29-01-2016

Google-update oorzaak schommelende rankings

Enkele weken geleden kregen veel webmasters de schrik van hun leven: in een paar dagen tijd zagen zij de ranking van hun webpagina’s in Google drastisch veranderen. Het gaat zelfs om een van de grootste schommelingen in rankings van de afgelopen jaren. Maar daar waar sommige websites daalden in de zoekresultaten, belandden anderen juist hoger in Google. Genoeg aanleiding dus om dit vraagstuk eens goed onder de loep te nemen: wat is nu de reden achter al deze fluctuaties?

Gaat het om een Google Penguin roll out?

Al snel na de eerste ranking veranderingen deden de gekste geruchten de ronde. Volgens veel mensen lag een Google Penguin roll out ten grondslag aan de plotsklapse schommelingen. Niet zo vreemd, want al maanden geleden kondigde Google aan dat er begin 2016 een real time Google Penguin update zat aan te komen.

Ook speelt mee dat niet veel algoritme updates zo’n enorme invloed op rankings hebben. Het is algemeen bekend dat honderden verschillende ranking factoren van invloed zijn op de positie van een website in de zoekresultaten van Google.

Wanneer slechts één van de ranking factoren verandert, zal dit in het grotere geheel weinig invloed hebben op de positie van de site in de zoekresultaten. Tenminste, dat is mééstal het geval. Maar er zijn uitzonderingen.

Wanneer het een van de ranking factoren betreft waar het originele algoritme op is gebouwd, kan de impact van een verandering enorm zijn. En dat is precies bij Google Penguin aan de hand: het verandert namelijk de wijze waarop links worden beoordeeld.

Dit is een aanwijzing dat de schommelingen in rankings het gevolg kunnen zijn van een Google Penguin roll out. Daarnaast leert de geschiedenis ons dat het de hoogste tijd is voor een nieuwe Penguin update:

Google Penguin: een korte geschiedenisles

De laatste keer dat Google naar eigen zeggen nieuwe signalen aan het algoritme heeft toegevoegd, was met de roll out van Google Penguin 2.0 in mei 2013. Deze update bevatte destijds innovatieve anti-spamtechnologie en werd in oktober 2013 opgevolgd door Penguin 2.1.

Een jaar later, in oktober 2014, lanceerde de zoekmachine Penguin 3.0: volgens Google niet meer dan een bescheiden ‘refresh’ die slechts invloed had op zo’n 1% van alle zoekopdrachten.

penguin update

Goed om te weten: een refresh is totaal iets anders dan een conventionele algoritme update. Een update voegt namelijk geen aanvullende ranking signalen toe aan het bestaande algoritme, terwijl een refresh websites met recent ontdekte spam signalen bestraft die tijdens de voorgaande update nog door de mazen van het net glipten. Daarnaast helpt een refresh websites die hun spam problematiek hebben opgelost er weer bovenop in de zoekresultaten.

Inmiddels is het alweer meer dan een jaar geleden dat Google officieel een update voor het link spam algoritme uitrolde.

Google Penguin update, of toch niet?

Genoeg redenen om aan te nemen dat de recente ranking veranderingen het gevolg waren van de eerder aangekondigde real time Google Penguin update. Toch waren er SEO-experts die openlijk hun twijfels uitspraken bij deze theorie. Volgens hen was het bewijs voor deze Google Penguin update simpelweg niet overtuigend genoeg.

Een real time Google Penguin heeft namelijk flinke gevolgen. Links vormen het fundament onder de wijze waarop Google het web doorzoekbaar heeft gemaakt. Het veelgeroemde PageRank-algoritme, het geheim achter Google’s succes, is in grote mate gebaseerd op links.

Maar terwijl links enerzijds de kracht van zoekmachines zijn, vormen ze tegelijkertijd de zwakte. Al eerder schreven wij hoe riskante linkbuilding tactieken Google weliswaar tijdelijk kunnen misleiden, maar vroeg of laat door de zoekmachine worden bestraft.

