbonden: webmasters moeten de content op hun website zélf voor AMP optimaliseren. Gelukkig is dit proces niet al te lastig en heeft Google online een overvloed aan informatie en handleidingen beschikbaar gesteld. Hier vind je bijvoorbeeld de specifieke stappen die je moet volgen om zelf je eerste AMP-pagina te maken.

Google stimuleert AMP-pagina’s actief

Want dat Google wil dat je zo snel mogelijk je eerste AMP-pagina maakt, dat staat als een paal boven water. De zoekgigant is wel zo’n beetje klaar met webpagina’s die eeuwig inladen en helaas maken zelfs veel grote en populaire websites zich nog altijd schuldig aan een inferieure mobiele gebruikerservaring.

Het is dan ook tijd om deze webmasters eens flink wakker te schudden, zo oordeelt Google. Sinds kort krijgen sommige webmasters in Search Console de volgende melding:

“Google heeft vastgesteld dat uw site vele pagina’s bevat die in aanmerking komen om als AMP-pagina te worden weergegeven. Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn HTML-pagina’s die zijn geoptimaliseerd om snel te laden op mobiele apparaten. Lees meer informatie over de voordelen van AMP in de onderstaande bronnen. Goed functionerende AMP-pagina’s op uw site zullen in de zoekresultaten op speciale wijze worden getoond.”

AMP geen totaaloplossing voor verbeterde mobiele laadsnelheid

Uit de bovenstaande notificatie in Search Console blijkt duidelijk dat Google de toepassing van AMP-pagina’s probeert te stimuleren. Toch is er vanuit de webdesign community ook kritiek op het Accelerated Mobile Pages project, omdat het geen totaaloplossing is om de mobiele gebruikerservaring van bezoekers voor eens en altijd te verbeteren.

AMP-pagina’s werken immers alleen wanneer een gebruiker in de zoekresultaten van Google op de pagina klikt. Maar er zijn méér bronnen van bezoekersverkeer dan de zoekmachine alleen: denk hierbij onder meer aan sociale kanalen en links vanaf andere websites. Webmasters moeten daarom blijven proberen ook de mobiele laadsnelheid van niet-AMP-pagina’s op hun website te optimaliseren. Responsive webdesign blijft hiervoor nog altijd een uitstekende optie.

Ondanks bovenstaande bezwaren mogen de gevolgen van Google’s toenemende focus op Accelerated Mobile Pages niet worden onderschat. Voor veel websites is de zoekmachine een voorname bron van bezoekersverkeer en mobiele snelheid wordt een steeds zwaarwegender ranking signaal.

Ons advies is dan ook om niet achter de feiten aan te lopen en zo snel mogelijk te beginnen met de implementatie van AMP-pagina’s op je website. Zeker in combinatie met zoekmachine optimalisatie creëer je op deze manier de belangrijkste voorwaarden voor duurzaam online succes.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!