14-11-2016

Google test Mobile First Indexing

De meeste mensen bezoeken websites tegenwoordig vanaf een mobiel apparaat. Tot op heden beoordeelde Google content echter alleen op de desktop versie en niet op de mobiele versie van een webpagina. Vreemd, want een pagina die voor een desktop gebruiker relevant is, hoeft dit voor een mobiele bezoeker natuurlijk niet te zijn.
Veel mobiele pagina’s bevatten bijvoorbeeld minder content dan de desktop variant, om zo een goede gebruikerservaring op het kleine scherm van een mobiel device te garanderen. De relevantie van de pagina voor een gegeven zoekterm daalt hierdoor ten opzichte van de desktop versie. De inhoud komt dan simpelweg niet meer overeen met de verwachtingen van de gebruiker.

Mobiele site krijgt voorkeur bij indexatie

Om dit probleem te ondervangen en de zoekresultaten nauwkeuriger te maken, test Google momenteel Mobile First Indexing. Dit betekent dat het algoritme de voorkeur geeft aan de mobiele versie van een site om de relevantie van de content te beoordelen. Ook zaken zoals Structured Data Markup en Rich Snippets worden voortaan als eerste van de mobiele variant opgehaald.

Hoewel mobiele pagina’s vanaf nu waarschijnlijk een veel belangrijker rol gaan spelen in de zoekresultaten, belooft Google dat het tegelijkertijd blijft werken aan het optimaliseren van de zoekmachine voor desktop gebruikers. In de filosofie van het bedrijf moeten de zoekresultaten elke gebruiker de meest relevante informatie voorschotelen, ongeacht het device dat hij of zij gebruikt.

mobile first indexing

Bereid je voor op de veranderingen

Mobile First Indexing wordt in de komende maanden geleidelijk uitgerold om te testen hoe dit gebruikers bevalt. Als Google overtuigd raakt dat de vernieuwing elke gebruiker de best mogelijke ervaring oplevert, wordt het experiment wereldwijd definitief geïmplementeerd in de zoekmachine.

De zoekgigant geeft alvast enkele tips en commentaren als voorbereiding op de verwachte implementatie:

  • Particulieren of bedrijven met een responsive website hebben niets te vrezen van de veranderingen. Responsive webdesign zorgt ervoor dat content op de desktop en mobiel identiek wordt weergegeven, waardoor de gebruiker in de zoekresultaten altijd de meest relevante informatie krijgt gepresenteerd.
  • Volgens Google is het belangrijk om Structured Data Markup voor zowel de desktop als mobiele variant van een website te gebruiken. Met de Structured Data Testing Tool kun je controleren of de markup op beide versies hetzelfde is. Pas Structured Data alleen toe als het een meerwaarde vormt voor de gebruiker en vermijd het onnodig toevoegen van grote hoeveelheden markup.
  • Heb je alleen de desktop versie van je website geverifieerd in Google Search Console? Voeg dan zo snel mogelijk de mobiele versie toe en verifieer deze direct. Als je alleen een desktop site hebt (wat niet is aan te raden omdat je dan minstens de helft van je potentiële bezoekers misloopt), blijft de indexatie vanuit Google gewoon prima verlopen. Een goed werkende desktop website is overigens altijd nog beter dan een half functionerende mobiele site. Lanceer dus geen mobiele versie voordat deze helemaal gereed is.
  • Als je een website hebt waar de belangrijkste content en markup niet hetzelfde is op de desktop en mobiele variant, is het aan te raden dit te veranderen. De meest ideale optie is in dat geval nog altijd een responsive website. Kies je desondanks toch voor een aparte mobiele site? Gebruik dan de txt testing tool om te achterhalen of je site toegankelijk is voor Googlebot.
Vind je dit een interessant bericht? Deel het!