fbpx
8 minuten

Google-update oorzaak schommelende rankings

Hellup! Schommelingen in mijn rankings!

De Googleupdates hebben een enorme invloed gehad op de manier waarop websites worden geclassificeerd in zoekmachines. Deze updates zorgen ervoor dat websites constant moeten worden aangepast om aan de eisen van Google te voldoen. Dit heeft een aantal verschillende gevolgen voor de posities van websites in zoekmachines. Ten eerste kan een Googleupdate ervoor zorgen dat een website ineens een stuk hoger of lager in de resultaten komt te staan.

Als een website bijvoorbeeld voldoet aan de nieuwe eisen van Google, kan deze ineens veel hoger gerankt worden. Hierdoor krijgt de website meer verkeer en dit kan leiden tot meer verkopen. Dit is echter niet altijd het geval, soms kan een website ook lager in de resultaten komen te staan als deze niet aan de eisen van Google voldoet. Ten tweede kan een Googleupdate ervoor zorgen dat de posities van websites in zoekmachines sterk schommelen.

Webton kerk sept 223512 1

Als een website bijvoorbeeld sterk opklimt als gevolg van een update, kan het later weer terugvallen als Google nieuwe eisen heeft gesteld. Ook kan het voorkomen dat een website in de dagen na een update sterk schommelt. Dit komt omdat Google de tijd nodig heeft om de veranderingen te verwerken. Om te voorkomen dat de posities van websites sterk schommelen als gevolg van Googleupdates, is het belangrijk dat websites hun content regelmatig bijwerken om aan de eisen van Google te voldoen. Als een website bijvoorbeeld regelmatig nieuwe content toevoegt, zal deze in de resultaten stijgen en minder schommelen. In het algemeen is het belangrijk om te begrijpen dat Googleupdates een grote invloed hebben op de resultaten in zoekmachines.

Als een website wil voorkomen dat zijn posities sterk schommelen als gevolg van een update, is het belangrijk om regelmatig de content bij te werken en aan de eisen van Google te voldoen. Door deze strategie toe te passen, kunnen websites hun posities verbeteren en hun verkeer verhogen.

Maar daar waar sommige websites daalden in de zoekresultaten, belandden anderen juist hoger in Google. Hierna heeft dit proces zich in de afgelopen jaren nog meerdere keren herhaald.

Genoeg aanleiding dus om nog eens terug te blikken en dit vraagstuk goed onder de loep te nemen: wat is nu de reden achter dit soort fluctuaties?

Ging het om een Google Penguin roll out?

Al snel na de eerste rankingveranderingen deden de gekste geruchten de ronde. Volgens veel mensen lag een Google Penguin roll out ten grondslag aan de plotsklapse schommelingen. Niet zo vreemd, want al maanden ervoor kondigde Google aan dat er begin 2016 een real time Google Penguin update zat aan te komen.

De meeste algoritme updates hebben zo’n enorme invloed op rankings. Het is algemeen bekend dat honderden verschillende ranking factoren van invloed zijn op de positie van een website in de zoekresultaten van Google.

Wanneer slechts één van de ranking factoren verandert, zal dit in het grotere geheel weinig invloed hebben op de positie van de site in de zoekresultaten. Tenminste, dat is mééstal het geval. Maar er zijn uitzonderingen.

Wanneer het een van de ranking factoren betreft waar het originele algoritme op is gebouwd, kan de impact van een verandering enorm zijn. En dat is precies bij Google Penguin aan de hand: het verandert namelijk de wijze waarop links worden beoordeeld.

Dit is een aanwijzing dat de schommelingen in rankings het gevolg konden zijn van een Google Penguin roll out. Daarnaast leert de geschiedenis ons dat het de hoogste tijd was voor een nieuwe Penguin update:

Google Penguin update, of toch niet?

Genoeg redenen om aan te nemen dat de rankingveranderingen het gevolg waren van de eerder aangekondigde real time Google Penguin update. Toch waren er SEO-experts die openlijk hun twijfels uitspraken bij deze theorie. Volgens hen was het bewijs voor deze Google Penguin update simpelweg niet overtuigend genoeg.

