fbpx
5 minuten

Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools: een korte handleiding

Google Webmaster Tools is een bekende naam voor iedereen die zich met SEO bezighoudt. Dit gratis hulpprogramma bied je als webmaster inzicht in de informatie die Google heeft over je website. Dat is niet alleen handig om te zien welke content de bezoekers op je site waarderen, maar ook om deze te optimaliseren voor een betere vindbaarheid in de zoekresultaten.

google webmaster tools

Uitleg: wat is het verschil met Search Console?

Google Webmaster Tools wordt door miljoenen mensen gebruikt en heeft in de loop der jaren een uitstekende reputatie opgebouwd. Des te verrassender was het daarom dat Google twee jaar geleden besloot de naam van de tool te veranderen. Volgens het zoekmachinebedrijf was deze niet langer representatief voor de gebruikersgroep van het hulpprogramma.

Want daar waar de tool aanvankelijk werd ontwikkeld als hulpmiddel voor webmasters, maken inmiddels tal van andere doelgroepen ervan gebruik. Denk hierbij onder meer aan ondernemers, SEO-specialisten, online marketeers, programmeurs en webdesigners.

Met deze kennis in het achterhoofd besloot de zoekgigant de naam te veranderen naar Google Search Console. Inhoudelijk is er gelukkig geen verschil, want de functionaliteit van Webmaster Tools is nog altijd hetzelfde en wordt zelfs regelmatig uitgebreid.

Google Webmaster Tools gebruiken

Met Google Webmaster Tools bekijk je je website door de ogen van Google. Het programma laat zien hoe de zoekmachine je website analyseert en indexeert en geeft ook inzicht in mogelijke verbeterpunten. Alle informatie over je website wordt op overzichtelijke wijze gepresenteerd. Hierdoor zie je in één oogopslag wat je kunt doen om je website onder andere te optimaliseren voor SEO.

De tool laat bijvoorbeeld zien of er op bepaalde pagina’s problemen zijn met zaken als titels en metatags en geeft een melding als de spider tegen indexatieproblemen aanloopt. Ook is het heel eenvoudig om de laadsnelheid van je website te meten. Dit is een factor die niet alleen van belang is voor een positieve gebruikerservaring. Hoe je Google Webmaster Tools moet gebruiken, wijst zich over het algemeen vanzelf.

Hoe koppel ik mijn website aan Google Webmaster Tools?

Om gebruik te kunnen maken van Google Webmaster Tools, dien je je website uiteraard eerst aan te melden. Dit heb je doorgaans in een paar stappen geregeld:

  1. Ga naar de website van Google Search Console en log in met je eigen gegevens.
  2. Klik vervolgens op Property toevoegen en type de URL van je website in. Vergeet niet om alle varianten (www en https) aan te melden.
  3. Nadat je op Toevoegen hebt geklikt, is het zaak dat je de website verifieert. Oftewel: Google wil zeker weten dat jij de daadwerkelijke eigenaar bent. Hiervoor dien je een HTML-verificatiebestand te downloaden. Plaats deze vervolgens via een FTP-client in de root van je website.
  4. Geef aan dat je geen robot bent en verifieer je website.

Klaar! Jouw website is nu toegevoegd aan Google Webmaster Tools. Let op: het duurt enkele dagen voordat je inzicht krijgt in de status. De crawlers van Google dienen je website logischerwijs eerst te bezoeken.

5 tips voor optimaal gebruik van Google Webmaster Tools

Nu je aangemeld bent bij Google Webmaster Tools, wil je natuurlijk weten hoe je dit gratis programma het beste kunt inzetten. Daarom geven we je 5 onmisbare tips:

  1. Help de crawlers van Google met het indexeren van je website en maak een sitemap aan. Dit lijkt een beetje op de inhoudsopgave van een boek en geeft overzichtelijk weer uit welke pagina’s je website bestaat.
  2. De meeste bezoekers komen terecht op je website door het invoeren van een of meerdere zoekwoorden. Google Webmaster Tools laat onder andere zien welke zoekwoorden dit zijn en hoe hoog je website per zoekwoord scoort.
  3. De tool geeft een helder overzicht van pagina’s die binnen je website de meeste bezoekers trekken. Pagina’s die het minder goed doen, kun je op basis van deze informatie eventueel aanpassen en uitbreiden met extra informatie.
  4. Linkbuilding heeft veel invloed op je positie in Google. Backlinks zijn niets anders dan verwijzingen van andere webpagina’s naar jouw website. Hoe meer relevante en natuurlijke links, hoe beter dit is voor je ranking. Google Webmaster Tools geeft inzicht in de webpagina’s die naar jou verwijzen. Zo kun je zelf checken hoeveel kwalitatieve backlinks er al bestaan en welke sites met een hoge autoriteit je website nog niet hebben opgenomen.

Dode linkjes hebben een negatieve invloed op de gebruikservaring en zorgen ervoor dat bezoekers je website direct verlaten. Dit is uiteraard niet gunstig voor je positie in Google. Je raadt het al: Webmaster Tools spoort deze dode linkjes op en laat je zien welke pagina’s een 404-melding weergeven. Wil je dit oplossen, stel dan een redirect in naar een bestaande pagina óf help gebruikers een stapje verder. Verwijs ze bijvoorbeeld naar de homepage of bied een zoekoptie aan. Belangrijk is om ze niet in het ongewisse te laten.

Functionaliteiten zoals Fetchen als Google

Google Webmaster Tools bevat meerdere hulpprogramma’s om je website op verschillende manieren te toetsen. Zo kun je met de Mobielvriendelijke test uitvinden of je site optimaal wordt weergegeven op mobiele apparaten. Niet onbelangrijk, want het merendeel van de bezoekers is hier tegenwoordig van afkomstig. Een goed werkende mobiele website is daarom van cruciaal belang.

Een tool zoals Fetchen als Google helpt je daarnaast om te controleren of Googlebot wel voldoende toegang krijgt tot je website. Een Googlebot wordt ook wel een webcrawler genoemd en zorgt ervoor dat alle bestaande websites worden beoordeeld en geïndexeerd. Fetchen als Google is een simulatie van het crawlproces en maakt duidelijk waar het probleem ontstaat op het moment dat er sprake is van crawlproblemen.

Google Webmaster Tools maakt dus niet alleen melding van problemen en verbeterpunten, maar reikt je ook de tools aan om deze op te lossen. En dat is precies wat het hulpprogramma al vele jaren ongekend populair maakt. Maak jij er nog geen gebruik van? Meld je dan direct gratis aan bij Search Console om te profiteren van de vele voordelen.

Ben je op zoek naar meer informatie over Google Webmaster Tools en wil je precies weten wat dit programma voor jouw website kan betekenen? Dan helpt het team van Webton je hier graag bij. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact op via info@webton.nl of bel ons op 074 – 3030400.

Ton Heerze

Over de auteur

Ton Heerze
Eigenaar en oprichter

In 2000 heb ik Webton opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!

167 artikelen

Reageer op dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Reageren
074 3030 400
Deel dit artikel