Toen de eerste versie van Google Penguin uitkwam, werden websites die zich bezighielden met bedenkelijke linkbuilding praktijken genadeloos afgestraft. Penguin werd slechts één keer per jaar opnieuw uitgerold. Hierdoor kon het gebeuren dat bestrafte websites pas een jaar later weer enigszins begonnen te stijgen in de zoekresultaten.

Een real time Google Penguin betekent constante updates in plaats van een jaarlijks update. Dit kan juist averechts werken, want websites met een straf vanuit Google kunnen dan binnen korte tijd alweer de stijgende lijn inzetten. Het afschrikwekkende effect van een Google-penalty doet dan niet langer zijn werk.

Dit stimuleert webmasters om met hun linkbuilding strategie continu de grens van het toelaatbare op te zoeken. Wanneer een straf al binnen enkele weken of maanden niet meer voelbaar is, ontbreekt de motivatie om de regels van de zoekmachine te eerbiedigen. Een real time Google Penguin leidt hierdoor niet tot minder link spamming, maar juist tot méér.

Google Panda verantwoordelijk voor schommelingen?

De critici bleken gelijk te krijgen, want enige tijd later liet Google weten dat het geen Penguin update, maar een core ranking algoritme update betrof. Ook dit leidde al snel tot een storm aan speculaties. Zo was er een hardnekkig gerucht dat het om een nieuw soort update ging, aangezien het core algoritme onlangs is geïntegreerd met Google Panda.

Google Panda werd in februari 2011 uitgebracht en is van origine een aanvulling op het algoritme dat de volgorde bepaalt van de zoekresultaten. Sinds de roll out is het uitgegroeid tot één van de meest fundamentele ranking signalen in de zoekmachine.

panda update

Panda meet de kwaliteit van websites aan de hand van verschillende criteria en past op basis hiervan de rankings in de zoekresultaten aan. Kwaliteit is een belangrijk onderdeel van Google’s streven om gebruikers te voorzien van relevante informatie. Dit maakt Panda een essentiële aanvulling op het algoritme.

Zo essentieel zelfs, dat de aanvulling inmiddels een onderdeel van datzelfde algoritme is geworden. Dit betekent dat Google Panda vanaf nu op regelmatige basis invloed uitoefent op de zoekresultaten.

In eerste instantie werd Panda ontwikkeld om content van lage kwaliteit in de zoekresultaten op te sporen en te verwijderen. Nu het een onderdeel is van het core algoritme, begint kwaliteit in toenemende mate een doorslaggevende ranking factor te worden.

Kwaliteit belangrijker dan ooit tevoren

Betekent dit nu dat je alle bestaande content op je website moet evalueren of aanpassen? Niet noodzakelijk, tenzij je website onlangs flink is gedaald in de rankings. In alle andere gevallen is het volgens Google het beste om je te blijven concentreren op het creëren van de best denkbare nieuwe content.

De zoekmachinegigant stelt dat webpagina’s van hoge kwaliteit concurrerende sites met meer content kunnen aftroeven in de zoekresultaten. De pagina in kwestie moet dan wel de exacte oplossing bieden voor het probleem waar de gebruiker naar zoekt.

Kwaliteit is in het nieuwe SEO-tijdperk dus belangrijker dan kwantiteit. De oude mindset van zoveel mogelijk contentcreatie met het oog op het genereren van bezoekersverkeer kan dus gedeeltelijk overboord. Het is niet raadzaam om simpelweg zoveel mogelijk artikelen te schrijven, omdat dit vaak resulteert in thin content van lage kwaliteit.

Beter is het om lange content zoals evergreen content te publiceren die relevant is voor een diversiteit aan lezers. Focus je bij het schrijven van content daarom niet alleen op het aantal artikelen, maar met name op het aantal mensen dat je kunt helpen met je informatie.