Een real time Google Penguin heeft namelijk flinke gevolgen. Links vormen het fundament onder de wijze waarop Google het web doorzoekbaar heeft gemaakt. Het veelgeroemde PageRank-algoritme, het geheim achter Google’s succes, is in grote mate gebaseerd op links.

Maar terwijl links enerzijds de kracht van zoekmachines zijn, vormen ze tegelijkertijd de zwakte. Al eerder schreven wij hoe riskante linkbuilding tactieken Google weliswaar tijdelijk kunnen misleiden, maar vroeg of laat door de zoekmachine worden bestraft.

Toen de eerste versie van Google Penguin uitkwam, werden websites die zich bezighielden met bedenkelijke linkbuilding praktijken genadeloos afgestraft. Penguin werd slechts één keer per jaar opnieuw uitgerold. Hierdoor kon het gebeuren dat bestrafte websites pas een jaar later weer enigszins begonnen te stijgen in de zoekresultaten.

Een real time Google Penguin betekent constante updates in plaats van een jaarlijks update. Dit kan juist averechts werken, want websites met een straf vanuit Google kunnen dan binnen korte tijd alweer de stijgende lijn inzetten. Het afschrikwekkende effect van een Google-penalty doet dan niet langer zijn werk.

Dit stimuleert webmasters om met hun linkbuilding strategie continu de grens van het toelaatbare op te zoeken. Wanneer een straf al binnen enkele weken of maanden niet meer voelbaar is, ontbreekt de motivatie om de regels van de zoekmachine te eerbiedigen. Een real time Google Penguin leidt hierdoor niet tot minder link spamming, maar juist tot méér.

5 Mogelijke oorzaken van schommelingen in Google

Met de constant veranderende Googlealgoritmen en de vele verschillende factoren die de ranglijst van zoekresultaten op internet beïnvloeden, is het niet verrassend dat er veel schommelingen kunnen optreden in ranking of zoekverkeer. Hoewel er geen exacte formule is die je kunt gebruiken om je positie in Google te bepalen, zijn er wel een aantal oorzaken waardoor je rankings schommelen. Hier zijn vijf van de meest voorkomende oorzaken voor schommelingen in Google:

  1. Nieuwe algoritmewijzigingen: Google voert regelmatig kleine aanpassingen aan zijn algoritme door om te garanderen dat zoekresultaten relevant en uptodate blijven voor gebruikers. Deze wijzigingen kunnen een directe invloed hebben op de zoekresultaten en, in sommige gevallen, een aanzienlijke schommeling veroorzaken.
  2. Competitie: Als je concurrenten beter scoren dan jij in de zoekresultaten, kan je ranking schommelen. Dit komt omdat zoekmachines de concurrentie vergelijken met jouw site om de gebruiker de beste resultaten te bieden.
  3. Contentkwaliteit: Hoewel content marketing een geweldige manier is om je verkeer en ranking te verhogen, is het belangrijk om te onthouden dat de kwaliteit van je content net zo belangrijk is als de hoeveelheid. Als je content niet interessant is of relevant voor je doelgroep, zal je ranking waarschijnlijk schommelen.
  4. Backlinks: Backlinks zijn een van de belangrijkste rankingfactoren voor zoekmachines. Als je een paar backlinks verliest of op een lagere plaats komt te staan, kan dit een grote schommeling veroorzaken in je ranking.
  5. Technische problemen: Technische problemen zoals langzame laadtijden, afbeeldingsproblemen en fouten in de codering kunnen ervoor zorgen dat je site lager wordt gerangschikt in de zoekresultaten. Als je technische problemen hebt, moet je deze zo snel mogelijk oplossen om je ranking te behouden.

Kwaliteit belangrijker dan ooit tevoren

Betekent dit nu dat je alle bestaande content op je website moet evalueren of aanpassen? Niet noodzakelijk, tenzij je website onlangs flink is gedaald in de rankings. In alle andere gevallen is het volgens Google het beste om je te blijven concentreren op het creëren van de best denkbare nieuwe content.

De zoekmachinegigant stelt dat webpagina’s van hoge kwaliteit concurrerende sites met meer content kunnen aftroeven in de zoekresultaten. De pagina in kwestie moet dan wel de exacte oplossing bieden voor het probleem waar de gebruiker naar zoekt. Dat stelt nog een andere eis aan content:

Een hoge relevantie

Je content moet zo snel mogelijk antwoord geven op het probleem van de gebruiker. Met andere woorden: je moet relevant zijn.

Dat betekent dat jij je content beter niet meer kunt creëren rondom specifieke zoekwoorden, maar beter rondom specifieke thema’s.

Liever schrijf je één diepgravend artikel van 2000 woorden dat één onderwerp (inclusief alle bijbehorende zoekwoorden) van alle kanten belicht, dan dat je aan 10 gerelateerde zoektermen een aparte pagina van 200 woorden wijdt.

Kwaliteit is in het huidige SEO-tijdperk namelijk belangrijker dan kwantiteit. De oude mindset van zoveel mogelijk contentcreatie met het oog op het genereren van bezoekersverkeer kan dus gedeeltelijk overboord.

Het is niet raadzaam om simpelweg zoveel mogelijk artikelen te schrijven, omdat dit vaak resulteert in thin content van lage kwaliteit.

Beter is het om lange content zoals evergreen content te publiceren die relevant is voor een diversiteit aan lezers. Focus je bij het schrijven van content daarom niet alleen op het aantal artikelen, maar met name op het aantal mensen dat je kunt helpen met je informatie.

Belangrijk is wel om je eigen doelgroep hierbij niet uit het oog te verliezen. Je wilt immers zoveel mogelijk mensen helpen, maar dan wel mensen met een specifieke interesse in jouw core business.

Alleen op deze manier bouw je een vast lezerspubliek op dat zich in toenemende mate gaat identificeren met jouw merk. En dat is dé manier om van lezers klanten te maken.

Achteraf gezien: een doodgewone core ranking algoritme update?

Hoewel het aannemelijk lijkt dat Panda’s integratie met het core algoritme verband hield met de schommelingen in rankings, is dit niet noodzakelijkerwijs het geval.

De integratie betekent simpelweg dat Panda méér is dan een spam filter dat wordt toegepast nadat het core ranking algoritme zijn werk heeft gedaan. Dat wil echter niet zeggen dat alle updates vanaf nu in real time plaatsvinden.

Schommelingen in rankings kunnen nu niet langer worden toegewezen aan een bepaalde versie van Panda. Wel is het mogelijk om veranderingen in de zoekresultaten nauwgezet te volgen en te signaleren wanneer er sprake is van wijzigingen in het algoritme.

Of de wijzigingen in dat geval het gevolg zijn van het Panda-gedeelte van het core algoritme, kan dan ook niemand met zekerheid zeggen. Dit geldt ook voor de rankingschommelingen in 2016. Alle speculatie ten spijt, bleek het volgens Google’s Gary Illyes namelijk om een doodgewone core ranking algoritme update te gaan.

Weliswaar een update met flinke gevolgen, maar niet het gevolg van een Penguin roll out of de Panda-integratie. Zo blijkt maar weer eens dat niet alle geruchten in het SEO-landschap op waarheid berusten. Hoe aannemelijk een theorie ook lijkt, in het beginstadium na een wijziging is het vaak te vroeg om al verregaande conclusies te trekken.

Aloude SEO-wijsheden nog altijd van kracht

Nu rest alleen nog de vraag hoe vaak de geïntegreerde variant van Panda zijn werk doet. Het lijkt in ieder geval logischer om het af en toe uit te voeren over kleine gedeeltes van de index, dan de gehele index in één keer te doorzoeken. Stapsgewijze controles zouden tegelijkertijd betekenen dat het steeds lastiger wordt om nog specifieke data toe te wijzen aan veranderingen in rankings.