Een doodgewone core ranking algoritme update

Hoewel het aannemelijk lijkt dat de Panda’s integratie met het core algoritme verband houdt met de recente schommelingen in rankings, is dit niet noodzakelijkerwijs het geval.

De integratie betekent simpelweg dat Panda inmiddels méér is dan een spam filter dat wordt toegepast nadat het core ranking algoritme zijn werk heeft gedaan. Dat wil echter niet zeggen dat updates vanaf nu in real time plaats gaan vinden.

Schommelingen in rankings kunnen nu niet langer worden toegewezen aan een bepaalde versie van Panda. Wel is het mogelijk om veranderingen in de zoekresultaten nauwgezet te volgen en te signaleren wanneer er sprake is van wijzigingen in het algoritme.

Of de wijzigingen in dat geval het gevolg zijn van het Panda-gedeelte van het core algoritme, kan dan ook niemand met zekerheid zeggen. Dit geldt ook voor de recente rankingschommelingen. Alle speculatie ten spijt, blijkt het volgens Google’s Gary Illyes namelijk om een doodgewone core ranking algoritme update te gaan.

Weliswaar een update met flinke gevolgen, maar niet het gevolg van een Penguin roll out of de Panda-integratie. Zo blijkt maar weer eens dat niet alle geruchten in het SEO-landschap op waarheid berusten. Hoe aannemelijk een theorie ook lijkt, in het beginstadium na een wijziging is het vaak te vroeg om al verregaande conclusies te trekken.

Aloude SEO-wijsheden nog altijd van kracht

Nu rest alleen nog de vraag hoe vaak de geïntegreerde variant van Panda zijn werk gaat doen. Het lijkt in ieder geval logischer om het af en toe uit te voeren over kleine gedeeltes van de index, dan de gehele index in één keer te doorzoeken. Stapsgewijze controles zouden tegelijkertijd betekenen dat het steeds lastiger wordt om nog specifieke data toe te wijzen aan veranderingen in rankings.

Ondanks alle theorieën over de gevolgen van een real time Google Penguin roll out en de Google Panda-integratie met het core ranking algoritme, verandert er voor de meeste webmasters in de praktijk weinig.

Natuurlijk kunnen de genoemde updates en eventuele toekomstige algoritme wijzigingen invloed hebben op de positie van je website. Google wordt met elke update immers een klein beetje beter in het opsporen van websites met een lage relevantie voor gebruikers.

Wanneer je site zich echter niet schuldig maakt aan misleidende linkbuilding tactieken of content van lage kwaliteit, heb je in de meeste gevallen weinig tot niets te vrezen. De aloude SEO-wijsheden blijven daarmee van kracht.

Investeer in een website met een goede structuur die ook op technisch vlak goed in elkaar zit. Zorg voor een optimale gebruikerservaring door hoge laadsnelheden en een responsive webdesign. Publiceer tot slot kwalitatief hoogwaardige, lange content met een hoge inhoudelijke meerwaarde en relevantie.

Voldoet je website aan bovenstaande criteria? Dan hoef jij je in principe geen zorgen te maken over je rankings. Zolang je geen gekke dingen doet, staat je site er waarschijnlijk goed op bij Google. Niet alleen nu, maar ook in de nabije toekomst.

seo

Last van schommelende rankings?

Is jouw website daarentegen getroffen door de recente core ranking algoritme update en weet je je geen raad hoe je de weg naar boven weer kunt inslaan? Dan kun je wel wat hulp gebruiken. De SEO-specialisten van Webton helpen je graag om je website in korte tijd weer naar de topposities in Google te brengen.

Wij analyseren je website grondig aan de hand van onze gratis SEO-scan en brengen alle mogelijke verbeterpunten in kaart. Vervolgens ontwikkelen wij een plan op maat om je doelen te realiseren. Wil je meer informatie of een vrijblijvend adviesgesprek? Bel naar 074 – 3030400 of mail naar info@webton.nl.

ranking Google

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!