Ondanks alle theorieën over de gevolgen van een real time Google Penguin roll out en de Google Panda-integratie met het core ranking algoritme, verandert er voor de meeste webmasters in de praktijk weinig.

Natuurlijk kunnen de genoemde updates en eventuele toekomstige algoritme wijzigingen invloed hebben op de positie van je website. Google wordt met elke update immers een klein beetje beter in het opsporen van websites met een lage relevantie voor gebruikers.

Wanneer je site zich echter niet schuldig maakt aan misleidende linkbuilding tactieken of content van lage kwaliteit, heb je in de meeste gevallen weinig tot niets te vrezen. De aloude SEO-wijsheden blijven daarmee van kracht.

Investeer in een website met een goede structuur die ook op technisch vlak goed in elkaar zit. Zorg voor een optimale gebruikerservaring door hoge laadsnelheden en een responsive webdesign. Publiceer tot slot kwalitatief hoogwaardige, lange content met een hoge inhoudelijke meerwaarde en relevantie.

Voldoet je website aan bovenstaande criteria? Dan hoef jij je in principe geen zorgen te maken over je rankings. Zolang je geen gekke dingen doet, staat je site er waarschijnlijk goed op bij Google. Niet alleen nu, maar ook in de nabije toekomst.

seo

De relatie tussen Google Penguin en Linkbuilding

Google Penguin en linkbuilding zijn twee van de meest populaire zoekmachineoptimalisatietechnieken die gebruikt worden om websites te verbeteren en hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Google Penguin is een algoritme dat door Google wordt gebruikt om websites te evalueren op kwaliteit en relevantie. Het algoritme controleert de kwaliteit van de links die naar een website verwijzen en bepaalt of deze links relevant zijn voor de inhoud van de website.

Als de links niet relevant zijn of de kwaliteit ervan laag is, zal Google Penguin de ranking van de website verlagen. Linkbuilding is een techniek die gebruikt wordt om websites te verbeteren door het verzamelen van kwalitatief hoogstaande links naar een website. Omdat Google Penguin de kwaliteit van de links controleert, is het belangrijk om alleen links van hoge kwaliteit te verzamelen, die relevant zijn voor de inhoud van de website. Dit betekent dat websites moeten worden gekoppeld aan andere websites die relevant zijn aan het onderwerp waarover de website gaat.

Er zijn verschillende technieken die gebruikt kunnen worden om linkbuilding uit te voeren, zoals het schrijven van gastblogartikelen en het uitwisselen van links met andere websites. Bij het doen van linkbuilding is het belangrijk om de kwaliteit van de links te controleren, zodat ze relevant zijn voor de inhoud van de website. Ook is het belangrijk om te voorkomen dat er te veel links naar een website worden gebouwd, omdat dit ook de ranking van de website kan verlagen.

Google Penguin en linkbuilding zijn twee technieken die gebruikt kunnen worden om websites te verbeteren en hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Door de kwaliteit van de links te controleren en alleen relevante links te verzamelen, kunnen websites hun ranking verbeteren en meer verkeer naar hun website genereren.

Saskia2

Last van schommelende rankings?

Is jouw website daarentegen getroffen door de een core ranking algoritme update en weet je je geen raad hoe je de weg naar boven weer kunt inslaan? Dan kun je wel wat hulp gebruiken. De SEO-specialisten van Webton helpen je graag om je website in korte tijd weer naar de topposities in Google te brengen.

Wij analyseren je website grondig aan de hand van onze gratis SEO-scan en brengen alle mogelijke verbeterpunten in kaart. Vervolgens ontwikkelen wij een plan op maat om je doelen te realiseren. Wil je meer informatie of een vrijblijvend adviesgesprek? Bel naar 074 – 3030400 of mail naar info@webton.nl.

ranking Google

Ton Heerze

Over de auteur

Ton Heerze
Eigenaar en oprichter

In 2000 heb ik Webton opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!

167 artikelen

Reageer op dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Reageren
074 3030 400
Deel dit artikel